دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421Predicting Mastery Goal Orientation: Contributions of Classrooms’ Perceived Goals Structuresپیشبینی جهتگیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس1254211FAرحیمبدری گرگریدانشگاه تبریز0000-0001-7196-6601فریباحسینی اصلJournal Article20151219This research was conducted to study the predictive role of classrooms’ perceived goals structures (tasks, autonomy support, mastery evaluation and instrumentality) in prediction of mastery goal orientation. 300 secondary school students, including 150 males and 150 females, were selected from districts of Tabriz Office of Education. Data were gathered through Survey of Blackborns’ Classroom Goals Structures and Academic Goal Orientation Questionnaire. Motivating task. Data were analyzed by multiple regression (stepwise) and path analysis. The results showed that motivating task was important predictive factor of students’ mastery goal orientation. In addition, it was found that 12% of the variance of mastery goal orientation was accounted by.پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس در انگـیزش چیرگـی (تبحر) دانشآموزان راهـنمایی با روش همبستگی انـجام گرفت. آزمودنیهای پژوهش، شامل 300 دانشآموز (150 دانشآموز پسر و150 دانشآموز دختر) بودند که به وسیلهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامههای ساختار اهداف کلاس درس بلک بورن و پرسشنامهی هـدفگرایی تحصیلی بوفارد، وزیو، رومانو، کوئینارد، بوردلیو و فـیلبو برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که تکالیف جالب و برانگیزاننده کلاس درس مهمترین پیشبینیکنندهی انگیزش چیرگی (تبحر) دانشآموزان است. این متغیر 12% درصد از واریانس انگیزش هدف چیرگی (تبحر) را تبیین میکند.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421Perfectionism and Angerکمالگرایی و خشم27444212FAمحمدعلیبشارتدانشگاه تهرانJournal Article20151219The aim of this study was to examine the relationship between perfectionism and anger in a sample of students. A correlational analysis was performed to assess the kind of association existing among three dimensions of perfectionism including self-oriented, other-oriented, and socially prescribed perfectionism with anger dimensions including trait-anger, state-anger, anger-in, anger-out, anger-control in, and anger-control out. A total of 242 students (142 girls, 100 boys) were included in this study. All participants were asked to complete the Tehran Multidimensional Perfectionism Scale (TMPS) and the Tehran Multidimensional Anger Scale (TMAS). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, pearson's correlation coefficient, and regression analysis. The results revealed that self-oriented and socially prescribed perfectionism were positively associated with anger dimensions, and negatively associated with anger control dimensions. No significant correlation was found between other-oriented perfectionism and dimensions of anger and anger control. <br /> در این پژوهش رابطهی ابعاد کمالگرایی و خشم مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعهی نوع رابطهی کمالگرایی خود محور، کمالگرایی دیگر محور و کمالگرایی جامعه محور با ابعاد خشم شامل خشم صفت، خشم حالت، خشم درونی، خشم بیرونی، مهار خشم درونی و مهار خشم بیرونی در یک نمونه دانشجویی بود. دویست و چهل و دو دانشجوی دانشگاه تهران (142 دختر و 100 پسر) در این پژوهش شرکت کردند. از دانشجویان خواسته شد مقیاس کمالگرایی چند بعدی تهران (TMPS) و مـقیاس خشم چند بـعدی تهران (TMAS) را تکمیل کننـد. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمالگرایی خودمحور و جامعهمحور با شاخصهای خشم همبستگی مثبت و با شاخصهای مهار خشم همبستگی منفی وجود دارد، در حالی که بین کمالگرایی دیگر محور با شاخصهای خشم و مهار خشم همبستگی معنادار وجود نداشت.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421A Comparison of Personality Characteristics and Coping Strategies in Students with Record in Disciplinary Committee of University and Normal Studentsمقایسهی ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی45624213FAمنصوربیرامیدانشگاه تبریز2585501500020000Journal Article20151219The aim of this research was to compare the personality characteristics and coping strategies of students with record in disciplinary committee of university and normal students. In this ex post facto research, two groups of subjects (students with record in disciplinary committee of university=76 and normal