2024-03-29T12:33:10Z
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=697
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1386
2
7
بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم تبریز
رحیم
بدریگرگری
اسکندر
فتحیآذر
سیدداود
حسینینسب
محمد
مقدم
پژوهش حاضر با هدف تعیین مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم تبریز با روش پیمایشی انجام گرفت.160 دانشجو معلم (77 پسر،83 دختر) از مراکز چهارگانه تربیت معلم تبریز باروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و از آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین مهارت تفکرانتقادی کلی دانشجو معلمان 1/8 ، خرده آزمون تحلیل 41/3، ارزیابی استدلال 87/3، استنباط 81/ 3، استقرا 49/4 و قیاس 96/ 3 به دست آمد. دانشجو معلمان به لحاظ خرده مولفههای تفکر انتقادی به چهار گروه یاخوشه ("گروه رشد نایافته درتحلیل ـ ارزیابی ـ قیاس"،"گروه استقرا ـ استنباط ضعیف"، "گروه تفکر انتقادی نسبتاً رشد یافته" و"گروه تفکر انتقادی رشد نایافته جامع") طبقهبندی شدند. برای گروهبندی دانشجو معلمان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسله مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت.
تفکر انتقادی
دانشجو معلم
2007
10
23
1
24
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4359_e537eb82901bc43d61c7574714475640.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1386
2
7
شخصیت و سبکهای مقابله با استرس
محمدعلی
بشارت
در این پژوهش رابطة بین ابعاد شخصیت و سبکهای مقابله با استرس در یک نمونة دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعة نوع رابطة ابعاد شخصیت شامل نوروزگرایی، برونگرایی، تجربهپذیری، همسازی و وظیفه شناسی با سبکهای مقابلة مساله مدار، هیجانمدار مثبت و هیجانمدار منفی بود. 378 دانشجو (176 پسر و 202 دختر) از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنیها خواسته شد "مقیاس شخصیت NEOPI-R" و "مقیاس سبکهای مقابلة تهران" را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوروزگرایـی، برونگرایـی و وظیفهشناسی مـیتوانند تغییرات مربوط به سبکهای مقابلة مسألهمدار، هیجانمدار مثبت و هیجانمدار منفی را پیشبینی کنند؛ تجربهپذیری میتواند تغییرات مربوط به سبکهای مقابلة مسالهمدار و هیجانمدار منفی را پیشبینی کند؛ و همسازی فقط تغییرات مربوط به سبک مقابلة هیجانمدار منفی را پیشبینی میکند. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که خصیصههای شخصیتی بر راهبردهایی که فرد در مقابله با استرسهای زندگی از آنها استفاده میکند تأثیر میگذارند. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
شخصیت
مدل پنج عاملی
سبکهای مقابله
2007
10
23
25
49
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4360_63327608164652f0871a89e8399dbce4.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1386
2
7
پیشبینی صمیمیت اجتماعی براساس سبکهای هویت، تعهد هویت و جنسیت
زهره
دانشورپور
زیبا
غنایی
امید
شکری
حسن رضا
زینآبادی
هـدف این پژوهـش، بررسـی نقش سـبکهای هـویت و تـعهد هویت بر صمیمیت اجتماعی دانشآموزان بود. در نمونهای متشکل از 2099 آزمودنی (1008 پسر و 1091 دختر)، پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (ISI-6G) (وایت ومپلر ووین، 1998) و صمیمیت اجتماعی میلر (MSIS) (میلر و لفکورت، 1982) اجرا شد. با استفاده از تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای هویت بر تعهد هویت و صمیمیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده بیانگر این است که سبک هویت اطلاعاتی بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ سبک هویت هنجاری بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ جنس و سبک هویت سردرگم / اجتنابی بر تعهد اثر مستقیم منفی و معنادار دارد. اثر غیر مستقیم سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری از طریق تعهد بر صمیمیت اجتماعی مثبت و غیرمعنادار؛ اثر غیرمستقیم جنس و سبک سردرگم از طریق تعهد بر صمیمیت اجتماعی منفی و غیرمعنادار به دست آمد. در مجموع، یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که متغیر تعهد هویت نتوانست رابطه بین سبکهای هویت و صمیمیت اجتماعی در دو جنس را میانجیگری کند. تلویحات یافتههای پژوهش با تاکید بر نقش آموزش روشهای کارآمد مواجهه با تکالیف هویتی مورد بحث قرار میگیرد.
