دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272520120420A Study of Causal Relationship Beliefs and Inferential Confusion with Obsessive Compulsiveمطالعه روابط علی باورها و آشفتگی استنتاج با وسواس فکری و عملی1194103FAملاحتامانیدانشگاه محقق اردبیلیعباسابوالقاسمیدانشگاه محقق اردبیلیبتولاحدیدانشگاه محقق اردبیلیمحمدنریمانیدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20151214The purpose of study was to determinate causal relationship of beliefs and inferential confusion with obsessive compulsive. Method was correlation with form path analysis to examinate relation between variables in frame a structural model. In this research 678 women were selected by random cluster sampling. To collect the data of Obsessive Beliefs Questionnaire, Obsessive Compulsive Inventory and Inferential Confusion Questionnaire were used. Data was analyzed using correlation coefficient and path analysis. The result showed that obsessive beliefs and inferential confusion have effect of positive and direct on obsessive and compulsive. The highest effect in model, direct effect of inferential confusion is on obsessive beliefs. Obsessive and so inferential confusion variable had direct and significance on obsessive. O’Connor’s theory confirmed quality of relationship between inferences based approach and appraisal model. هدف تحقیق تعیین روابط علی باورها و آشفتگی استنتاج با وسواس فکری و عملی بود. روش تحقیق حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر برای بررسی رابطه بین متغیرها در قالب یک مدل ساختاری بود. نمونه پژوهش 678 زن بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای باورهای وسواسی، آشفتگی استنتاج و وسواس فکری ـ عملی استفاده شد. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آشفتگی استنتاج و باورهای وسواسی اثر مستقیم معناداری روی وسواس فکری عملی دارند و بالاترین اثر در مدل، مربوط به تأثیر مستقیم آشفتگی استنتاج بر روی باورهای وسواسی بود. نظریه اوکانور در مورد نحوه ارتباط رویکرد مبتنی بر استنتاج با مدل ارزیابی مورد تأیید قرار گرفت.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4103_c7848624dd0fb03492d2c80510908bb9.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272520120420Investigating the Factor Structure of the Mayer–Salovey–Caruso Emotional Intelligence Test V 2.0 (MSCEIT) Using Confirmatory Factor Analysisبررسی ساخـتار عاملی ویرایش دوم آزمون هوش هیجانی مایر- سالوی -کاراسو با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی21414104FAمنصوربیرامیدانشگاه تبریز2585501500020000منصورحرفه دوستدانشگاه علامه طباطباییزهراکرمیدانشگاه پیام نور.پریسافرنودیاندانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20151214The main purpose of this study was the Investigation of factor structure of the Mayer–Salovey–Caruso Emotional Intelligence Test V2.0 (MSCEIT). Three hundred students of allameh tabatabayi students recruited through multistage clustered random sampling and the test was administrated them. The result of this study indicated that there was good internal consistency between test’s item and the Cronbach’s alfa was 51-87 for the sub-scales of this test. In order to investigate the factor structure of the test AMOS 18 was used. The result of Confirmatory factor analysis indicated that one-factor model proposed by constructer the test did not fit with observed data. The factor structure of two-factor model, consisting through two latent factor of experiential and strategic, was not fitted with observed data as well. The most important finding of this study was confirmation the three and four factor model, because the three factor model is economical, this model was preferred to four factor model. اصلی این پژوهش بررسی ساختار عاملی آزمون تجدیدنظرشده هوش هیجانی مایر- سالوی-کاراسو (MSCEIT 2.0، 2002) بود. تعداد 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و این آزمون بر روی آنها اجرا شد. نتیجه این پژوهش نشان داد که این آزمون دارای همسانی درونی خوبی بوده و ضریب آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای آزمون بین 51/ تا 87/ بود. به منظور بررسی ساختار عاملی آزمون از نرمافزار AMOS 18 استفاده شد. نتیجه این پژوهش نشان داد که ساختار تکعاملی فرض شده توسط طراحان این آزمون با دادهها برازش خوبی ندارد. همچنین مدل دو عاملی که از دو عامل مکنون هوش هیجانی تجربهای و راهبردی تشکیل شده بود با دادهها برازش خوبی نداشت. نتیجه مهم این پژوهش این بود که ساختار سه عاملی و چهار عاملی با دادهها برازش خوبی داشت، هـر چند که مدل چهار عاملی نـیز برازش خوبی با دادهها داشت ولی به علت صرفهجویی و اقتصادی بودن، مدل سه عاملی ترجیح داده میشود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4104_de9ca5e1dba65d4b831e43915aabef60.