دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723Investigation of Brain Waves Patterns in Coherence of Theta Band during Convergent and Divergent Thinkingبررسی الگوهای الکتروآنسفالوگرافیک نیمکرههای مغز در هم نوسانی باند تتا در طی تفکر همگرا و واگرا1184157FAمنصوربیرامیدانشگاه تبریز2585501500020000مرتضیعندلیب کورایمدانشگاه تبریزمحمدعلینظریدانشگاه تبریز0000-0002-0340-994XJournal Article20151216This study examined the EEG patterns changes of the brain’s hemispheres during convergent thinking (CT) and divergent thinking (DT). 34 subjects (19 boys and 15 girls) were chosen according to the convenience sampling. Each of them assigned in three condition (rest, CT and DT). In all 3 conditions EEG patterns were recorded from 19 scalp electrodes. The recorded EEG in theta band, were transformed into quantitative form (QEEG) by using Neuroguide software and then were analyzed by repeated measures ANOVA method. The results showed differences in left and right hemispheres, separately; DT and CT had higher coherence than rest condition. Moreover, the results revealed that two hemispheres hadn’t significantly coherence differences during these conditions.هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک نیمکرههای مغز در طی تفکر همگرا و واگرا بود. به منظور انجام این پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 34 آزمودنی (19 پسر و 15 دختر) انتخاب شدند و در سه موقعیت آزمایشی حالت آرامش، تفکر همگرا و تفکر واگـرا قـرار گرفـتند. در هـر سـه موقعیت امواج مـغزی آزمودنـیها با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگراف در 19 کانال ثبت شد. امواج مغزی ثبت شده (EEG)، در باند تتا با استفاده از نرمافزار نوروگاید به یک سری از کمیتها (QEEG) تبدیل شدند. دادههای کمی استخراج شده با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که به طور جداگانه در نیمکرههای چپ و راست دو نوع تفکر، هم نوسانی بیشتری نسبت به حالت آرامش دارند. ولی تفاوت میزان هم نوسانی سه موقعیت مورد مطالعه در دو نیمکره مغز متفاوت نبود. <br /> https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4157_751396dd5a534b4993526aa35bd9e3b8.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723The Relationship between Awareness Levels of Life Skill with Self Efficacy Beliefs among Shahid Beheshti University Studentرابطه سطح آگاهی از مهارتهای زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی19494158FAسیفالهجهانیملکیدانشگاه شهید بهشتیمسعودشریفیدانشگاه شهید بهشتیرعناجهانیملکیدانشگاه تربیت معلم تهرانگوهرنظریبولانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151216The purpose of this casual-comparison research is determining the relationship between awareness level of life skills and self efficacy beliefs among students. In a causal-comparative study, 384 students of Shahid Beheshti University were chosen with multi-stage cluster sampling and then were investigated with Sheres'(1982) self-efficacy beliefs and Ahadis' 1386) awareness of life skills questionnaires. <br />The results showed that among life skills dimensions self-awareness skills, communication, problem- solving, decision making, critical thinking and coping with stress and among life skills level, knowledge and application have a meaningful relationship with student self-efficacy. But any meaningful relationship didn’t have among empathy skills, interpersonal, critical thinking, coping with emotions and the level of comprehension with self-efficacy of students. <br />Also among life skills dimensions, only self-awareness, communication, decision making, critical thinking and coping with stress are good predictors for self-efficacy and among demographic features including age, sex, marriage, living area, education and university department, only age effect directly and living area, marriage, university department, education, total score of life skills, interactively did have a meaningful relationship with self-efficacy. <br /> هدف این پژوهش تعیین رابطه سطح آگاهی از مهارتهای زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان بود. در این راستا 384 نفر از دانشجویان دانشگاه شـهید بهشتی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای خودکارآمدی شرر (1982)، میزان آگاهی از مهارتهای زندگی احدی (1386) و اطلاعات جمعیتشناختی استفاده شد. نتایج در سطح 95 درصد اطمینان نشان داد که از میان ابعاد مهارتهای زندگی، مهارتهای خودآگاهی، ارتباطی، حل مسأله، تصمیمگیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس و از میان سطوح مهارتهای زندگی، سطح دانش و بکار بستن با خودکارآمدی دانشجویان رابطه معنادار دارد. اما بین مهارتهای همدلی، بین فردی، تفکر خلاق، مقابله با هیجانات و سطح فهم با خودکارآمدی دانشجویان رابطهای مشاهده نشد. همچنین از میان ابعاد مهارتهای زندگی تنها مهارتهای خودآگاهی، ارتباطی، تصمیم<sub></sub>گیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس پیشبینیکنندههای خوبی برای خودکارآمدی بودند. از میان مشخصههای جمعیت شناختی، تأثیر سن به صورت مستقیم و محل زندگی، تأهل، دانشکده، مقطع تحصیلی و نمره کل مهارتهای زندگی به صورت تعاملی با خودکارآمدی معنادار بود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4158_92f922c45c1f63a9017f892d8fb2fc16.