دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
اهداف پیشرفت دانشآموزان ناشنوا: تحلیل مبتنی بر شخص
1
21
FA
رحیم
بدریگرگری
0000-0001-7196-6601
دانشگاه تبریز
badri_rahim@yahoo.com
ناصر
بیرامی
دانشگاه تبریز
این پژوهش، نیمرخ انگیزشی دانشآموزان ناشنوا و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر تواناییهای فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان ناشنوای شهر تبریز بودند. 78 نفر از دانشآموزان (30 دانشآموز دختر و 48 دانشآموز پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. پرسشنامههای هدفگرایی تحصیلی و ادراک دانشآموزان از توانایی فراشناختی خود به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای گروهبندی دانشآموزان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت. نتایج پژوهش سـه گروه از دانشآموزان: ( الف) خوشه دانشآموزان هـدفگرایی پیشرفت پایین (ب) خوشة دانـشآموزان چیرگی- هدف و گرایش- عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانشآموزان ناشنوای خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانایی فـراشناختی با دو گروه دانشآموزان «هدف پیشرفت پایین» و گروه «چیرگی - هدف و گرایش- عملکرد متوسط» تفاوت معنیداری دارند.
اهداف پیشرفت,توانایی فراشناختی,دانشآموزان ناشنوا,تحلیل مبتنی بر شخص
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4225.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4225_b2feaa93494a53d8f9fa9c6e62c4e188.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
تعیین اثربخشی درمان نوروفـیدبک مبتنی بر الکتروآنسفالوگرافی کمی در مقایسه با درمان داروئی در کاهش علائم اختلال وسواس فکری ـ عملی
23
42
FA
لیلی
برزگری
حمید
یعقوبی
دانشگاه شاهد
hyaghubi@yahoo.com
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان نوروفیدبک مبتنی بر الکتروآنسفالوگرافی کمی در مقایسه با درمان دارویی در کاهش نشانگان وسواس فکری- عملی است. 12 بیمار (وسواس فکری- عملی) از مرکز آتیه در شهر تهران انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 3 موقعیت نوروفیدبک، درمان دارویی و لیست انتطار قرار گرفتند. بیماران با استفاده از پرسشنامه پادوا ارزیابی شدند. این پرسشنامه برای کلیة بیماران به صورت پیشآزمون و پسآزمون به فاصلة 10 هفته اجرا شد. <br />نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل آماری کروسکال- والیس تفاضل نشان داد که تفاوت معناداری بین گروههای درمانی وجود دارد. استفاده از تحلیل آماری یو- من ویتنی نیز نشان داد که درمان دارویی و درمان نوروفیدبک در کاهش علائم وسواس فکری و وسواس عملی تأثیر یکسانی دارند. در کل میتوان نتیجه گرفت که از نوروفیدبک میتوان به عنوان وجه درمانی جدید اختلال وسواس فکری- عملی استفاده کرد.
نوروفیدبک,دارو (مهارکنندههای اختصاصی بازجذب سروتونین),اختلال وسواس فکری- عملی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4226.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4226_c26798fcd1972d857dba6fd4a4bfa44e.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
مقایسهی اختلالات شخصیتی در زندانیان وابسته به مواد، زندانیان غیروابسته به مواد و آزمودنیهای بهنجار
43
64
FA
منصور
بیرامی
2585501500020000
دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
حسین
واحدی
vahediazar@yahoo.com
احمد
اسمعلی
q_esmali@yahoo.com
رسول
رضایی
روانشناسان معتقدند که بین شخصیت، و رفتارهای جنایی و وابستگی به مواد رابطه وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی اختلالات شخصیتی مرتبط با رفتارهای جنایی و وابستگی به مواد در افراد مجرم غیروابسته به مواد و افراد مجرم وابسته به مواد و مقایسه آنها با افراد عادی است. یافتن این مساله که آیا ارتباطهایی بین مقیاسهای شخصیتی افراد مجرم غیروابسته به مواد و وابسته به مواد وجود دارد و ایـنکه در صورت وجود، کدام یک از اخـتلالات را شامل میشود، عواملی است که پژوهش به قصد دستیابی به آنها صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ مقایسهای است که در آن نمونهای شامل 150 نفر از مجرمین زندانی غیروابسته به مواد، مجرم وابسته به مواد در زندان تبریز و یک گروه از افراد عادی (50 نفر در هر گروه) که از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی با آنها همتاسازی شدند انتخاب گردیدند. دادهها به کمک پرسشنامه در دو بخش اطلاعات دموگرافیکی و پرسشنامه شخصیتی میلون، جمعآوری گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که در مقیاس اسکیزوئید بین گروه زندانی وابسته به مواد و بهنجار و همچنین با زندانی غیروابسته به مواد تفاوت وجود دارد. در مقیاس اجتنابی بین گروه زندانی وابسته به مواد و بهنجار تفاوت وجود دارد. در مقیاس نمایشی بین گروه زندانی غیروابسته به مواد با آزمودنیهای بهنجار و همچنین با زندانی وابسته به مواد تفاوت وجود دارد. در مقیاسهای خودشیفته، ضد اجتماعی، آزارگری، وابسته ، منفعل و خودآزارگر بین دو گروه زندانی وابسته به مواد و غیروابسته به مواد با گروه بهنجار تفاوت وجود دارد.