students=76) were selected via simple random sampling and then they were administered by demographic questionnaire, NEO-FFI personality questionnaire, and Folkman coping style Inventory. Data were analyzed using multiple - analysis of variance (MANOVA). The results revealed that there was significant difference between both groups in personality characteristics and coping strategies. Neuroticism (p<0/000) and emotional - focused coping strategy's (p<0/01) scores of students with record in disciplinary committee of university were higher than normal students, but in agreeableness (p<0/000), conscientiousness and problem- solving coping (p<0/02) were lower than them. The findings provided empirical support for the proposition that personality characteristics and coping strategies may influence criminal behaviour in students with record in disciplinary committee of university. هدف این پژوهش، مقایسهی ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابلهای دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی است. در این پژوهش که از نوع علی - مقایسهای است، دو گروه از دانشجویان (دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه =76 نفرو دانشجویان عادی =76 نفر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از طریق پرسشنامهی جمعیتشناختی، پرسشنامهی شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و پرسشنامهی راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی، در صفات شخصیتی و راهبردهای مقابلهای تفاوت معنیدار وجود دارد، و نمرات دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی، در نوروتیسیزم (000/0P<) و راهبرد مقابلهای هیجان مدار (01/0P<) به طور معنیداری بالاتر از دانشجویان عادی، و در توافق پذیری (000/0P<)، باوجدان بودن (000/0P<)، و راهبرد مقابله<sub></sub>ای مسألهمدار (02/<em>0</em>P<)<em>،</em> پایینتر از دانشجویان عادی بود. یافتههای پژوهش، شواهد تجربی برای این فرض که صفات شخصیتی، و راهبردهای مقابلهای میتوانند بر رفتارهای مجرمانه در دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه مؤثر باشند، فراهم کرد.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421The Impact of Peripheral and Central Information and Passage of Time on Flashbulb Memoryتأثیر اطلاعات حاشیهای و محوری و گذشت زمان بر حافظه فلاش بالب63764214FAحسینزارعدانشگاه پیام نورناهیدقنبریهادانشگاه پیام نورJournal Article20151219The purpose of this study was to investigate the impact of passage of time and peripheral and centeral information on flashbulb memory. In the present study, 500 persons were selected by multi stages cluster sampling from the city of Tehran. The flashbulb memory was evaluated by FBQ questionnaire. Data was analyzed using t- test, chi square. The results indicated that there are significant differences between centeral information and peripheral information. Also passage of time did not have effect on the flashbulb memory. It can be concluded that central information were recalled better than peripheral information.پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر گذشت زمان و اطلاعات حاشیهای و محوری بر حافظه فلاش بالب انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 545 نفر از افراد در سطح شهر تهران انتخاب شدند سپس با استفاده از پرسشنامهی ارزیابی حافظهی فلاش بالب (FBQ) عملکرد آزمودنیها در این حافظه مورد بررسی قرارگرفت. دادهها با استفاده از آزمون t و خیدو بررسی شد. نتایج نشان دادندبین اطلاعات حاشیهای و محوری در تشکیل حافظه فلاش بالب تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که گذشت زمان تأثیری بر حافظهی فلاش بالب نداشته است.میتوان نتیجه گرفت که اطلاعات محوری بهتر از اطلاعات حاشیهای یادآوری گردید.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421Impact of Self-Directed Learning Readiness and Critical Thinking Disposition in Prediction of Students’ Academic Performance at Tabriz Universityنقش آمادگی برای یادگـیری خود - رهبر و نگرش تـفکر انتقادی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز77984215FAوحیدهعبداللهی عدلیانصاراسکندرفتحی آذردانشگاه تبریز0000-0001-7875-4986پروانهعلائیJournal Article20151219The aim of this research was to examine the relationship of self-directed learning readiness, critical thinkingdisposition and academic performance in undergraduate students at Tabriz University. The statistical population included all undergraduate students at the University of Tabriz, which 346 students in different majors have been selected by the multi-stage cluster