دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023Comparison of Visual and Verbal Memories in Children with ADHD and Normal Childrenمقایسهی حافظهی بصری و کلامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه با کودکان سالم1234192FAجلیلباباپور خیرالدیندانشگاه تبریز0000-0001-9163-6386عیسیحکمتیمحسنسودمنددانشگاه تبریزJournal Article20151219The purpose of present study was to compare the working memory in ADHD (predominantly inattention, predominantly hyperactive/impulsive) and normal children. For this reason, 13 subjects with predominantly inattention, 15 subjects with predominantly hyperactive/impulsive, and 14 normal primary school children were selected after clinical psychologist diagnosis, and in the base of teacher form of child screen inventory (CSI-4), then four subscales from Wechsler memory scale were administered. Results revealed that normal group obtained higher scores than predominantly inattention and predominantly hyperactive/impulsive groups in three Wechsler memory subscales (mental control, logic memory and association memory), but in numeric memory there was significant difference between control and hyperactive/ impulsive group and not inattention group. Also this study showed there isn’t significant difference between ADHD’s subtypes in any subscales of Wechsler memory scales.به منظور مقایسهی حافظهی فـعال کودکان مبتلا به نقص توجه / بیشفعالی با کودکان سالم، 13 دانشآموز پسر مبتلا به نوع غالب نقص توجه و 15 کودک مبتلا به نوع غالب بیشفعال / تکانشگر، پس از تشخیص روانشناس بالینی با استفاده از پرسشنامه مرضی کودکان (CSI-4) انتخاب و آزمون حافظهی بصری کیم کاراد و مقیاس حافظهی وکسلر بر روی آنها اجرا شد. گروه کنترل پژوهش را نیز 14 کودک سالم تشکیل میدادند. تحلیل واریانس دادههای به دست آمده نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و غالب بیش فعال/ تکانشگر در حافظهی بصری در سطح (05/0>P) تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و بیش فعال / تکانشگر در سه خردهمقیاس (کنترل ذهنی، حافظهی منطقی و حافظهی تداعی) و نمرهی کل حافظهی کلامی وکسلر در سطح (05/0>P) تفاوت معنیدار وجود دارد. اما در زمینه خرده مقیاس حافظه عددی تنها بین گروه کنترل و گروه غالباً بیشفعال/ تکانشگر در سطح (05/0>P) تفاوت معنیدار وجود دارد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4192_234efdf258a484cc5385265df540b5d3.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023The Role of Health Locus of Control and Causality Orientations in Predicting Self-care Behaviors among Patients with Type II Diabetesنقش کانون کنترل سـلامت و گرایشهای علیتی در پیشبینی رفـتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع II25464193FAمنیژهحاتملوی سعدآبادیدانشگاه تبریزجلیلباباپورخیرالدیندانشگاه تبریز0000-0001-9163-6386حمیدپورشریفیدانشگاه تبریزJournal Article20151219The aim of this study was to investigate the role of Health locus of control and causality orientations in self-care behaviors in-patient with type II diabetes. In this correlational research, 60 patients from Tabriz Sina hospital were selected. All Participants were asked to complete Multidimentional Health Locus of control (MHLC) and General causality orientations (GCOS) and self- care behaviors (SDSC) scales. For analyzing data descriptive statistics, correlation coefficient, regression analysis, and independent t test were used. Results revealed that self-care behaviors did have a significant positive association with Internal health locus of control and negative association with chance locus of control.But there was not significant relationship between power others and self-care behaviors. Moreover,there was positive relationship between self care behaviors and autonomy, and significant negative association between self-care behaviors and Impersonal orientation. The results also revealed that internal control did have more roles in predicting self-care behaviors. In addition, the males and females did not differ significantly in self-care behaviors, health locus of control and causality orientations.