اختلالات شخصیت,مجرم؛ وابستگی به مواد
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4227.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4227_bafd3fad64f8498e29d814c8ae908904.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
مقایسة بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی پارانوئید، اسکیزوفرنی غیرپارانوئید و افراد سالم در حافظة یادآوری و بازشناسی
65
84
FA
غلامرضا
چلبیانلو
دانشگاه تبریز
محمدعلی
گودرزی
دانشگاه شیراز
mgodarzi@ut.ac.ir
هدف از این پژوهش مقایسه عملکرد افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی پارانوئید با افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی غیرپارانوئید و افراد سالم در حافظه یادآوری و بازشناسی میباشد. به همین منظور، تعداد 14 نفر بیمار اسکیزوفرن پارانوئید، 14 نفر بیمار اسکیزوفرن غیرپارانوئید و 14 نفر از افراد سالم به صورت نمونهگیری دردسترس از بین مردان انتخاب شده و تکلیف کامپیوتری مربوط به حافظه یادآوری و بازشناسی بر روی آنها اجرا شد. نتایج با استفاده از روش آماری علامتیابی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br />تحلیلهای آماری گویای تفاوتمعنیدار بین افراد سالم و بیماران اسکیزوفرنیک (پارانوئید و غیرپارانوئید) در یادآوری کلی آنها بود. در بین سه گروه، بیماران اسکیزوفرن پارانوئیدی در مقایسه با بیماران اسکیزوفرن غیرپارانوئیدی، لغات دارای بار تهدیدکنندة بیشتری را نسبت به لغات خنثی به خاطر آوردند. همچنین بین بیماران و افراد سالم از نظر حساسیت نسبت به بازشناسی، تفاوت معنیداری به دست آمد؛ اما سه گروه از نظر سوگیری پاسخ در بازشناسی، تفاوت معنیداری با همدیگر نداشتند. هر چند، نمرة بالای سوگیری پاسخ بیماران اسکیزوفرن پارانوئیدی نشان داد که این افراد به صورت محافظهکارانهای عمل نمودهاند.