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723The Effect of Elaboration of Positive Perspectives Intervention (EPOS) Based on Goal Conflict Reduction on Life Satisfactionاثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) مبتنی بر کاهش تعارض اهداف بر رضایت از زندگی51644159FAعلی اکبرسلیمانیاندانشگاه بجنورد0000000157482352عباسفیروزآبادیدانشگاه بجنوردJournal Article20151216The present study was carried out to examine the effectiveness of elaboration of positive perspectives intervention on decreasing goal conflicts and improving life satisfaction in students. <br />In a semi-experimental study, 44 volunteers were randomly assigned into two groups including an experimental group (21 subjects) and a control group (23 subjects). Then experimental group underwent seven 90 minutes sessions of elaboration of positive perspectives intervention and the control group did not receive any particular treatment. All participants completed the Satisfaction with Life Scale (SWLS) and Goal Matrix at one week before intervention (pretest), completion of prevention (post test) and at follow up stage (1.5 months after intervention). Descriptive statistics, t-test and analysis of covariance were used to analyze findings. <br />The results revealed that elaboration of positive perspectives intervention decreased the goal conflicts and improved life satisfaction in the subjects of experimental group significantly (P<0.001). These changes were not observed in the control group. <br />It can be said that elaboration of positive perspectives intervention is effective in decreasing the goal conflicts and improving the life satisfaction.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) بر کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی بر روی دانشجویان انجام شده است. در یک پژوهش نیمه آزمایشی 44 نفر از دانشجویان داوطلب به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (23 نفر) گمارش شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش تحت هفت جلسه 90 دقیقهای مداخله گروهی با روش تفصیل دورنماهای مثبت قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله خاصی را دریافت نکردند. همه شرکتکنندگان در پژوهش یک هفته قبل از انجام مداخله (پیش آزمون)، پایان مداخله (پس آزمون) و همچنین یک و نیم ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری)، پرسشنامه رضایت از زندگی و ماتریس اهداف را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، آزمون t برای مقایسه گروههای مستقل و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که روش تفصیل دورنماهای مثبت به طور معناداری و در سطح 001/0P< موجب کاهش تعارض بین اهداف و همچنین افزایش رضایت از زندگی در آزمودنیهای گروه آزمایش شده است در حالی که چنین تغییری در آزمودنیهای گروه کنترل مشاهده نشد. به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت روش تفصیل دورنماهای مثبت در کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی مؤثر است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4159_fcaf0cacb3c7dde1cd567ee9ff6090d1.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723Relation of Hopeness and Happiness with Job Satisfaction among Teachersرابطه امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی معلمان65784160FAاحمدعلیپوردانشگاه پیام نور تهرانخدیجهاعراب شیبانیدانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20151216Job satisfaction is one of the important factors in the quality of teacher training and job success. The purpose of the present study was to investigate the relation of hopeness and happiness with job satisfaction among teachers. For this regard, 240 teachers (120 femals and 120 males) were selected by stratified sampling method from elementary, guidance and high school grades in Tabas city. Data were collected through snyderś hopeness, oxfordś happiness and kendal & hulinś job satisfaction questionnaires. Results were analyzed by pearsons correlation, multiple regression, ANOVA and t test. Results revealed that all variables did have positive relation with each other indicating the more hopness and hopiness increase the more job satisfaction increases, as well. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی در بین معلمان بود. بدین منظور 240 معلم (120 زن و 120 مرد) از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان طبس به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار آزمون پرسشنامههای امیدواری اشنایدر، شادکامی آکسفوردو رضایت شغلی کندال و هولی بود. نتایج به روش هم بستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانداد که هر دو متغیر امیدواری و شادکامی علاوه بر آنکه باهم رابطه مثبت و معنادار دارند هر دو با مؤلفه رضایت شغلی رابطه دارند به طوریکه معلمانی که امیدواری و شادکامی بیشتری دارند نمره رضایت شغلی بالاتری هم دارند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4160_7789bc692927634945574dfd11ceccf3.