دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Effectiveness of Group Reality Therapy in Decreasing Procrastination and Increasing Responsibility of Studentاثربخشی واقعیتدرمانی به شیوه گروهی بر کاهش رفتارهای سهل انگارانه و افزایش مسئولیتپذیری دانشجویان1218278FAفریدوناسلامیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول)مهدیرستمیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراننادرهسعادتیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20180409این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش سهل انگاری و افزایش مسئولیتپـذیری در دانـشجویان دختر اجرا شـد. روش پژوهـش حاضر نـیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشگاه عالمه طباطبایی بودند که با استفاده از روش نـمونهگیری خوشهای دانشکدههای حقوق و علوم اجتماعی انتخاب و سپس از بین دانشجویان مقطع کارشناسی این دو دانشکده 100نفر که در فاصله سنی 19تا 24سال بودند انتخاب شدند. پرسشنامههای سهلانگاری و مسئولیتپذیری در مورد این 100دانشجوی دختر مقطع کارشناسی اجرا و در نهایت تعداد 24نفر از دانشجویانی که باالترین نمره را از پرسشنامه سهلانگاری و پائینترین نمره را از پرسشنامه مسئولیتپذیری کسب کرده بودند بهطور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل که تعداد هر گروه 12نفر بود جایگزین شدند. برای اندازهگیری مسئولیتپذیری و سهلانگاری اعضای نمونه از پرسشنامه های<br />سـهلانگاری تاکمن (1995)و مسئولیتپـذیری کردلو(1389)اسـتفاده شد. پـس از اجـرای پرسشنامه ها روی هر دو گروه کـنترل و آزمایش، اعضای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه و هر جلسه بهمدت 90دقیقه در جلسات واقعیت درمانی شرکت کردند، هیچیک از اعضای گروه کنترل در جلسات واقعیت درمانی شرکت نداشتند. پس از اتمام دوره واقعیت درمانی، پرسشنامه ها مجدداً در مورد هر دو گروه اجرا شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار 23-Spss تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش واقعیت درمانی، سهل انگاری را در دانشجویان کاهش و مسئولیت پذیری را در آنان افزایش میدهد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8278_9576dbb773976ecc7effdc130ac5c8f2.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Fitness of Causal- Structural Relationship of Parental Coercion and Blame Attributions with Delinquency by Mediating of Self-Control in Clients of Correction Centerبرازش روابط علی-ساختاری بزهکاری با اسناد خطا و اجبار والدینی با واسطه-گری خود-کنترلی23478280FAمنصوربیرامیاستاد تمام روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران2585501500020000تورجهاشمیاستاد تمام روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-8353-6104حمیدپورشریفیدانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.مرتضیعندلیب کورایمدکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)0000-0002-0895-9318Journal Article20171201هدف پژوهش حاضر برازش روابط علی-ساختاری اجبار والدینی و اسنادهای علی با بزهکاری با واسطه گری خود-کنترلی در بین مددجویان مراکز اصالح و تربیت میباشد. بدین منظور در یک طرح پژوهشی توصیفی- همبستگی گذشته نگر، از بین مددجویان کانون اصلاح و تربیت تهران تعداد ۸۵۲ مددجو با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان آزمودنی انتخاب شد. دادهها با استفاده از<br />پرسشنامه خود گزارشی فرزندپروری آلاباما- نسخه فرزند (APQ)، پرسشنامه خود-کنترلی تانجی (SCS)پرسشنامه اسناد خطا گودجانسون (GBAI )و مقیاس جرم و خشونت (CVS )گردآوری شد. اطالعات گردآوری شده توسط روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM )با استفاده از نرم افزار Graphic-AMOS تحلیل گردید. نتایج حاصل نشان داد که برازش مدل مفهومی پیشنهادی بعد از اصالح، مورد تأیید قرار گفت. بررسی مسیرهای مستقیم ارتباط متغیرهای مورد بررسی نشان داد که مسیر مستقیم متغیر اجبار والدینی بهصورت مثبت و متغیر اسناد خطا و خود-کنترلی به صورت منفی با بزهکاری معنیدار میباشد. بهمنظور بررسی معنیداری مسیرهای غیرمستقیم از روش بوت استراپ استفاده شد و نتایج نشان داد که خود-کنترلی بین اجبار والدینی و اسناد خطا با بزهکاری به صورت جزئی میانجیگری میکند. پژوهش حاضر نقش برخی از پیشایندهای تأثیرگذار بر بزهکاری را بررسی کرده و در درک بهتر علل پدیده بزهکاری شواهد تجربی بهدست آورده است. یافته های حاصل از پژوهش حاضر میتواند مورد استفاده روانشناسان جنایی، جرم شناسان و سایر متخصصان مرتبط قرار گرفته و در جهت پیشگیری از جرم نقش داشته باشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8280_372deaa33718d68a4563df4446fff725.