اثربخشی آموزش رفتارهای خودمراقبتی بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و کنترل هموگلوبین A1C بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم انسانی، علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

2 روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 پزشک عمومی، کلینیک تخصصی دیابت پارسیان شهر مشهد. مشهد. ایران.

4 روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش رفتارهای خودمراقبتی بر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و کنترل هموگلوبین A1C بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بود. جامعه مورد مطالعه شامل تعداد 30 نفر مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت پارسیان واقع در شهر مشهد بوده که در مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی حاضر به روش هدفمند انتخاب و بر اساس روش تصادفی طبقه‌بندی در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. برنامه‌ی آموزش گروهی طراحی شده در گروه مداخله طی 6 جلسه‌ی 60 دقیقه‌ای به مدت 12 هفته اجرا گردید؛ در حالی‌که گروه کنترل، مراقبت‌های معمول کلینیک را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از فرم سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و اطلاعات جمعیت شناختی و بیماری و مقیاس تجدیدنظرشده رفتارهای خودمراقبتی دیابت و آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله در بدو ورود به مطالعه و 12 هفته بعد، جمع‌آوری شدند و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪند. یافته‌ها نشان داد که در مراحل پس آزمون و پیگیری بین گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و هموگلوبین A1C تفاوت معناداری وجود دارد؛ یعنی آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامت باعث کاهش معنادار هموگلوبین A1C و افزایش رفتارهای ارتقادهنده سلامت شده است. با اجرای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی با استفاده از روش‌های متنوع و آموزش به کمک افراد متخصص می‌توان میزان کیفیت زندگی و خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت فاقد رفتارهای خودمراقبتی را بهبود بخشید و میزان قند خون آنان را کاهش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of self-care behaviors training on health-promoting lifestyle and control of hemoglobin A1C in patients with type 2 diabetes

نویسندگان [English]

  • Nader Hajloo 1
  • saeid rahimi 2
  • Aliakbar Raouf Saeb 3
  • mehrnaz sedaghat 4
1 Humanities, Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil
2 Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 General Practitioner, Parsian Diabetes Clinic in Mashhad.iran
4 Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of self-care behaviors training on health-promoting behaviors and hemoglobin A1C control in patients with type 2 diabetes. The study population consists of 30 patients with type 2 diabetes at the parsian Diabetes clinic in mashhad city that in the study of clinical trials was Purposive selected and classified according to the random method of classification in two intervention groups (15 people) and control (15 people). The designed group training program in the intervention group was implemented in 6 sessions of 30 minutes for 12 weeks; While the control group received the usual care of the clinic. Data were analyzed using a health-promoting lifestyle form, demographic and disease information, and a revised scale of diabetes self-care behaviors and a glycosylated hemoglobin test at baseline and 12 weeks later, using Multivariate analysis of covariance (MONCOVA). The results showed that in the post-test and follow-up stages, there was a significant difference between the experimental and control groups in the health-promoting lifestyle variables and hemoglobin A1C; That is, training in health-promoting behaviors has significantly reduced hemoglobin A1C and increased health-promoting behaviors. By implementing self-care training programs using various methods and training with the help of experts, the quality of life and self-care of people with diabetes without self-care behaviors can be improved and their blood sugar levels can be reduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-care behaviors"
  • " Health-promoting lifestyle"
  • " Hemoglobin A1C"
  • "Type 2 diabetes