دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522520070421Quantitative Electroncephalographic (qEEG) Comparison of PTSD with Healthy Subjectsمقایسه الکتروانسفالوگرام کمّی (qEEG) در بیماران PTSD و آزمودنیهای بهنجار1184371FAپریچهراحمدینورولوژیست و استادیار علوم اعصابشناختی گروه روانشناسی دانشگاه تبریزحسینواحدیفوق لیسانس روانشناسی عمومی دانشگاه تبریزJournal Article20151228 Posttraumatic stress disorder (PTSD) is a common disorder. Various investigations prove the biological basis for PTSD. There are only a few quantitative Electroencephalographic (qEEG) studies of PTSD patients. The aim of this study was to find out organic basis for PTSD by qEEG. The mental method of study was retrospective. The experimental group was comprised of 15 veterans with PTSD and 15 healthy subjects. The artifact free EEG epoch was analyzed by fast fourier transformation (FFT). Power values of particular frequency bands (delta, theta, alpha, beta) were observed on the frontal, central and occipital regions. PTSD patients had decreased alpha activity over frontal and central regions. No significant differences were noted between two groups in theta, beta and delta activity. These results suggest a cortical hyper excitability and prolonged wakefulness of PTSD patients and may help explain dysfunctional regions in this patients.اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال شایعی میباشد. مطالعات مختلفی وجود پایههای زیستی برای این اختلال را تایید کردهاند، اما مطالعات کمی وجود دارد که به صورت کمّی الکتروانسفالوگرافی(qEEG) را در مورد بیماران PTSD به کار برده باشند. هدف مطالعه حاضر این بود که با استفاده از qEEG در آزمودنیهای مبتلا به PTSD، پایـههای ارگانیـکی برای این اختلال پـیدا کنـد. روش این پژوهش از نوع پسرویدادی بود که در آن نمونهای شامل 15 نفر از بیماران مبتلا به PTSD ناشی از جنگ از بین مراجعهکنندگان به کلینیک نورولوژی انتخاب و با تعداد 15 نفر آزمودنی سالم که از نظر جنس و سن با گروه بیمار مشابه بودند مورد مقایسه قرار گرفتند. امواج عاری از آرتیفکت به وسیله تبدیل سریع فوریه(FFT) تحلیل گردید و توان مطلق باندهای آلفا، تتا، دلتا و بتا در نواحی پیشانی، مرکزی و پسسری به دست آمد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دو گروه تفاوتی در فعالیت امواج تتا، بتا و دلتا در هیچ یک از مناطق فوق ندارند؛ ولی کاهش معنیداری در فعالیت امواج آلفای بیماران نسبت به گروه کنترل در مناطق پیشانی و مرکزی مشاهده گردید. این کاهش میتواند نشانه ای از گوش به زنگی این بیماران و نیز تهییج زیاد مغزی در آنان و همچنین احتمال آسیبدیدگی مناطق ایجادکنندة امواج باشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4371_03176324a12d83d88c71f9897785982e.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522520070421A Survey of Recalling Memories by Depressive and Manic Patients and the Normal Groupبررسی یادآوری خاطرات در بیماران افسرده، مانیک و افراد بهنجار19334372FAعزت ا...احمدیمربی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجانمجیدمحمودعلیلواستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریزسیاوششیخعلیزادهمربی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم آذربایجانJournal Article20151228The present research attemps to survey recalling memories by depressive and manic patients and normal people in the light of the theories mood-dependent recalling, mood-congruence recallling and association network. Researches done formerly predicted that the depressive people recall sad memories while the manic recall cheerful ones. In this research the present researches offered the following five hypotheses: 1- The depressive patients recall sad memories more often than cheerful ones. 2- The manic patients recall cheerful memories more often than sad ones. 3- The rate of recalling sad and cheerful memories are the same among the normal people. 4- The rate of recalling sad memories among the depressive is greater than the one among the manic and the normal people. 