پژوهش حاضر به بررسی نقش گرایشهای علیتی و کانون کنترل سلامت در پیشبینی رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع II پرداخته است. در این تحقیق که از نوع همبستگی است، تعداد 60 بیمار به طور تصادفی از بین کسانی که به مرکز آموزش دیابت بیمارستان سینا در شهر تبریز مراجعه کرده بودند، برگزیده شدند. از آزمودنیها خواسته شد مقیاس چندوجهی کانون کنترل سلامت، مقیاس گرایشهای علیتی عمومی و مقیاس رفتار خودمراقبتی را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری معنیداری، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رفتار خودمراقبتی با کانون کنترل درونی سـلامت رابطهی مثبت معنادار و با کانون کنترل شانس رابطهی منفی معنادار وجود دارد. در صورتـی که بین کانون کنترل قـدرت دیـگران و رفتار خود-مراقبتی رابطهای مشاهده نشد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که بین رفتار خودمراقبتی با گرایش علیتی خودمختار رابطهی مثبت معنادار و با گرایش غیرشخصی رابطهی منفی معنادار وجود دارد. براساس یافتههای این پژوهش، از میان متغیرهای فوق، کانون کنترل درونی سلامت بیشترین سهم را در پیشبینی رفتار خودمراقبتی فرد مبتلا به عهده دارد. هم چنین در این پژوهش از نظر گرایشهای علیتی، کانون کنترل سلامت و رفتارهای خودمراقبتی بین زنان و مردان تفاوتی دیده نشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4193_6e612292d26875b38259e6f6901b6da0.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023Comparative Study of Intraperitoneal Injection of Ecstasy, Crystal, Glass and Heroine on Passive Avoidance Learning in Male Ratsبررسی مقایسهای تزریق درون صفاقی اکستازی، کریستال، شیشه و هروئین بر یادگیری اجتنابی منفعل در موش صحرایی نر47674194FAحمیراحاتمیدانشگاه تبریزشیرینببریدانشگاه علوم پزشکی تبریزپریزادقرهباغیJournal Article20151219Abusing psychostimulant substances have increased dramatically within the past few years in Iran. The addictive drugs used by young people in Iran include: ecstasy, crystal, glass and heroine. It is known that these substances to cause the lesion of dopaminergic and serotonergic nerve terminals in brain. Depleting dopamine and serotonin transmitter in brain leads to the impairment of learning and memory tasks. The current research has been conducted to compare the effect of intraperitoneal injection of ecstasy, crystal, glass and heroin on passive avoidance learning in male rats. Male adult rats were used and passive avoidance learning test was performed in the shuttle box instrument. The averages for different groups were compared using ANOVA followed by the student-Newman– Keuls. The results showed that intraperitoneal injection of ecstasy, crystal, glass and heroin (5, 10, 15 mg/kg) significantly decreased step-through latency. Also crystal did have the most impairment effect on learning and memory.در چند سال اخیر مصرف مواد محرک روانگردان در ایران رشد چشمگیری را نشان میدهد. از مواد مخدری که توسط جوانان ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد میتوان به اکستازی، کریستال، شـیشه و هروئین اشاره نمود. مشخص شده که این ترکیبات سبب تخریب پایانههای عصبی دوپامینرژیک و سروتونرژیک در مغز شده و با تهی کردن مغز از این انتقال دهندههای عصبی، سبب اختلال در برخی فعالیتهای حافظه و یادگیری میگردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهایتزریق درون صفاقی اکستازی، کریستال، شیشه و هروئین بر حافظه و یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش صحرایی رت است تا مشخص شود کدام یک از این ترکیبات بیشترین اثر تخریبی را روی حافظه دارد. در این تحقیق از 105 سر موش صحرائی نر استفاده شد. تست حافظهی اجتنابی غیرفعال در جانوران در دستگاه شاتل باکس<sup>1</sup> صورت گرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل واریانس یکمتغیره (ANOVA) استفاده شد و در مواردی که اختلاف معنیدار وجود داشت از آزمون توکی<sup>2</sup> برای روشن شدن اختلاف بین گروهها استفاده گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تزریق درون صفاقی هر چهار ماده ذکر شده (با سه دوز 15، 10، 5 میلیگرم<em>|</em>گیلوگرم) به طور معنیداری زمان تأخیر در ورود به اتاق تاریک را کاهش میدهد. بنابراین هر چهار ماده مخدر ذکر شده به طور معنیداری سبب تخریب حافظه و یادگیری میشوند و از بین این مواد، کریستال در هر سه دوز بیشترین اثر تخریبی را روی حافظه دارد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4194_99aca781084bbd1d995fd38c902e1299.