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Role of Self-Conscious Affect and Theory of Mind in the Prediction of Justify Extramarital Relationships in Married Individualsنقش هیجانات خودآگاه و تئوری ذهن در پیشبینی توجیه روابط فرازناشویی در افراد متأهل49628281FAسمیهتکلویاستادیار گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-7025-8363رویازارعگروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانJournal Article20180303هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هیجانات خودآگاه (شرم و گناه) و تئوری ذهن در پیش بینی توجیه روابط فرازناشویی افراد متأهل و روش پژوهش همبستگی بود. در راستای هدف فوق، از جامعه زنان و مردان متأهل ساکن شهر اردبیل در سال 1395،تعداد 140نفر به روش نمونهگیری در دسنتر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هیجان خودآگاه تانگنی و همکاران، ذهن خوانی<br />از طریق تصویر چشم بارن و کوه ، و توجیه روابط فرازناشویی گلس استفاده شد. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد تئوری ذهن 0/67=r )با توجیه روابط فرازناشویی رابطه مثبت و معنیدار، احسا شرم (0/82=r )بنا توجیه روابط فرازناشویی رابطه منفی معنی دار دارند و ای دو متغیر در مجموع قادر به پیشبینی 73<br />درصد از واریانس توجیه روابط فرا زناشویی هستند. همچنی نتایج نشان داد که بین احساس گناه و توجیه روابط فرا زناشویی رابطه معنی داری وجود ندارد و ای متغیر توانایی پیشبینی توجینه روابنط فرا زناشویی را ندارد. بنابرای یافته های تحقیق حاضر بر اهمیت توجه به احساس شرم و تئوری ذهن در مداخلات خیانتهای زناشویی وشناسایی افراد در معرض روابط فرازناشویی تأیید دارد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8281_2365aababad36cd84aa09ce6229b8993.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy on Resiliency and Marital Satisfaction Wife’s Veteransاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری و رضایت زناشویی همسران جانبازان مرد63838282FAالههجعفریکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، اصفهان، ایراناکرمدهقانیگروه روانشناسی بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)Journal Article20180209هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری و رضایت زناشویی همسران جانبازان مرد شهرستان نجف آباد در سال 1394بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور اجرای پژوهش 30نفر از همسران جانبازان مرد بالای 25درصد و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور کاملا تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارش شدند. بر روی هر دو گروه، پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون (1979)و رضایت زناشویی اسلامی (1388)اجرا گردید. گروه آزمایشی طی 10جلسه، به مدت 90دقیقه مورد مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات در گروه آزمایش، پس آزمون در دو گروه اجرا شد. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قابلیت افزایش تاب آوری (P<0/05)و رضایت زناشویی (P<0/05) همسران جانبازان مرد را داشت. همچنین نتایج بیانگر تفاوت معنادار دو گروه در ابعاد ارتباط کلامی، حل تعارض، مدیریت مالی و اوقات فراغت بود، و در سایر زیرمقیاسها تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج میتوان استنباط نمود که از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به منظور افزایش تابآوری و رضایت زناشویی همسران جانبازان مرد میتوان استفاده نمود. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8282_6b0f5809b6abe130fe17982725990068.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181122Providing a Model for Predicting Feeling of Loneliness among Daughters based on Attachment Styles of Mothers by Mediating Role of Emotion Dysregulationارائه مدل پیشبینی احساس تنهایی دختران بر اساس سبکهای دلبستگی مادران با واسطهگری مشکلات تنظیم هیجانی112858283FAفائزهجعفری سیاوشانیدانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراناحمدبرجعلیدانشیارگروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)علیرضاکیامنشاستاد تحقیق و ارزشیابی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20180105پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل جهت پیشبینی احساس تنهایی بر اساس سبکهای دلبستگی مادران با واسطه گری مشکلات تنظیم هیجانی دختران نوجوان دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. در این پژوهش جامعه آماری را دانش آموزان پایه نهم (و مادرانشان) در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادهاند که در مجموع 278دانش آموز دختر و<br />مادرانشان (556نفر)مورد مطالعه قرار گرفتند. روش نمونه گیری پژوهش، روش نمونه گیری خوشه ای بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های احساس تنهایی راسل، سبک دلبستگی کولینز و مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی گراتز و رومر استفاده شد. همچنین بهمنظور طراحی یک مدل مناسب از تحلیل مسیر برای پیشبینی