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723The Study of Theory of Mind Deficit in Schizophrenic Patients with Positive and Negative Symptom and its Comparison with Healthy Peopleبررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنیکهای دارای علایم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم79964161FAمجیدمحمودعلیلودانشگاه تبریزعباسبخشی پوردانشگاه تبریز0000-0002-1820-8526زینبخانجانیدانشگاه تبریز0000-0002-9692-9660فاطمهرنجبردانشگاه علوم پزشکی تبریزJournal Article20151216This research is investigated to study theory of mind deficit in schizophrenic patients with positive and negative symptoms and it's comparison with healthy people. For this regard, 80 subjects (40 schizophren and 40 normal people) of both gender were selected from Razi hospital in-patients and education organization staffs through convenience sampling, then administered to Baron-hon. computerized version of revised reading the mind in the eyes” test. Data were analyzed using one-way analysis of variance, Tukey post hoc and independent t student test.The results showed that theory of mind has impaired in people suffering from schizophrenia as compared to healthy people. This deficit is more in patients with Negative symptom than patients with Positive symptoms. But result showed no a significant difference between male and female subjects in the amount of theory of mind deficit. تحقیق حاضر به بررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنیکهای دارای علایم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم میپردازد. 80 آزمودنی (40 فرد اسکیزوفرن و 40 فرد عادی) از هر دو جنس به صورت نمونهگیری در دسترس از میان بیماران بستری در بیمارستان رازی و کارکنان آموزش و پرورش انتخاب شدند و آزمون چشمهای بارون کوهن را پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون t گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشانداد که نظریه ذهن در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در قیاس با افراد سالم آسیب دیده است و این آسیب در افراد اسکیزوفرن دارای علایم منفی بیشتر از افراد اسکیزوفرن دارای علایم مثبت است. اما بین میزان نقص در نظریه ذهن آزمودنیهای زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4161_9bf2fe9a6205153d5553ec6066c03d6a.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723Study on Structural Relation of Family Functioning and Self Esteem with Academic Achievement in Female High School Studentsبررسی رابطه ساختاری کارکرد خانواده و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی971204162FAسیدبدرالدیننجمیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهانآواتفیضیدانشگاه علوم پزشکی اصفهانJournal Article20151216Family can affect adolescent's motivational orientation toward its own goals. Drop off academic failure, and escape from school are some of the occurrences that have gained the attention of educational-cultural system. Therefore the present study is aimed to analyze the structural relation between family functioning and self esteem variables and academic achievements in female adolescents. In a Ex Post Facto (causative-comparative) study which was conducted on female high school students of Isfahan in 2009, 360 students were selected randomly using multi-stage clustering method. Samples were divided into two groups of "having continuous academic achievements" and "having academic failure". Then they were inquired using Ellis Pope's self esteem scale and Family Assessment Device. At the end the relation of main research variables (family functioning) and other background variables, like parents' educational status, birth rank, number of siblings, educational degree …, with each dimension of self esteem were analyzed in each group by multi-group regression model of hidden variables. <br />Results showed that family functioning had a meaningful relation with every aspect of self esteem (educational, social, familial, and physical) in both groups (p=0.02) this effect showed poor family functioning's relation with low self that in the group with academic failure esteem. Also there was a meaningful relation between parent's educational status and education, familial and social aspects (p<0.001) and also physical aspect (p 0.05) of self esteem. Among other variables, age of the student, birth rank and number of kids in the family also had meaningful relation with self esteem at the level of 0.01. Based on the results of this study, it could be found that the adolescent with sufficient family support have more chances and features for autonomy, self expression, self awareness and achievement seeking which these psychological traits have an effect on individual educational motivation and functioning.