دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272620120722Effect of Exercise in the Bilateral Transfer Learning of Power from Dominant Hand to Non-dominant Hand and Vice Versaتأثیر تمرین بر انتقال یادگیری دوطرفی قدرت از دست برتر به غیربرتر و بالعکس1154110FAیعقوببدری آذریندانشگاه تبریز.Journal Article20151214One important aspect of transfer of learning is bilateral transfer an effective way to speed up the process of success. In the bilateral transfer, training on a limb will be lead to learning and effectiveness on the other limbs. In this research bilateral transfer learning in hands was studied. Samples were 43 male students from University of Tabriz. They were divided into three groups, practice groups with the right hand, left hand and control. Of all samples was taken pre test and post test after training.
The results showed with training provided, bilateral transfer of power occurred from the dominant hand to the non-dominant hand and vice versa. Transfer rates are more in the non- dominant hand to the dominant hand.Cause of bilateral transfer can be of fixative muscle in the non-trained limbs and dominate the preventive mechanisms of muscle contraction as a result the exercises in the non-trained limb and also despite the common elements in the brain and relation between the cerebral hemispheres that possibility creates to send nerve signals to the non-training limb. As a result, makes the mild contractions, and strengthen it. More research must be done to prove it.یکی از جنبههای مهم در انتقال یادگیری، انتقال دو طرفی است که از راههای مؤثر برای سرعت بخشیدن به روند موفقیت فرد میباشد. انتقال دو طرفی یعنی تمرینات بر روی یک اندام موجب یادگیری و تأثیر در عملکرد اندام دیگر بدن میشود. در این تحقیق انتقال دو طرفی یادگیری در دستها بررسی شد. نمونهها 43 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تبریز بودند که دست برتر آنها دست راست بود. آنها به سه گروه تمرینی با دست راست، دست چپ و گروه کنترل تقسیم شدند. از همه افراد آزمون مقدماتی و پس از تمرینات آزمون نهایی اخذ گردید. نتایج نشان داد انتقال دو طرفی قدرت از دست برتر به دست غیر برتر و بالعکس با روش تمرینی ارائه شده، به وقوع پیوست و میزان انتقال از دست غیر برتر بـه برتر بیشتر از حالت عکس آن بود. علت انـتقال میتواند ناشی از عملکرد عضلات ثابتکننده در طرف غیرتمرینی یا چیرگی بر ساز و کارهای بازدارنده از انقباض عضلانی باشد که ناشی از تمرینات بر روی دست تمرینی بوده و همچنین با وجود عناصر مشترک در مغز و ارتباطات بین دو نیمکره مغزی است که احتمال ارسال امواج عصبی همزمان به عضو غیر تمرینی را نیز به وجود میآورد، در نتیجه، انقباضات خفیف و تقویت آن را موجب میشود که برای اثبات این موضوع بایستی تحقیقات بیشتری انجام پذیرد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4110_7014cf4a716646ac4209d0191c63837c.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272620120722Dimensional Association between Schizotypy and Empathy: Structural Link of Positive and Negative Schizotypy with Cognitive and Affective Empathyرابطه ابعادی اسکیزوتایپی و همدلی - پیوند ساختاری اسکیزوتایپی مثبت و منفی با همدلی شناختی و عاطفی39644111FAزینبخانجانیدانشگاه تبریز0000-0002-9692-9660فاطمههداوندخانیتورجهاشمی نصرتآباددانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104مجیدمحمودعلیلودانشگاه تبریزعباسبخشی پور رودسریدانشگاه تبریزJournal Article20151214The objective of this research was to study correlation between schizotypy, empathy, and their dimensions. One hundred and seventhy four normal students ranging from 16 to 19 years (females: M=17.09, SD=0.76, males: M=17.40, SD=0.61) were selected by cluster random sampling from Rey city. The students completed Empathy Quotient (EQ; Baron-Cohen & Wheelwright, 2004) and Schizotypal Personality Questionnaire (SPQ; Raine, 1991). The data was analyzed by pearson correlation coefficient, multiple linear regression, and structural equation modeling (SEM). There was no significant relationship between total schizotypy and empathy scores. With regard to schizotypy and empathy are dimensional structures and each of their dimensions have discrete structures, the relationship between their dimensions were investigated. Analysis showed that both positive and negative