دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2015
10
23
بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری بر رشد مهارت-های اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان
1
18
FA
یوسف
ادیب
دانشگاه تبریز
ملیحه
صفرعلی زاده
2585501500020000
دانشگاه ارومیه
dr.bayrami@yahoo.com
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان انجام گرفت. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی یا پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل بود. در راستای هدف پژوهش، از جامعه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شهرستان ارومیه دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 124 نفر انتخاب و در 4 گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. برای اندازهگیری متغیرها میزان از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت و آزمون گروهی اشکال نهفته ویتکن استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس دو راهه، نشان داد که یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای شناختی بر نمرات مهارتهای اجتماعی تأثیری در یادگیری وابسته به زمینه روش مشارکتی نسبت ندارد هر چند که در شرایط به روش سنتی تأثیر بیشتری بر رشد مهارتهای اجتماعی دارد.
یادگیری مشارکتی,مهارتهای اجتماعی و سبک-های یادگیری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3996.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3996_56e0e2bad82172e96abd4a010d83dcd6.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2015
10
23
دلایل ترس از مرگ و دینداری با اضطراب در دانشجویان دانشگاه شیراز
19
32
FA
عبدالعزیز
افلاک سیر
0000-0002-6926-363X
روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
aaflakseir@shirazu.ac.ir
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه دلایل ترس از مرگ و دینداری با اضطراب و نیز مقایسه دلایل ترس از مرگ بین دانشجویان دختر و پسر بود. برای این منظور و تعداد 230 دانشجوی دختر و پسر از طریق روش نمونهگیری خوشهای از بین دانشکدهای مختلف دانشگاه شیراز انتخاب شدند. آزمودنیها مقیاسهای دلایل ترس از مرگ (RDFS)، قسمت اضطراب حالت آزمون اضطراب حالت-صفت اشپیلبرگر (STAI)، و آزمون جهتگیری مذهبی با تأکید بر اسلام (RISEI) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای آزمون دلایل ترس از مرگ 24% از تغییرات مربوط به اضطراب را تبیین میکنند. بر اساس نتایج تحقیق، مؤلفه دلبستگی دنیوی پیشبینیکننده مثبت و معنیدار اضطراب است. نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان داد که بین دینداری و ترس ناشی از درد و مجازات اخروی و ترس ناشی از عدم انجام تکالیف دینی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. از طرفی یافتههای تحقیق حاضر تفاوت معنیداری بین دانشجویان دختر و پسر در مؤلفههای مختلف دلایل ترس از مرگ را نشان ندارد.
اضطراب,دلایل ترس از مرگ,دینداری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3997.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3997_cd66bd45fd6da00f0a99f2c4255b4c83.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2015
10
23
نقش هیجانهای خودآگاه (استعداد شرم و استعداد گناه) و سبکهای اسنادی در پیشبینی نشانههای عمومی روانپزشکی
33
48
FA
یونس
پرواز
دانشگاه علامه طباطبایی
حمید
خانی پور
0000000177065951
دانشگاه علامه طباطبایی
khanipur.hamid@gmail.com
پرستو
پرواز
دانشگاه تبریز
هدف این پژوهش بررسی رابطه هیجانهای خودآگاه (استعداد شرم و استعداد گناه) و سبکهای اسنادی در پیشبینی نشانههای عمومی روانپزشکی بود. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود که در راستای هدف مذکور تعداد 165 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمون عاطفه خودآگاهی (TOSCA)، پرسشنامه سبکهای اسنادی (ASQ) و سیاهه مختصر نشانهها (BSI) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها تحلیل و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد آزمودنیهای مونث بیشتر مستعد احساس شرم و گناه هستند و در موقعیتهای شکست بیشتر از سبکهای اسنادی کلی و پایدار استفاده میکنند. بین استعداد شرم با سبکهای اسنادی افسردهساز رابطه مثبتی وجود دارد. استعداد احساس گناه تنها با سبک اسناد کلی-جزیی رابطه دارد. سبک اسنادی کلی-جزیی، استعداد شرم و سبک اسنادی درونی-بیرونی بهصورت معناداری نشانههای عمومی را پیشبینی میکنند. 20درصد از واریانس نشانههای عمومی روانی بهوسیله این متغیرها تبیین شد. مبتنی بر یافتهها میتوان بیان داشت که استعداد شرم، سبکهای اسنادی کلی و درونی توانایی پیشبینی نشانههای عمومی روانی را دارند.