5- The rate of recalling cheerful memories among the manic is greater than the depressive and the normal people. Three groups of ten members each (10 depressive, 10 manic and 10 normal people) were chosen in order to carry out an experiment: on five hypotheses. Having recorded the memories of the three groups and also having them analyzed, the results showed that the depressive patients recall sad memories more often than cheerful ones and the manic patients recall cheerful memories more often than sad memories; and the rate of recalling sad and cheerful memories are the same among the normal people. There is no difference among the three groups (depressive, manic and normal) in recalling sad memories. However, the depressive people significantly differ from the manic and the normal people on account of recalling cheerful memories.پژوهش حاضر به بررسی یادآوری خاطرات در بیماران افسرده، مانیک و افراد عادی براساس نظریههای یادآوری وابسته به خلق، یادآوری هماهنگ با خلق و نظریة شبکه تداعی میپردازد. مطابق یافتههای قبلی پیشبینی میشد که بیماران افسرده خاطرات منفی را بیشتر از بیماران مانیک یادآوری کنند و بیماران مانیک نیز خاطرات مثبت را بیشتر از بیماران افسرده یادآوری کنند. در این زمینه پنج فرضیـه مـطرح شد: 1ـ بـیماران افسرده، خاطرات منفی را بیشتر از خاطرات مثبت یادآوری مینمایند. 2ـ بیماران مانیک خاطرات مثبت را بیشتر از خاطرات منفی یادآوری مـینمایند. 3ـ مـیزان یادآوری خاطرات مثبت و منفی در افراد بهنجار یکسان است. 4ـ میزان یادآوری خاطرات مـنفی در گروه افسرده بیشتر از گروه مانـیک و بهنجار میباشد. 5ـ میزان یادآوری خاطرات مثبت در گروه مانیک بیشتر از گروه افـسرده و هنجار میباشد.
برای آزمون فرضیههای فوق سه گروه 10 نفری (10 نفر افسرده، 10 نفر مانیک و 10 نفر بهنجار) انتخاب شد. پس از ثبت خاطرات یادآوری شده از سوی گروههای سهگانه و تحلیل آنها، نتایج نشان داد بیماران افسرده، خاطرات منفی را بیشتر از خاطرات مثبت و بیماران مانیک خاطرات مثبت را بیشتر از خاطرات منفی یادآوری مینمایند و میزان یادآوری خاطرات مثبت و منفی در افراد بهنجار یکسان است. همچنین از نظر یادآوری خاطرات منفی بین سه گروه (افسرده، مانیک و بهنجار) تفاوتی دیده نشد ولی از نظر یادآوری خاطرات مثبت، گروه افسرده با دو گروه مانیک و بهنجار تفاوت معنیداری نشان داد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4372_d06065aa64a20ac1e39352334c38e6a9.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522520070421The Relation Between Goal Orientation and Happinessرابطه هدفگرایی و شادی35534373FAبهرامجوکاراستادیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20151228 Happiness is most basic concept investigated in positive psychology. The goal of present study was to examin motivational dimensions of happiness. To achieve this purpose, the effect of goal orientations included mastery, performance-approach, and performance-avoidance on happiness were studied. Participants were 490 students, including 280 girls and 210 boys, selected from different colleges of Shiraz University. The measures of study were Revised version of Oxford Happiness Questionnaire (OHQ-R) and Achievement Goal Questionnaire (AGQ). Cronbach alpha coefficient was calculated in order to determine of reliability of the measures. For testing validity of the instruments factor analysis and item-total correlation methods were used. Additionally, convergent validity of OHQ-R was considered by calculating correlation between this measure and Andrew and Withy single item questionnaire. The results showed acceptable reliability and validity of instruments. By using simultaneous multiple regression method, regression of happiness on different goals was calculated. Results showed that mastery goal, positively, and performance-avoidance goal, negatively, were significant predictors of happiness. In relation to performance-approach goal, direction of prediction was positive but amount of it was low. These results confirmed the research hypothesis about the effects of goals on happiness and motivational dimensions of it, too. شـادی بنیادیترین مفهوم در روانشناسی مثبتگرا است و از این رو شـمار پژوهشهایی که به عوامل مرتبط با آن پرداختهاند هر روز فزونی مییابد. هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد انگیزشی احساس شادی بود. در این راستا تاثیر انواع هدفگرایی, شامل تسلط خواهی، عملکرد گرایشی، و عملکرد پرهیزی بر میزان شادی مورد مطالعه قرار گرفت.