احساس تنهایی در دانش آموزان استفاده شده است. نتایج<br />پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش سبک دلبستگی اضطرابی مادران و مشکالت تنظیم هیجانی، احساس تنهایی دختران افزایش یافته است و با افزایش سبک دلبستگی نزدیکی، احساس تنهایی کاهش یافته است. در واقع بین سبکهای دلبستگی و مشکلات تنظیم هیجانی با احساس تنهایی رابطه وجود دارد و تنها رابطه بین سبک دلبستگی وابستگی و احساس تنهایی معنی دار نبود. در نتیجه میتوان گفت که یافته های این پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی احساس تنهایی از برازش خوبی برخوردار است و تأثیر این ارتباط بدین اندازه است که زمینه رشد مطلوب و یا آماده سازی بستر نامطلوب برای ایجاد احساس تنهایی را در زندگی نوجوان فراهم میسازد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8283_a389fd1d119601065c85b1231299a17c.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181122Effectiveness of Mindfulness-based Parenting Program in the Anxiety Parent-child Conflict and Parental Self-agency of Mothers Who Have Children with Attention-Deficit/hyperactivity Disorderاثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب، تـعارض والد- فرزند و خوداثرمندی والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه1131368284FAعلیشریفی ریگیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)نسرینالساداتحسینی رمقانیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانسیده خدیجهمرادیانی گیزهروددانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانJournal Article20180201هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب، تعارض والد- فرزند و خوداثرمندی والدگری مادران دارای کودک مبتال به اختالل بیش فعالی-کمبود توجه بود. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. بدین منظور 28 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه به<br />صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه (در هر گروه 14 نفر) تقسیم شدند. از مقیاس کانرز والدین، پرسشنامه های اضطراب بک، پرسشنامه خوداثرمندی والدگری و مقیاس راهبردهای تعارض برای گردآوری دادهها استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایشی اعمال گردید. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری<br />(مانکوا)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافـتهها نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به تـفاوت معنادار آماری P<0/0001)بین مراحل پیش و پس آزمون در نمره کلی اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در گروه آزمایش شد. با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علایم اضطراب، تعارض والد- فرزند، و افزایش خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتال به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی و بهبود سلامت عمومی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد میشود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8284_0227a1094d4fa53a4586e9b61e2ff5e2.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181122Study of Personality from the Political Psychology Perspective: A Case Study of Imam Khomeini's Personality Traits and Behaviorشخصیتشناسی از منظر روانشناسی سیاسی: مطالعه موردی ویژگیهای شخصیتی و رفتاری امام خمینی (ره)1371628286FAمهدیعباسیعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور، ایران (نویسنده مسئول)محمدمسعودینیاعضو هیئت علمی ، استاد یار،گروه الهیات و حقوق دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20180311روانشناسیسیاسیحوزهمطالعاتیبینارشته ایبرایدرکرفتارسیاسیوشخصیتسیاستمدارانازدیدگاهروانشناختیاست.رابطهدوسویهحاکمبرسیاستوروانشناسیبیانگردرکسیاستاز منظر روانشناسی و درک روانشناسی از منظر سیاست است. به عبارتی، روانشناسی سیاسی و<br />رویکردهایآنبهزمینه هایگسترده نظیرنقشرهبریو کیش شخصیتیدررفتارهایسیاسی تعلق دارد. تبیین ماهیت، شخصیتو رفتارسیاسی رهبریامام خمینی(ره)و علتتأثیرگذاری عمیقویدرتحولاتاجتماعیو فرهنگیسیاسیهدفنوشتارحاضر استو سؤالاصلیاین<br />استکه چهتعاملاتیمیانشخصیتوسبکرهبریامامخمینی(ره)ورعایتاخلاقسیاسیو انسانی وجود داشته است؟ و مولفه های رفتار سیاسی امام خمینی(ره)در جذب افراد در جریان انقلاب اسلامی چه بوده است؟ یافتههای این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-اسنادی و کتابخانه ای، نشانگر تعامل شخصیت و شیوه رهبری امام خمینی(ره)بر پایه نقش سیاسی منحصربه فرداودرجذبافراددرفرآیندانقالباسلامیبودهواساساًتعاملامامبانخبگانوعلما و سبکزندگیخاصکههموارهساده زیستیرا سرلوحهزندگیقراردادهدرماندگاریویمؤثر بودهاست.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8286_426ad56a2d1f590ecfcda3f978b3726c.