schizotypy could predict cognitive empathy, but positive schizotypy had more important role (β= 0.347). In addition, both positive and negative schizotypy could <br /> <br />predict affective empathy, but negative schizotypy had more important role (β=-0.218). Then, the structural relation of these explored associations was investigated by SEM. This analysis revealed that positive schizotypy had significant structural link with cognitive empathy (R=0.38), and negative schizotypy had significant structural link with affective empathy (R=-0.30). In conclusion, these data suggest that positive schizotypes had elevated cognitive empathy, and negative schizotypes had elevated affective empathy. هدف از این پژوهش بررسی رابطه اسکیزوتایپی و همدلی و ابعاد آنها بود. صد و هفتاد و یک دانشآموز عادی از شهر ری با دامنه سنی 16 تا 19 سال (دختران: میانگین=09/17، انحراف استاندارد=76/0؛ پسران: میانگین=40/17، انحراف استاندارد=61/0) به روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دانشآموزان مقیاس همدلی بهر ( EQ: بارون کوهن و ویل رایت، 2004) و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ: رین، 1991) را تکمیل کردند. یافتهها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه، و مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شدند. نمره کل اسکیزوتایپی و همدلی رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند. اما، با توجه به اینکه اسکیزوتایپی و همدلی هر دو سازههایی ابعادی بوده و هر یک از این ابعاد، ساختار مجزایی نسبت به بقیه دارد، رابطه ابعاد این دو سازه بررسی گردید. تحلیلها نشان دادند اسکیزوتایپی مثبت و منفی میتوانند همدلی شناختی را تبیین نمایند، اما سهم اسکیزوتایپی مثبت در این رابطه بیشتر بود (347/0=β). افزون بر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایفا نمود (218/0-=β). افزون بـر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسـکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایـفا نمود (218/0-=β). در ادامـه، با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، ارتباط ساختاری روابطِ کشف شده، بررسی گردید. این تحلیل روشن کرد که اسکیزوتایپی مثبت با همدلی شناختی (38/0=R)، و اسکیزوتایپی منفی با همدلی عاطفی (30/0-=R) رابطه ساختاری معناداری دارد. در مجموع، این یافتهها حاکی از آنند اسکیزوتایپهای مثبت دارای همدلی شناختی بالا، و اسکیزوتایپهای منفی دارای همدلی عاطفی پاییناند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4111_d37936b799b16e173c607e90fc6b6a48.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272620120722Efficacy of Attention Rehabilitation in Decreasing Selective Attention and Sustained Attention Deficits in Multiple Sclerosis (MS) Patientsتأثیر توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه انتخابی و توجه مستمر مبتلایان مالتیپل اسکلروزیس39644112FAلیلیخلیلیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیبهروزدولتشاهیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛مهدیفرهودیدانشگاه علوم پزشکی تبریزعباسپورشهبازدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیزهرانیکنامبیمارستان رازیJournal Article20151214Multiple sclerosis (MS) is a progressive disease of the CNS that is characterized by widespread lesions in the brain and spinal cord. Cognitive impairment is a common concomitant of MS. MS often affects attentional complex tasks Such as, Selective and Sustained Attention. Few study investigated on efficacy of attention rehabilitation for decrease of attention deficits in Multiple Sclerosis (MS) patients. Present study investigated the efficacy attention rehabilitation for decrease of Selective attention and Sustained attention deficits in Multiple Sclerosis (MS) patients. <br /> <br />Method: The study was conducted in single - Subject designs with A/B model and follow- up. Six Secondary Progressive MS (SPMS) selected with adjective sample. Attention various include, selective and sustained attention that evalued at various stages baseline, inventory and follow-up using Continues Performance <br /> <br />Test (CPT) and Stroop Test. Attention rehabilitation program was don with flash cart and pen–paper that composed of structured tasks. Participants received attention rehabilitation sessions three a week over 21 sessions. Total time training was about 45 