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272520120420The Relationship between Cognitive Emotion Regulation and Conflict Resolution Styles with the Family Process and Content of High School Students in Shirazبررسی رابـطه تنظیم شناختی هیجان با فرآیـند و محـتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض دانشآموزان دبیرستانهای شیراز43614105FAایرانجلالیدانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتهمارافعیJournal Article20151214This research was conducted to study the relationship between cognitive emotion regulation and conflict resolution styles with the family process and content. For this purpose, 400 adolescents aged 15 to 17 years old were selected by multi-stage cluster random sampling. Data was gathered using cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ), coping strategies conflict (ROCI-II) and Family process (SFPS) and family content (SFCS).
Data were analyzed by multiple regression (stepwise) and path analysis.
The results showed that 12% of the variance of obliging was accounted by linear combination of decision-making and problem-solving and positive refocusing, 11% of the variance with of integrating was accounted by linear combination of cohesion and mutual respect and a positive evaluation staffs, 23% of the variance with of dominating was accounted by linear combination of avoidant coping skills and self-blame.
31% of the variance with of avoiding was accounted by linear combination of communication skills and determination to be disastrousهدف از این پژوهش بررسی رابطه تنظیم شناختی هیجان و شیوههای مقابله با تعارض با فرایند و محتوای خانواده بود. جامعه آماری، دانشآموزان شهر شیراز بودند که به روش خوشهای چندمرحلهای نمونهای مشتمل بر 400 نوجوان 15 تا 17 ساله در این پژوهش مشارکت نمودند. دادهها با استفاده از چهار پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) شیوههای مقابله با تعارض (ROCI-II) فرایند خانواده (SFPS) و محتوای خانواده (SFCS) گردآوری شد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که 12% واریانس شیوه مقابله با تعارض همراهانه از طریق ترکیب خطی تصمیمگیری و حل مساله و تمرکز مجدد مثبت،11% واریانس شیوه مقابله با تعارض مهربانانه از طریق ترکیب خطی انسجام و احترام متقابل و ارزیابی مثبت،23% واریانس شیوه مقابله با تعارض اجتنابی از طریق ترکیب خطی مهارت مقابله و سرزنش خود و 31% واریانس شیوه مقابله با تعارض سلطهگرانه از طریق ترکیب خطی مهارت ارتباطی و فاجعهآمیز کردن تعیین میشود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4105_8e4c7ea8d442e89a21e773f7bbe17837.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272520120420The Effects of Internal and External Context on Free Recall and Recognitionتأثیر بافت درونی و بیرونی بر یادآوری آزاد و بازشناسی63824106FAحسینزارعدانشگاه پیامنور تهرانفهیمهقاسمیاندانشگاه پیام نورJournal Article20151214The present study was aimed to study the effects of internal context and external context on free recall and recognition. To this end, 140 subjects, among Payame Noor University, were screened using the cluster sampling. The subjects were divided into four-35 participant groups. To assess the performance of free recall and recognition, Pair Words Test was used. The results indicated that the context had a significant impact on memory using t-dependent groups, one-way variance and two-way variance. Also the effect of major context is different on free recall and recognition and the internal context are significant on recognition. The effect of context led to better performance of recognition, when compared with recall. Recognition is affected by internal context, while recall results from it.