شرکتکنندگان پژوهش، شامل 490 دانشجوی دختر (280نفر) و پسر (210 نفر) دانشکدههای مختلف دانشگاه شیراز بودند. برای سنجش شادی از پرسشنامه تجدیدنظرشده شادی آکسفورد و برای تعیین انواع هدفگرایی از پرسشنامه اهداف پیشرفت استفاده شد. پایایـی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به شیوة تحلیل عوامل و همبستگی گویه ـ نمرة کل، تعیین شد. در مورد پرسشنامه آکسفورد همبستگی با مقیاس تک سوالی اندرو وایتی (1976) نیز به عنوان شاهدی بر روایی در نظر گرفته شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامهها بود.
با استفاده از رگرسیون چندمتغیره به شیوة همزمان رگرسیون شادی روی انواع هدفگرایی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که هدف تسلط به شیوة مثبت و معنیدار و هدف عملکرد پرهیزی به گونه منفی و معنیدار پیشبینیکننده شادی بودند. در مورد هدف عملکرد گرایشی جهت پیش بینی مثبت بود اما قدرت پیشبینی ضعیف بود. نتایج حاصله موید فرضیه پژوهش مبنی بر تاثیر نوع اهداف بر شادی، و نشانگر ابعاد انگیزشی شادی بود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4373_9631f8d9b90d348d9de2f3cdbafab75a.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522520070421The Relationship Among Body Image Concern, Fear of Negative Evaluation and Self-Esteem with Social Anxietyرابطة نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس با اضطراب اجتماعی55704374FAنورالهمحمدیاستادیار بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز0000-0002-0413-2743مرضیه ساداتسجادینژاددانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیرازJournal Article20151228 The purpose of the present research, was to investigate the relationship among body image concern, fear of negative evaluation and self-esteem with social anxiety. Two hundred and nine high school girls, responded to body image concern inventory (Littleton et al, 2005), fear of negative evaluation scale (Dolfi Mousavi, 1380), social anxiety scale (Dolfi Mousavi, 1380) and Rosenberg' s self-esteem scale (Mohammadi, 1384). In this research, in order to do data analysis, multiple regression method was used and results showed that: 1) "self-esteem" and "fear of negative evaluation" were the best predictors of "social anxiety", respectively and "body image concern" accompanied by them, had not significant contribute in prediction of dependent variable; therefore, it was omitted from the equation. 2) Among two subscales of "body image concern", body dissatisfaction factor could significantly predict "social anxiety". Conclusively, the results of this research showed that self-esteem is the best predictor of social anxiety in adolescent girls.
هدف این پژوهش، بررسی رابطة نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس با اضطراب اجتماعی بوده است. برای این منظور، 209 نفر از دانش آموزان دختر پایة دوم دبیرستانهای شیراز به پرسشنامههای نگرانی از تصویر بدنی (لیتلتون و همکاران، 2005) ترس از ارزیابی منفی (دلفی موسوی، 1380)، اضطراب اجتماعی (دلفی موسوی، 1380) و حرمت خود روزنبرگ (محمدی، 1384) پاسخ دادند. در این تحقیق، از روش آماری تحلیل رگرسـیون چـندگانه، به مـنظور تحلیل دادهها اسـتفاده شـد که نتـایج زیـر را در پـی داشت: 1ـ متغیرهای عزت نفس و ترس از ارزیابی منفی، به ترتیب بهترین پیشبینیکنندة اضطراب اجتماعی بودند، متغیر نگرانی از تصویر بدنی، در پیش بینی متغیر وابسته سهم معناداری نداشت و بنابراین از معادله حذف گردید. 2ـ از بین دو خرده عامل نگرانی از تصویر بدنی، عامل نارضایتی از بدن، توانست به طور معناداری، اضطراب اجتماعی را پیشبینی کند. در مجموع، نتایج این تحقیق، نشان داد که متغیر عزت نفس بهترین پیشبینیکنندة اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4374_60965878a17ff7acbc3c95f078223174.