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Modeling of Personality Traits and Goal Orientation by Mediating Role of Emotion Regulation and Self Determination in Male High School Studentsمدلیابی ویژگیهای شخصیتی و جهتگیری هدف با نقش میانجیگری نظم جویی هیجانی وخود تعیینگری در دانشآموزان پسرمتوسطه1631838315FAمصطفیکرمیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانپروینکدیوراستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئولافسانهقنبری پناهاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهنازاستکیاستادیار گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180104پژوهش حاضر با هـدف مدلیابی ویـژگیهای شخصیتی و جـهت گیری هـدف با میانجی های نظم جویی هیجان و خودتعیین گری در دانش آموزان پسر متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 316 نفر انتخاب شد. ابزارهای جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت<br />یانگ، شخصیت NEO ،جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور، خودتعیین گری گاردیا، دسی و ریان و نظم جویی هیجان شات، مانس و مالوف است. داده ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM )و با کمکنرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که رابطه مستقیم روان نژندی، دلپذیر بودن و با وجدان بودن با جهت گیری هدف و رابطه های غـیرمستقیم بین روان نژندی، دلپذیر بودن و با وجـدان بودن و جهت گیری هدف با میانجیگری نظم جویی هیجان و برونگرایی، انعطاف پذیری و با وجدان بودن و جهت گیری هدف با میانجیگری خودتعیین گری نیز معنی دار شدند. از سوی دیگر این مدل از برازش مناسبی برخوردار بود. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای شخصیتی، انگیزشی و هیجانی دانش آموزان متفاوت بوده و نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه هستیم.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8315_64ac47671d9b1aa8c9a105564d27d664.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Mediating Role of cultural intelligence in Relationship between Personality Characteristics and College Adjustment in Students in Dormitoryنقش میانجیگری هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سازگاری با دانشگاه1852068316FAعبدالزهرانعامیاستادگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایراننسرینزمانی فروشانیدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)میناخلجی پیربلوطیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانفهیمهرستمزاده رنانیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانJournal Article20180305این مطالعه به منظور تعیین رابطه ویژگیهای شخصیت با سازگاری در دانشگاه با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش فرهنگی در دانشجویان خوابگاهی شهر اصفهان انجام شد.این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1396روی 150دانشجویان خوابگاهی در سه دانشگاه آزاد نجف آباد، دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به شیوه نمونه گیری در دسترس<br />انتخاب شده بودند، انجام گردید. کلیه دانشجویان شرکت کننده در پژوهش، پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (SACQ)مقیاس هوش فرهنگی (CQ )و ابعاد برونگرایی، گشودگی به تجربه و توافق پذیری از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی 5 عاملی (NEO )را تکمیل کردند. دادهها با مدلیابی معادلات ساختاری و روش بوت استرپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد الگوی پیشنهادی برازش خوبی دارد و ویژگیهای شخصیتی اثر معنادار مستقیم بر سازگاری با دانشگاه دارد (P<0/001)همچنین یافته ها نشان داد هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سازگاری با دانشگاه نقش میانجی دارد. با توجه به اثرگذاری ویژگیهای شخصیتی و هوش فرهنگی بر سازگاری در دانشگاه، پیشنهاد میشود در مداخلات جهت ارتقا سازگاری با دانشگاه، ویژگیهای شخصیتی و آموزش هوش فرهنگی در نظر گرفته شود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8316_edb74c9f806a01d0e75d1a568d23af11.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181122Effectiveness of Parental Group Training Based on Satir’s Family Therapy Approach on Adjustment and Iternet Addiction in Female Adolescents of Tabrizاثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر رویکرد خانواده درمانی ستیر بر سازگاری و اعتیاد به اینترنت در نوجوانان دختر شهر تبریز2072298317FAفاطمهنعمتی سوگلی تپهدکتری روانشناسی، استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریزJournal Article20180205هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر رویکرد خانواده درمانی ستیر بر سازگاری و اعتیاد به اینترنت نوجوانان دختر شهر تبریز بود. این پژوهش، نیمه آزمایشی بود و در قالب طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه