دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
بررسی رابطهی تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران مدارس مقطع راهنمایی شهرستان مهاباد
1
29
FA
حسین
اشرفیسلطاناحمدی
دانشگاه پیام نور
احد
مهرمند
دانشگاه پیام نور
علیرضا
غلامیان
بهاره
عزیزینژاد
دانشگاه ارومیه
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطهی تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی دبیران مدارس مقطع راهنمایی شهرستان مهاباد بود که در راستای آن از روش توصیفی ـ پیمایشی مقطعی استفاده شد. جامعهی آماری شامل 300 نفر از دبیران مدارس راهنمایی بود که از بین آنها 168 نفر با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و 161 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات تعهد سازمانی از پرسشنامهی میر و آلن و برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه مزلچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی رابطهی معنیدار وجود دارد (38/0<sub>=</sub> و 1/0>P) و همچنین فرسودگی شغلی با متغیرهای تعهد عاطفی (41/0-r<sub>=</sub> و 01/0>P)، تعهد مستمر (2/0-r<sub>=</sub> و01/0>P)، و تعهد هنجاری (2/0-<sub>=</sub>جr و01/0>P)، همبستگی معکوس و معنیداری دارد.
تعهد سازمانی,فرسودگی شغلی,تعهد مستمر,تعهد عاطفی,تعهد هنجاری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4202.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4202_29f80a12fca21083edf46a53b7217335.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
بررسی تأثیر مشاوره فردی و گروهی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیمهای ملی
31
49
FA
علینقی
اقدسی
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
به منظور تعیین میزان اثربخشی مشاورهی فردی و مشاورهی گروهی براساس تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران، 36 ورزشکار زن و مرد تیمهای ملی در ردههای و رشتههای مختلف ورزشی به عنوان آزمودنی انتخاب گردید. در مرحلهی بعد به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. متغیرهای مورد مطالعه شامل مشاوره فردی و گروهی با استفاده از تئوری معکوس به عنوان متغیر مستقل، میزان استرس به عنوان متغیر وابسته بودند. برای یکی از گروههای آزمایش، مشاوره فردی و گروه آزمایش دیگر مشاوره گروهی، هر دو با استفاده از مفاهیم و روشها و فنون مورد تأکید تئوری معکوس، به کار گرفته شد. گروه سوم به عنوان گروه کنترل استفاده گردید. در گروههای سهگانه به منظور تعیین میزان استرس آنها در قبل و پس از اعمال متغیر مستقل از پرسشنامه استرس لیونل کودرون استفاده شد و پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات حاصل با روشهای آماری تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه (ANOVA) با اندازهگیریهای مکرر، آزمون تی وابسته و آزمون تعقیبی توکی با (05/0P £) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج زیر حاصل گردید: <br />- تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیمهای ملی تأثیر مثبت و معنیداری در سطح (003/0) داشت؛ <br />- مشاوره فردی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیمهای ملی تأثیر مثبت و معنیداری در سطح (001/0) داشت؛ <br />- مشاوره گروهی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیمهای ملی تأثیر مثبت و معنیداری در سطح (001/0) داشت؛ <br />- بین مشاوره فردی و مشاوره گروهی در کاهش استرس ورزشکاران تیمهای ملی تفاوت معنیداری وجود نداشت. در کل میتوان نتیجه گرفت برای کاهش استرس ورزشکاران تیمهای ملی میتوان از مشاورههای فردی و گروهی بهره گرفت. همچنین تئوری معکوس میتواند به عنوان یکی از تئوریهای مؤثر در مشاوره با ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.