minutes. The required data were analyzed via visual analysis, decrease mean percentage and d’ Cohen effect size. <br />Results: All case showed, improvement in selective attention and sustained attention. Decrease mean percentages and effect sizes were high for all measures. <br />Conclusion: These findings suggest that, attention rehabilitation decrease selective attention and sustained attention deficits in Multiple Sclerosis (MS) patientsمالتیپل اسکلروزیس (MS) شایعترین اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که با ضایعات منتشر در نـخاع شوکی و مغز مشخص مـیشود. نقایص شناختی بـه طور متداول در MS رخ میدهد. اغلب تکالیف توجهی پیچیده مثل توجه انتخابی و توجه مستمر دچار نقص شدهاند. مطالعات اندکی در زمینه توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه مبتلایان MSوجود دارد. پژوهش حاضرتأثیر توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه مستمر و توجه انتخابی در مبتلایان MS مورد بررسی قرار میدهد. <br />مطالعه حاضر در چهارچوب طرح «تک موردی»، مدل AB با دوره پیگیری است که 6 بیمار پیشرونده ثانویه بر اساس نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. متغیرهای مورد مطالعه توجه، شامل توجه مستمر و توجه انتخابی بودکه طی فرآیند مطالعه، با تست استروپ و عملکرد پیوسته در مرحله خط پایه، مداخله و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفت. تمرینات توانبخشی توجه ساختار یافته و به صورت فلش کارت و مداد-کاغذی بود که در 21 جلسه 45 دقیقهای، سه بار در هفته انجام شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل چشمی، درصد کاهش میانگین، اندازه اثر d کوهن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br />یافتهها نشان داد همه آزمودنیها در مولفههای توجه انتخابی و توجه مستمر بهبودی نشان دادند و اندازه اثر و درصد کاهش میانگین برای همه موارد بالا بود. <br />مبتنی بر یافتهها میتوان عنوان کرد که توانبخشی توجه، نقایص توجه مستمر و توجه انتخابی در مـبتلایان MS کاهش میدهد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4112_29f499c46257b2bdbffc260d962342e0.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272620120722The Relationship of Religiosity Orientations and Personality Traits with Death Obsessionرابطه سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی با وسواس مرگ65884113FAحمزهسلمان پوردانشگاه آزاد اسلامی واحد نقدهمهدیعباسیدانشگاه پیام نور استان آذربایجانشرقیعلیعیسی زادگاندانشگاه ارومیهابوالفضلقاسمزاده علیشاهیدانشگاه ارومیهJournal Article20151215The aim of the current study was to investigate the relationship and predictability of death obsession through religiosity orientations and personality traits. Samples included 484 (246 girls, 238boys) were chosen through stratified random sampling. Instruments were death obsession scale (DOS), NEO personality inventory (Neo- FFI), and All port’s religious orientation scale. Data were analyzed using correlation and stepwise regression analyses and t-test.
Results showed that the relationship between death obsessions with externsic orientation toward religion is positive whereas death obsession had a negative rellation with intrinsic orientation toward religion. Also findings showed there was significant positive relationship between neuroticism and death obsession (r=0/42, p<0/01). Other dimensions of personality had negative relationship with death obsession. The greater negative relationship was between intrinsic orientation toward religion and conscientiousness dimension (r =- 0/34, p<0/01), of all research variables, externsic orientation toward religion and neuroticism were able to predict 19 present of variance of death obsession. In study of difference between females and males in death obsession, results showed significant difference between two groups (t=5/38, df=484, p<0/001), so that it was more among famales.پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه و پیشبینی وسواس مرگ از طریق سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی انجام شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 484 نفر (246 دختر و 238 پسر) بودند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه مقیاس وسواس مرگ، پرسشنامه سوگیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو (فرم کوتاه) بود. دادههای به دست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که بین سوگیری مذهبی بیرونی و وسواس مرگ (01/0p<، 12/0=r) و بین بعد روانرنجورخویی شخصیتی پنج عاملی با وسواس مرگ (01/0p<، 42/0=r) رابطه مثبت معناداری وجود دارد. سایر ابعاد شخصیتی پنج عاملی با وسواس مرگ رابطه منفی و معناداری در سطح 01/0p< داشتند. همچنین نتایج نشان داد از بین صفات شخصیتی به غیر از روانرنجورخویی، سایر ابعاد سازگاری، مسئولیتپذیری، برونگرایی و تجربهپذیری با سوگیری مذهبی درونی و بیرونی همبستگی معناداری دارند. بیشترین رابطه همبستگی منفی معنیدار بین مسئولیتپذیری با سوگیری مذهبی درونی بود (001/0p<، 34/0=r). از بین متغیرهای پژوهش سوگیری مذهبی بیرونی و روانرنجورخویی 19 درصد از واریانس وسواس مرگ را تبیین نمود. در بررسی تفاوت بین زنان و مردان دانشجو با استفاده از آزمون t نتایج نشان داد در وسواس مرگ (نشخوار مرگ، سلطه مرگ، عقاید تکراری درباره مرگ) تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود دارد. وسواس مرگ بین دختران بیشتر از پسران بود (38/5=t، 484=df، 001/0p<).https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4113_3ab83206d291025cddde37d084873561.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272620120722Evaluation of Effective Maternal Characteristics in Behavioral Problems of 2-6 Years Old Childrenبررسی ویژگیهای مادرانه مؤثر در مشکلات رفتاری کودکان 6-2 ساله891044114FAکارینهطهماسیاندانشگاه شهید بهشتی.آسیهاناریدانشگاه شهید بهشتیمحبوبهفتح آبادیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151215The present study investigated the relationship between maternal factors and behavioral problems in children 2 to 6 years old. The study is descriptive- post hoc. 350 mothers were selected from 15 kindergartens of 3 areas of Tehran by multistage sampling method. They completed Rosenberg’s Self-esteem Scale, Parenting Stress Index, Sources of Social Support Scale, Maternal efficacy Questionnaire and Preschool Behavior Checklist. Stepwise regression analysis showed that parenting stress and maternal self-efficacy, in two steps, could explain 20% of variance of behavioral problems in children (P≤0/05). Among mentioned effective maternal characteristics, parenting stress and maternal self-efficacy showed most relationship with behavioral problems in children (P≤0/05). Therefore, educational programs relevant to the mentioned factors can predict and reduce behavioral problems in children.هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل موثر مادرانه و مشکلات رفتاری کودکان 2 تا 6 ساله بود. این مطالعه در زمره مطالعات توصیفی- پسرویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشهای چندمرحلهای 15 مهد کودک از سه منطقه شهر تهران، 359 مادر به پرسشهای پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه خود اثرمندی مادرانه و فهرست مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد استرس والدین و خوداثرمـندی مادرانه در دو گام حـدود 20 درصد از واریانس مشکلات رفـتاری کودکان را تبیین میکنند (05/0P<). از میان ویژگیهای مؤثر مادرانه ذکر شده، استرس والدینی و خود اثرمندی والدینی مادران بیشترین رابطه را با مشکلات رفتاری کودکان نشان دادند (05/0P<). لذا برنامههای آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها میتوانند موجب پیشگیری و کاهش مشکلات رفتاری کودکان شوند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4114_1c3c861434f2efc4a9482d6f58b022d2.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272620120722The Conformity between Handedness and Footedness among Iranian Nationsهمگونی دست برتری و پا برتری در جمعیت ایرانی1051264115FAاحمدعلی پوردانشگاه پیام نور-تهرانمژگانآگاه هریسدانشگاه پیام نور-گرمسارJournal Article20151215This research was provided to determine the conformity of laterality indices in 2316 participants (5265 females, and 3177 males) with mean age 23 years and 6 months Iranian among nations. Participants were selected by multistage randomized sampling method. They were asked to complete the items of Edinburgh handedness inventory (Oldfield, 1970), the revised version of Waterloo footedness questionnaire (Elias, Bryden, and Bulman- Fleming, 1988). Descriptive data analysis revealed that there were 78/6 %, 6 %, 15/4 % for right, both, and left handedness in-turn. These distributions were 66/8 %, 21/8 %, 11/4 % for right, both, and left footedness. Moreover, A strong