خانواده به گونههای مختلف میتواند جهتگیری انگیزشی نوجوان را در راستای اهدافش متأثر سازد. ترک تحصیل، افت تحصیلی، گریز از مدرسه از جمله پدیدههایی است که توجه نظام آموزشی ـ تربیتی جامعه را به خود معطوف میسازد. به این لحاظ پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط ساختاری متغیرهای کارکرد خانواده و عزتنفس فرد با پیشرفت تحصیلی دختران نوجوان انجام گرفت. <br />این مطالعه به روش پس رویدادی (علّی ـ مقایسهایی) در جامعهپژوهشی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در سال 88-87 و در نمونهای تصادفی به حجم360 نفر که به شیوه خوشهبندی چند مرحلهای انتخاب گردیدند انجام شد. کلیه آزمودنیها در دو گروه «با پیشرفت تحصیلی مستمر و دچار افت تحصیلی» قرار گرفته، و با دو مقیاس 1ـ عزتنفس الیس پوپ و 2ـ طرح ارزیابی خانواده (FAD) مورد پرسشگری قرار گرفتند. در نهایت رابطه متغیرهای اصلی پژوهش (کارکرد خانواده) و سایر متغیرهای زمینهای با هر یک از ابعاد عزتنفس، در هر یک از گروهها به تفکیک از طریق مدل رگرسیون چندگروهی متغیرهای پنهان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. <br />نتایج حاکی از رابطه معنیدار کارکرد خانواده با هریک از ابعاد عزتنفس (تحصیلی، اجتماعی، خانوادگی، جسمانی) در هر دو گروه بود (05/0>P) که این ارتباط در گروه دارای افت تحصیلی بیانگر رابطه کارکرد ضعیف خانواده با عزتنفس پایین بود. همین طور متغیر سطح تـحصیلات والدین با ابـعاد عزتنفس تحصیلی، خانـوادگی و اجتماعـی (10/0>P) و با بعد عزتنفس جسمانی (05/0>P) ارتباط معنیداری داشت. از دیگر متغیرها، سن دانشآموز، رتبه تولد و تعداد فرزندان خانواده نیز در سطح ده درصد با متغیر عزتنفس ارتباط معنیدار داشتند. <br /> با تکیه بر این یافتهها میتوان دریافت، نوجوان برخوردار از حمایت خانوادگی مطلوب از فرصت و امکانات بیشتری برای خودمختاری، خودبیانگری، خودآگاهی، خودگردانی و خودافزایی برخوردار بوده که این سازههای روانشناختی بر انگیزش و عملکرد تحصیلی فرد تاثیر می گذارد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4162_706316ce812d1034d482b053287477fe.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723Effect of Neurofeedback Training on Electroencephalographic Characteristics and Performance in Archeryتأثیر آموزش نوروفیدبک بر ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تیروکمان1211424163FAمحمدعلینظریدانشگاه تبریز0000-0002-0340-994Xمهتااسکندرنژاددانشگاه تبریزبهروزعبدلیدانشگاه شهیدبهشتیمحمدکاظمواعظ موسویدانشگاه امام حسین(ع)Journal Article20151216The present study investigated Neurofeedback training impact on electroencephalographic characteristics and performance in archery. 45 non-athlete undergraduate students were randomly assigned to three groups including real Neurofeedback (neurofeedback training based on their brainwave activities), sham Neurofeedback (feedbacks weren't based on their brainwave activities) and control (without receiving neurofeedback). 20 experiment sessions included 10 minutes training in alpha up-training and 20 minutes alpha-theta protocol. Before starting and after the experiment, all subjects participated in a pre and post-assessment session (archery records and electroencephalographic variables). Each subject received a total of 20 training sessions (archery and neurofeedback). One-way ANCOVA showed significant differences between real group and sham and control group (p<0.05). There were not significant differences in records between sham and control group. MANCOVA analysis indicated a significant increase in alpha activity just for group1 located at left temporal site (p<0.05). <br />The finding suggested that neurofeedback training can change archery records and electroencephalographic characteristics in archery.هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد و ویژگیهای الکتروانسفالوگرام در ورزش تیروکمان بود. 45 دانشجوی دختر به طور تصادفی به سه گروه نوروفیدبک واقعی (آموزش نوروفیدبک براساس امواج مغزی خود فرد)، گروه نوروفیدبک ساختگی (عدم ارایه فیدبک ها براساس امواج مغزی فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفیدبک) تقسیم شدند. 20 جلسه نوروفیدبک شامل 10 دقیقه آموزش تقویت موج آلفا در ناحیه T<sub>3</sub> بوده و20 دقیقه بعدی به پروتکل آلفا-تتا در ناحیهPz اختصاص یافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسهای آموزش تیروکمان، افراد در پیشآزمون و پسآزمون (رکورد تیروکمان و متغیرهای الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتیجه تحلیل کوواریانس یکطرفه افزایش معنیدار میانگین رکوردها را در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با دیگر گروهها نشان داد (05/0>p). همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیره در موج آلفا ناحیه گیجگاهی چپ گروه نوروفیدبک واقعی تغییر معنیداری را نشان داد. نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک میتواند ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تیروکمان تغییر دهد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4163_fdf2629378a747ff6f2006f7a5945353.