استعداد شرم,استعدادگناه,سبکهای اسنادی,نشانههای عمومی روانپزشکی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3998.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3998_3f03c871b77305f42eb413839c8f6297.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2015
10
23
ارتباط عوارض خلقی قرصهای خوراکی ترکیبی پیشگیری از بارداری با عوامل شخصیت
49
66
FA
فایقه
حسین پور
دانشگاه تهران
لیلا
نیسانی سامانی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
eneisani@yahoo.com
مریم
رسولیان
دانشگاه علوم پزشکی تهران
فرشته
جهدی
دانشگاه تهران
فاطمه
حسینی
دانشگاه تهران
عوارض خلقی مانند خلق افسرده، عصبانیت، تحریکپذیری و اضطراب یکی از دلایل عمده قطع مصرف قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری ترکیبی است. این مطالعه برای مقایسه عوامل شخصیت در زنان با و بدون عوارض خلقی مرتبط با مصرف قرصهای خوراکی ترکیبی پیشگیری از بارداری انجام گرفت. در راستای هدف فوق 236 زن مصرفکننده قرصهای خوراکی ترکیبی پیشگیری از بارداری با دز پایین که113 نفر عارضه خلقی را گزارش کرده و 123 نفر دیگر بدون عارضه خلقی بودند، پرسشنامه خودگزارشدهی شصت سوالی (NEO-FFI) را تکمیل کردند. تحلیلها نشان داد که زنان دارای عوارض خلقی مرتبط با قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری ترکیبی نسبت به گروه بدون عارضه خلقی نمرات بیشتری در عامل «با وجدان بودن» (016/0=p) و «رواننژندی» (046/0=p) دارنـد. یافـتههای این مـطالعه نـشان داد که خودگزارشدهی عوارض خلقی مرتبط با مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری، تحت تاثیر ابعاد خاصی از شخصیت است.
عوامل شخصیت,عوارض خلقی,قرصهای خوراکی پیشگیری از بارداری ترکیبی,با وجدان بودن,رواننژندی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3999.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3999_2827676902b272cd3d7efa8f677beaa4.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2015
10
23
رابطه «همخوانی/ناهمخوانی سبکهای تفکر دانشجو- استاد» با پیشرفت تحصیلی
67
79
FA
مهسا
رحمانیان
دانشگاه سمنان
ایمان اله
بیگدلی
دانشگاه سمنان
bigdeli9@gmail.com
سیاوش
طالع پسند
دانشگاه سمنان
stalepasand@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه همخوانی/ ناهمخوانی سبکهای تفکر دانشجو- استاد با پیشرفت تحصیلی انجام شد. در این راستا 150 نفر از دانشجویان (93 دختر و 57 پسر) و 30 نفر از استادان (27 مرد و 3 زن) دانشگاه سمنان بهروش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه سبکهای تفکر در تدریس گریگورنکو و استرنبرگ (1993) به کار برده شد. دادهها بهکمک ضریب همبستگی و روش تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد که ناهمخوانی سبکهای تفکر دانشجو- استاد در بعد محافظهکارانه و قانونگذار، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بهطور معنادار پیشبینی نمود. مبتنی بر این نتایج میتوان بیان داشت که ارزیابی همزمان متغیرهای درون فردی (سبکهای تفکر) دانشجویان و استادان دربردارنده اطلاعات مهمی برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی است.