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023Relationship between Religiosity, Socioeconomic Status with Life Satisfaction: with Mediating Mental Health Componentsبررسی رابطهی دینداری و وضعیت اقتصادی-اجتماعی دانشجویان با رضایت از زندگی: با تعدیلگری مؤلفههای سلامت روانی69894195FAیوسفرضاپوردانشگاه تبریزآیتالهفتحیمرضیهسرداریاصغرشیرعلیپورJournal Article20151219The aim of this study was to investigate the factors affecting life satisfaction in Tabriz university students, considering endogenous and exogenous variables such as socioeconomic status (SES), Religiosity and Mental health components. Therefore the 495 students (246 women, 249 man) completed the religiosity, mental health, life satisfaction and demographic questionnaires. Data were analyzed by path analysis with LISREL package. The results indicated that direct effect of religiosity on mental health components and life satisfaction was significant. Also the direct effect of anxiety, depression, and social function on life satisfaction was significant and the direct effect of SES on indogenous variables (mental health component and life satisfaction) except anxiety was not significant, also the relationship between somatic symptoms with life satisfaction and religiosity with somatic symptoms was not significant. From the indirect routes only religiosity path to life satisfaction with 0.95 probabilities was significant. This means that religiosity through effects on anxiety, depression, somatic symptoms, social function, effects on life satisfaction. The life satisfaction variance explanted by the predictor variables is %23, that is significant.هدف این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه تبریز با توجه به متغیرهای درونزاد و برونزاد مانند وضعیت اقتصادی - اجتماعی، دینداری و مؤلفههای سلامت روانی میباشد. در این راستا تعداد 495 نفر از دانشجویان (246 دختر و 249 پسر) به پرسشنامههای دینداری، سلامت روان و رضایت از زندگی به همراه پرسشنامهی جمعیتشناختی پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده<sub></sub>ها از روش تحلیل مسیر و نرمافزار LISREL استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که اثر مستقیم دینداری بر مؤلفههای سلامت روان و رضایت از زندگی معنیدار است. همچنین اثر مستقیم اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی بر رضایت از زندگی معنادار است و اثر متغیر وضعیت اقتصادی - اجتماعی بر متغیرهای درونزاد پژوهش (مؤلفههای سلامت روان و رضایت از زندگی) به غیر از اضطراب معنادار به دست نیامد، و علاوه بر این رابطه نشانههای جسمانی با رضایت از زندگی و رابطهی دینداری با نشانههای جسمانی غیرمعنادار گزارش شد. مسیر غیرمستقیم اثر دینداری بر رضایت از زندگی با احتمال 95 درصد معنادار میباشد. به این معنی که دینداری از طریق اثر بر اضطراب، افسردگی، نشانههای جسمانی و کنشوری اجتماعی بر رضایت از زندگی تأثیر دارد. میزان واریانس تبیین شده رضایت از زندگی به واسطهی متغیرهای پیشبین 23 درصد میباشد که از نظر آماری معنادار است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4195_73d04dbc108c5308fdda265da3653703.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023Effectiveness of Direct, Cognitive Moral Education, Value Clarification and Combinational Methods on the Moral Judgmentاثربخشی روشهای آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفافسازی ارزش-ها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان911114196FAابوالفضلفریداسماعیلسعدیپوردانشگاه علامه طباطبائییوسفکریمیدانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضافلسفینژاددانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20151219The aim of present study was to investigate the effectiveness of 4 educational methods on the moral judgment of senior female students. Participants of the study were 116 female senior students which selected via cluster random sampling. Participants assigned into 4 interventional and 1 control groups. The Defining Issues Test (DIT), was used for collecting data from the level of student’s moral judgment. This test was invented by j-rest and Minnesota group. The DIT is the famous and applying test for collecting data in the moral judgment field. Analysis of covariance was used for analyzing of collected data. After 60 days education, analysis of data revealed that; educational methods can enhance the moral judgment of female students, and cognitive moral education was the most effective method in enhancing of the moral judgment. The direct method was the best method. Finally the value clarification method was the worst and low influential method in enhancing moral judgment in the female students. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روشهای آموزش مستقیم، شفافسازی ارزشها، شنـاختی اخـلاق و تلـفیقی بر قـضاوت اخـلاقی دختران دبیرستانـی صورت گرفت. شرکتکنندههای این پژوهش را 116 نفر از دانشآموزان دختر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل میدادند که به صورت تصادفی خوشه انتخاب شدند و در 5 گروه 23 نفری جایگزین شدند. 4 گروه یکی از روشهای آموزشی را دریافت نمودند و یک گروه هم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون قضاوت اخلاقی DIT (آزمون مباحث معین) جیمز رست استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازروش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که روشهای آموزشی باعث افزایش و بالا رفتن قضاوت اخلاقی دانشآموزان میشود. از بین روشهای آموزشی، آموزش شناختی اخلاق بیشترین تأثیر را داشت. همچنین روش آموزش مستقیم، برخلاف پیشبینیها جزو روشهای مؤثر بود و از نظر تأثیر دومین روش مؤثر در بین روشهای مورد استفاده بود. روش آموزش تلفیقی نیز توانست سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد. در نهایت روش شفافسازی ارزشها کماثرترین روش آموزشی برای افزایش قضاوت اخلاقی شناخته شد. در نتیجه، آموزش توانسته است سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4196_cc016d528dc9954086a83efe5d634ec8.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023A Study of the Relationship between Quality of Work Life (QWL) and Career Anchors with Organizational Performance Perspectives among Faculty Members of the Universitiesبررسی رابطهی کیفیت زندگی کاری و لنگرهای مسیر شغلی با منظرهای عملکرد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاهها1131344197FAحسنقلاوندیدانشگاه ارومیهسعیدرجاییپوردانشگاه اصفهانحسینمولویدانشگاه اصفهانسیدمصطفیشریفدانشگاه اصفهانJournal Article20151219The aim of this investigation was to determine the relationship between quality of work life (QWL) and career anchors with organizational performance perspectives among faculty members of universities of Ardabil, Urmia, and Tabriz. This is a descriptive-correlational study. The sample included 167 faculty members which were selected randomly according to university and faculty. Two researcher-made questionnaires were used for data collection. The first one is QWL questionnaire based on Richard Walton's and the second was organizational performance perspectives questionnaire based on Kaplan and Norton model. The standardized questionnaire of career anchors based on Edgar Schein´s model was also utilized in Persian and adapted to community norms before using. The data was analyzed through MANOVA. The results revealed that: <br />1- There was a positive and significant relationship between safe and healthy working conditions and opportunity for continued growth and security with organizational performance perspectives (p<0.02). 2- There was a positive and significant relationship between each component of organizational performance perspectives with all components of QWL (p<0.02). 3- There was a significant relationship between technical/functional competency and general managerial competency with all components of career anchors (p<0.05).4- There was a significant relationship between each component of organizational performance perspectives with all components of career anchors (p<0.01).پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی کیفیت زندگی کاری و لنگرهای مسیر شغلی با منظرهای عملکرد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاههای اردبیل، ارومیه و تبریز انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- همبستگی 167 عضو هیأت علمی با توجه به دانشگاه و دانشکده محل خدمت به صورت طبقهای متناسب با حجم به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته کیفیت زندگی کاری بر پایه مدل ریچارد والتون و منظرهای عملکرد سازمانی بر پایهی مدل کاپلان و نورتون و یک پرسشنامه استاندارد لنگرهای مسیر شغلی بر پایه مدل ادگار شاین استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از روش مانوا تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که: 1- بین محیط کار ایمن و بهداشتی و تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم با کل منظرهای عملکرد سازمانی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد (05/0P<). 2- بین هر یک از منظرهای عملکرد سازمانی با کل مولفههای کیفیت زندگی کاری رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد (02/0P<). 