دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
12
2009
01
20
مقایسة ویژگیهای شخصیتی افرادHIV مثبت معتاد با گروه سالم
1
15
FA
اکرم
ارجی
دانشجوی کارشناس ارشد در روانشناسی بالینی
عباس
بخشیپور رودسری
استادیار دانشگاه تبریز
مجید
محمودعلیلو
دانشیار دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
بهرام
صمدیراد
استادیار پزشکی قانونی
هدف این پژوهش، مقایسه ویژگیهای شخصیتی افرادHIV مثبت معتاد با افراد سالم است. نـمونه این پژوهش شامل 100 نفر (50 نفر بیمارHIV مثبت معتاد،50 نـفر آزمودنی سالم) است که به روش نمـونهگیری در دسترس انتخاب شـدند. گروه سالم از نظـر ویژگیهای جمعیتشناختی با گروهHIV+ معتاد همتاسازی شدند سپس مقیاس هیجانخواهی زاکرمن (فرم پنجم) بر روی آزمودنیها اجرا گشت. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان دادند که دو گروه در همه ویژگیهای شخصیتی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند (P<0/000). نتیجه پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی ویژهای (نمره بالا در بعد نوروتیسزم و نمرات پایین در ابعاد شخصیتی با وجدان بودن، توافقپذیری، برونگرایی و گشودگی در مقابل تجربه) وجود دارد که افراد به مشکلاتی چون آلودگی به ویروسHIV و اعتیاد آسیبپذیر میکنند.
ویژگی شخصیتی,اعتیاد,HIV
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4321.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4321_44d37b6ea1c1b786ad398d6fe6900be8.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
12
2009
01
20
مقایسه ابعاد شخصیت، تیپ C و راهبردهای مقابلهای در افراد مبتلا به سرطان و عادی
17
39
FA
منصور
بیرامی
2585501500020000
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
فاطمه
نعمتیسوگلیتپه
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد شخصیتی، تیپ C و راهبردهای مقابلهای بیماران مبتلا به سرطان با افراد سالم صورت گرفت. نمونة این پژوهش شامل 100 نفر (50 بیمار سرطانی و 50 فرد سـالم) بود که به روش نـمونهگیری در دسترس انـتخاب شدند. گـروه سـالم از نـظر ویژگیهای جمعیتشناختی (سن، جنسیت و میزان تحصیلات) با گروه بیمار همتا شدند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه شخصیتی آیزنک EPQ-RS<em> ،</em> پرسشنامه تیپ شخصیتی C و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن استفاده شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان دادند که نمرههای گروه بیمار در بعد روانآزردهگرایی، برونگرایی (01/0>P)، روانپریشگرایی، تیپC (05/0>P) و راهبرد مقابلهای هیجانمدار (01/0>P) به طور معنیداری بیشتر از گروه سالم است. همچنین براساس نتایج بهدست آمده، بین دو گروه در راهبرد مقابلهای مسألهمدار، تفاوت معنیداری وجود نداشت.