سبکهای تفکر,همخوانی/ ناهمخوانی,پیشرفت تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4022.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4022_4ff9f964e557dee4b12be31a1f9b17e8.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2015
10
23
رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با کمالگرایی: آزمون یک الگوی علّی
81
97
FA
حمزه
سلمانپور
دانشگاه آزاد اسلامی نقده
salmanpour_hamzeh@yahoo.com
ابوالفضل
فرید
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
abolfazlfarid@gmail.com
صدیقه
سلمان پور
دانشگاه پیام نور استان آذربایجانغربی
ابوالفضل
قاسم زاده
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
ghasemzadee@yahoo.com
این پژوهش با هدف تعیین رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با کمالگرایی در دانشجویان اجرا شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد شهر نقده بودند که از بین آنها 431 نفر از رشتههای مختلف (226 دختر و 205 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (SF-YSQ) (یانگ، 2005) و پرسشنامه کمالگرایی (هیل و همکاران، 2004) بود. دادهها از طریق و الگوی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مولفههای کمالگرایی تمرکز بر اشتباهات، معیارهای بالا با دیگران، نیاز به تأیید، ادراک فشار و نشخوار فکری با طرحواره ناسازگار اولیه رابطه مثبت و نظم و سازماندهی و هدفمندی با طرحواره ناسازگار اولیه رابطه منفی دارد. از سویی، نتایج حاصل از الگوی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده و ابعاد کمالگرایی از طریق طرحوارههای ناسازگار اولیه پیشبینی و تبیین شده است (90/0=GEI، 066/0=RSMEA).
طرحوارههای ناسازگار اولیه,کمالگرایی,مدل علّی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4024.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4024_566406f02514d6a5eb26c342e7ef0f1b.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2014
10
23
اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی مدیریت خشم بر مبنای الگوی ریلی و شاپشایر در کاهش پرخاشگری و ارتقای رضایت زناشویی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد
99
116
FA
فرامرز
سهرابی
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
asmar567@yahoo.com
حوریه
کرمی
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
فرید
براتی سده
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
حمید
خاکباز
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمانشناختی-رفتاری مدیریت خشم بر تغییر پرخاشگری و رضایت زناشویی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد بود. این هدف در قالب طرح شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل به مرحله اجرا گذارده شد. در راستای هدف فوق از جامعه مردان مبتلا به سوءمصرف مواد تعداد 12 نفر که میزان بالایی از پرخاشگری را نشان داده بودند به صورت تصادفی انتخاب و نیمی از آنان در گروه آزمایش و نیمی دیگر در گروه کنترل جایگزین شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و پرسشنامه رضامندی زناشویی اینریچ استفاده شد.
نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری گروهی مدیریت خشم باعث کاهش معنادار میزان پرخاشگری و افزایش رضامندی زناشویی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. مبتنی بر نتایج میتوان بیان داشت درمان شناختی-رفتاری گروهی مدیریت خشم در کاهش پرخاشگری و افزایش رضامندی زناشویی افراد مبتلا به سوءمصرف مواد مخدر مؤثر است.
درمان شناختی-رفتاری,مدیریت خشم,پرخاشگری,رضامندی زناشویی,سوء مصرف مواد
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4028.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4028_154af71444a50cc180c752bd00f6d8bf.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2014
10
23
بازداری شناختی در اختلال وسواس شستشو: پارادایم بازداری بازگشت
117
130
FA
فاطمه
شهامت ده سرخ
دانشگاه فردوسی مشهد
fatemeshahamat@gmail.com
جواد
صالحی فدردی
دانشگاه فردوسی مشهد
سیدامیر
امین یزدی
دانشگاه فردوسی مشهد
علی
طلایی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
پدیده بازداری بازگشت (IOR) بهعنوان یک کنش بازداری شناختی، اشاره به سرکوب نسبی توجه به محرکهایی دارد که اخیرا مورد توجه قرار گرفتهاند. این کنش در آدمی دارای ارزش انطباقی است (ونگ و کلاین، 2010). با توجه به علایم مرکزی در اختلال وسواس اجباری (OCD) احتمال نقص در بازداری شناختی وجود دارد. اما نتایج پژوهشها در این زمینه بسیار ناهمسو است. از این رو این پژوهش در جهت بررسی نقص احتمالی IOR در نمونهای بالینی از وسواس شستشو انجام گرفت. این مطالعه به روش علّی مقایسهای بود. سه مقیاس پرسشنامه افسردگی بک ویرایش II(BDI-II)، پرسشنامه بازنگری شده وسواسی اجباری (OCI-R) و آزمون IOR هیجانی بر روی نمونه پژوهش شامل 30 نمونه بالینی مبتلا به اختلال وسواس شستشو (%20 مذکر) و 30 نمونه غیروسواس (%7/26 مذکر) اجرا شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که افراد دچار وسواس شستشو نقصی در IOR ندارند (134/0=<sup>2</sup>η ؛ 866/0= Wilk’s Lambda؛ 05/0<P و 265/1=F). از طرفی بدون در نظر گرفتن عامل گروه، بین زمان واکنش افراد در کوششهای معتبر و نامعتبر تفاوت معنادار وجود دارد (05/0≥P؛ 29/2= t) که نشاندهنده پدیده IOR عمومی در آزمودنیها است. بررسی نتایج نشان داد که نقصی در بازداری شناختی در نمونه بالینی از مبتلایان به وسواس شستشو وجود ندارد. احتمال وجود نقص در سطوح دیگر بازداری مانند بازداری رفتاری مطرح است. دیگر تلویحات نظری و تجربی مورد بحث قرار گرفته است.