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بافت درونی و بیرونی بر یادآوری آزاد و بازشناسی انجام شد. به این منظور تعداد 140 نفر آزمودنی به روش نمونهگیری خوشهای از میان دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران در سال تحصیلی 90-89 انتخاب شدند. آزمودنیها در چهار گروه 35 نفره بطور تصادفی جایگزین گردیدند. برای ارزیابی عملکرد یادآوری آزاد و بازشناسی از آزمون جفتواژه استفاده شد. نتایج دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری t گروههای وابسته، تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که بافت بر حافظه تأثیر معنادار دارد. همچنین اثر اصلی بافت بر یادآوری و بازشناسی متفاوت است و اثر بافت درونی بر بازشناسی معنادار است. اثر بافت موجب عملکرد بهتر بازشناسی در مقایسه با یادآوری آزاد میشود. بازشناسی تحت تأثیر بافت درونی است در حالی که یادآوری متأثر از بافت درونی و بیرونی است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4106_958155783247d70e8724b82f8a1be608.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272520120420Comparison of Personality Disorders in Adjusted and Non-adjusted Couples based on SWAP-200مقایسه اختلالات شخصیت در زوجهای سازگار و ناسازگار براساس SWAP-20083994107FAسیماصادقینیماقربانیدانشگاه تهرانهادیبهرامی احساندانشگاه تهرانمجتبیکیانیدانشگاه تهرانJournal Article20151214In the present study, the role of personality disorders on marital adjustment was assessed. At first, 50 couples completed DAS, then in order to personality analysis on the basis of SWAP-200, they participated at 2.5 to 3 hour semi-structured interview sessions. The objective was to survey the role of personality disorders, especially cluster B personality disorders, on marital disadjustment. The role of variables including age, gender, education, number of children, and years of marriage were assesse4d as covariates and findings revealed that non-adjusted couples experienced more personality disorders than adjusted ones and as we expected, the cluster B disorders were more prevalent than clusters A and C. <br />It can be said that people who suffer from antisocial, narcissistic, borderline, and hysterionc personality disorders, would experience more conflict in their relationsدر این پژوهش نقش اختلالات شخصیت در سازگاری زناشویی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 50 زوج (100 نفر) ابتدا پرسشنامه سازگاری زناشویی (DAS) را تکمیل نموده و سپس به منظور تحلیل شخصیت بر اساس روش SWAP-200 در جلسات مصاحبه نیمهساختاریافته 5/2 تا 3 ساعته، شرکت نمودند. هدف وارسی نقش اختلالات شخصیت در ناسازگاری زناشویی با محوریت بیشتر اختلالات شخصیت خوشه B (هیجانی، نمایشی و اغواگر) بود. نقش متغیرهای سن، جنس، تحصیلات، تعداد فرزندان و طول ازدواج نیز به عنوان کوواریانس بررسی شد و یافتههای پژوهش نشان داد زوجهای ناسازگار میزان بالاتری از اختلالات شخصیت را نسبت به زوجهای سازگار تجربه مینمودند و همانطور که انتظار میرفت اختلالات خوشه B در این گروه بیش از اختلالات خوشه A و C شیوع داشت. در پایان میتوان گفت، افرادی که از اختلالات شخصیت ضداجتماعی، نارسیستیک، مرزی و نمایشی رنج میبرند، تعارض و اختلافات بیشتری را در روابط خود تجربه میکنند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4107_b08f767d3b66f1eca36ab00f5d3ccb16.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272520120420Designing and Testing a Model of Some Antecedents and Consequences of Narcissistic Personality in Studentsطراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای شخصیت خودشیفته در دانشجویان1011254108FAمهنازمهرابی زاده هنرمنددانشگاه شهید چمران اهوازیداللهزرگردانشگاه شهید چمران اهوازنسرینارشدیدانشگاه شهید چمران اهوازوحیداحمدیدانشگاه شهید چمران اهوازحسنپالاهنگدانشگاه علوم پزشکی شهرکردJournal Article20151214The aim of this study was designing and testing a model of some antecedents and consequences of narcissistic personality. The sample of this study consisted of 314 students of Shahid Chamran University that selected with multistage random sampling. Data were collected by questionnaires containing, Baumrind’s Parenting Style Questionnaire, Adult Attachment Inventory (AAI), Early Trauma Inventory, Narcissistic Personality Inventory (NPI-16), Ahvaz Aggression Inventory and Bell’s Social Adjustment Inventory. Structural equation modeling (SEM) through AMOS-16 and SPSS-16 software package were used for data analysis. The indirect effects were tested by using Bootestrap