2024-03-28T22:45:07Z
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=712
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
بررسی الگوهای الکتروآنسفالوگرافیک نیمکرههای مغز در هم نوسانی باند تتا در طی تفکر همگرا و واگرا
منصور
بیرامی
مرتضی
عندلیب کورایم
محمدعلی
نظری
هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک نیمکرههای مغز در طی تفکر همگرا و واگرا بود. به منظور انجام این پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 34 آزمودنی (19 پسر و 15 دختر) انتخاب شدند و در سه موقعیت آزمایشی حالت آرامش، تفکر همگرا و تفکر واگـرا قـرار گرفـتند. در هـر سـه موقعیت امواج مـغزی آزمودنـیها با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگراف در 19 کانال ثبت شد. امواج مغزی ثبت شده (EEG)، در باند تتا با استفاده از نرمافزار نوروگاید به یک سری از کمیتها (QEEG) تبدیل شدند. دادههای کمی استخراج شده با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که به طور جداگانه در نیمکرههای چپ و راست دو نوع تفکر، هم نوسانی بیشتری نسبت به حالت آرامش دارند. ولی تفاوت میزان هم نوسانی سه موقعیت مورد مطالعه در دو نیمکره مغز متفاوت نبود.
الکتروآنسفالوگرافی کمی
هم نوسانی
تفکر همگرا
تفکر واگرا
2011
07
23
1
18
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4157_751396dd5a534b4993526aa35bd9e3b8.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
رابطه سطح آگاهی از مهارتهای زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
سیفاله
جهانیملکی
مسعود
شریفی
رعنا
جهانیملکی
گوهر
نظریبولانی
هدف این پژوهش تعیین رابطه سطح آگاهی از مهارتهای زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان بود. در این راستا 384 نفر از دانشجویان دانشگاه شـهید بهشتی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای خودکارآمدی شرر (1982)، میزان آگاهی از مهارتهای زندگی احدی (1386) و اطلاعات جمعیتشناختی استفاده شد. نتایج در سطح 95 درصد اطمینان نشان داد که از میان ابعاد مهارتهای زندگی، مهارتهای خودآگاهی، ارتباطی، حل مسأله، تصمیمگیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس و از میان سطوح مهارتهای زندگی، سطح دانش و بکار بستن با خودکارآمدی دانشجویان رابطه معنادار دارد. اما بین مهارتهای همدلی، بین فردی، تفکر خلاق، مقابله با هیجانات و سطح فهم با خودکارآمدی دانشجویان رابطهای مشاهده نشد. همچنین از میان ابعاد مهارتهای زندگی تنها مهارتهای خودآگاهی، ارتباطی، تصمیمگیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس پیشبینیکنندههای خوبی برای خودکارآمدی بودند. از میان مشخصههای جمعیت شناختی، تأثیر سن به صورت مستقیم و محل زندگی، تأهل، دانشکده، مقطع تحصیلی و نمره کل مهارتهای زندگی به صورت تعاملی با خودکارآمدی معنادار بود.
آگاهی از مهارتهای زندگی
باورهای خودکارآمدی
2011
07
23
19
49
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4158_92f922c45c1f63a9017f892d8fb2fc16.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) مبتنی بر کاهش تعارض اهداف بر رضایت از زندگی
علی اکبر
سلیمانیان
عباس
فیروزآبادی
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) بر کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی بر روی دانشجویان انجام شده است. در یک پژوهش نیمه آزمایشی 44 نفر از دانشجویان داوطلب به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (23 نفر) گمارش شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش تحت هفت جلسه 90 دقیقهای مداخله گروهی با روش تفصیل دورنماهای مثبت قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله خاصی را دریافت نکردند. همه شرکتکنندگان در پژوهش یک هفته قبل از انجام مداخله (پیش آزمون)، پایان مداخله (پس آزمون) و همچنین یک و نیم ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری)، پرسشنامه رضایت از زندگی و ماتریس اهداف را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، آزمون t برای مقایسه گروههای مستقل و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که روش تفصیل دورنماهای مثبت به طور معناداری و در سطح 001/0P< موجب کاهش تعارض بین اهداف و همچنین افزایش رضایت از زندگی در آزمودنیهای گروه آزمایش شده است در حالی که چنین تغییری در آزمودنیهای گروه کنترل مشاهده نشد. به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت روش تفصیل دورنماهای مثبت در کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی مؤثر است.
تعارض
رضایتمندی
رضایت از زندگی
ماتریس اهداف
2011
07
23
51
64
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4159_fcaf0cacb3c7dde1cd567ee9ff6090d1.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
رابطه امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی معلمان
احمد
علیپور
خدیجه
اعراب شیبانی
رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی در بین معلمان بود. بدین منظور 240 معلم (120 زن و 120 مرد) از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان طبس به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار آزمون پرسشنامههای امیدواری اشنایدر، شادکامی آکسفوردو رضایت شغلی کندال و هولی بود. نتایج به روش هم بستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانداد که هر دو متغیر امیدواری و شادکامی علاوه بر آنکه باهم رابطه مثبت و معنادار دارند هر دو با مؤلفه رضایت شغلی رابطه دارند به طوریکه معلمانی که امیدواری و شادکامی بیشتری دارند نمره رضایت شغلی بالاتری هم دارند.
