رابطه استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

کیفیت زندگی کاری یکی از ضروریات انجام فعالیت افراد در سازمان­ها می­باشد و استرس شغلی معلمان، تأثیر بسزایی بر کیفیت آموزشی می­گذارد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی بود. این تحقیق، توصیفی همبستگی بوده و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه استرس شغلی با پایایی (0.87­=a) و کیفیت زندگی کاری با پایایی (0.91=a) جمع­آوری گردید. تعداد 302 نفر­ طبق جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شد.
یافته­ها نشان داد به­طور کلی بین استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و معنادار وجود دارد. تمامی ابعاد استرس شغلی به جز محیط فیزیکی با کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و معنی­دار دارند. تنها پیش­بینی­کننده­های مفید کیفیت زندگی کاری، ابعاد محدوده نقش و بی­کفایتی نقش هستند و می­توانند 26% از تغییرات کیفیت زندگی کاری را پیش­بینی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

رابطه استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی

نویسندگان [English]

  • یعقوب بدری آذرین
  • فاطمه عبدوی
  • آزاده اکبرزاده