اسکیزوفرنی پارانوئید, سوگیری حافظه,حافظه یادآوری,حافظه بازشناسی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4229.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4229_0ee956f86a2cf60571f5bf4b46b0a40b.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
رابطة شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوة ترسیم آدمک در کودکان پیشدبستانی
85
102
FA
معصومه
خسروی
دانشگاه سمنان
khosravi913@yahoo.com
ایمانالله
بیگدلی
دانشگاه سمنان
لیلا
خدادادی
دانشگاه سمنان
نقاشی به عنوان وسیلهای ارزنده و مهم برای رشد و پرورش استعدادها و خلاقیت و همچنین برای سنجش ابعاد مختلف عاطفی، هیجانی، رفتاری و هوش کودکان مورد توجه قرار گرفته است.از این رو این پژوهش به منظور بررسی رابطة شدت علائم مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری با نحوة ترسیم آدمک در گروهی از کودکان پیش دبستانی شهر شیراز انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. گروه نمونه، ۱۰۰ کودک پنج ساله (۵۰ پسر، ۵۰ دختر) را که در پیشدبستانیهای شهر شیراز آموزش میدیدند شامل میشدند. آنان از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بررسی شدند. مربیان آنان پرسشنامه مشکلات هیجانی و رفتاری (SDQ) را تکمیل کردند و هر یک از کودکان مطابق با تست آدمک گودیناف یک آدمک نقاشی کردند. جهت تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و آزمون Z فیشر استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که بین نحوة ترسیم آدمک با مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان رابطة معنادار و معکوس آماری وجود دارد. نتایج آزمون Z فیشر، تفاوت معنادار این متغیرها را در بین دختران و پسران نشان نـداد. لـذا اینطور نتیجه گرفته میشود که نقاشیهای کودکان میتوانند نشان<sub></sub>دهندة مشکلات هیجانی و مسایل رفتاری آنان باشند.
مشکلات هیجانی,مسایل رفتاری,کودکان پیشدبستانی,نحوة ترسیم آدمک
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4230.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4230_e0d70737ecf6ee9be1d2014380c5cbc8.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
مقایسهی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در اختلال اضطراب اجتماعی
103
131
FA
حسین
داداش زاده
دانشگاه علوم پزشکی تبریز- گروه روانپزشکی
رخساره
یزداندوست
دانشگاه علوم پزشکی ایران
بنفشه
غرایی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
علی اصغر
اصغرنژاد
دانشگاه علوم پزشکی ایران
هدف از این پژوهش مقایسهی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در کاهش شدت علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بررسی تأثیر این دو روش درمانی در کاهش میزان اضطراب کلی و افـسردگی همراه این اختلال مـیباشد. در قالب یـک طرح تجربی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، آزمودنیهای پژوهش شامل 24 نفر دانشجوی دورهی کارشناسی رشتههای مختلف دانشکدهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی داشتند و ابتدا به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به روش تصادفی به سه گروه 8 نفری (درمان شناختی- رفتاری گروهی، مواجهه درمانی، و گروه کنترل لیست انتظار) اختصاص داده شدند. درمان شناختی- رفتاری گروهی و مواجهه درمانی به مدت 12 جلسه و مطابق کتابچهی راهنمای استاندارد برای آزمودنیها اجرا شد و گروه لیست انتظار هیچ نوع درمان دریافت نکردند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهی فوبی اجتماعی (SPIN)، پرسشنامه ی اضطراب بک(BAI)، و پرسشنامهی افسردگی بک- نسخهی 2 (BDI-II) جمعآوری شدند و برای تحلیل دادهها از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان شناختی- رفتاری گروهی از لحاظ اثر بخشی بر کاهش شدت اختلال اضطراب اجتماعی تفاوت معنیداری با مواجهه درمانی ندارد (84/0=P). همچنین نتایج نشان داد درمان شناختی- رفتاری گروهی و مواجهه درمانی، هر دو در مقایسه با گروه کنترل لیست انتظار به طور معنی داری منجر به کاهش میزان اضطراب کلی در اختلال اضطراب اجتماعی می شوند (002/0=P ). معلوم شد این دو روش درمانی میزان افسردگی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را در مقایسه با گروه کنترل لیست انتظار کاهش میدهند (به ترتیب 001/0=P و 013/0=P)، اما در مقایسه با همدیگر تفاوت معنیداری ندارند (84/0=P). درمان شناختی- رفتاری گروهی و مواجهه درمانی از لحاظ اثربخشی کلی در اختلال اضطراب اجتماعی تفاوت معنیداری با هم ندارند، و در اثر این دو درمان از میزان اضطراب و افسردگی افراد مبـتلا به اختلال اضطراب اجتماعی کاسته می<sub></sub>شود.