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723Comparison of effectiveness of Enhanced Cognitive-Behavioral Couple Therapy and Integrative-Behavioral Couple Therapy in Increasing Marital Satisfactionمقایسه اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری غنیشده و زوج درمانی تلفیقی رفتاری در افزایش رضایت زناشویی1431694164FAوکیلنظریدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیپروانهمحمدخانیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیبهروزدولت شاهیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20151216This research compared the efficacy of Enhanced Cognitive Behavioral Couple Therapy and Integrative Behavioral Couple therapy based on single case design. 8 couples were selected and after matching allocated in two groups (4 couples in ECBCT and 4 couples in IBCT). Each couples received 16 sessions of Therapy separately. After determining baseline in first session, each couples responded to Dyadic adjustment scale (DAS) in sessions 4, 8, 12, 16. Analyzing the results showed that both methods increased marital satisfaction. But IBCT was more effective. There was no difference between men and women. There was no change in results in two months follow up.در این پژوهش اثر بخشی دو شیوهی زوج درمانی (زوج درمانی تلفیقی ـ رفتاری و زوج درمانی شناختی رفتاری غنی شده) با روش تک موردی بررسی و با یکدیگر مقایسه شد. هشت زوج که دارای آشفتگی زوجی بودند بر اساس نمونهی در دسترس انتخاب و بعد از همتاسازی 4 زوج در هر گروه جای گرفتند. روشها به صورت انفرادی انجام شد. مجموعا 16 جلسه درمانی در هر گروه برگزار شد. پس از تعیین خط پایه در جلسه اول، در جلسات چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم، آزمودنیها به مقیاس سازگاری دو نفری (DAS) پاسخ دادند. تحلیل نتایج به شیوهی ترسیم نمودار، تحلیل چشمی و معناداری بالینی نشان داد که هر دو شیوهی درمانی در افزایش رضایت زناشویی مؤثر بود، اگرچه زوج درمانی تلفیقی رفتاری، مؤثرتر از زوج درمانی شناختی ـ رفتاری است. تفاوتی در اثربخشی دو درمان برای زنان و مردان مشاهده نشد و در دو ماه پیگیری نتیجه درمان حفظ شد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4164_5a31772d96c935725fd18e99518daae8.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385262220110723A Study of the Role of Personality Traits and Cognitive Styles in Approaching and Avoiding Argumentsبررسی نقش صفات شخصیت و سبکهای شناختی در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال1711964165FAسهیلاهاشمیدانشگاه مازندرانJournal Article20151216This study has been conducted with the goal of investigating students' approach and avoidance argument and its relation with personality traits and cognitive styles. By using random stratified sampling 289 arts, science and law/politic students were selected. Data were collected through argumentativeness scale, NEO five factor inventories and A-E questionnaire. <br />ANOVA analysis showed there was no significant difference among three groups. In addition, there was no correlation between cognitive styles and approaching / avoiding argument. Out of big five personality traits, extraversion and openness respectively had the most significant correlations with approaching / avoiding argument. Correlation coefficient of neuroticism and avoiding argument was 0.17. Regression analysis indicated out of studied variables only extraversion and openness could explain the variance of approaching argument. It illustrates the characteristics such as sociability and assertiveness which are prominent in extraversion and open-mindedness and being open to new experiences may affect argumentativeness.این پژوهش با هدف بررسی گرایش و اجتناب از بحث و استدلال دانشجویان و رابطه آن با ویژگیهای شخصیتی و سبکهای شناختی انجام شده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 289 دانشجوی دوره کارشناسی از گروههای تحصیلی هنر، علوم پایه و حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه مازندران انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاس اندازهگیری گرایش و اجتناب از بـحث و استدلال، مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت و مـقیاس سبکهای شـناختی A-E جمعآوری گردید. تحلیل واریانس نشان داد بین میانگین نمرات دانشجویان گروههای تحصیلی مورد مطالعه در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال تفاوتی وجود ندارد و بین سبکهای شناختی جذبکننده و کاوشکننده با گرایش و اجتناب از بحث و استدلال نیز همبستگی مشاهده نگردید. از میان پنج عامل بزرگ شخصیت، برونگرایی و گشودگی به ترتیب همبستگی 25/0 و 26/0 را با گرایش به بحث و استدلال نشان دادند. ویژگی شخصیتی با وجدان بودن همبستگی 12/0 را با گرایش به بحث و استدلال و 12/0- را با اجتناب از بحث و استدلال نشان داده است و بین روان رنجورخویی و برونگرایی به ترتیب با اجتناب از بحث و استدلال همبستگی 17/0 و 15/0- مشاهده گردید. تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای مورد مطالعه فقط دو صفت شخصیتی برونگرایی و گشودگی میتوانند تا حدی تغییرات در گرایش به بحث و استدلال را تبیین نمایند و این نمایانگر آن است ویژگیهایی چون معاشرتی بودن، ابراز وجود و قاطعیت و گشودگی نسبت به تجربههای جدید میتوانند در تبیین گرایش به بحث و استدلال دخالت داشته باشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4165_7ffdb80e8756eb683ab03d491869db66.pdf