ابعاد شخصیت,تیپ C,راهبردهای مقابلهای,سرطان
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4322.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4322_ba06ac28bb9b70eab1d47732865ad42e.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
12
2009
01
20
خلاقیت در کودکان: بررسی مدل علی کنترل ادراک شده، سبکهای انگیزشی و خلاقیت
41
67
FA
بهرام
جوکار
استادیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
محمد
خیر
استاد بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
محبوبه
البرزی
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شیراز
پرورش خلاقیت از جمله اهداف اساسی است که همواره مدنظر محققان و برنامهریزان تعلیم و تربیت قرارگرفته است. تأثیر باورهای شناختی و انگیزشی برخلاقیت در تحقیقات بسیاری مورد کنکاش قرارگرفته است.هدف از پژوهش حاضر بررسی قدرت پیشبینی باورهای اسنادی در خلاقیت کودکان با واسطهگری سبکهای انگیزشی بود. در این راستا مدلی سلسله مراتبی ارائه شد که درآن باورهای اسنادی بهعنوان متغیر برونزاد، سبکهای تنظیمی انگیزش بهعنوان متغیر واسطهای و خلاقیت بهعنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. مفروضه اصلی مدل وجود نقش واسـطهگری سـبکهای انگیزشی در رابطه متغیر برونزاد و درونزاد مدل بود. نـمونه پژوهش حاضر 132 دانشآموز پسر مقطع ابتدایی در پایههای کلاسی چهارم و پنجم، ناحیه یک آموزش و پرورش شهر شیراز بود. به منظور بررسی باورهای اسنادی از پرسشنامه ادراک کنترل دانشآموز ولبرن و همکاران و برای تعیین سبکهای انگیزشی از پرسشنامه خودگردانی یادگیری ریان وکانل استفاده شد. جهت اندازهگیری خلاقیت شیوة سنجش عملیاتی خلاقیت آمابیل به کارگرفته شد. روایی و پایایی ابزارهای مورد نظر احراز گردید. یافتـههای حاصل از تجزیه و تـحلیل رگرسیون چـندمتغیره بهشیوة همزمان نشان داد که باورهای اسنادی راهـبردی و ظرفیتی چه بهصـورت تفکـیکی و چه بهصورت همزمان پیشبینیکننده سبکهای تنظیمی انگیزش بودند. چنانچه در سبک تنظیمی بیرونی، باورهای راهـبردی تلاش و دیـگران به صورت مثبت، و باورهای ظرفیتی تلاش و توانایی به صورت منفی پیشبینیکننده بودند. در سبک تنظیمی درونفکنی، صرفاً دیگران پیشبینیکننده مثبت بودند. در سبک تنظیمی همانندسازی، باورهای راهبردی تلاش و عوامل ناشناخته به صورت منفی و باور راهبردی دیگران و باور ظرفیتی توانایی به صورت مثبت این عامل را پیشبینی نمودند. در سبک تنظیمی درونی نیز عامل توانایی با ضریب مثبت و عامل راهـبردی ناشناخته و عامل ظرفیتی شـانس بهصورت منفی پیشبینیکـننده معنادار بودند. همچنین از سبکهای تنظیمی فقط سبک تنظیمی درونفکنی با قدرت پیشبینیکنندگی منفی و سبک تنظیمی همانندسازی با قدرت پیشبینیکنندگی مثبت، خلاقیت در کودکان را تبیین کردند. یافتههای حاصل مؤید فرضیههای ذکر شده بودند.
خلاقیت,سبکهای انگیزشی,باورهای اسنادی (کنترلی,راهبردی و ظرفیتی)
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4323.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4323_681862aa4e303dbc33ec0e07086e0d08.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
12
2009
01
20
رتبهبندی و تعیین مهمترین آسیبهای ازدواج در بین زوجین شهر اصفهان
69
100
FA
فرحناز
رحمت اللهی
کارشناس ارشد مشاورة خانواده
مریم
فاتحیزاده
استادیار گروه مشاورة دانشگاه اصفهان
سیداحمد
احمدی
دانشیار گروه مشاورة دانشگاه اصفهان
