دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین جانباز شیمیایی
1
18
FA
جلیل
باباپور خیرالدین
0000-0001-9163-6386
دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
محمدعلی
نظری
0000-0002-0340-994X
دانشگاه تبریز
nazaripsycho@yahoo.com
لیلا
رشیدزاده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین جانباز شیمیایی سردشت بود. بدین منظور با استفاده از نمونهگیری در دسترس، از افراد مراجعهکننده به بنیاد شهید شهرستان سردشت 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی، آموزش شناختی- رفتاری را در طی مدت 10 هفته به صورت هفتهای یک جلسه 5/1 ساعتی دریافت کردند، در حالی که این امر در باره گروه کنترل انجام نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه صمیمیت زناشویی واکر و تامسون بود که در دو مرحله پیشآزمون و پس آزمون برای گردآوری دادهها بر روی آزمودنی اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش درمان شناختی- رفتاری، به طور معناداری میزان رضایت و صمیمیت زناشویی در مرحله پسآزمون را در گروه آزمایشی افزایش داد. به طور کلی، این روش درمانی باعث بهبود رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین گردید.
درمان شناختی-رفتاری,رضایت زناشویی,صمیمیت زناشویی,جانبازان شیمیایی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4136.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4136_cdbb0a9d284f81652b9beb56ffef3bed.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
اثربخشی معنادرمانی گروهی بر افسردگی و پرخاشگری افراد وابسته به مواد
19
38
FA
مرتضی
ترخان
0000-0002-8124-5063
دانشگاه پیامنور
mttmaster20@yahoo.com
این پژوهش بهمنظور تعیین اثربخشی معنادرمانی گروهی بر افسردگی و پرخاشگری افراد وابسته به مواد انجام پذیرفته است. از بین 53 نفر از افراد وابسته به مواد که برای ترک اعتیاد به اداره بهزیستی، مرکز ترک اعتیاد بخشنده و مرکز مشاوره رهنما رجوع نمودند، با استفاده از پرسشنامه افسردگی و پرخاشگری 28 نفر از آنها که افسردگی و پرخاشگری بالایی داشتند، بهطور تصادفی انتخاب و بهطور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 14 نفر). گروه آزمایشی 10 جلسه، هفتهای یک جلسه، معنادرمانی گروهی را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. پس از آموزش مجدداً افسردگی و پرخاشگری اعضای هر دو گروه مورد اندازهگیری قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد، تفاوت معناداری (001/0P£) در میزان افسردگی و پرخاشگری دو گروه وجود دارد. مطالعه کنونی اهمیت معنادرمانی را در کاهش افسردگی و پرخاشگری افراد معتاد نشان میدهد. یافتههای این پژوهش با یافتههای سایر پژوهشها همگرائی دارد و همگی این تحقیقات مبین این واقعیت هستند، معنادرمانی گروهی نقش اساسی در کاهش افسردگی و پرخاشگری افراد وابسته به مواد دارد.
معنادرمانی,افسردگی,پرخاشگری,سوءمصرف مواد
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4137.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4137_3e420ba4623598513e2fc959e0cd3780.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
رابطه انگاره ذهنی از خدا و دلبستگی با افکار پارانوئیدی در دانشجویان
39
58
FA
علیاکبر
حدادی کوهسار
دانشگاه تهران.
yamola280@yahoo.com
باقر
غباری بناب
دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه افکار پارانوئیدی با انگاره ذهنی از خدا و دلبستگی بود. بدینمنظور تعداد 469 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران با استفاده از نمونهگیری سهمی انتخاب شدند. مقیاس افکار پارانوئیدی در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973)، مقیاس انگاره ذهنی از خدا (گورساچ، 1968) و مقیاس دلبستگی بزرگسالان (کولینز، 1996) بر روی دانشجویان اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که میزان افکار پارانوئیدی دانشجویان را میتوان از روی نوع دلبستگی و انگاره ذهنی از خدا (انتقامگیرپنداری) پیشبینی کرد. به عبارت دیگر دانشجویانی که خداوند را با صفت انتقامگیرپنداری تجسم مینمایند در افکار پارانوئیدی نمره بالاتری میآورند. به علاوه بین دلبستگی اضطرابی و دلبستگی اتکایی (قابل اعتماد بودن به دیگران) با افکار پارانوئیدی رابطه وجود داشت. به عبارت دیگر دانشجویانی که دلبستگی اضطرابی داشتند افکار پارانوئیدی در آنها بیشتر و دانشجویانی که دلبستگی اتکایی داشتند افکار پارانوئیدی در آنها کمتر است.