امیدواری
رضایت شغلی
شادکامی
2011
07
23
65
78
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4160_7789bc692927634945574dfd11ceccf3.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
بررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنیکهای دارای علایم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم
مجید
محمودعلیلو
عباس
بخشی پور
زینب
خانجانی
فاطمه
رنجبر
تحقیق حاضر به بررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنیکهای دارای علایم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم میپردازد. 80 آزمودنی (40 فرد اسکیزوفرن و 40 فرد عادی) از هر دو جنس به صورت نمونهگیری در دسترس از میان بیماران بستری در بیمارستان رازی و کارکنان آموزش و پرورش انتخاب شدند و آزمون چشمهای بارون کوهن را پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون t گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشانداد که نظریه ذهن در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در قیاس با افراد سالم آسیب دیده است و این آسیب در افراد اسکیزوفرن دارای علایم منفی بیشتر از افراد اسکیزوفرن دارای علایم مثبت است. اما بین میزان نقص در نظریه ذهن آزمودنیهای زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نظریه ذهن
بیماری اسکیزوفرن
علایم مثبت و منفی
2011
07
23
79
96
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4161_9bf2fe9a6205153d5553ec6066c03d6a.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
بررسی رابطه ساختاری کارکرد خانواده و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی
سیدبدرالدین
نجمی
آوات
فیضی
خانواده به گونههای مختلف میتواند جهتگیری انگیزشی نوجوان را در راستای اهدافش متأثر سازد. ترک تحصیل، افت تحصیلی، گریز از مدرسه از جمله پدیدههایی است که توجه نظام آموزشی ـ تربیتی جامعه را به خود معطوف میسازد. به این لحاظ پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط ساختاری متغیرهای کارکرد خانواده و عزتنفس فرد با پیشرفت تحصیلی دختران نوجوان انجام گرفت. این مطالعه به روش پس رویدادی (علّی ـ مقایسهایی) در جامعهپژوهشی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در سال 88-87 و در نمونهای تصادفی به حجم360 نفر که به شیوه خوشهبندی چند مرحلهای انتخاب گردیدند انجام شد. کلیه آزمودنیها در دو گروه «با پیشرفت تحصیلی مستمر و دچار افت تحصیلی» قرار گرفته، و با دو مقیاس 1ـ عزتنفس الیس پوپ و 2ـ طرح ارزیابی خانواده (FAD) مورد پرسشگری قرار گرفتند. در نهایت رابطه متغیرهای اصلی پژوهش (کارکرد خانواده) و سایر متغیرهای زمینهای با هر یک از ابعاد عزتنفس، در هر یک از گروهها به تفکیک از طریق مدل رگرسیون چندگروهی متغیرهای پنهان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از رابطه معنیدار کارکرد خانواده با هریک از ابعاد عزتنفس (تحصیلی، اجتماعی، خانوادگی، جسمانی) در هر دو گروه بود (05/0>P) که این ارتباط در گروه دارای افت تحصیلی بیانگر رابطه کارکرد ضعیف خانواده با عزتنفس پایین بود. همین طور متغیر سطح تـحصیلات والدین با ابـعاد عزتنفس تحصیلی، خانـوادگی و اجتماعـی (10/0>P) و با بعد عزتنفس جسمانی (05/0>P) ارتباط معنیداری داشت. از دیگر متغیرها، سن دانشآموز، رتبه تولد و تعداد فرزندان خانواده نیز در سطح ده درصد با متغیر عزتنفس ارتباط معنیدار داشتند. با تکیه بر این یافتهها میتوان دریافت، نوجوان برخوردار از حمایت خانوادگی مطلوب از فرصت و امکانات بیشتری برای خودمختاری، خودبیانگری، خودآگاهی، خودگردانی و خودافزایی برخوردار بوده که این سازههای روانشناختی بر انگیزش و عملکرد تحصیلی فرد تاثیر می گذارد.
