اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی با روی‌آورد شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانه‌های اختلال‌های‌ رفتاری درون‌نمود در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد واحد تنکابن، باشگاه پژوهشگران جوان

چکیده

باتوجه به فزونی میزان شیوع اختلال­های رفتاری درون­نمود در دانش­آموزان و تأکید متخصصان بر تشخیص و مداخله زودهنگام؛ هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی با شیوه شناختی­ ـ ­رفتاری بر کاهش نشانه­های اختلال­های­ رفتاری درون­نمود در دانش­آموزان بود. روش پژوهش حاضر ­آزمایشی است طرح به کار رفته در این پژوهش، طرح پیش­آزمون ­ـ­ پس­آزمون با گروه کنترل و همچنین مرحله پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتـدایی مظنون به اختلال­های رفتاری درون­نمود شهر لنگرود در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل می­دادند.  تعداد 30 نفر از این دانش آموزان با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تصادفی انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای سنجش اختلال­های­ رفتاری درون­نمود از سیاهه رفتاری کودک استفاده شد. برنامه آموزش مهارت­های اجتماعی والکر در طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل داده­های جمع­آوری شده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد. تحلیل داده­های این پژوهش نشان داد که در مرحله پس­آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان نشانه­های اختلال­های رفتاری درون­نمود تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به مؤثر بودن آموزش­ مهارت­های اجتماعی در کاهش نشانه­های اختلال­های رفتاری درون­نمود دانش­آموزان، بنابراین می­توان از این روش در کنار برنامه­های رسمی مدارس استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Social Skill Training with Cognitive-Behavioral Approach in Reducing the Symptoms of Internalizing Behavioral Disorders in Students

نویسنده [English]

  • Tayyebeh Yeghaneh
چکیده [English]

According to in creasing the prevalence of internalizing behavioral disorders in students and experts’ emphasis on early diagnosis and intervention, aim of the present study was examining the effectiveness of social skill training with cognitive-Behavioral Approach on Reducing Symptoms of Internalizing Behavioral Disorders in Students.The method of the research is experimental and research design was pretest, post-test with control group and a two-month follow-up. Statistical population included all female elementary students in 5th and 6th grades with internalizing behavioral disorders in Langrood city in 2012-13 academic years. 30 individuals were selected by random multistage clustering and divided in two experimental and control groups. In order to evaluate the internalizing behavioral disorders, child behavior checklist was used. Walker social skills training curriculum was presented in 17 sessions during two months for members of experimental group. Repeated Measures ANCOVA was used for data analysis. Results indicated that there was a significant difference between the rate of symptoms of internalizing behavioral disorders in both control and experimental group in post-test and follow up stages.Based on the effectiveness of social skill training in the reduction of symptoms of internalizing behavioral disorders, it could be used besides school formal curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internalizing Behavioral Disorders
  • Social Skills
  • Cognitive-Behavioral Approach