random sampling method. The research method is descriptive - correlational. For measuring the variables, Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS), California Critical Thinking Disposition Inventory and GPA were employed .The data were analyzed by SPSS soft ware. Pearson correlation test showed that there is a meaningful and positive relation among factors of Self-Directed Learning Readiness and Critical ThinkingDisposition and academic performance. T test showed that there was not a significant difference between male and female students in total score self-directed learning Readiness and critical thinking disposition.Also multiple-analysis of variance (MANOVA) showed that there was not a significant difference between male and female in factors of self-directed learning Readiness. Multiple Regressions Analyses identified that self-concept and critical thinkingdisposition positively predicted academic Performance.هدف از این تحقیق بررسی ارتباط آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. جامعهی آماری این تحقیق تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که 346 دانشجو در رشتههای مختلف تحصیلی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس آمادگی برای یادگیری خود-رهبر (SDLR)، پرسشنامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار آماریSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد: بین مولفههای آمادگی برای یادگیری خود-رهبر، نگرش تفکر انتقادی و عملکرد تـحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در نمرهی کلی یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی تفاوت معنیدار وجود ندارد، همچنین تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) عدم تفاوتهای جنسیتی را در مولفههای یادگیری خود- رهبر نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که خودپنداره و نگرش تفکر انتقادی به طور مثبت عملکرد تحصیلی را پیشبینی میکنند. دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421Personality Characteristics of Transsexualsبررسی ویژگیهای شخصیتی تبدلخواهان جنسی991194216FAخسرومحمدیرضازمانیدانشگاه تهرانسیداحمدواعظیدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانعلیاکبرحدادی کوهساردانشگاه تهرانJournal Article20151219The goal of the present research was to assess the personality characteristics of the transsexuals applying for sex reassignment surgery. To this end, 25 applicants for the sex reassignment surgery (14 male-to-female, and 11 female-to-male) referring to the office of Forensic Medicine were administered the MMPI-2. The control group consisted of 25 normal volunteers matched for age, gender, marital status, and level of education. The results were analyzed by calculating means, standard deviations, and using t-test. On the basis of results obtained it can be concluded that:1) The means of the scores for the experimental group as a whole were higher than the means for the control group;2)The means the male applicants for the sex reassignment surgery were higher than the means for male participants of the normal group;3)The means for the female applicants were higher than the means for the females of the control group;4)The means of the scores for the male applicants for the sex reassignment surgery were higher than the means for the females of the same group. On the basis of these findings it may be said that disorders manifested in transsexuals, in general, may be attributed to their social and family problems as well as stresses and emotional pressures they are facing. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای شخصیتی و روانی و میزان شیوع اختلالات روانی در تبدلخواهان جنسی متقاضی تغییر جنسیت است. بدین منظور تعداد 25 تـبدلخواه جنسی (14 متقاضی مذکر بـه مونث و 11 متقاضی مونث بـه مذکر) مراجعهکننده به سازمان پزشکی قانونی کشور در تهران و 25 نفر از افراد عادی مذکر و مونث به روش داوطلبانه و غیرتصادفی، ولی همتاسازی شده از نظر سن، جنس، وضعیت تأهل، و میزان تحصیلات مورد آزمون قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامهی چندوجهی شخصیتی مینهسوتا فرم 2 (MMPI-2) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از شاخصهای آماری میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. <br />نتایج پژوهش نشان داد که 1) میانگین نمرات گروه تبدلخواهان جنسی به طور معنادار بالاتر از گروه افراد عادی است. 2) میانگین نمرات گروه مردان تبدلخواه جنسی بالاتـر از میـانگین نـمرات گروه مردان عادی است. 3) مـیانگین گروه زنان تبـدلخواه جنسی بیشتر از گـروه زنان عادی بوده است. 4) مـیانگین گروه مردان تبدلخواه جنسی بیشتر از گروه زنان تبدلخواه بوده است. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عوارض و اختلات موجود در افراد تبدلخواه جنسی، به عنوان یک گروه خاص که با مشکلات خانوادگی، اجتماعی، استرسها و فشارهای روانی ناشی از اختلال معتنابه روبهرو هستند، قابل توجیه و تفسیر دانست. دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421Function of Autobiographical Memory (Specificity of Episodic and Semantic Aspects) in Persons with PTSDعملکرد حافظهی شرححال (اختصاصی بودن جنبههای معنایی و رویدادی) در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)1211494217FAعلیرضامرادیدانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی)احمدعبدیدانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی)فهیمهاکرمیاندانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151219Two studies examined the relationship between the ability to access specific autobiographical material in memory and symptoms of posttraumatic stress. Participants completed the AMT and AMI followed by IES-R, Persian versions of BDI, BAI and the WAIS-R. Study 1 consists of two samples of privates with and without posttraumatic stress disorder (PTSD) and a sample of healthy control. Results showed that reduced specificity of memories on the AMT and AMI is associated with increased posttraumatic stress in traumatized samples. Study 2 examined retrieval of episodic and semantic autobiographical information from previous lifetime periods in groups of cancer survivors with posttraumatic stress and healthy controls. The cancer survivors were able to generate fewer specific episodic and semantic details about the past compared to the controls. The more symptomatic survivors showed the greatest memory impairment. The data from both studies are discussed in terms of compromised access to specific autobiographical material in distressed trauma survivors reflecting a process of affect regulation.پژوهش حاضر شامل دو مطالعه است که به بررسی رابطه بین توانایی دستیابی به موارد شرح حال اختصاصی از حافظه و نشانههای PTSD میپردازد. مطالعهی اول شامل یک گروه از مبتلایان به PTSD ناشی از جنگ، به عنوان گروه آزمایشی و دو گروه کنترل (Non-PTSD و سالم) بوده و مطالعهی دوم، بر روی بیماران سرطانی مبتلا به PTSD و گروه کنترل سالم انجام شده است. گروهها در متغیرهای سن و هوش همتا شدند. آزمودنیها به دنبال تکمیل مقیاس تجدیدنظر شده تأثیر رویـداد (IES-R)، سیاهه<sub></sub>ی افسردگی بک (BDI)، سیاههی اضطراب بک (BAI)، و مقـیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر بـزرگسالان (WAIS-R)، به تکمیل آزمون حافظهی شرح<sub></sub>حال (AMT) و مصاحبه حافظه شرح حال (AMI) پرداختند. نتایج مطالعه اول نشان داد که در گروههای دارای سابقهی تروما کاهش اختصاصی بودن خاطرات در AMT و AMI با استرس پس از سانحه وسیعتر همراه میباشد و در بین این گروهها نیز، افرادی که دارای نشانه<sub></sub>شناسی شدیدتری بودند، نواقص حافظه وسیعتری نشان دادند. یافتههای مطالعهی دوم حاکی از آن بود که بیماران سرطانی مبتلا به PTSD، در مقایسه با گروه کنترل، قادر به بازیابی جزئیات رویدادی و معنایی کمتری در مورد گذشته شخصی خود میباشند. آنهایی که نشانهشناسـی شـدیدتری داشتند، خاطرات اختـصاصی کمتری را از حافـظه بازیابی نمودند. دادههای هر دو مطالعه براساس فرضیه دستیابی توافقی به مواد شرح حال اختصاصی در افراد مبتلا که منعکسکنندهی یک فرآیند تنظیم اثر میباشد، بحث شدهاند.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421Relationship between Attachment to Parents and Peers and Psychological Separation in Freshmen College Studentsرابطهی بین دلبستگی به والدین و همسالان با جدایی روانشناختی دانشجویان دختر و پسر جدیدالورود1511834218FAشهرامواحدیدانشگاه تبریز0000-0002-4634-1092آیتالهفتحیJournal Article20151219Abstract <br />The aim of this study was to determine the relationship between attachment to father, mother and peers and psychological separation of freshmen students in Tabriz University. Research was done by survey method. For this purpose, 220 undergraduate students were selected by haphazard sampling and completed Inventory of Parent and Peer Attachment (Armsden & Greenberg, 1987) and Psychological Separation Inventory (Huffman, 1984). To examine the association between subscales of parent and peer attachment (trust, communication, and alienation) and subscale of psychological separation (attitudinal, emotional, conflictual and functional independence), The canonical