دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
1
4
2007
01
21
بررسی میزان دستیابی نوجوانان ایرانی به مهارتهای زندگی
1
25
FA
یوسف
ادیب
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
امروزه علیرغم تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوههای زندگی، بسیاری از افراد خصوصاً نوجوانان فاقد توانمندیها و مهارتهای لازم و اساسی برای رویارویی با مشکلات پیش رو هستند. یادگیری مهارتهای زندگی، افراد را برای مواجههی موثر با مسائل و چالشهای زندگی و غلبه بر تنشها و نیز بروز رفتارهای سازگارانه آماده میکند. یادگیری مهارتهای زندگی توسط نوجوانان به دلیل تغییرات خاص سنی آنان و ویژگیهای مربوط به آن دارای اهمیت و ضرورت ویژهای است. لذا این تحقیق به دنبال این بوده است که نوجوانان ایرانی چه میزان به مهارتهای زندگی دست یافتهاند.
جامعة آماری تحقیق، دانشآموزان راهنمائی تحصیلی کل کشور و نمونه آماری 940 نفر بوده است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از 18 شهر مربوط به 6 استان کشور انتخاب شدند. نتایج اجرای پرسشنامه محقق ساخته نشان داد که تقریباً در همة مقولههای مربوط به مهارتهای زندگـی مـیزان دستیابی نوجوانان کمتر از شاخص متوسط است و در بسیاری از مقولهها بین میزان دستیابی نوجوانان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد؛ و به طور کلی نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور در دستیابی به اهداف مربوط به آموزش مهارتهای زندگی موفق نبوده است.
مهارتهای زندگی,نوجوانان,دانشآموزان راهنمائیتحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4378.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4378_e2db4bbed3e7062da498270a0dda9bf3.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
1
4
2007
01
21
بررسی رابطه بین شیوههای حل تعارض ارتباطی و سلامت روانشناختی دانشجویان
27
46
FA
جلیل
باباپور خیرالدین
0000-0001-9163-6386
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
تـحقیق حاضـر به بررسـی رابطه بین شـیوههای حل تـعارض ارتبـاطی با سـلامت روانشناختـی دانشـجویان مـیپردازد.420 آزمودنـی (148 پسـر و272 دخـتر) از مـیان دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاههای تهران به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و مقیاسهای مونش و شیوههای حل تعارض رحیم را پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همبستگی بین متغیرها نشان داد که شیوه حل تعارض از نوع همراهانه و مصالحه گرانه با سلامت روانشناختی رابطه مثبت دارد (p<0.01). تحلیل رگرسیون گام به گام نیز شیوههای همراهانه و مهربانانه را پیشبینیکنندههای معنیداری برای متغیر سلامت روانشناختی نشان داد (p<0.01). همچنین بر اساس نتایج معلوم شد افرادی که از شیوه حل تعارض سازنده استفاده میکنند در مقایسه با آنهایی که روش غیرسازنده را به کار می برند از میزان سـلامت روانشناختی بالاتری برخوردارند (p<0.01). در ادامه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل مشخص شد که دو جنس از نظر شیوه مقابله با تعارض و همین طور سلامت روانشناختی، تفاوت معنیداری با هم ندارند.
شیوههای حل تعارض ارتباطی,سلامت روانشناختی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4379.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4379_e7a2cf0c196d02bdb379c4303b70c9da.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
1
4
2007
01
21
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانشآموزان (مدل فلنر)
47
67
FA
منصور
بیرامی
2585501500020000
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
علیرضا
مرادی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی در قالب مدل چهار بعدی کفایت اجتماعی فلنر بود. 40 دانشآموز ضعیف در عملکرد تحصیلی (معدل تحصیلی زیر 12) در دو گروه مساوی آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابتدا از هر گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس به گروه آزمایشی مهارتهای اجتماعی در 12 جلسه آموزش داده شد و در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دو ماه بعد از هر دو گروه آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مـهارتهای اجتماعـی، نـگرش، جرأتمـندی، مـدیریت استرس و خودکارآمدی دانشآموزان را بهبود بخشیده است و این تغییر در طول زمان خود را حفظ کرده است. در نتیجه آموزش مهارتهای اجتماعی کفایت اجتماعی را ارتقا بخشیده است.
مهارتهای اجتماعی,کفایت اجتماعی,نگرش,جرأتمندی,مدیریت استرس,خودکارآمدی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4380.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4380_85b0403132c86698228ddc8df68428fe.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
1
4
2007
01
21
مقایسة هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان با روابط عاطفی آنان در خانواده
69
87
FA
علیاکبر
حدادی کوهسار
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران
yamola280@yahoo.com
رسـول
روشـن
استادیار دانشگاه شاهد
علیاصغر
اصغرنژ اد فرید
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
پژوهش حاضر به بررسی مقایسة هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان با روابط عاطفی والدین در دانشجویان دانشگاه تهران میپردازد. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه تهران که مشغول به تحصیل بودند، تعداد 260 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. جهت جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامه 33 مادهای هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه 28 مادهای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه محقق ساخته (روابط عاطفی با والدین) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از شاخص آماری تحلیل واریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر تفاوت معنادار بین هوش هیجانی و روابط عاطفی با والدین، سلامت روان و روابط عاطفی با والدین، هوش هیجانی و گرایشهای تحصیلی و سلامت روان با گرایشهای تحصیلی میباشد.