معتاد به اینترنت شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 و<br />والدین آنها بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این دانشآموزان به همراه والدین آنها بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از همتاسازی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و ۲ ماه بعد از مداخله به پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ(1996 )و سازگاری نوجوانان سینها وسینگ (1993 )پاسخ دادند. گروه آزمایش ۸<br />جلسه 120دقیقه ای خانوادهدرمانی گروهی دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار بود و مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا)مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش والدین با رویکرد خانواده درمانی ستیر به طور معنی داری موجب بهبود سازگاری و اعتیاد به اینترنت در بین نوجوانان گروه آزمایش در<br />مقایسه با گروه گواه در مرحله پس آزمون و پیگیری دو ماهه شده است (P<0/001)بنابراین، پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران برای بهبود سازگاری و اعتیاد به اینترنت نوجوانان از روش خانواده درمانی مبتنی بر رویکرد ستیر استفاده نمایند. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8317_e4e06f367d94affb710ebb5e47910a5c.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Comparison of the Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy with Metacognitive Therapy in Treatment of Patients with Major Depression Disorderمقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد با درمان فراشناختی در درمان بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی2322498318FAزهرههاشمیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه مراغه (نویسنده مسئول)علیافشاریاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه مراغهJournal Article20180201هدف پژوهش حاضر مقایسه درمان فراشناختی با درمان پذیرش و تعهد در درمان بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بود. در پژوهش حاضر 45 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به طور تصادفی در سه گروه درمان فراشناختی، پذیرش و تعهد و گروه لیست انتظار جایگزین شدند. دو گروه درمانی، درمانهای متناظر را دریافت کـردند و برای گردآوری داده ها، آزمون افسردگی بک ویراست دوم (II-BDI )را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده های پژوهش از طریق تحلیل واریانس و کوواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان در مقایسه با گروه لیست انتظار، موفق به کاهش عالیم افراد مبتلا به اختلال افسردگی شدند (R<0/001). البته درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود افسردگی نسبت به درمان فراشناخت اندکی از اثربخشی بهتری برخوردار بود. ولی این دو درمان در کاهش افسردگی تفاوت معنی داری با هم نداشتند (P>0/05)به عنوان نتیجه گیری میتوان گفت، هر دو درمان فراشناختی و درمان پذیرش و تعهد در کاهش شدت عالیم افسردگی اثربخش بودند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8318_1e19b85f9699c00b9d78906d83c0999b.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852135120181221Study of Factor Structure and Psychometric Adequacy of Short Version of Resilience Scale (RS-14)ساختار عاملی و کفایت روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تابآوری (RS-14)2512728320FAسهیلاهاشمیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه مازندرانعباساکبریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه مازندران (نویسنده مسئول)رویاعباسی اصلدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه مازندرانرؤیااردشیری آلاشتیکارشناس ارشد روانشناسیJournal Article20171209پژوهـش حاضر با هدف بررسی روایی، پایایی و ساخـتار عاملی فرم کوتاه مقیاس تاب آوری در دانش آموزان دبیرستانی ایران صورت گرفت. شرکت کنندگان شامل 364 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی ساکن بابلسر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و فرم کوتاه مقیاس تاب آوری را تکمیل نمودند. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل گردیدند. برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی، بیانگر وجود سه مؤلفه مدیریت خود، معناداری زندگی و اعتماد به نفس بود. برای بررسی پایایی مقیاس از روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد. پایایی مقیاس و خرده مقیاسها توسط دو روش آلفای کرونباخ در دامنه 0/51 تا 0/78 و بازآزمایی در دامنه 0/52 تا 0/75 ،مورد تأئید قرار گرفت. در مجموع، نتایج نشان دادکه مقیاس استفاده شده دارای برازش خوبی بوده و میتوان از آن در پژوهشهای مرتبط با جامعه دانشآموزی ایران استفاده کرد. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_8320_0cf29dbd17ff8787e06227c66e09740e.pdf