اثربخشی درمان مبتنی ذهنی‌سازی بر دشواری تنظیم هیجانی و پرخاشگری نوجوانان دختر افسرده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران.

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی ذهنی‌سازی بر دشواری تنظیم هیجانی و پرخاشگری نوجوانان دختر افسرده انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نوجوانان دختر با اختلال افسردگی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش تعداد 30 نوجوان دختر با اختلال افسردگی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (15 نوجوان در گروه آزمایش و 15 نوجوان در گروه گواه). نوجوانان حاضر در گروه آزمایش درمان مبتنی ذهنی‌سازی (10 جلسه) را طی 10 هفته (90 دقیقه‌ای) دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی نوجوانان (کوتچر، 2002)، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گرتز و رؤمر، 2004) و پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992) بود. داده‌ها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی توسط نرم افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی ذهنی‌سازی بر دشواری تنظیم هیجانی (0001>P؛ 54/0=Eta؛ 28/33=F) و پرخاشگری (0001>P؛ 63/0=Eta؛ 60/48=F) نوجوانان دختر افسرده تاثیر دارد. بر اساس یافته های حاصل از پژوهش حاضر، درمان مبتنی ذهنی‌سازی با بهره‌گیری از افکار، هیجان‌ها و رفتارهای همراه با ذهن‌آگاهی، می‌تواند به عنوانی رویکردی موثر در جهت کاهش دشواری تنظیم هیجانی و پرخاشگری نوجوانان دختر افسرده مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Mentalization Based Therapy on The Difficulty of Emotional Regulation and Aggression of Depressed Female Adolescents

نویسندگان [English]

  • manizheh ghaffari cherati 1
  • mohammad mohammadi pour 2
  • alireza azizi 3
1 PhD student in psychology, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Qochan Branch, Islamic Azad University, Qochan, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of Mentalization based therapy on the difficulty of emotional regulation and aggression of depressed female adolescents. The research method of the present study was quasi-experimental with pretest, posttest and control group design and a two-month follow-up phase and follow-up period in two months. The statistical population of the present study included female adolescents with depressive disorder who referred to education counseling centers in Babol city in the academic year of 2021-2022. 30 female adolescent with depressive disorder were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups (15 adolescent in the experimental group and 15 adolescent in the control group). The experimental group received Mentalization based therapy (10 sessions) during 10 weeks (90 minutes). The applied questionnaires in this study included Adolescent Depression Questionnaire (Kutcher, 2002), Difficulty in Emotion Regulation Questionnaire (Gratz & Roemer, 2004) and Aggression Questionnaire (Buss & Perry, 1992). The data were analyzed through mixed ANOVA and Bonferroni follow-up test via SPSS23 software. The results showed that Mentalization based therapy is effective on the difficulty of emotional regulation (F=33.28; Eta=0.54; p<0001) and aggression (F=48.60; Eta=0.63; p<0001) of depressed female adolescents. According to the findings of the present study, Mentalization based therapy can be used as an efficient method to decreace difficulty of emotional regulation and aggression of depressed female adolescents through employing techniques such as thoughts, emotions, and behaviors associated with mindfulness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mentalization based therapy
  • difficulty of emotional regulation
  • aggression
  • depression