بازداری شناختی,وسواس شستشو,پارادایم بازداری بازگشت
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4030.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4030_53a42558b1128d8b73f7d584cd0debbe.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2014
10
23
نقش عواطف مثبت و منفی در رضایت و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی
131
152
FA
ابوالفضل
قاسم زاده علیشاهی
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
ghasemzadee@yahoo.com
مهدی
عباسی
دانشگاه پیام نور
منظر
ملکی مرشت
دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عواطف مثبت و منفی در رضایت و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی طراحی گردید. بدین منظور نمونهای به حجم 250 نفر عضو هیات علمی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از سه دانشگاه دولتی انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسون، کلارک و تلگن، رضایت شغلی برایفیلد و روتس و عملکرد شغلی پاترسون جمعآوری گردید. نتایج نشان داد که بین عواطف مثبت با رضایت و عملکرد شغلی رابطه مثبت و بین عواطف منفی با رضایت شغلی رابطه منفی وجود دارد. در عین حال بین عواطف منفی و عملکرد شغلی رابطه معنیداری دیده نشد. از میان روابط بین متغیرهای فوق، متغیرهای عواطف مثبت با عملکرد شغلی دارای بالاترین ضریب همبستگی بود.
عواطف مثبت و منفی,رضایت شغلی,عملکرد شغلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4033.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4033_b20384ffec57107f843b7cea58d77c36.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2014
10
23
مقایسه مولفههای شناختی اضطراب بین بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواسی جبری و افراد عادی
153
169
FA
مجید
محمودعلیلو
دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتناب شناختی، جهت گیری منفی به مشکل و باورهای مثبت در مورد نگرانی در اختلال اضطراب فراگیر و اختلال وسواسی جبری نقش بسزایی ایفا میکنند و به ایجاد، تداوم و تشدید علائم این اختلال منجر میشوند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه این مؤلفههای شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، وسواسی جبری و افراد عادی بود. در این راستا، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری و 30 نفر از افراد عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس پرسشنامههای عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی و پرسشنامه جهتگیری منفی به مشکل و پرسشنامه چرا نگرانی اجرا شد. یافتهها نشان داد بین سه گروه، حداقل در یکی از متغیرهای شناختی تفاوت معنادار وجود دارد. تلویحات عملی و نظری نتایج مورد بحث واقع شده است.