تئوری معکوس,مشاوره فردی,مشاوره گروهی,استرس,ورزشکاران تیمهای ملی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4203.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4203_b3c59554c19c3297e3f01ca7411dff3d.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
بررسی اثر حافظهی فعال و خستگی شناختی بر حل مسائل شناختی در دانشجویان دختر و پسر
51
69
FA
سعید
طولابی
حسن
اسدزاده
0000-0002-2908-4522
asadzadehd@yahoo.com
علیرضا
مرادی
محمد نقی
فراهانی
faramn37@yahoo.com
امید
شکری
دانشگاه شهید بهشتی
هدف: به منظور بررسـی اثر حافظه فعال و خستگی شناخـتی بر عملکرد حل مسائل شناختی دانشجویان دختر و پسر، آزمایشی طراحی و اجرا شد. روش: ابتدا براساس شاخص پردازش اطلاعات (IPI)، 80 نفر دانشجوی دختر و پسر دارای ظرفیت مؤثر حافظهی فعال، یک انحراف استاندارد بالاتر و پائینتر از میانگین، از یک گروه 300 نفره انتخاب شدند و به طور تصادفی در 8 گروه 10 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحلهی اول آزمودنیها در گروههای کنترل و آزمایش با مسائل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابلکنترل روبهرو شدند و به دنبال آن در مرحلهی دوم به منظور مقایسه، گروهها در موقعیت حل مسأله قرار گرفتند. در نهایت، دادهها به وسیلة تحلیل واریانس سهراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد حل مسأله دانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مسأله عملکرد دانشجویان پسر از دانشجویان دختر بهتر بود. همچنین، نتایج نشان داد که اثر اصلی متغیر گروه (گروه کنترل و گروه آزمایش) و متغیر حافظه (افراد با ظرفیت مؤثر حافظهی فعال بالا و افراد با ظرفیت مؤثر حافظه فعال پایین) بر عملکرد حل مسأله دانشجویان معنادار به دست آمد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مسأله، عملکرد حل مسأله افراد گروه کنترل در مقایسه با گروه آزمایش و افراد با ظرفیت مؤثر حافظهی فعال بالا در مقایسه با دانشجویان دارای ظرفیت مؤثر حافظهی فعال پایین، بهتر بود. اما، کنش متقابل هیچ یک از متغیرها معنادار نبود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر، ضرورت توجه و تأکید بر نقش محوری متغیرهای خستگی شناختی و ظرفیت حافظهی فعال را در مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مسأله مورد توجه قرار میدهد.
خستگی شناختی,حافظهی فعال,حل مسائل شناختی,جنس
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4204.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4204_bafd3f31d2b07c2352a5f1fb6d73a8b7.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
رابطهی بین راهبردهای مقابلهای و شادکامی دانشجویان
71
86
FA
احمد
علیپور
دانشگاه پیام نور تهران
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
جلیل
باباپور خیرالدین
0000-0001-9163-6386
دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
فهیمه
طوسی
دانشگاه علمی -کاربردی
پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین راهبردهای مقابلهای و شادکامی دانشجویان پرداخته است. در این تحقیق که از نوع توصیفی است تعداد 384 نفر به طور تصادفی از دانشجویان رشتههای مختلف برگزیده شدند و در بین آنها پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس- فولکمن و مقیاس شادکامی دانشگاه مموریال نیوفاندلند (مونش) اجرا گردید. نتایج مطالعه، همبستگی مثبت و معنیداری (01/0p<) را بین شادکامی و راهبردهای مقابلهای مسألهمدار و همبستگی منفی و معنیداری (01/0p<) را بین شادکامی و راهبردهای مقابلهای هیجان مدار نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که با در نظر گرفتن زیرمقیاسهای این دو نوع راهبرد مقابلهای، راهبرد فرار-اجتناب (001/0p< و43/0-=ß)، ارزیابی مجدد مثبت (001/0p< و 33/0=ß)، مسألهگشایی برنامهریزی شده (05/0p< و 12/0=ß)، خویشتنداری (05/0p< و 11/0-=ß) و مسؤولیتپذیری (05/0 p< و10/0=ß) به ترتیب شادکامی را پیشبینی میکنند.
