دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
پیشبینی جهتگیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس
1
25
FA
رحیم
بدری گرگری
0000-0001-7196-6601
دانشگاه تبریز
badri_rahim@yahoo.com
فریبا
حسینی اصل
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس در انگـیزش چیرگـی (تبحر) دانشآموزان راهـنمایی با روش همبستگی انـجام گرفت. آزمودنیهای پژوهش، شامل 300 دانشآموز (150 دانشآموز پسر و150 دانشآموز دختر) بودند که به وسیلهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامههای ساختار اهداف کلاس درس بلک بورن و پرسشنامهی هـدفگرایی تحصیلی بوفارد، وزیو، رومانو، کوئینارد، بوردلیو و فـیلبو برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که تکالیف جالب و برانگیزاننده کلاس درس مهمترین پیشبینیکنندهی انگیزش چیرگی (تبحر) دانشآموزان است. این متغیر 12% درصد از واریانس انگیزش هدف چیرگی (تبحر) را تبیین میکند.
انگیزش هدف پیشرفت,انگیزش هدف چیرگی,ادراک از ساختار کلاس درس
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4211.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4211_284eb78101a5d0e166b54a65faa264e6.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
کمالگرایی و خشم
27
44
FA
محمدعلی
بشارت
دانشگاه تهران
besharat@ut.ac.ir
در این پژوهش رابطهی ابعاد کمالگرایی و خشم مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعهی نوع رابطهی کمالگرایی خود محور، کمالگرایی دیگر محور و کمالگرایی جامعه محور با ابعاد خشم شامل خشم صفت، خشم حالت، خشم درونی، خشم بیرونی، مهار خشم درونی و مهار خشم بیرونی در یک نمونه دانشجویی بود. دویست و چهل و دو دانشجوی دانشگاه تهران (142 دختر و 100 پسر) در این پژوهش شرکت کردند. از دانشجویان خواسته شد مقیاس کمالگرایی چند بعدی تهران (TMPS) و مـقیاس خشم چند بـعدی تهران (TMAS) را تکمیل کننـد. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کمالگرایی خودمحور و جامعهمحور با شاخصهای خشم همبستگی مثبت و با شاخصهای مهار خشم همبستگی منفی وجود دارد، در حالی که بین کمالگرایی دیگر محور با شاخصهای خشم و مهار خشم همبستگی معنادار وجود نداشت.
کمالگرایی,هیجان,خشم
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4212.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4212_498ea9d2ebd80163636dfd1d5cbe20e6.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
مقایسهی ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی
45
62
FA
منصور
بیرامی
2585501500020000
دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
هدف این پژوهش، مقایسهی ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابلهای دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی است. در این پژوهش که از نوع علی - مقایسهای است، دو گروه از دانشجویان (دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه =76 نفرو دانشجویان عادی =76 نفر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از طریق پرسشنامهی جمعیتشناختی، پرسشنامهی شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و پرسشنامهی راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی، در صفات شخصیتی و راهبردهای مقابلهای تفاوت معنیدار وجود دارد، و نمرات دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی، در نوروتیسیزم (000/0P<) و راهبرد مقابلهای هیجان مدار (01/0P<) به طور معنیداری بالاتر از دانشجویان عادی، و در توافق پذیری (000/0P<)، باوجدان بودن (000/0P<)، و راهبرد مقابله<sub></sub>ای مسألهمدار (02/<em>0</em>P<)<em>،</em> پایینتر از دانشجویان عادی بود. یافتههای پژوهش، شواهد تجربی برای این فرض که صفات شخصیتی، و راهبردهای مقابلهای میتوانند بر رفتارهای مجرمانه در دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه مؤثر باشند، فراهم کرد.
صفات شخصیتی,راهبردهای مقابلهای,دانشجویان دارای پرونده در کمیتهی انضباطی دانشگاه
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4213.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4213_84e032300716eb8635b44ae8c3358f7a.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
تأثیر اطلاعات حاشیهای و محوری و گذشت زمان بر حافظه فلاش بالب
63
76
FA
حسین
زارع
دانشگاه پیام نور
ناهید
قنبریها
دانشگاه پیام نور
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر گذشت زمان و اطلاعات حاشیهای و محوری بر حافظه فلاش بالب انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 545 نفر از افراد در سطح شهر تهران انتخاب شدند سپس با استفاده از پرسشنامهی ارزیابی حافظهی فلاش بالب (FBQ) عملکرد آزمودنیها در این حافظه مورد بررسی قرارگرفت. دادهها با استفاده از آزمون t و خیدو بررسی شد. نتایج نشان دادندبین اطلاعات حاشیهای و محوری در تشکیل حافظه فلاش بالب تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که گذشت زمان تأثیری بر حافظهی فلاش بالب نداشته است.میتوان نتیجه گرفت که اطلاعات محوری بهتر از اطلاعات حاشیهای یادآوری گردید.