عدم تحمل بلاتکلیفی,اجتنابشناختی,جهتگیری منفی به مشکل,باورهای مثبت در مورد نگرانی,اختلال اضطراب فراگیر,اختلال وسواسی جبریv
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4035.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4035_2e21a8df298e68ab048eee434ab924f0.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2014
10
23
رابطه ذهن آگاهی، راهبردهای مقابلهای و استرس ادراک شده با کیفیت زندگی بیماران سرطانی
171
188
FA
ندا
نژادحمدی
دانشگاه خوارزمی
neda.hamdy@gmail.com
علیرضا
مرادی
دانشگاه خوارزمی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان راهبردهای مقابلهای، ذهن آگاهی و استرس ادراک شده با کیفیت زندگی بیماران سرطانی بود. در این راستا،134 (61 زن و73 مرد) بیمار سرطانی سرپایی و بستری در بیمارستانهای شهرتبریز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسشنامه استرس ادراک شده (کوهن و دیگران، 1983)، پرسشنامه فرم کوتاه شده مقابله با موقعیتهای استرسزا، پرسشنامه بررسی کیفیت زندگی بیماران سرطانی و پرسشنامه ذهن آگاهی، توجه، هوشیاری (براون و ریان، 2003) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای ذهن آگاهی و راهبردهای مقابله مسالهمدار و هیجانمدار قادرند کیفیت زندگی بیماران سرطانی را پیشبینی کنند، در حالی که در مورد متغیر استرس ادراک شده مبتنی بر یافتهها، میتوان بیان داشت، افراد ذهن آگاه، موقعیتهای تهدیدآمیز زندگی را با استرس کمتری ارزیابی کرده و از راهبردهای سازگارانهتری در برخورد با شرایط استرسزا استفاده میکنند، بهویژه از راهبردهای اجتنابی کمتر استفاده میکنند. یافتههای این مطالعه پیشنهاد میکند که استفاده از روشهای افزایش ذهن آگاهی و آموزش راهبردهای مقابله سازگارانه میتواند موجب ارتقاء ارزیابی مثبت از شرایط استرسزا و سرانجام افزایش کیفیت زندگی بیماران سرطانی شود.
: سرطان,راهبردهای مقابلهای,استرس ادراک شده,کیفیت زندگی,ذهن آگاهی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4036.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4036_4c9ef70a1cfe84e273158d587fe69d5d.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
35
2014
10
23
اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و آگاهی واجشناختی در دانشآ-موزان نارساخوان
189
210
FA
محمدعلی
نظری
0000-0002-0340-994X
دانشگاه تبریز
nazaripsycho@yahoo.com
شیوا
تقیزاده
دانشگاه تبریز
علی
جهان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
jahana@tbzmed.ac.ir
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
میرمحمود
میرنسب
دانشیار
نارساخوانی تحولی بهعنوان یک آسیب اختصاصی در توانایی خواندن، علیرغم هوش طبیعی و فرصتهای آموزشی کافی در نظر گرفته میشود و یکی از شایعترین اختلالات دوران کودکی است. با پیشرفت اخیر مطالعات علوم اعصاب و با توجه به اینکه این اختلال یک اختلال عصبی رشدی محسوب میشود برای بهبود افراد مبتلا به این اختلاف، درمانهای مبتنی بر نوروفیدبک مطرح شده است، و هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و آگاهی واجشناختی در کودکان نارساخوان بود. پژوهش حاضر از نوع طرح تکآزمودنی با خطپایه چندگانه انجام شد. مراحل چندگانه پیش از مداخله بر شش دانشآموز مقطع ابتدایی(سوم و چهارم) نارساخوان در 3 مجموعه دو نفره صورت گرفت که طی آن خط پایه متغیرهای وابسته اندازهگیری شد و سپس مرحله مداخله (20 جلسه آموزش نوروفیدبک) به اجرا درآمد. در جریان مداخله اندازهگیری مکرر متغیرهای وابسته و نهایتاً ارزیابی بهمنظور پیگیری صورتگرفت. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای خواندن میکائیلی (1384) و آگاهی واجشناختی دستجردی (1382)، و از اندازه اثر (dکوهن) نیز برای بررسی معناداری بالینی تغییرات استفاده شد. نتایج بهبودی قابل ملاحظهای در آگاهی واجشناختی با اندازه اثر بالایی در تمام آزمودنیها نشان داد، همچنین عملکرد خواندن نیز با اندازه اثر نسبتاً خوبی در تکتک آزمودنیها بهبودی نشان داد. مبتنی بر نتایج میتوان بیان داشت که آموزش نوروفیدبک بر آگاهی و عملکرد خواندن واجشناختی در دانشآموزان نارساخوان میتواند موثر باشد.
نوروفیدبک,نارساخوانی,آگاهی واجشناختی,عملکرد خواندن
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4038.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4038_85f96831121c922e4e4554f4184fb429.pdf