افکار پارانوئیدی,انگاره ذهنی از خدا,دلبستگی,دانشجویان علوم پزشکی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4138.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4138_b89786990ad97f73fdb7e595390d7e14.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
بررسی اختلالات شخصیت در بزهکاران و افراد عادی
59
75
FA
زینب
خانجانی
0000-0002-9692-9660
دانشگاه تبریز
zeynabkhanjani@yahoo.com
ژیلا
ارغوانیان
هوشنگ
مهدویان
hooshang.psycho@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت بین بزهکاران و افراد عادی از لحاظ اختلالات شخصیت بود. بدین منظور از بین بزهکاران مستقر در کانون بازپروری شهر سنندج 32 نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب و همراه با نمونه 34 نفری از افراد عادی همین شهر که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، به وسیله پرسشنامه میلون مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون t نشان داد که بین بزهکاران و افراد عادی در اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت اسکیزوئید، اختلال شخصیت وابسته و اختلال شخصیت پارانوئید تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. همچنین از بین سه کلاسه اختلال شخصیتC و Bو A، بین دو گروه ذکر شده در کلاسه Bو A تفاوت معنیدار آماری به دست آمد در حالی که در کلاسه C این تفاوت معنیدار نبود.
بزهکار,اختلال شخصیت مرزی,اختلال شخصیت اسکیزوئید,اختلال شخصیت وابسته,اختلال شخصیت پارانوئید
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4139.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4139_635c59a6387d2e13330eee9b00d2b6b1.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
نقش راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و یادگیری از همتایان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی زبان ناگلیسی
77
96
FA
جمال
عاشوری
دانشگاه سمنان
ashorimohamad@yahoo.com
سیاوش
طالع پسند
دانشگاه سمنان
stalepasand@gmail.com
ایمان ا..
بیگدلی
دانشگاه سمنان
این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای انگیزشی (هدفهای پیشرفت، خودکارآمدی و اضطراب امتحان)، راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی، بسطدهی و سازماندهی) و یادگیری از همتایان در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد. درکل 160 دانشآموز (102 دختر و 58 پسر) پایه سوم رشتههای نظری دبیرستانهای دولتی شهر پیشوا به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ و همکاران (1999) و نسخه تعدیل شده پرسشنامه هدفهای پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، مرور ذهنی و جهتگیری هدف تبحرگرا با پیشرفت زبان رابطه مثبت و معنادار و اضطراب امتحان، یادگیری از همتایان و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی، یادگیری از همتایان و جهتگیری هدف تبحرگرا در یک مدل توانستند 37 درصد از واریانس پیشرفت در زبان انگلیسی را پیشبینی کنند و سهم خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت زبان بیش از سایر متغیرها بود. یک یافته غیرمنتظره نقش منفی یادگیری از همتایان در پیشرفت زبان انگلیسی بود. بخشی از یافتههای پژوهش حاضر با پژوهشهای قبلی همسو بود. نقش خودکارآمدی در پیشرفت زبان انگلیسی در مقایسه با سایر متغیرها برجسته بود. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
راهبردهای انگیزشی,راهبردهای یادگیری شناختی,یادگیری از همتایان,پیشرفت تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4140.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4140_27e762b75b61992dbffecef7cde96709.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
مقایسه اثر بخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بر پیشرفت درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی دانشآموزان کمتوان ذهنی
97
116
FA
محمد
علیپور
معصومه
پورمحمدرضای تجریشی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اوین.