حافظه فلاش بالب,اطلاعات حاشیهای,اطلاعات محوری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4214.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4214_85375dc29a074bb09793e1db11d649ee.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
نقش آمادگی برای یادگـیری خود - رهبر و نگرش تـفکر انتقادی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز
77
98
FA
وحیده
عبداللهی عدلیانصار
اسکندر
فتحی آذر
0000-0001-7875-4986
دانشگاه تبریز
e-fathiazar@tabrizu.ac.ir
پروانه
علائی
p.@yahoo.com
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. جامعهی آماری این تحقیق تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که 346 دانشجو در رشتههای مختلف تحصیلی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس آمادگی برای یادگیری خود-رهبر (SDLR)، پرسشنامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار آماریSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد: بین مولفههای آمادگی برای یادگیری خود-رهبر، نگرش تفکر انتقادی و عملکرد تـحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در نمرهی کلی یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی تفاوت معنیدار وجود ندارد، همچنین تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) عدم تفاوتهای جنسیتی را در مولفههای یادگیری خود- رهبر نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که خودپنداره و نگرش تفکر انتقادی به طور مثبت عملکرد تحصیلی را پیشبینی میکنند.
آمادگی برای یادگیری خود-رهبر,نگرش تفکر انتقادی,عملکرد تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4215.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4215_000d781117f29224da3da7db19c21f9d.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
بررسی ویژگیهای شخصیتی تبدلخواهان جنسی
99
119
FA
خسرو
محمدی
رضا
زمانی
دانشگاه تهران
zamani@iricss.org
سیداحمد
واعظی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
علیاکبر
حدادی کوهسار
دانشگاه تهران
yamola280@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای شخصیتی و روانی و میزان شیوع اختلالات روانی در تبدلخواهان جنسی متقاضی تغییر جنسیت است. بدین منظور تعداد 25 تـبدلخواه جنسی (14 متقاضی مذکر بـه مونث و 11 متقاضی مونث بـه مذکر) مراجعهکننده به سازمان پزشکی قانونی کشور در تهران و 25 نفر از افراد عادی مذکر و مونث به روش داوطلبانه و غیرتصادفی، ولی همتاسازی شده از نظر سن، جنس، وضعیت تأهل، و میزان تحصیلات مورد آزمون قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامهی چندوجهی شخصیتی مینهسوتا فرم 2 (MMPI-2) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از شاخصهای آماری میانگین، انحراف معیار و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. <br />نتایج پژوهش نشان داد که 1) میانگین نمرات گروه تبدلخواهان جنسی به طور معنادار بالاتر از گروه افراد عادی است. 2) میانگین نمرات گروه مردان تبدلخواه جنسی بالاتـر از میـانگین نـمرات گروه مردان عادی است. 3) مـیانگین گروه زنان تبـدلخواه جنسی بیشتر از گـروه زنان عادی بوده است. 4) مـیانگین گروه مردان تبدلخواه جنسی بیشتر از گروه زنان تبدلخواه بوده است. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عوارض و اختلات موجود در افراد تبدلخواه جنسی، به عنوان یک گروه خاص که با مشکلات خانوادگی، اجتماعی، استرسها و فشارهای روانی ناشی از اختلال معتنابه روبهرو هستند، قابل توجیه و تفسیر دانست.
تبدلخواهی جنسی,جراحی برای تغییر جنسیت,پزشکی قانونی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4216.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4216_0ced15052cecf2a990a9e3ae62777e62.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
عملکرد حافظهی شرححال (اختصاصی بودن جنبههای معنایی و رویدادی) در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
121
149
FA
علیرضا
مرادی
دانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی)
احمد
عبدی
دانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی)
فهیمه
اکرمیان
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر شامل دو مطالعه است که به بررسی رابطه بین توانایی دستیابی به موارد شرح حال اختصاصی از حافظه و نشانههای PTSD میپردازد. مطالعهی اول شامل یک گروه از مبتلایان به PTSD ناشی از جنگ، به عنوان گروه آزمایشی و دو گروه کنترل (Non-PTSD و سالم) بوده و مطالعهی دوم، بر روی بیماران سرطانی مبتلا به PTSD و گروه کنترل سالم انجام شده است. گروهها در متغیرهای سن و هوش همتا شدند. آزمودنیها به دنبال تکمیل مقیاس تجدیدنظر شده تأثیر رویـداد (IES-R)، سیاهه<sub></sub>ی افسردگی بک (BDI)، سیاههی اضطراب بک (BAI)، و مقـیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر بـزرگسالان (WAIS-R)، به تکمیل آزمون حافظهی شرح<sub></sub>حال (AMT) و مصاحبه حافظه شرح حال (AMI) پرداختند. نتایج مطالعه اول نشان داد که در گروههای دارای سابقهی تروما کاهش اختصاصی بودن خاطرات در AMT و AMI با استرس پس از سانحه وسیعتر همراه میباشد و در بین این گروهها نیز، افرادی که دارای نشانه<sub></sub>شناسی شدیدتری بودند، نواقص حافظه وسیعتری نشان دادند. یافتههای مطالعهی دوم حاکی از آن بود که بیماران سرطانی مبتلا به PTSD، در مقایسه با گروه کنترل، قادر به بازیابی جزئیات رویدادی و معنایی کمتری در مورد گذشته شخصی خود میباشند. آنهایی که نشانهشناسـی شـدیدتری داشتند، خاطرات اختـصاصی کمتری را از حافـظه بازیابی نمودند. دادههای هر دو مطالعه براساس فرضیه دستیابی توافقی به مواد شرح حال اختصاصی در افراد مبتلا که منعکسکنندهی یک فرآیند تنظیم اثر میباشد، بحث شدهاند.