پیشرفت تحصیلی
شکست تحصیلی
کارکرد خانواده
عزتنفس
رگرسیون چندگروهی متغیرهای پنهان
2011
07
23
97
120
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4162_706316ce812d1034d482b053287477fe.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
تأثیر آموزش نوروفیدبک بر ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تیروکمان
محمدعلی
نظری
مهتا
اسکندرنژاد
بهروز
عبدلی
محمدکاظم
واعظ موسوی
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد و ویژگیهای الکتروانسفالوگرام در ورزش تیروکمان بود. 45 دانشجوی دختر به طور تصادفی به سه گروه نوروفیدبک واقعی (آموزش نوروفیدبک براساس امواج مغزی خود فرد)، گروه نوروفیدبک ساختگی (عدم ارایه فیدبک ها براساس امواج مغزی فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفیدبک) تقسیم شدند. 20 جلسه نوروفیدبک شامل 10 دقیقه آموزش تقویت موج آلفا در ناحیه T3 بوده و20 دقیقه بعدی به پروتکل آلفا-تتا در ناحیهPz اختصاص یافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسهای آموزش تیروکمان، افراد در پیشآزمون و پسآزمون (رکورد تیروکمان و متغیرهای الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتیجه تحلیل کوواریانس یکطرفه افزایش معنیدار میانگین رکوردها را در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با دیگر گروهها نشان داد (05/0>p). همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیره در موج آلفا ناحیه گیجگاهی چپ گروه نوروفیدبک واقعی تغییر معنیداری را نشان داد. نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک میتواند ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تیروکمان تغییر دهد.
نوروفیدبک
الکترانسفالوگرافی کمی
نوروفیدبک ساختگی
تیروکمان
2011
07
23
121
142
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4163_fdf2629378a747ff6f2006f7a5945353.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
مقایسه اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری غنیشده و زوج درمانی تلفیقی رفتاری در افزایش رضایت زناشویی
وکیل
نظری
پروانه
محمدخانی
بهروز
دولت شاهی
در این پژوهش اثر بخشی دو شیوهی زوج درمانی (زوج درمانی تلفیقی ـ رفتاری و زوج درمانی شناختی رفتاری غنی شده) با روش تک موردی بررسی و با یکدیگر مقایسه شد. هشت زوج که دارای آشفتگی زوجی بودند بر اساس نمونهی در دسترس انتخاب و بعد از همتاسازی 4 زوج در هر گروه جای گرفتند. روشها به صورت انفرادی انجام شد. مجموعا 16 جلسه درمانی در هر گروه برگزار شد. پس از تعیین خط پایه در جلسه اول، در جلسات چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم، آزمودنیها به مقیاس سازگاری دو نفری (DAS) پاسخ دادند. تحلیل نتایج به شیوهی ترسیم نمودار، تحلیل چشمی و معناداری بالینی نشان داد که هر دو شیوهی درمانی در افزایش رضایت زناشویی مؤثر بود، اگرچه زوج درمانی تلفیقی رفتاری، مؤثرتر از زوج درمانی شناختی ـ رفتاری است. تفاوتی در اثربخشی دو درمان برای زنان و مردان مشاهده نشد و در دو ماه پیگیری نتیجه درمان حفظ شد.
زوج درمانی شناختی-رفتاری غنیشده
زوج درمانی تلفیقی رفتاری
رضایت زناشویی
آشفتگی زوج
2011
07
23
143
169
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4164_5a31772d96c935725fd18e99518daae8.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1390
6
22
بررسی نقش صفات شخصیت و سبکهای شناختی در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال
سهیلا
هاشمی
این پژوهش با هدف بررسی گرایش و اجتناب از بحث و استدلال دانشجویان و رابطه آن با ویژگیهای شخصیتی و سبکهای شناختی انجام شده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 289 دانشجوی دوره کارشناسی از گروههای تحصیلی هنر، علوم پایه و حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه مازندران انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاس اندازهگیری گرایش و اجتناب از بـحث و استدلال، مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت و مـقیاس سبکهای شـناختی A-E جمعآوری گردید. تحلیل واریانس نشان داد بین میانگین نمرات دانشجویان گروههای تحصیلی مورد مطالعه در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال تفاوتی وجود ندارد و بین سبکهای شناختی جذبکننده و کاوشکننده با گرایش و اجتناب از بحث و استدلال نیز همبستگی مشاهده نگردید. از میان پنج عامل بزرگ شخصیت، برونگرایی و گشودگی به ترتیب همبستگی 25/0 و 26/0 را با گرایش به بحث و استدلال نشان دادند. ویژگی شخصیتی با وجدان بودن همبستگی 12/0 را با گرایش به بحث و استدلال و 12/0- را با اجتناب از بحث و استدلال نشان داده است و بین روان رنجورخویی و برونگرایی به ترتیب با اجتناب از بحث و استدلال همبستگی 17/0 و 15/0- مشاهده گردید. تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای مورد مطالعه فقط دو صفت شخصیتی برونگرایی و گشودگی میتوانند تا حدی تغییرات در گرایش به بحث و استدلال را تبیین نمایند و این نمایانگر آن است ویژگیهایی چون معاشرتی بودن، ابراز وجود و قاطعیت و گشودگی نسبت به تجربههای جدید میتوانند در تبیین گرایش به بحث و استدلال دخالت داشته باشد.
گرایش به بحث و استدلال
اجتناب از بحث و استدلال
صفات شخصیت
سبکهای شناختی
2011
07
23
171
196
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4165_7ffdb80e8756eb683ab03d491869db66.pdf