هـدف این پژوهش، رتبـهبندی و تعیین مهمترین آسیبهای ازدواج زوجین شهر اصفهان است. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همهگیرشناسی است. نمونة تحقیق500 نفر از افراد متأهل مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اصفهان در سال 1385 بودند که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از این تعداد، 405 نفر زن و 95 نفر مرد بودند. ابزار تحقیق، پرسشنامة محقق ساختة آسیبشناسی ازدواج بود. این پرسشنامه با 231 سؤال و در قالب 26 خرده مقیاس، آسیبهای ازدواج را میسنجد. برای تعیین پایایی آزمون از آلفای کرونباخ استفاده شد. آلفای کرونباخ کل آزمون 98/0 محاسبه شد. دادهها بوسیله نرمافزار آماری SPSS و با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل جداول فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمونt تکمتغیری تحلیل شد. نتایج بهشرح زیر میباشد:
سه گروه از ازدواجهای فاقد آسیب، در معرض آسیب و آسیبدیده برمبنای انحراف معیار از هم تشخیص داده شد. 2/84 درصد افراد در گروه ازدواجهای فاقد آسیب با نمرة کمتر از یک انحراف معیار، 4/11 درصد افراد در گروه ازدواجهای در معرض آسیب با نمرة یک تا دو انحراف معیار و 4/4 درصد افراد در گروه ازدواجهای آسیبدیده با نمرة بیشتر از دو انحراف معیار قرار گرفتند. آسیبهای زناشویی در این سه گروه بر حسب درصد فراوانی رتبهبندی شد. در ازدواجهای فاقد آسیب و در معرض آسیب، "مشکلات ارتباطی با همسر و الگوهای ارتباطی" در صدر جدول قرار داشت. در ازدواجهای آسیب دیده، "مشکلات رفتاری با همسر و مشکلات عاطفی" از بالاترین رتبه برخوردار بود. از میان حیطههای مختلف آسیبهای زناشویی، بهطور کلی، شش حیطة: "مشکلات رفتاری با همسر"،"مشکلات عاطفی"، "تفاوت ویژگیهای شخصیتی زوجین"، "مشکلات مربوط به اوقات فراغت"، "مشکلات ارتباطی" و "الگوهای ارتباطی" مهمترین آسیبهای روابط زناشویی زوجین در شهر اصفهان شناخته شد.
آسیبشناسی ازدواج,ازدواج فاقد آسیب,ازدواج در معرض آسیب و ازدواج آسیب دیده
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4324.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4324_3e2c5656a392aeed77e814952f8ab93d.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
12
2009
01
20
تنشگرهای تحصیلی و واکنشها به تنشگرهای تحصیلی: آزمون اثر میانجیگر سبک-های مقابله
101
122
FA
فریبرز
گراوند
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
امید
شکری
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
با هدف بررسی اثر میانجیگر سبکهای مقابله در رابطه بین تنشگرهای تحصیلی و واکنشها به تنشگرهای تحصیلی, 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) به پرسشنامه تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI؛ گادزلا, 1991؛ نقل از گادزلا و بالوگلو, 2001) و پرسشنامه مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (CISS؛ اندلر و پارکر, 1990) پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی, از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر دو الگو, تنشگرهای تحصیلی با واکنشها به تنشگرها رابطه مثبت و معنیدار؛ با سبک مقابله مسالهمدار رابطه منفی و معنیدار و با سبک مقابله هیجانمدار رابطه مثبت و معنیدار دارد. همچنین, نتایج نشان داد که رابـطه بین تـنشگرهای تحـصیلی و واکنـشها به تنـشگرها از طریق سـبکهای مـقابله مسالهمدار و هیجانمدار میانجیگری شد. در هر دو الگو، تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیشبینیکننده الگو، 75/0 از واریانس واکنشها به تنشگرهای تحصیلی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر, بر ضرورت بازشناسی نقش میانجیگر سبکهای مقابله در بررسی رابطه بین تنشگرهای تحصیلی با تنیدگی (مسالهمدار و هیجانمدار) و واکنشها نسبت به تنشگرهای تحصیلی تاکید می کند. تلویحات برای روان شناسان تربیتی بحث میشود.