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD),حافظهی شرححال معنائی,حافظهی شرححال رویدادی,سرطان,شناخت
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4217.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4217_4c36b1ddba535442b42b1e97d6b88ca9.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
رابطهی بین دلبستگی به والدین و همسالان با جدایی روانشناختی دانشجویان دختر و پسر جدیدالورود
151
183
FA
شهرام
واحدی
0000-0002-4634-1092
دانشگاه تبریز
vahedi117@yahoo.com
آیتاله
فتحی
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین دلبستگی به پدر، مادر و همسالان و جدایی روانشناختی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تبریز با روش پیماشی انجام گرفت. برای این منظور 220 دانشجوی کارشناسی ترم اول با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای دلبستگی والدین و همسالان (آرمسدن و گرین برگ، 1987) و پرسشنامه جدایی روانشناختی (هافمن، 1984) را تکمیل کردند. برای ارزیابی روابط بین مقیاسهای فرعی دلبستگی والدین و همسالان (مؤلفهی اعتماد، ارتباط و بیگانگی) و خردهمقیاسهای جدایی روانشناختی (استقلال نگرشی، هیجانی، تعارضی وکنشی) از تحلیل همبستگی کانونیک بهره گرفته شد. نتایج تحلیل نشان داد که بعد استقلال هیجانی از مادر و استقلال تعارضی از پدر در بین دانشجویان دختر و پسر به طور معنادار متفاوت است. همچنین بین ارتـباط مثبت پـدر و جدایی روانشناختی دانشجویان دختر و پسر رابطهی مثبتی وجود دارد، اما ارتباط منفی مادر و همسالان با فقدان استقلال تعارضی والدین و استقلال نگرشی مادر در بین دانشجویان پسر همراه بود. نتایج دیگر حاکی از آن است که در بین دانشجویان دختر، بین اعتماد و بیتوجهی همسالان، ارتباط مثبت با پدر و اعتماد بالای او از یک طرف و فقدان استقلال تعارضی و کنشی مادر و استقلال نگرشی پدر از سوی دیگر رابطه معناداری مشاهده گردید.
ابعاد دلبستگی والدین,دلبستگی همسالان,جدایی روانشناختی,استقلال روانشناختی,دانشجویان جدیدالورود
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4218.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4218_03a2896913c139ca913f390bafba06a2.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
5
17
2010
04
21
تأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر مدیریت استرس و علایم حیاتی (فشار خون پایین و فشار خون بالا) در بیماران قلبی تحت عمل جراحی
185
204
FA
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
مجید
محمودعلیلو
دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
وحیده
فخیمی حسنزادکان
دانشگاه تبریز
محققین بر این باورند که آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر مدیریت استرس تأثیر مثبت دارد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر مدیریت استرس و علایم حیاتی در بیماران قلبی تحت عمل جراحی است. برای این منظور 40 بیمار قلبی انتخاب وسپس به 2 گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروهها از نظر ویژگیهای دموگرافیک با همدیگر گشتند. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را برای 8 جلسه دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر نشان میدهد که کاربری آموزش ایمنسازی در برابر استرس قادر است مدیریت استرس و علایم حیاتی (فشارخون پایین) بیماران مبتلا بـه انسداد عروق کرونر قلبی منتظر عمل جراحی و جراحی شده را بهبود بخشد. این یافتهها، تلویحاتی برای انجام مداخلات روانشناختی در موقعیتهای جراحی داشته و سودمندی این نوع مداخلات را در توانمندسازی افراد تحت عمل جراحی نشان می دهند .
آموزش ایمنسازی در برابر استرس,مدیریت استرس جراحی؛ علایم حیاتی بیماران انسداد عروق کرونر قلبی تحت عمل جراح
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4219.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4219_3766092fd31d24b37b5a65a622101817.pdf