دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38521420070121Study of Life Skills Access Rate of Iranian Adolescentsبررسی میزان دستیابی نوجوانان ایرانی به مهارتهای زندگی1254378FAیوسفادیباستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزJournal Article20151228Nowadays, despite deep cultural affairs and life styles, many individuals particularly adolescents are not equipped with basic necessary capabilities and skills required for confronting with their everyday life problems.
Learning life skills enables individuals to effectively encounter every day life problems and challenges, cope with tensions, and show compatibility behaviors. Due to the changes adolescents experience at the period of puberty, acquiring life skills is so essential and important. This paper is an attempt to investigate the access rate of Iranian adolescents to life skills. A sample of 940 participants from among the population of Iranian guidance-school students were selected through stratified random selection procedure out of 18 cities in 6 provinces.
Questionnaire was employed for data collection. The results of data analysis show that the life skills access rate among all adolescents were lower than mean (cut-point), but for many factors, there is no significant difference between the life skills access rate of male vs. female adolescents. The paper concludes that the general educational system in Iran has not been successful in achieving the goals of teaching life skills to adolescents.امروزه علیرغم تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوههای زندگی، بسیاری از افراد خصوصاً نوجوانان فاقد توانمندیها و مهارتهای لازم و اساسی برای رویارویی با مشکلات پیش رو هستند. یادگیری مهارتهای زندگی، افراد را برای مواجههی موثر با مسائل و چالشهای زندگی و غلبه بر تنشها و نیز بروز رفتارهای سازگارانه آماده میکند. یادگیری مهارتهای زندگی توسط نوجوانان به دلیل تغییرات خاص سنی آنان و ویژگیهای مربوط به آن دارای اهمیت و ضرورت ویژهای است. لذا این تحقیق به دنبال این بوده است که نوجوانان ایرانی چه میزان به مهارتهای زندگی دست یافتهاند.
جامعة آماری تحقیق، دانشآموزان راهنمائی تحصیلی کل کشور و نمونه آماری 940 نفر بوده است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از 18 شهر مربوط به 6 استان کشور انتخاب شدند. نتایج اجرای پرسشنامه محقق ساخته نشان داد که تقریباً در همة مقولههای مربوط به مهارتهای زندگـی مـیزان دستیابی نوجوانان کمتر از شاخص متوسط است و در بسیاری از مقولهها بین میزان دستیابی نوجوانان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد؛ و به طور کلی نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور در دستیابی به اهداف مربوط به آموزش مهارتهای زندگی موفق نبوده است.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38521420070121Study of Relationship Between Communicational Conflict Resolution Styles and Psychological Well- being Among University Studentsبررسی رابطه بین شیوههای حل تعارض ارتباطی و سلامت روانشناختی دانشجویان27464379FAجلیلباباپور خیرالدیناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز0000-0001-9163-6386Journal Article20151228This research makes an attempt to study the relationship between communicational conflict resolution styles and psychological well-being among university students. For this regard 420 undergraduate students (148 males and 272 females) of different disciplines were selected from Tehran University, as stratified randomly, then administered Rahim Organizational Conflict Inventory II (ROCI-II) and Memorial University of Noefoundland Scale of Hamppiness (MUNSH). Data were analyzed using correlational coefficient, stepwise regression analysis independent <em>t</em> student test. The correlation between variables indicated significant relation between <em>integrating</em> and <em>accommodating</em> conflict resolution styles to psychological well being (p<0.01). Stepwise regression analysis defined <em>integrating</em> and <em>obliging</em>styles as significant predictors to dependent variable (p<0.01). Results indicated people using constructive conflict resolution styles are psychologically healthy than those using non-constructive styles as well. Finally, utilising independent <em>t</em> student test it was revealed males and females did not have significant difference in conflict resolution styles and psychological well-being. تـحقیق حاضـر به بررسـی رابطه بین شـیوههای حل تـعارض ارتبـاطی با سـلامت روانشناختـی دانشـجویان مـیپردازد.420 آزمودنـی (148 پسـر و272 دخـتر) از مـیان دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاههای تهران به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و مقیاسهای مونش و شیوههای حل تعارض رحیم را پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همبستگی بین متغیرها نشان داد که شیوه حل تعارض از نوع همراهانه و مصالحه گرانه با سلامت روانشناختی رابطه مثبت دارد (p<0.01). تحلیل رگرسیون گام به گام نیز شیوههای همراهانه و مهربانانه را پیشبینیکنندههای معنیداری برای متغیر سلامت روانشناختی نشان داد (p<0.01). همچنین بر اساس نتایج معلوم شد افرادی که از شیوه حل تعارض سازنده استفاده میکنند در مقایسه با آنهایی که روش غیرسازنده را به کار می برند از میزان سـلامت روانشناختی بالاتری برخوردارند (p<0.01). در ادامه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل مشخص شد که دو جنس از نظر شیوه مقابله با تعارض و همین طور سلامت روانشناختی، تفاوت معنیداری با هم ندارند.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38521420070121The Effect of Teaching Social Skills on Competence of Students (Felner Model)تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانشآموزان (مدل فلنر)47674380FAمنصوربیرامیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز2585501500020000علیرضامرادیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20151228This research aims at investigating the effects of teaching the social skills on social competence in the form of 4-dimensional model of Felner's social competence. Forty poor students were placed in two equal experimental control groups (their GPA was below 12). First, both groups passed the pretest. Then the social skills were taught to the experimental groups passed the post-test. After 2 months, a follow-up test was administered to both groups. The results showed that teaching the social skills improve the attitude, assertiveness management and self-efficacy of the students. This change was held constant over the time.