structure coefficients were used. Results of analyses suggested that the dimensions of emotional independence from mother and conflictual independence from father have significant difference between male and female students. Also, positive communication of father was positively associated with psychological separation of male and female student, but the negative communication of mother and peers was accompanied with loss of conflictual independence from parent and attitudinal independence from mother between male students. Other results revealed that among female student, There was significant relationship between peer trust and inattention, positive communication with father and high trust of him in one side and loss of conflictual and functional independence of mother and attitudinal independence in the other side.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین دلبستگی به پدر، مادر و همسالان و جدایی روانشناختی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تبریز با روش پیماشی انجام گرفت. برای این منظور 220 دانشجوی کارشناسی ترم اول با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای دلبستگی والدین و همسالان (آرمسدن و گرین برگ، 1987) و پرسشنامه جدایی روانشناختی (هافمن، 1984) را تکمیل کردند. برای ارزیابی روابط بین مقیاسهای فرعی دلبستگی والدین و همسالان (مؤلفهی اعتماد، ارتباط و بیگانگی) و خردهمقیاسهای جدایی روانشناختی (استقلال نگرشی، هیجانی، تعارضی وکنشی) از تحلیل همبستگی کانونیک بهره گرفته شد. نتایج تحلیل نشان داد که بعد استقلال هیجانی از مادر و استقلال تعارضی از پدر در بین دانشجویان دختر و پسر به طور معنادار متفاوت است. همچنین بین ارتـباط مثبت پـدر و جدایی روانشناختی دانشجویان دختر و پسر رابطهی مثبتی وجود دارد، اما ارتباط منفی مادر و همسالان با فقدان استقلال تعارضی والدین و استقلال نگرشی مادر در بین دانشجویان پسر همراه بود. نتایج دیگر حاکی از آن است که در بین دانشجویان دختر، بین اعتماد و بیتوجهی همسالان، ارتباط مثبت با پدر و اعتماد بالای او از یک طرف و فقدان استقلال تعارضی و کنشی مادر و استقلال نگرشی پدر از سوی دیگر رابطه معناداری مشاهده گردید.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251720100421The Effect of Stress Inoculation Training on Stress Control and Vital Signs (Low Blood Pressure and High Blood Pressure) in Cardiac Patients under Surgical Operationتأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر مدیریت استرس و علایم حیاتی (فشار خون پایین و فشار خون بالا) در بیماران قلبی تحت عمل جراحی1852044219FAتورجهاشمیدانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104مجیدمحمودعلیلودانشگاه تبریزوحیدهفخیمی حسنزادکاندانشگاه تبریزJournal Article20151219Researchers believed that stress inoculation training has Positive effect on stress management. In this research, the effect of stress inoculation training on stress management and vital signs in patients under heart surgery were studed. <br />For this purpose, the heart patients were selected and randomly divided in two groups. The subjects were matched on the lasis of demographic factors. Then the experimental group received the educational intervention for 8 sessions. Data were gathered via walters surgery stress management and the vital signs checklist. <br />A repeated measure analysis of variance showed that the stress inoculation training could increase the ability of stress management and recovery of vital signs among coronary heart disease patients. <br />Thisfinings showed that the psychological intervention has positive effects on patient's ability to cope effectively with surgery stress.محققین بر این باورند که آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر مدیریت استرس تأثیر مثبت دارد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر مدیریت استرس و علایم حیاتی در بیماران قلبی تحت عمل جراحی است. برای این منظور 40 بیمار قلبی انتخاب وسپس به 2 گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروهها از نظر ویژگیهای دموگرافیک با همدیگر گشتند. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را برای 8 جلسه دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر نشان میدهد که کاربری آموزش ایمنسازی در برابر استرس قادر است مدیریت استرس و علایم حیاتی (فشارخون پایین) بیماران مبتلا بـه انسداد عروق کرونر قلبی منتظر عمل جراحی و جراحی شده را بهبود بخشد. این یافتهها، تلویحاتی برای انجام مداخلات روانشناختی در موقعیتهای جراحی داشته و سودمندی این نوع مداخلات را در توانمندسازی افراد تحت عمل جراحی نشان می دهند .