arpourtajrishi@yahoo.com
عباس
داورمنش
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
پژوهش حاضر با هـدف مقایسه و تعیین اثربخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بـر پـیشرفت درس مـهارتهای اجتماعـی ـ اقتصادی انـجام شد. بدین مـنظور، 30 نـفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه سوم مقطع پیشحرفهای تبریز به تصادف انتخاب شدند و پیشرفت تحصیلی آنها در درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی از طریق آزمون معلم ساخته اندازهگیری شد. سپس آزمودنیها به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مطالب درس را با استفاده از روش نقشه مفهومی به مدت 1 ماه دریافت کردند ولی فراگیران در گروه کنترل همان مطالب درسی را به شیوه سخنرانی فرا گرفتند. در پایان جلسات آموزشی پسآزمون (آزمون معلم ساخته) از هر دو گروه به عمل آمد و همچنین میزان یادسپاری دانشآموزان از طریق آزمونهای معلم ساخته (آزمونهای پیشرفت تحصیلی و عملکردی) 1 ماه پس از آموزش ارزیابی شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمرههای پیشرفت تحصیلی و یادسیاری دانش آموزان کم توان ذهنی معنادار (01/0 P<) است. با توجـه به آثار مثبت روش آموزشـی نقشه مـفهومی بر یادگیری مـعنادار میتوان از این روش در آموزش افراد کمتوان ذهنی که نیازمند یادگیری عمیق دانش میباشند استفاده نمود.
نقشه مفهومی,یادگیری معنیدار,پیشرفت تحصیلی و یادسپاری,کمتوانی ذهنی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4141.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4141_a7a99904eb4bbf29c8b73be5cca0cb64.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
بررسی اثربخشی روش بخشودگی مبتنی بر درمانهای معنوی ـ مذهبی در کاهش تعارضات زناشویی
117
136
FA
سمانه
غفوری
دانشگاه فردوسی مشهد
samane.ghafoori@gmail.com
حسین
حسنآبادی
دانشگاه فردوسی مشهد
بهروز
مهرام
دانشگاه فردوسی مشهد
بهرامعلی
قنبری هاشمآبادی
دانشگاه فردوسی مشهد
این پـژوهش بعد معنویت در خانواده را مورد بررسی قرار میدهد. برای این منظور از روش بخشودگی مبتنی بر درمانهای معنوی ـ مذهبی استفاده شده است. این مدل درمانی از روش ورثینگتون به دست آمده و با فرهنگ ایرانی منطبق شده است. روش مطالعه شبهتجربی تک موردی بوده و از بین طرحهای تک موردی نیز از طرح خط پایه چندگانه استفاده شد. مدل درمانی شامل 9 جلسه بوده و اثربخشی این روش را در ارتقای رضایتمندی زناشویی در دو زوج ایرانی داوطلب مورد بررسی قرار داده است. پس از تعیین خط پایه برای هر زوج، مداخله برای زوج اول آغاز شده و زوج دوم در جلسه چهارم زوج اول، وارد درمان گردید. شاخص بهبودی سیر صعودی منحنی در مرحله درمان نسبت به خط پایه در نظر گرفته شد. نتیجه تحقیق نشان داد که استفاده از روش بخشودگی مبتنی بر درمانهای معنوی ـ مذهبی باعث کاهش تعارضات زناشویی در این دو زوج شده است.
زوج درمانی معنوی ـ مذهبی,بخشودگی,تعارضات خانواده
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4142.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4142_e7f755d8de57ac8df1c6ab48f1412af2.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
سوگیری حافظه در افراد مضطرب غیربالینی و مقایسه آن با افراد بهنجار
137
151
FA
مجید
محمودعلیلو
دانشگاه تبریز
m_aliloo@yahoo.com
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
فاطمه
ولیپور
هدف این پژوهش بررسی سوگیری حافظه در افراد مضطرب غیربالینی و مقایسه با افراد بهنجار میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمهآزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 80 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای تست اضطراب بک افراد به دو گروه (40 نفره شامل دو گروه مضطرب و یک گروه بهنجار) تقسیم شدند و تکلیف کامپیوتری سوگیری حافظه بر روی این افراد اجرا گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که افراد مبتلا به اضطراب به واژههایی با بار عاطفی اضطرابی نسبت به افراد بهنجار به طور معناداری سوگیری دارند اما در واژههایی با بار عاطفی خنثی و مثبت گروه بهنجار سوگیری معنیداری نشان دادند. نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد که افراد مضطرب در مقایسه با افراد بهنجار سوگیری حافظه بیشتری نشان میدهند.