3- بین شایستگی فنی- کارکردی و شایستگی مدیریت عمومی و کل منظرهای عملکرد سازمانی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد (05/0P<). 4- بین هر یک از منظرهای عملکرد سازمانی و کل لنگرهای مسیر شغلی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد (01/0P<). در نهایت پیشنهاداتی متناسب با یافتههای تحقیق ارائه شده است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4197_cb047f3962ffa9e496e13c5b66a178fb.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023The Role of Implementation of Teacher’s Various Authority Resources on Students’ Misbehaviors Rateبررسی میزان بیانضباطیهای دانشآموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم1351574198FAجوادمصرآبادیدانشگاه تربیت معلم آذربایجانرحیمبدریدانشگاه تبریز0000-0001-7196-6601شهرامواحدیدانشگاه تبریز0000-0002-4634-1092Journal Article20151219The selecting and using inappropriate authority resources by teachers is a factor, which increase students’ misbehaviors. According to the social authority category developed by French & Raven, in this study, teacher’s authority resources classified to five domains: expert, referent, legitimate, reward and coercive authority. The sample consisted of 491 high school students, which selected through cluster random sampling. The results revealed that the highest rate of misbehaviors was in coercive authority implementation condition. This rate decreased in the legitimate implementation condition, reward and expert authority implementation condition. The lowest student’s misbehaviors rate was seen in the referent authority implementation condition. Also, the rate of misbehaviors among boys were higher than girls in coercive authority implementation condition. Another part of the results showed that the more the fathers’ education, the higher indiscipline in punitive authority situation by the students. In addition, between the levels of academic achievement and the amount of indiscipline in terms of application of various sources of teacher authority significant relationship was found. Based on the findings, it can be concluded that teachers had better use the authority source of reference and among male students and they who have high academic achievement levels and high socioeconomic class, the punitive authority should be in minimal level.یکی از عوامل مرتبط با معلم که موجب ایجاد و تداوم مشکلات انضباطی دانشآموزان میشود، انتخاب و اعمال منابع نامناسب اقتدار از سوی معلم میباشد. براساس طبقهبندی منابع اقتدار اجتماعی توسط فرنچ و راون حداقل پنج منبع اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص، مرجع و تنبیهی را میتوان برای معلمان تعریف کرد. برای آگاهی از اثرات اعمال این منابع اقتدار بر میزان بیانضباطیهای دانشآموزان در قالب یک طرح پژوهشی پیمایشی به بررسی نظرات 491 نفر از دانشآموزان دبیرستانی پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میانگین بیانضباطی دانشآموزان در شرایط کاربست اقتدار تنبیهی دارای بالاترین و سپس بیشترین بیانضباطیها به ترتیب در شرایط کاربست اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص و کمترین میزان بیانضباطی در شرایط کاربست اقتدار مرجع رخ میدهد. همچنین پسرها نسبت به دخترها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی بیانضباطی بیشتری از خود نشان میدهند. بخش دیگری از نتایج نشان داد که هرچه سطح تحصیلی پدران بالاتر برود میزان بیانضباطیهای آنها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی افزایش پیدا میکند. علاوه بر این بین سطح پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با میزان بیانضباطی در شرایط کاربست منابع مختلف اقتدار معلم رابطهی معناداری به دست نیامد. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد که بهتر است معلمان بیشترین استفاده را از منبع اقتدار مرجع نمایند و در مورد دانشآموزان پسر و فراگیرانی که از سطح پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردار هستند و نیز به طبقات بالای اجتماعی تعلق دارند، از اقتدار تنبیهی حداقل استفاده را نمایند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4198_0911f8e3bd9766d389145d6f58d2cfa9.