correlation were found between handedness and footedness(r= 0/75, p< 0/05). The agreement between right-handedness and right-footedness was 94/9, for being ambidextrous was 16/5, and for left-handedness and left-footedness was 88/3. The Phi coefficient for this agreement was calculated 0/79(p< 0/05), that serve a good conformity between these laterality indices. One of the neuropsychological explanations is that one of the brain hemispheres is considered for the control of a behavior which its dominancy is represented by different preferences for using body structures such as hand or foot. Their motor and sensory functions rigorously are under the influence of that dominant hemisphere. In general, Lateralization has different distribution among Iranian nations and it is less in comparison to other countries.این پژوهش با هدف تعیین میزان همگونی شاخصهای جانبی شدن دست برتری و پا برتری روی 2316 آزمودنی شامل 1501 زن و 815 مرد با میانگین سنی 23 سال و 6 ماه و دامنه سنی 86-7 سال در جمعیت ایران انجام شد. انتخاب آزمودنیها به روش تصادفی چندمرحلهای از میان ساکنان استانهای مختلف ایران بود و از آنها خواسته شد تا به گویههای پرسشنامه دست برتری ادینبورگ (اولدفیلد،1970) و پرسشنامه پابرتری واترلو (الیاس، برایدن و بولمن-فلمینگ، 1998) پاسخ دهند. تحلیل توصیفی دادهها نشان داد که توزیع دست برتری در میان جمعیت ایران به ترتیب راستدست، دوسوتوان و چپ دست به صورت 6/78%، 6% و 4/15% و توزیع پا برتری به ترتیب راستپا، دوسوتوان و چپپا به صورت 8/66%، 8/21% و 4/11% است. از طرفی همبستگی دست برتری با پا برتری برابر با 75/0 (در سطح معناداری کمتر از 05/0) به دست آمد. همچنین افراد راستدست و راست پا در 9/94% موارد با هم در راستبرتر بودن، افراد چپ دست و چپ پا در 3/88% موارد با هم در چپ برتر بودن و افراد دارای برتری هر دو پا و هر دو دست در 5/16% موارد از نظر دوسوتوان بودن توافق داشتند. ضریب فای کرامر برابر با 79/0 در سطح معناداری کمتر از 05/0 محاسبه شد که نشانگر همگونی قوی این دو شاخص جانبی شدن با یکدیگر است. به این ترتیب بر اساس تبیین عصبشناختی، یکی از نیمکرههای مغزی برای شروع کنترل رفتار در ظر گرفته میشود و تظاهر این برتری، ترجیحهای مختلف برای استفاده از ساختارهایی نظیر دست و پای ناهمسویی است که کارکردهای حرکتی- حسی آنها بهطور برجسته تحت تأثیر نیمکره غالب است. در مجموع میتوان گفت جانبی شدن در جمعیت ایران کمتر انجام میشود و توزیع شاخصهای جانبی شدن در ایران متفاوت با توزیع آن در سایر کشورها است، اما میزان توافق کنترل همسو در ایران مانند سایر کشورها است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4115_ffc5ff5fc4d63e545585c05072ccf322.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272620120722The Survey Comparison of the Ability of Social Problem-Solving and its Subscales among Addicted and Non-addicted Prisonersبررسی مقایسهای توانایی حل مسایل اجتماعی و مولفههای آن در زندانیان معتاد و غیرمعتاد1271414116FAگوهرنظری بولانیدانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20151215The aim of the present study was to compare the ability of Social Problem-Solving and its subscales among addicted and non-addicted prisoners. Population of study was 200 prisoners of Miyaneh. Using Morgan Table, 132 persons were chosen randomly, then 30 addicted and 30 non-addicted peoples were matched and social problem solving questionnaire was administered among them. <br />Data were analyzed using T-test the findings showed that social problem-solving was significantly lower among addicted prisoners than non-addicted ones.هدف پژوهش حاضر مقایسه توانایی حل مسائل اجتماعی و مؤلفههای آن در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 200 نفر از زندانیان شهرستان میانه بود که براساس جدول مورگان 132 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند که از میان این زندانیان 30 نفر از افراد مبتلاء به سوء مصرف مواد و 30 نفر از افراد غیرمبتلا به سوء مصرف و در یک گروه همتا انتخاب شدند و پرسشنامه حل مسایل اجتماعی در مورد آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از روش آماری t مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها نشان داد که براساس آزمون آماری t مستقل نمرات افراد دچار سوء مصرف مواد در توانایی حل مسائل اجتماعی پایینتر از افراد غیرمبتلا به سوءمصرف مواد هستند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4116_0476b668f02628282e230b4ca9a3466a.pdf