It can be concluded that teaching the social skills can promote the social competence.
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی در قالب مدل چهار بعدی کفایت اجتماعی فلنر بود. 40 دانشآموز ضعیف در عملکرد تحصیلی (معدل تحصیلی زیر 12) در دو گروه مساوی آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابتدا از هر گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس به گروه آزمایشی مهارتهای اجتماعی در 12 جلسه آموزش داده شد و در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دو ماه بعد از هر دو گروه آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مـهارتهای اجتماعـی، نـگرش، جرأتمـندی، مـدیریت استرس و خودکارآمدی دانشآموزان را بهبود بخشیده است و این تغییر در طول زمان خود را حفظ کرده است. در نتیجه آموزش مهارتهای اجتماعی کفایت اجتماعی را ارتقا بخشیده است.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38521420070121A comparison of student's Emotional Intelligence and Mental Health with Their Affective Relationship in Familyمقایسة هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان با روابط عاطفی آنان در خانواده69874381FAعلیاکبرحدادی کوهسارکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهرانرسـولروشـناستادیار دانشگاه شاهدعلیاصغراصغرنژ اد فریداستادیار دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20151228The present research intends to compare student's emotional and mental health with their parents affective relationship in family in University of Tehran. In order to conduct the research, 260 bachelor students in University of Tehran were randomly selected. To gather data, 33 items Sheering Emotional Intelligence questionnaire and 28 Items Goldberg-Hiller Health questionnaire as well as the researcher's own questionnaire implemented.
The results were analyzed by One-Way Analysis of Variance. The results indicated significant difference between student's emotional intelligence and affective relationship with parents. And also significant difference was apparent between student's mental health and affective relationship with parents in different academic majors.پژوهش حاضر به بررسی مقایسة هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان با روابط عاطفی والدین در دانشجویان دانشگاه تهران میپردازد. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه تهران که مشغول به تحصیل بودند، تعداد 260 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. جهت جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامه 33 مادهای هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه 28 مادهای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه محقق ساخته (روابط عاطفی با والدین) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از شاخص آماری تحلیل واریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر تفاوت معنادار بین هوش هیجانی و روابط عاطفی با والدین، سلامت روان و روابط عاطفی با والدین، هوش هیجانی و گرایشهای تحصیلی و سلامت روان با گرایشهای تحصیلی میباشد.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38521420070121The Role of Main Factors of Personality in Relation to Entrepreneurial Performance and Predispositionنقش عاملهای عمقی شخصیت در استعداد و عملکرد کارآفرینی891164382FAزینبخانـجانیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز0000-0002-9692-9660هـمایونمهیناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریزسیدداوودحسینینسباستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزJournal Article20151228To investigate relations between of main factors of personality and entrepreneurial behavioral orientation (performance) and predisposition, 326 students were randomly selected from faculties of University of Tabriz including Human Sciences, Engineering and Technical, Chemistry, Mathematical, Agriculture and Sciences. The sample includes the senior students of both genders. The research was based on survey method. and tools of the research were: Cattle's 16 factors personality test (16pF), Entrepreneur Quotient test and Entrepreneur performance test (entrepreneur aptitude). Results showed: there were significant differences between subjects with high and low entrepreneurial aptitude indocile-aggressive (E), expedient-conscientious (G), shy adventurous (H), practical-imaginative (M), forthright-worldly (N), Secure apprehensive (O) factors and also there were significant differences among subjects with high and low entrepreneurial performance in G, H, E factors. The results indicated that some main factors H, G. E, O in predication of aptitude of entrepreneur and H, G, Q4 factors in entrepreneurial performance were suppressor factors.بـه مـنظور بررسـی رابـطة عامـلهای عـمقی شخصیت با عـملکرد و اسـتعداد کارآفرینی،326 نفر از دانشجویان شش دانشکده دانشگاه تبریز (علوم انسانی، فنی و مهندسی، شیمی، ریاضی، کشاورزی و علوم) جهت مطالعه به طور تصادفی انتخاب شـدند. آزمودنـیها از هر دو جنس و در ترم 5 و 6 مشغول تـحصیل بودنـد. برای جمعآوری دادهها از آزمون شخصیتی 16 عاملی کتل، آزمون ضریب کارآفرینی و آزمون عملکرد کارآفرینی استفاده شد. یافتهها نشان دادند دانشجویان دارای عملکرد کارآفرینی بالا فقط در سه عامل سلطه (E)، خلق استوار (G)، ادواری خوئی (H) و دانشجویان با استعداد در کارآفرینی علاوه بر سه عامل مذکور در عاملهای تخیل (M)، بیاعتمادی اضطرابآمیز (O)، ظرافت کاری (N) با دانشجویان غیرمستعد تفاوت معنیدار دارند. همچنین چهار عامل ادواریخوئی (H)، سلطه (E)، خلق اسـتوار (G) و بـیاعتمادی (O) پیشبینیکنندههای مناسبی در استعداد کارآفرینی و سه عامل ادوارخوئی (H)، خلق استوار (G) و تنش عـصبی (Q4) پیشبینیکنندههای مناسبی برای عملکرد کارآفرینی محسوب میشوند.
دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38521420070121Interpretation Bias in Social Phobia Disorderسوگیری تعبیر در اختلال هراس اجتماعی1171594383FAرضاعبدیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، بهزیستی آذربایجانشرقی0000000271212516بهروزبیرشکدانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایرانمجیدمحمودعلیلواستادیار دانشگاه تبریزعلیاصغراصغرنژاد فریداستادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایرانJournal Article20151228Cognitive theories of emotional disorders posit that data processing biases play a crucial role in the maintenance and possibly the development of mood and anxiety disorders. Researches have identified four cognitive biases in anxious individuals: attention, memory, judgment, and interpretation biases. Examination of data processing biases in social phobic individuals have demonstrated that they also show these four cognitive biases. We examined the hypothesis that compared to non-patient controls (NPC) and individual with other anxiety disorders (OAD), individuals with generalized social phobia (GSP) would tend to interpret ambiguous social scenarios negatively when provided with various alternative interpretations.
Participants were presented with 22 ambiguous scenarios each followed by three possible interpretations: positive, negative and neutral. Fifteen scenarios were based on social events and the rest were non-social ones. Participants were asked to rank order the three interpretations according to the likehood that each would come to their mind and also to a "typical person's" mind in similar situations. So, the results revealed that GSPs significantly (P<0.01) tended to choose negative interpretation of social, self-relevant and social self-relevant events more than two control groups. The results of the present study support this hypothesis than a specific negative interpretation bias may be involved in the maintenance of social phobia.نظریههای شناختی اختلالهای هیجانـی اشاره بر این دارنـد که سوگیریهای پردازش اطلاعات نقشی تعیینکننده در تداوم و احتمالاٌ شکلگیری اختلالهای خلقی و اضطرابی دارند. پژوهشگران چهار نوع سوگیری شناختی را در افراد مضطرب شناسایی کردهاند که شامل سوگیری توجه، حافظه، قضاوت و تعبیر میباشد. بررسی سوگیریهای پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به هراس اجتماعی نشان داده که آنها نیز این چهار نوع سوگیری شناختی را نشان میدهند. در پژوهش حاضر این فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که افراد مبتلا به هراس اجتماعی فراگیر در مقایسه با دو گروه کنترل غیربیمار و افراد مبتلا به اختلالهای اضطرابی تمایل به تعبیر منفیتر سناریوها یا رویدادهای اجتماعی مبهم که با تعبیرهای مختلفی دنبال میشود، دارند. به آزمودنیها 22 سناریوی مبهم ارائه گردید که هر کدام به وسیلة سه تعبیر احتمالی مثبت، منفی و خنثی دنبال می شدند. پانزده سناریو مرتبط با رویدادهای اجتماعی و 7 سناریوی باقیمانده رویدادهای غیراجتماعی بودند. از آزمودنیها خواسته شد تا سه تعبیر مثبت، منفی و خنثی را، براساس این که احتمالا در چنین موقعیتی به ذهن خودشان و به ذهن شخصی دیگر بیاید، رتبهبندی کنند. نتایج نشان داد که افراد مبتلا به هراس اجتماعی فراگیر به طور معناداری (01/0>P) بیشتر از دو گروه کنترل تمایل داشتند تا تعبیر منفی رویدادهای اجتماعی، رویدادهای مربوط به خود و رویدادهای اجتماعی مربوط به خود را انتخاب کنند. نتایج پژوهش حاضر از این فرضیه که ممکن است یک سوگیری تعبیر منفی اختصاصی در تداوم هراس اجتماعی درگیر باشد، حمایت میکند.