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023The effect of Feminist Group Sex Therapy on Sexual Assessrtiveness of Educated Womenتأثیر سکستراپی گروهی فمینیستی بر احقاق جنسی در زنان تحصیل کرده1591754199FAعلیمحمدنظریدانشگاه تربیت معلممنصوربیرامیدانشگاه تبریز2585501500020000فاطمهبایJournal Article20151219This research was prepared to study the effectiveness of feminist group sex therapy on sexual assertiveness of educated married women. <br />In an quasi-experimental design 20 women assigned randomly, into two experimental and control groups. Then group sex therapy was administered in experimental group. Data was analyzed through independent t student test. Results revealed that feminist group sex therapy in creased sexual assertiveness of women significantly.پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر سکستراپی گـروهی فمینیستی بر احقاق جنسی زنان متأهل صورت گرفته است. برای انجام پژوهش حاضر از طرح نیمهآزمایشی «پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل» استفاده شده است. تعداد جلسات گروهی سکستراپی 12 جلسه بوده و هر جلسه در حدود 120-90 دقیقه طول کشیده است. جامعهی آماری این پژوهش عبارت است از زنان متأهل تحصیلکرده 35-20 ساله. نمونه شامل 20 نفر بوده که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامهی احقاق جنسی هالبرت به عنوان ابزار اندازهگیری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونT برای مقایسهی دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه کنترل و گروه آزمایش در سطح اطمینان 95/. تفاوت معنیداری وجود دارد. به عبارتی سکستراپی فمینیستی توانسته است احقاق جنسی را در زنان تحصیلکرده بهبود ببخشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4199_fcaaa4e830accab1e60dcf6226d9c134.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385251920101023The Comparison Loss of Insight in Mood Disorder at Admission and Dischargeمقایسهی میزان بینش در بیماران مبتلا به اختلال خلقی در هنگام پذیرش و ترخیص از مرکز روانپزشکی1771934201FAرحیمیوسفیدانشگاه تربیت معلم آذربایجانسیروسصادقیحمیدجنگی اقدمدانشگاه علوم پزشکی ارومیهمجیدسیوانیزادهدانشگاه پیام نور خویJournal Article20151219The study’s aim that is a clinical trail and concentrated on cognitive problems in mentally ill patient was to examine insight in mood disorders in relation to type of mood episode (depression-mania), psychotic state(without psychotic symptoms ,with mood-congruent psychotic symptoms, with mood-incongruent psychotic symptoms), and insight change over the episode. Eighty-six hospitalized patients with psychiatric disorder (manic and major depressive episode) by clinician and psychiatrist were interviewed and assessed by SUMD in admission and discharge. Results shown that at admission, mania patients had more severe insight impairment that depressive ones. Depressive patients with psychosis had poorer insight than those without psychosis; and mania patients had poor insight irrespective of the presence of psychotic symptoms. At discharge, some insight impairment was observed in mania. As for of results concludes lack of insight and self-awareness defects was a prevalent condition in patients with psychotic depression and mania.هدف مطالعهی حاضر که یک بررسی بالینی و متمرکز بر مسائل شناختی در بیماران روانی است، مقایسهی بینش در اختلالات خلقی در ارتباط با نوع خلق (افسرده-انیک)، حالت روانپریشی (بدون نشانههای روانپریشی، با نشانههای روانپریشی همگرا با خلق؛ و با نشانههای روانپریشی ناهمگرا با خلق)؛ و تغییر بینش در طول دورهی بیماری بوده است. هشتاد و شش بیمار دارای تشخیص روانپزشکی بستری شده در مرکز روانپزشکی مدرس شهر اصفهان که دارای دورههای مانیا و افسردگی عمده بودند در هنگام پذیرش و همچنین ترخیص از بیمارستان تحت مصاحبه قرار گرفته و از لحاظ سطح بینش به وسیلهی مقیاس سنجش ناآگاهی از اختلال روانی توسط روانشناسان بالینی و روانپزشکان مرکز مورد سنجش قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که در هنگام پذیرش بیماران مانیک نسبت به بیماران افسرده دارای اختلال بینش شدیدتری بودند. بیماران افسرده دارای نشانههای روانپریشی در مقایسه با افسردههای بدون نشانههای روانپریشی بینش ضعیفتری را داشتند. همچنین بیماران مانیک بدون توجه به حضور نشانههای روانپریشی کلاً بینش ضعیف و پائینی را نشان دادند. در هنگام ترخیص از بیمارستان بعضی از نقایص بینش در بیماران دارای تشخیص مانیا مشاهده شد. میتوان با تکیه بر یافتههای این پژوهش نتیجهگیری کرد که فقدان بینش و نقایص خودآگاهی یک عارضهی رایج در بیماران دارای تشخیص افسردگی با علایم روانپریشی و مانیا است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4201_60ac0c780c3c2bff7e25f1d433193851.pdf