راهبردهای مقابلهای,مسألهمدار,هیجانمدار,شادکامی,دانشجو
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4205.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4205_70841655049d625493e2fe9eb119bba6.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
اثربخشی نوروفیدبک بر حافظه کاری
87
100
FA
زلیخا
قلیزاده
دانشگاه سنندج
جلیل
باباپور خیرالدین
0000-0001-9163-6386
دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
رضا
رستمی
دانشگاه تهران
منصور
بیرامی
2585501500020000
دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
حمید
پورشریفی
دانشگاه تبریز
poursharifh@gmail.com
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش نوروفیدبک بر حافظهکاری بود، که به صورت نیمهآزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و پلاسیبو وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یکزبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و در نهایت به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش وپلاسیبو (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه پلاسیبو نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور مینشستند بدون اینکه آموزش نوروفیدبک دریافت کنند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و پلاسیبو) در دو مرحلهی پیش و پس از آموزش با پرسشنامه آزمون فراخنای حروف-ارقام مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که آموزش نوروفیدبک تأثیر معنی داری بر حافظه کاری دارد.
نوروفیدبک,بیوفیدبک الکتروانسفالوگرافی,حافظه کاری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4206.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4206_d8e282ed06f8d41d039c938c26bb3cb5.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
بررسی پردازش حسی و معنایی اطلاعات در اختلال اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی
101
123
FA
حسین
قمری گیوی
دانشگاه محقق اردبیلی
سجاد
بشرپور
0000-0002-2920-2605
دانشگاه محقق اردبیلی
basharpoor_sajjad@yahoo.com
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه پردازش حسی و معنایی اطلاعات در سه گروه بیماران دچار اسکیزوفرنیا، بیماران دچار افسردگی اساسی و گروه کنترل سالم انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر، علی ـ مقایسهای و از نوع طرح مورد شاهدی بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی و اختلال افسردگی بستری در بیمارستانهای شهرستان اردبیل تشکیل داد. تعداد 30 نفر مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی و تعداد 30 نفر مبتلا به اختلال افسردگی به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان گروههای مورد مطالعه و تعداد 30 نفر نیز به همین روش از بین جامعه افراد بهنجار به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند در نهایت 4 نفر از گروه اسکیزوفرنی و 2 نفر از گروه افسرده از شرکت در مطالعه خودداری کردند یعنی در کل 84 نفر در این پژوهش شرکت کردند. پس از تشخیص روانپزشک، هر سه گروه با استفاده از پرسشامههای نیمرخ حسی بزرگسال و آزمون افتراق معنایی آزگود ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که در مؤلفههای ثبت پایین (p<0/001) و حساسیت حسی (p<0/01) و اجتناب از احساس (p<0/03) بین سه گروه تفاوت معنی وجود دارد ولی در مؤلفه جستجوی احساس تفاوت معنیداری بین سه گروه وجود نداشت. در ارتباط با پردازش معنایی نیز، در مؤلفههای ارزیابی (p<0/001)، قدرت (p<0/001) و فعالیت p<0/002) ) این سه گروه تفاوت وجود داشت ولی در مؤلفه خطر تفاوت آماری معنی داری بین سه گروه وجود نداشت. نتیجهگیری: در مقایسه با گروه سالم افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی اطلاعات حسی و معنایی را به طور متفاوتی پردازش میکنند. یعنی در قلمرو آسیبشناسی روانی مؤلفههای ثبت پایین، حساسیت حسی و اجتناب از احساس به عنوان یک عامل مشترک عمل میکند و در پردازش معنایی نیز مؤلفههای ارزیابی، توانایی و فعالیت در جمعیت بالینی ضعیفتر هستند، بدون اینکه بتوان تفاوت معنیداری در جمعیت بالینی مشاهده کرد.