هوش هیجانی,سلامت روانی,روابط عاطفی با والدین,گرایشهای تحصیلی,دانشجویان
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4381.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4381_c934ada186c0b784aa32d31e1c03b63c.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
1
4
2007
01
21
نقش عاملهای عمقی شخصیت در استعداد و عملکرد کارآفرینی
89
116
FA
زینب
خانـجانی
0000-0002-9692-9660
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
zeynabkhanjani@yahoo.com
هـمایون
مهین
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سیدداوود
حسینینسب
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
بـه مـنظور بررسـی رابـطة عامـلهای عـمقی شخصیت با عـملکرد و اسـتعداد کارآفرینی،326 نفر از دانشجویان شش دانشکده دانشگاه تبریز (علوم انسانی، فنی و مهندسی، شیمی، ریاضی، کشاورزی و علوم) جهت مطالعه به طور تصادفی انتخاب شـدند. آزمودنـیها از هر دو جنس و در ترم 5 و 6 مشغول تـحصیل بودنـد. برای جمعآوری دادهها از آزمون شخصیتی 16 عاملی کتل، آزمون ضریب کارآفرینی و آزمون عملکرد کارآفرینی استفاده شد. یافتهها نشان دادند دانشجویان دارای عملکرد کارآفرینی بالا فقط در سه عامل سلطه (E)، خلق استوار (G)، ادواری خوئی (H) و دانشجویان با استعداد در کارآفرینی علاوه بر سه عامل مذکور در عاملهای تخیل (M)، بیاعتمادی اضطرابآمیز (O)، ظرافت کاری (N) با دانشجویان غیرمستعد تفاوت معنیدار دارند. همچنین چهار عامل ادواریخوئی (H)، سلطه (E)، خلق اسـتوار (G) و بـیاعتمادی (O) پیشبینیکنندههای مناسبی در استعداد کارآفرینی و سه عامل ادوارخوئی (H)، خلق استوار (G) و تنش عـصبی (Q4) پیشبینیکنندههای مناسبی برای عملکرد کارآفرینی محسوب میشوند.
عاملهای عمقی شخصیت,عملکرد کارآفرینی,استعداد کارآفرینی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4382.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4382_bb6764be4af3fff82f9fc902e515db7b.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
1
4
2007
01
21
سوگیری تعبیر در اختلال هراس اجتماعی
117
159
FA
رضا
عبدی
0000000271212516
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، بهزیستی آذربایجانشرقی
rezaabdi55@gmail.com
بهروز
بیرشک
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران
مجید
محمودعلیلو
استادیار دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
علیاصغر
اصغرنژاد فرید
استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران
نظریههای شناختی اختلالهای هیجانـی اشاره بر این دارنـد که سوگیریهای پردازش اطلاعات نقشی تعیینکننده در تداوم و احتمالاٌ شکلگیری اختلالهای خلقی و اضطرابی دارند. پژوهشگران چهار نوع سوگیری شناختی را در افراد مضطرب شناسایی کردهاند که شامل سوگیری توجه، حافظه، قضاوت و تعبیر میباشد. بررسی سوگیریهای پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به هراس اجتماعی نشان داده که آنها نیز این چهار نوع سوگیری شناختی را نشان میدهند. در پژوهش حاضر این فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که افراد مبتلا به هراس اجتماعی فراگیر در مقایسه با دو گروه کنترل غیربیمار و افراد مبتلا به اختلالهای اضطرابی تمایل به تعبیر منفیتر سناریوها یا رویدادهای اجتماعی مبهم که با تعبیرهای مختلفی دنبال میشود، دارند. به آزمودنیها 22 سناریوی مبهم ارائه گردید که هر کدام به وسیلة سه تعبیر احتمالی مثبت، منفی و خنثی دنبال می شدند. پانزده سناریو مرتبط با رویدادهای اجتماعی و 7 سناریوی باقیمانده رویدادهای غیراجتماعی بودند. از آزمودنیها خواسته شد تا سه تعبیر مثبت، منفی و خنثی را، براساس این که احتمالا در چنین موقعیتی به ذهن خودشان و به ذهن شخصی دیگر بیاید، رتبهبندی کنند. نتایج نشان داد که افراد مبتلا به هراس اجتماعی فراگیر به طور معناداری (01/0>P) بیشتر از دو گروه کنترل تمایل داشتند تا تعبیر منفی رویدادهای اجتماعی، رویدادهای مربوط به خود و رویدادهای اجتماعی مربوط به خود را انتخاب کنند. نتایج پژوهش حاضر از این فرضیه که ممکن است یک سوگیری تعبیر منفی اختصاصی در تداوم هراس اجتماعی درگیر باشد، حمایت میکند.
هراس اجتماعی فراگیر,سوگیری,تعبیر,اضطراب,پردازش اطلاعات
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4383.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4383_e6e537f26d99bb96349df388a5398439.pdf