اختلال اضطراب اجتماعی,درمان شناختی- رفتاری گروهی,مواجهه درمانی,اضطراب کلی,افسردگی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4231.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4231_1a30cd614cfee96de284c0c32a3a0c11.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش
133
151
FA
سیاوش
طالعپسند
دانشگاه سمنان
ایماناله
بیگدلی
دانشگاه سمنان
مهران
جوکار
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش بود. در کل600 دانشجوی دانشگاه سمنان (294 پسر و 306 دختر) در این مطالعه شرکت نموده و پرسشنامة ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش را تکمیل نمودند. تحلیل اعتبار، همبستگی سوال- نمرة کل و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی ساختار عاملی ابزار را برای اساتید کارآمد شامل عاملهای یادگیری، علاقهمندی استاد، سازماندهی مطالب، تعامل گروهی، رابطة استاد دانشجو، جامعیت مطلب و تکالیف نشان داد. اما برای اساتید ناکارآمد ساختارعاملی تا اندازهای متفاوت بود. هماهنگی درونی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش بالا بود (آلفای کرنباخ برای اساتید کارآمد و ناکارآمد به ترتیب 93/0 و 95/0 بود). تمامی گویهها توانایی تمیز اساتید کارآمد از ناکارآمد را داشتند. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
ارزیابی,دانشجویان,تدریس اثربخش
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4233.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4233_28af71d19311d3c9c0363c18354bc4d7.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
بررسی رابطة بین مدت مصرف و ترک در سوگیری توجه نسبت به محرکهای وسوسه انگیز مربوط به مواد افیونی
153
173
FA
میرتقی
گروسی فرشی
دانشگاه تبریز
مجید
محمودعلیلو
دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
کیومرث
ارجمند قجور
دانشگاه تبریز
یکی از بحثهای نظری عمده در رابطه با سوءمصرف و وابستگی به مواد افیونی، سوگیری توجه نسبت به محرکهای مربوط به مواد افیونی میباشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین مدت مصرف و ترک در سوگیری توجه نسبت به محرکهای وسوسهانگیز مربوط به مواد افیونی در دو گروه از افراد وابسته به مواد افیونی و ترککرده بود. طرح پژوهش حاضر از نوع علّی ـ مقایسهای میباشد. بدین منظور، 30 فرد وابسته به مواد افیونی و 30 فرد ترککرده انتخاب شدند و هر دو گروه از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی همتاسازی شده و توسط آزمایهی «پروبدات» مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج براساس ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بین مدت مصرف و ترک مواد و سوگیری توجه نسبت به محرکهای مربوط به مواد در حالت ارایهی کلمات به مدت 500 هزارم ثانیه، رابطه وجود دارد، طوریکه با افزایش مدت مصرف، افراد وابسته به مواد افیونی، سوگیری توجه بیشتری نشان میدهند و زمان واکنش در آنها بیشتر است و بالعکس با افزایش مدت ترک در افراد ترککرده از میزان سوگیری توجه کاسته میشود و زمان واکنش در آنها کمتر از گروه وابسته به مواد افیونی میباشد.
وابستگی به مواد,سوگیری توجه
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4235.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4235_94552502e0dfc19b3d45c39e2d8f9360.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
4
15
2009
10
23
تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و کیفیت زندگی بیماران
175
202
FA
محمدرضا
نائینیان
دانشگاه شاهد
جلیل
باباپور
0000-0001-9163-6386
دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
محمدرضا
شعیری
دانشگاه شاهد
رضا
رستمی
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
هدف اسـاسی پژوهش کنونی بررسی تأثیر آموزش نوروفـیدبک بر کاهش نـشانههای اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بدین منظور 16 نفر از مراجـعهکنـندگان به یکـی از کلینیکهای روانپزشکی شـهر تهران که براساس مصـاحبة روانپزشک و ملاکهای تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم ( (DSM-IV-TR(انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روانشناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون از طریق مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A) مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافتکننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا O2انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنة آلفای بالاتر از آستانة تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت میکردند. برای تحلیل دادهها از روش توصیفی، آزمونهای ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر، باعث افزایش موج آلفای EEG و کاهش نشانه<sub></sub>های اختلال اضطراب فراگیر در گروه درمان گردید، اما چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان، شاخص کیفیت زندگی آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار پیدا نکرد.
اختلال اضطراب فراگیر,نوروفیدبک,کیفیت زندگی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4237.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4237_3f5416c4d62dce7950dd4baf3dadef0c.pdf