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522520070421Brain Activity Patterns in Reaction to Affective Stimuli and its Relation to E and N Personality Traitsبررسی الگوهای فعالیت الکتریکی مغز در واکنش به محرکهای عاطفی با توجه به صفات شخصیتی برون گرایی و نورزگرایی71924375FAشاهرخمکوند حسینیمربی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسپرویزآزاد فلاحاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسکاظمرسولزاده طباطباییاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسحسنقنادیان لادانیمتخصص مغز، اعصاب و الکتروآنسفالوگرافی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتشJournal Article20151228We studied the patterns of activation over the cerebral cortex in reaction to affective film stimuli in four groups of extroverts, introverts, emotionally stables and neurotics. Measures of extraversion and neuroticism were collected and resting EEG was recorded from 40 right handed undergraduate female students (19-23) on one occasion for five 30-s periods in baseline condition and in affective states. Mean log-transformed absolute alpha power was extracted from 15 electrode sites and analyzed .Results supported the role of right frontal region in negative active affect (anxiety) among introverts and emotionally stables. Asymmetry in posterior region was also suggested a role for right central region in active affect in all groups and a role for left central and parietal regions in negative passive affect (sadness) among neurotics.این پژوهش از نوع پژوهشهای تجربی است و هدف آن بررسی الگوهای فعالیت مغز در ارتباط با عواطف و شخصیت است. چهار گروه (n=10) از افراد برونگرا، درونگرا، نورزگرا و باثبات هیجانی انتخاب شـدند و در طی یک حالت پایه (بدون تحریک عاطفی) و چهار مرحله تـحریک عاطفی (با استفاده از کلیپهای کوتاه ویدیویی)، از آنها EEG دوسویه به عمل آمد. محرکهای ویدیویی از گنجینه سینما و فیلمهای مستند انتخاب و روایی آنها طی یک مطالعة مـقدماتی تایید گردیده بود. دادههای EEG با استفاده از عملیات FFT از حوزه زمان به حوزه فرکانس تبدیل شده و پس از تقسیم بر دامنه آلفا با عملیات لگاریتم بر مبنای ده هنجارسازی شـدنـد. سپس از دادههای هـر حالت در هر یک از قـطعات پیشین و پسین راست و چپ میانگینگیری شد. تجزیه و تحلیلهای آماری سپس بر روی میانگین توان آلفای قطعات مغز و پایـگاههای مجزای EEG متمرکز شد. دادهها با اسـتفاده از آزمونt گروههای وابسته و رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج با بخشی از الگوی رویآوری ـ اجتناب همخوان بود و نقش فعالیت پیشانی راست را در ارتباط با عواطف منفی تایـید کرد. نواحی پسین راست (آهیانة راست) در جنبة برانگیختگی عواطف در همه گروههای شخصیت نقش داشتند، یک نقش تازه نیز برای ناحیة پسین چپ (آهیانة چپ) در ارتباط با عواطف منفی غیرفعال در نورزگرایان به دست آمد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4375_546284b6e0c4e9091cd408aff7c7e208.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522520070421A Study of the Relationship Between Psychological Hardiness, Thinking Styles, Social Skills and Academic Achievement in School Childrenارتباط سرسختی روانشناختی، سـبکهای تفکر و مـهارتهای اجتماعـی با پـیشرفت تحصیلی دانشآموزان931074376FAمحمدنریمانیدانشیار دانشگاه محقق اردبیلیزرارمحمدامینیکارشناس ارشد روانشناسیاوشابرهمنداستادیار دانشگاه محقق اردبیلیعباسابوالقاسمیاستادیار دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20151228The purpose of the study was to examine the relationship between psychological hardiness, thinking styles, social skills and school achievement among junior high school boys in Eshnaviyeh during the year 1384-1385. The population of the study comprises all boys enrolled in junior high schools in Eshnaviyeh (N= 1588), out of whom a sample of 210 boys were selected by simple random sampling method. Data was collected using a researcher’s constructed questionnaire, Raven’s Progressive Matrices, educational records, questionnaires on psychological hardiness, thinking styles and social skills. Also research method was correlation method. Results have revealed a significantly positive relationship between psychological hardiness (r=0/32), thinking styles (r=-0/16) and social skills (r=0/12) with school achievement. From three predicting variables they have only variables of psychological hardiness and thinking styles prediction ability of academic achievement students.