procedure in Preacher and Hayse Macro program. Results suggested that model with some modification had good fit with the data. Based on the tested structural equation modeling authoritarian parenting was predictive of narcissism both directly and indirectly through avoidant attachment style. Moreover, Authoritative parenting style was predictive of narcissism both directly and indirectly through secure attachment style. Early trauma was predictive of narcissism directly. Also, narcissism was predictive of aggression and social maladjustment directly. The result obtained and the model presented in this study discussed in terms of other therapeutic and educational implications on narcissism. هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای خودشیفتگی بود. نمونه این پژوهش شامل 314 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شیوههای فرزندپروری، پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسال، پرسشنامه تروماهای اوایل زنـدگی، پـرسشنامه شخصیت خودشیفته، پرسشنامه پـرخاشگری و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار SPSS ویراست 16 و AMOS ویراست 16 انجام گرفته است. همچنین جهت آزمودن فرضیههای واسطهای از روش بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان دادند که الگو با برخی اصلاحات از برازش خوبی با دادهها برخوردار بود. بر اساس نتایج ارزیابی مدل ساختاری شیوه فرزندپروری مستبدانه هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق سبک دلبستگی اجتنابی بر خودشیفتگی اثر مثبت دارد. شیوه فرزندپروری مقتدرانه نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق سبک دلبستگی ایمن بر خودشیفتگی اثر منفی دارد. تروماهای اوایل زندگی نیز به صورت مستقیم بر خودشیفتگی اثر مثبت دارد. همچنین خودشیفتگی بر پرخاشگری و ناسازگاری اجتماعی اثر مثبت دارد. درباره مضامین درمانی و آموزشی نتایج و مدل ارائه شده خودشیفتگی در پژوهش حاضر به تفصیل بحث شده است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4108_4df5633f3fb5cedb28a595037e0f2e13.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385272520120420The Effect of Help Seeking Strategy Training on Mathematical Problem Solvingاثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی1271564109FAتورجهاشمیدانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104میر محمودمیرنسبدانشگاه تبریزرامینحبیبی کلیبردانشگاه تبریزاسکندرفتحی آذردانشگاه تبریز0000-0001-7875-4986منصوربیرامیدانشگاه تبریز2585501500020000Journal Article20151214Aim: Aim of this research was to determine the effectiveness of help seeking strategy on math problem solving performance. Research method was quasi-experimental with pretest and posttest design with control group. Research participants included 100 (54 Femal & 46 male) second grade high school students in the City of Ahar in the academic year 2011-12 who were selected using multi-stage random cluster sampling and were randomly placed in experimental and control groups. Students in the experimental group received help seeking strategy trainings for 12 sessions. At the same time, the control group continued their regular classroom programs. Results of covariance analysis showed that scores of the experimental group students in mathematical problem solving posttest were higher than the control group. This research has implications for math teachers who can use these strategies for math achievement.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان بود.روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیهای پژوهش شامل 100 نفر (54 دختر و 46 پسر) از دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 91-1390 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل قـرار گرفتند. آزمودنیهای گـروه آزمایش بـه مدت 12 جلسه آموزشهای راهبرد کمکخواهی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه دادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای دانشآموزان گروه آزمایش در پسآزمون حل مسأله ریاضی بالاتر از گروه کنترل شده است. بنابراین آموزش راهبرد کمک خواهی منجر به افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان میگردد.پژوهش حاضر کاربردهایی برای معلمان ریاضی دارد که میتوانند از این راهبردها برای پیشرفت درس ریاضی استفاده کنند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4109_3c8ea41c24e2fef0b9a9c6fbe88a63dd.pdf