سوگیری حافظه,اضطراب,حافظه آشکار
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4143.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4143_0243fd863b21d69f3c74ec73a0fbe02a.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
عملکرد بیماران مبتلاء به ایدز در کارکردهای اجرایی
153
173
FA
علیرضا
مرادی
دانشگاه تربیت معلم
moradi90@yahoo.com
حسین
جباری
دانشگاه علوم پزشکی تهران
علیمحمد
میرآقایی
هادی
پرهون
هدف اصلی پژوهش حاضر عبارت است از بررسی عملکرد افراد مبتلاء به HIV/AIDS در کارکردهای اجرایی به عنوان یک بخش مهم و اثرگذار از توانائیهای شناختی. تعداد 68 نفر آزمونی شامل 34 نفر افراد مبتلاء به HIV/AIDS به عنوان گروه هدف و 34 نفر افراد عادی به عنوان گروه مقایسه در مطالعه شرکت کردند. هر دو گروه در متغییرهای جنس، سن، وضعییت ازدواج، سطح تحصیلات و شرایط اقتصادی و اجتماعی یکسانسازی شدند. <br />ابزار پژوهش شامل مقیاس تأثیر رویداد (IES)، سیاهه افسردگی بک، سیاهه اضطراب بک، آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین (WCST)، و آزمون برج لندن (TL) بود. نتایج نشان داد که که نشانههای PTSD، افسردگی و اضطراب در میان گروه بیمار بطور معناداری بالا است. یافتهها همچنین نشان داد که گروه بیمار در آزمونهای مربوط به کارکردهای اجرایی (آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین و آزمون برج لندن) از عملکرد پائینی برخوردار هستند. یافتههای مذکور در رابطه با نقش خود و پردازش اطلاعات در رابطه با کارکردهای اجرایی و اثرپذیریی آنها از عوامل هیجانی نظیر نشانههای PTSD قابل بحث میباشد.
کارکـرد اجرایـی,PTSD,HIV/AIDS,آزمـون مـرتب کـردن کارتهای ویسکانسین,آزمون برج لندن
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4144.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4144_c4ce1fa8d6b1b7fb7fc46a063fc82925.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
24
2012
01
21
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر بر بهبود رشد و مهارتهای اجتماعی دختران کمتوان ذهنی
175
202
FA
فرزانه
میکائیلی منیع
دانشگاه ارومیه
f.michaeli.manee@gmail.com
علی
عیسیزادگان
دانشگاه ارومیه
ملیحه
نقوی هرزند
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی براساس مدل کفایت اجتماعی فلنر بر مهارتها و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله بود. برای رسیدن به این مهم از روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله شهر ارومیه را دربرمیگرفت که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند (91=N). از این تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20n=) و گواه گمارده (20n=) شدند. هـر دو گروه بر اساس میانگین ضریب هوشی و سن هـمتا گردیدند. بر اساس مؤلفههای مدل کفایت اجتماعی فلنر برنامهای آموزشی طراحی و طی 30 جلسه اجرا گردید. هر دو گـروه با اسـتفاده از آزمون مـهارتهای اجتماعی و مقیاس رشـد اجتماعی واینلند پیشآزمون و پسآزمون شدند. جهت تحلیل دادهها آزمون t گروههای وابسته و تحلیل کوواریانس بکار رفت. نتایج مربوط به مقایسه پسآزمون گروههای آزمایش و گواه نشان دادند آموزش مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر موجب بهبود مهارتها و رشد اجتماعی شده است (01/0P<). یافتههای مربوط به آزمون تـحلیل کوواریانس نـیز حاکی از وجود تـفاوت مـعنیدار نمرههای پیشآزمون و پسآزمون دو گروه برای متغیر مهارتهای اجتماعی (68/0= مجذور اتا، 56/70=F) و متغیر رشد اجتماعی (41/0= مجذور اتا، 32/46=F) بود. مقایسه ضرایب اتا و مقادیر F دو متغیر رشد و مهارتهای اجتماعی نشان داد آموزشها روی مهارتهای اجتماعی مؤثرتر واقع شدهاند.
کمتوانی ذهنی,مدل کفایت اجتماعی فلنر,رشد اجتماعی,مهارتهای اجتماعی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4145.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4145_bf4e5ea7d3b8ba88b47af0cfd9e26f12.pdf