هدف این پژوهش بررسی رابطة سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطة شهر اشنویه در سال تحصیلی 85-84 بوده است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مدارس متوسطة شهر اشنویه تشکیل میدهند (1588N=) که از این تعداد 210 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامة مـحقق ساخته، آزمون هوشـی ریون، اسناد و مدارک تحصیلی و پرسشنامههای سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی استفاده شده است. همچنین روش تحقیق، همبستگی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیـن مـتغیرهای سرسختی روانـشناختی (32/0=r)، سبکهای تفکر (16/0=r) و مهارتهای اجتماعی (12/0=r) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطة مثبت معناداری وجود دارد. از سه متغیر پیشبین تنها متغیرهای سرسختی روانشناختی و سبکهای تفکر قابلیت پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4376_1827f2d8944763ff6a79b0898e5df708.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522520070421The Criteria of Choosing a Discipline by Public Universites' Candidates Based on High School Dicipline, Age and Number of Participating in Public Examsبررسی ملاکهای انتخاب رشتة داوطلبان ورود به دانشگاههای دولتی و مقایسه آن برمبنای تحصیلات پدر، رشتة تحصیلی، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری1091384377FAاحمدرضانصردانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانحمیدرضاعریضیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانمحمدحسینعلامتسازاستاد گروه آمار دانشگاه اصفهانمحمدرضانیلیمربی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانJournal Article20151228 Studying the criteria choosing a discipline by candidates determines the ideals and goals of the young, and also the challenges they confront. Recognizing volunteers' criteria provides higher education decision maker with the possibility to consider ideal criteria of volunteers who are choosing disciplines.
The statistical population was the 18339 volunteers who were permitted to choose a discipline in the city of Isfahan in the academic year of 2002-3. The sample included 1500 people of this population. The research method was a survey and its tool was a questionnaire including 36 statements based on the five degree Likert scale. The considered criteria of volunteers have developed through studying research backgrounds, using documents, interviewing students and considering scientists' points of view. We analyzed the research results by using descriptive and inferential statistical methods. In addition to studying considered criteria of all the volunteers, these criteria have been considered according to their course fields in high school, age, number of participating in exam, and their parents' literacy. بررسی ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاهها بیانگر آرمانها و اهداف نسل جوان جامـعه است که چالشهای پیش روی آنها را نیز نشان مـیدهد. شناخت ملاکهای داوطلبان این امـکان را برای تـصمیمگیران آمـوزش عالی کـشور فـراهـم مـیسازد تا در سیاستگزاریهای آموزش عالی از جمله تعیین ضوابط گزینش دانشجو، ملاکهای مورد نظر داوطلبان را نیز مورد توجه قرار دهند. به همین منظور، این پژوهش در صدد است تا ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی را بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش، 18339 نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در سال تحصیلی 82-81 در شهر اصفهان بودهاند که 1500 نفر آنان نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادهاند. روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار آن پرسشنامهای حاوی 36 سئوال بسته پاسخ براساس طیف پنج درجهای لیکرت بوده است. ملاکهای مدنظر داوطلبان با مطالعة پیشینه پژوهش و استفاده از اسناد، مصاحبه با دانشجویان و دیدگاههای صاحبنظران تدوین شده است. با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی ملاکهای انتخاب رشته مجموع داوطلبان تجزیه و تحلیل شده است. علاوه بر آن، این ملاکها بر اساس تحصیلات پدر، رشته تحصیلی دوره دبیرستان، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری مورد بررسـی و مقایسه قرار گرفـته است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4377_ba0133f1a8fa2ccb60fa0771c6085cdb.pdf