سبکهای هویت
صمیمیت اجتماعی
تعهد هویت
جنسیت
2007
10
23
51
81
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4361_ec3cdf26c01cae299a65f482b94cef8c.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1386
2
7
آلکسی تیمیا و سبکهای ابراز هیجان در خرده فرهنگهای ایرانی
علیرضا
مرادی
مهناز
شاهقلیان
هدف از پژوهش حاضر مقایسة آلکسی تیمیا و سه سبک ابراز هیجان شامل ابرازگری هیجانی، کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی در دانشجویان چهار خرده فرهنگ ایرانی (کرد، ترک، لر و فارس) است. گروه نمونه شامل 200 دانشجوی کارشناسی (50 دانشجوی کرد، 50 دانشجوی ترک، 50 دانشجوی لر و50 دانشجوی فارس) بود که به شیوة نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران انتخاب شدند. به منظور بررسی آلکسی تیمیا از مقیاس آلکسی تیمیای تورنتو و به منظور بررسی سبکهای ابراز هیجان از پرسشنامه های ابرازگری هیجانی، کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی استفاده شد. نتایج نشان داد از لحاظ آلکسی تیمیا و سه سبک ابراز هیجان تفاوت معناداری میان دانشجویان چهار خرده فرهنگ وجود ندارد. به عبارت دیگر، دانشجویان ایرانی صرفنظر از اینکه متعلق به کدام خرده فرهنگ کرد، ترک، لر یا فارس هستند در توانایی تشخیص و توصیف هیجانها و نیز نوع سبک ابراز هیجان تفاوت ندارند.
: آلکسی تیمیا
ابرازگری هیجانی
کنترل هیجانی
دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی
خرده فرهنگها
2007
10
23
83
99
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4362_4ded8024b49e1ec974540a1eb91d8a38.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1386
2
7
تأثیر انواع بازیهای رایانهای با محتوای خشونت متفاوت بر درجه حرارت پایه بدن در نوجوانان ایرانی: اثر جنسیت و شخصیت
احمد
علیپور
مژگان
آگاه هریس
مطالعة حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانهای بر درجه حرارت پایه بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنس در میان نوجوانان ایرانی انجام شده است. به این منظور 209 نفر از دانشآموزان مقطع اول راهنمایی شامل 108 دختر و 101پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15-12سال) به روش تصادفی چندمرحلهای از میان مدارس راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنیها به 9 گروه شامل 1 گروه کنترل و 8 گروه آزمایشی تقسیم شدند که 8 گروه آزمایشی به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازیهای رایانهای درجهبندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح با و بدون موسیقی) پرداختند. 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی درجه حرارت پایه بدن آزمودنیهای گروههای آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) توسط حرارتسنج طبی دهانی در وضعیت نشسته اندازهگیری شد. همچنین کلیه آزمودنیها به گویههای پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل واریانس مشخص شد که تغییرات درجه حرارت به واسطه بازیهای رایانهای معنادار است. همچنین این تغییرات تحت تأثیر جنسیت است و سطوح مختلف سنخهای شخصیتی برونگرایی و روانرنجورخویی در تعامل با نوع بازی تغییرات معناداری را در درجه حرارت ایجاد کردهاند. اما حضور و عدم حضور صدا به تنهایی تأثیر معناداری روی تغییرات درجه حرارت ندارند. بنابراین افزایش درجه حرارت تحت تأثیر میزان محتوای خشونت بازی، میزان چالش برانگیز بودن بازی و جنسیت آزمودنی است .
بازیهای رایانهای
درجه حرارت پایه بدن
سنخ شخصیتی
نوجوانان
2007
10
23
101
121
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4363_221dae182b540fe8e890965384353bef.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1386
2
7
بررسی رابطة هدفگرایی و رویکرد دانشجویان به یادگیری
فرهاد
خرمائی
محمد
خیّر
هدف این پژوهش بررسی رابطة بین هدف گرایی ( تبحرگرایی ، تبحرگریزی، عملکردگرایی، عملکـردگریزی) و رویکرد دانشجویان به یادگیری ( پردازش سطحی، پردازش عمیق و نابسامانی در مطالعه) بود. آزمودنیهای پژوهش 200 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شیراز بودند که بوسیلة نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه هدف پیشرفت و پرسشنامه ارزیابی راهبردهای مطالعه دانشجویان پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اهداف عملکردگرایی میتواند رویکرد پردازش سطحی را در دانشجویان پیشبینی کند. در این میان اهداف تبحرگرایی پیشبینیکننده مثبت رویکرد پردازش عمیق، اهداف تبحرگریزی پیشبینیکننده مثبت نابسامانی در مطالعه و اهداف تبحرگرایی پیشبینیکننده منفی نابسامانی در مطالعة دانشجویان بوده است.
هدف گرایی
رویکرد به یادگیری
2007
10
23
123
138
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4364_7acb0b6e0862fd467ee619c1872f3a29.pdf