تنشگرهای تحصیلی,واکنشها به تنشگرها,سبکهای مقابله,میانجیگر,مدلیابی معادلات ساختاری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4325.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4325_d1b7382fd3888ad718b5a9c90a68d2f5.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
12
2009
01
20
بررسی حافظة خودسرگذشتی بیشکلیگرا و تأخیر زمانی در بازیابی خاطرات در افراد افسرده و مضطرب
123
138
FA
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
مجید
محمودعلیلو
دانشیار دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
منصور
بیرامی
2585501500020000
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
معصومه
اسماعیلی
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
اکرم
ارجی
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
پژوهش حاضر به بررسی حافظه سرگذشتی بیشکلیگرا و تاخیر زمانی در بازیابی خاطرات، در افراد افسرده و مضطرب، میپردازد. بدین منظور 10 فرد افسرده، 10 فرد مضطرب و 10 فرد سالم از بین دانشجویان دانشگاه تبریز که به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، پس از تکمیل پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک، از آزمون بازخوانی از حافظه سرگذشتی، استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش، تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA)، برای مقایسة بیشکلیگرایی و تاخیر زمانی در 3 گروه افسرده، مضطرب و سالم و آزمون توکی برای مقایسه دوبهدو به کار برده شد. همچنین از تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) برای بررسی میزان یادآوری خاطرات مثبت و منفی در 3 گروه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشکلیگرایی در حافظه سرگذشتی افراد افسرده بیشتر از افراد مضطرب و سالم است. همچنین تاخیر زمانی در بازیابی خاطرات در افراد افسرده بیشتر از افراد مضطرب و سالم است. و افراد افسرده و مضطرب خاطرات منفی بیشتر و خاطرات مثبت کمتری را نسبت به افراد سالم یادآوری مینمایند.
حافظة سرگذشتی,تأخیر زمانی,افسردگی,اضطراب
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4326.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4326_0152c68c74978bffacc0974074f790ae.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
12
2009
01
20
رابطة بین ادراک از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی، سبکهای تفکر با رویکرد عمیق به یادگیری و بازدهها یا پیامدهای یادگیری
139
171
FA
محمد
یمینی
دانشجوی دکتری در روانشناسی؛ عضو هیات علمی دا نشگاه تربیت معلم سبزوار
پروین
کدیور
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
kadivar22@gmail.com
ولیالله
فرزاد
دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران
علیرضا
مرادی
دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران
هدفِ این مطالعه بررسی رابطة بین ادراک دانشجویان از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی با سبکهای تفکر، رویکردهای یادگیری و بازدهها یا پیامدهای یادگیری در آنها است. این مطالعه یک مطالعة همبستگی است که از تحلیل مسیر و تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی بهره میبرد تا تاثیر تفاوت سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری را در ارتباط بین ادراک از محیطی یادگیری ساختنگرای اجتماعی و پیامدهای یادگیری مورد بررسی قرار دهد. آزمودنی های تحقیق حاضر277 نفر از دانشجویان دانشکدههای فنی مهندسی، ریاضیات، و علوم پایة دانشگاه فردوسی مشهد به تعداد 193 دختر و 84 نفر پسر بودند. این مطالعه نشان داد که ادراک دانشجویان از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی با بازدهها یا پیامدهای یادگیری آنها در ارتباط است و دانشجویان دارای سبک تفکر و رویکرد یادگیری متفاوت با وجود داشتنِ ادراک ساختنگرایی اجتماعی از محیط یادگیری، نتایج یادگیری متفاوتی را بروز خواهند داد. نتایج این مطالعه نشان دادند که هرچند محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی در کلاس درس، برای کلیة دانشجویان، محیط مطلوبی است و بر بازدهها یا پیامدهای یادگیری آنها تاثیر بهسزایی میگذارد، اما دانشجویان دارای سبک تفکر نوع 1 و همچنین دارای رویـکرد عمیق به یادگـیری از چنین محیطی بهرة بیشتری میبرند و به نتایج یادگیری بهتری میرسند.
سبک تفکر,رویکرد یادگیری,بازده یا پیامدهای یادگیری,ادراک از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی در دانشگاه
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4327.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4327_53248aba7e55ba292f39c58e2c3a5e8b.pdf