پردازش حسی,پردازش معنایی,اسکیزوفرنی,افسردگی اساسی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4207.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4207_9eb5fd2ee8f56bedbaa9ff04c524648a.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
مقایسهی رهیافتهای مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانشآموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز
125
141
FA
میرمحمود
میرنسب
دانشگاه تبریز
mirnasab2002@yahoo.com
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسهی انواع رهیافتهای مقابلهای مذهبی و غیرمذهبی در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانشآموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانشآموز تیزهوش و 120 دانشآموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگیزای زندگی برای بررسی انواع رهیافتهای مقابلهای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، حاکی از آن است که بین دانشآموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابلهای اقدامی پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنیدار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در مـحور اسناد اجتماعی نیز معـنیدار است. بدین ترتـیب که در موقـعیتهای چالشانگیز، دانشآموزان عادی در مقایسه با دانشآموزان تیزهوش از رهیافتهای مقابلهای بیشتری استفاده میکـنند. یافتههای مطالعه با تأکـید بر استفاده دانشآموزان از رهیافتهای مقابلهای مذهبی در موقعیتهای منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار میگیرند و انجام پژوهش با گروههای غیردانش آموزی، افراد بزرگسال و توجّه به رابطه مؤلفههای سازگاری روانشناختی را با انواع رهیافتهای مقابلهای در افق تحقیقات آینده نشان میدهند.
رهیافتهای مقابلهای,دانشآموزان تیزهوش و عادی,مقابله مذهبی و غیرمذهبی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4208.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4208_93cb006e0bbe4405e3697badc2968274.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه
143
165
FA
فرزانه
میکائیلی منیع
دانشگاه ارومیه
f.michaeli.manee@gmail.com
هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون 84 سوالی بهزیستی روانشناختی ریف و همکاران بود. این آزمون دارای 6 مؤلفه خودمختاری، هدفمندی در زندگی، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، پذیرش خود میباشد که پژوهشگران مختلف در خصوص ویژگیهای روانسنجی و ساختار سازهای آن دیدگاههای متفاوتی دارند. برای رسیدن به این مهم 376 نفر از بین دانشجویان رشتههای مختلف کارشناسی و ورودیهای مختلف با بهرهگیری از نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و آزمون روی آنها اجرا شد. برای تحلیل دادهها از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج نشان دادند ضریب پایایی درونی (آلفای کرونباخ) این آزمون برای تمام مؤلفهها بیش از 70/0 است که بر این اساس ابزار مناسبی است. علاوه بر این بررسی روایی سازه ابزار فوق از طریق تحلیل عاملی تأییدی نشان داد، مدل شش عاملی پیشنهادی سازندگان در قیاس با مدلهای یک و سه عاملی برازش بهتری داشته و در این نمونه نیز مورد تأیید است. بر این اساس، از این مقیاس می توان برای سنجش وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان کارشناسی بهره گرفت.
مدل شش عاملی بهزیستی روانشناختی,آزمون بهزیستی روانشناختی,تحلیل عاملی تأییدی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4209.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4209_490f7dc01cf058c4f3320f46ca5ca1f8.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
18
2010
07
23
مقایسهی عملکرد نوروپسیکولوژیک افراد افسرده، وسواسی – اجباری غیربالینی با افراد سالم: الگوی سه مولفهای کارکردهای اجرایی میاک
167
198
FA
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
عیسی
حکمتی
کرده بودند از مطالعه کنار گذاشته شدند. تحلیل دادههای به دست آمده نشان داد که در زمینه بازداری، بین گروه کنترل با گروههای بیمار تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین بین گروه وسواسی- اجباری و افسرده نیز تفاوت معنادار وجود داشت، بدین صورت که در افسردهها شدت نقص بیشتر بود. در متغیر تغییر آمایه نیز بین افراد سالم و بیماران تفاوت وجود داشت ولی شدت نقص ها در گروه افسرده بیشتر از وسواسی- اجباری بود. در زمینهی بهروز رسانی حافظهی فعال نیز گروه سالم با بیماران تفاوت داشتند، اما بین افسردهها و وسواسی- اجباریها تفاوتی وجود نداشت. یافتههای مطالعهی حاضر نشان دادند که هم بیماران افسرده و هم بیماران وسواسی- اجباری در مولفههای سهگانه دچار آسیب هستند. اما بیماران افسرده در بیشتر زمینهها نقص شدیدتری نسبت به بیماران وسواسی- اجباری نشان میدهند.
افسردگی,وسواسی- اجباری,کارکردهای اجرایی,بازداری,تغییر آمایه,بهروز رسانی حافظهی فعال
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4210.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4210_46f057f9c50a6a86202b10362bbe6d2b.pdf