ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحول حافظهی کاری در کودکان 7-5 ساله
در این مقاله تحول حافظهکاری در کودکان 5 تا 7 ساله (پیشدبستانی تا پایه دوم ابتدایی) بررسی شد. برای سنجش مدار آوایی از تکلیف فراخنای ارقام مستقیم، مؤلفهی دیداری ـ فضایی از فراخنای Corsi و برای سنجش مجری مرکزی از تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای شمارش و آزمون استروپ ماه ـ خورشید استفاده شد. نمونهی تحقیق شامل 90 کودک (در هر پایه 30 نفر) با میانگین هوشی 106ـ105 بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت گروههای پیش دبستانی ـ پایهی اول و پیش دبستانی ـ پایهی دوم در تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای Corsi، فراخنای ارقام وارونه و فراخنای شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه ـ خورشید هم تفاوت پیشدبستانی ـ پایهی دوم معنادار بود. تفاوت پایههای اول و دوم فقط در فراخنای ارقام مستقیم و فراخنای شمارش معنادار بود. نتایج تحقیق نشاندهندهی تحول تمام مؤلفههای حافظهکاری بود، به این نکته هم باید توجه داشت که سرعت تحول بخش دیداری ـ فضایی و بازدارندگی مجری مرکزی کمتر بود و با تمایز بیشتر گروهها از هم معنادار میشود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4305_a6abec3b77e10cfaa788d3484779c187.pdf
2009-07-23
1
22
حافظهی کاری
تحول
کودک
طاهره
الهی
elahi_tahereh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
پرویز
آزادفلاح
2
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی
فتحیآشتیانی
3
استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
AUTHOR
رضا
پورحسین
4
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز
هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI؛ گادزیلا، 1991)، یعنی پایایی، روایی، تأیید ساختار عاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز بود. SSI یک پرسشنامه خودسنجی 51 مادهای است که از آن علاوه بر یک نمره کلی استرس، نمرههایی برای منابع استرس و واکنش به استرس به دست میآید. همچنین برای بخش منابع، پنج خرده مقیاس ناکامی، تعارض، فشار، تغییرات و قیود درونی و برای واکنشها به استرس، چهار خردهمقیاس فیزیولوژیکی، هیجانی، رفتاری و شناختی وجود دارد. برای این منظور، 435 دانشجو (با میانگین سنی 35/20 و انحراف معیار 2/2) به شیوهی نـمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند که از این تعداد 179 مرد و 256 زن بودند. این دانشجویان پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی (SSI) و پرسشنامه سلامت عمومی 28 مادهای (GHQ-28) را تکمیل کردند. پایایی از راه همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) برای مقیاس کلی و دو خردهمقیاس اصلی منابع و واکنشها به ترتیب عبارت بودند از 91/0، 84/0 و 86/0. دامنهی ضرایب پایایی برای 9 خرده مقیاس فرعی از 58/0 (برای خردهمقیاس قیود درونی) تا 84/0 (برای خرده مقیاس ارزیابیشناختی) قرار داشت. روایی همزمان از طریق همبستگی SSI و خرده مقیاسهای آن با GHQ-28 و خردهمقیاسهای آن برآورد شد که جز در خرده مقیاس ارزیابیشناختی، از لحاظ آماری معنیدار و در جهت تأیید فرضیهها بود (05/0>P). تفاوت میانگین نمرههای SSI و خردهمقیاسهای آن در دانشجویان دارای سطوح استرس خودگزارشی خفیف، متوسط و شدید نیز از لحاظ آماری معنیدار و در جهت تأیید فرضیهها بود (05/0>P). روایی سازه SSI و خرده مقیاسهای آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی (CFA) برآورد گردید. مدل کلی SSI و دو مدل منابع و واکنشها از برازش بسیار عالی برخوردار بودند (با GFI به ترتیب 92/0، 98/0 و 00/1). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلی و منابع استرس تفاوتی نداشتند اما در سطح واکنش به استرس، دختران نمرهی بالاتری به دست آوردند (01/0>P). میانگین SSI و خرده مقیاسهای آن در دانشکدههای مختلف از لحاظ آماری معنیدار نبود. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که SSI ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس کلی، منابع استرس و واکنش در برابر استرس میباشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4306_c76830ff0a075ca1b9a8ccbb7c60d3b2.pdf
2009-07-23
23
48
پرسشنامهی استرس زندگی دانشجویی
سلامت عمومی
پایایی
روایی
تحلیل عاملی تأییدی
عباس
بخشی پور
abbas_bakhshipour@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
مجید
محمودعلیلو
m-aliloo@yahoo.com
3
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
تورج
هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
4
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
خلیل
اسماعیل پور
reza.moh1@hotmail.com
5
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطهی بین جهتگیری مذهبی و سازگاری زناشویی
در راستای بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و سازگاری زناشویی تعداد 120 زوج (240 نفر) از میان زوجین ناسازگار مراجعهکننده به دادگاه خانواده یا مراکز و کلینیکهای مشاوره شهر تبریز انتخاب شدند و مقیاسهای جهتگیری مذهبی آلپورت و سازگاری زناشویی دو عضوی اسپانیر را پاسخ دادند. دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که جهتگیری مذهبی درونی، پیشبینیکنندهی معنیداری برای متغیر سازگاری زناشویی میباشد. با توجه به نتایج به دست آمده، امکان بهرهبرداری عملی از یافتههای این پژوهش در عرصههای مداخلات خانوادگی وجود دارد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4307_1bd44dc3e581e27c770284a5680eb469.pdf
2009-07-23
49
62
جهتگیری مذهبی
سازگاری زناشویی
سیدداوود
حسینی نسب
1
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
AUTHOR
تورج
هاشمی نصرت آباد
tourajhashemi@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
سکینه
فتوحی بناب
3
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسـی رابطهی متغیرهای باورهای هوشـی، عزتنفس و انـگیزهی پیشرفت با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیام نور استانهای آذربایجانشرقی و غربی
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطهی متغیرهای باور هوشی، عزتنفس و انگیزه پیشرفت با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استانهای آذربایجانشرقی و غربی میباشد. تعداد نمونه برابر 848 نفر دانشجو، 450 نفر دانشجوی زن و 398 نفر دانشجوی مرد با روش نمونهگیری طبقهای ـ تصـادفی انتخاب شـده بودند. برای تحلیل دادهها عـلاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. روش تحقیق از نوع توصیفی و به شیوهی همبستگی انجام شده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای باورهای هوشی بابایی(1377)، عزت نفس کوپر اسمیت (1976) انگیزه پیشرفت هرمانز (1970) و کارآفرینی روبینسون و همکاران (1991) است. نتایج نشان داد که همبستگی انگیزهی پیشرفت با کارآفرینی در سطح 01/0 معنیدار است. همچنین همبستگیهای عزت نفس و باورهای هوشی با کارآفرینی در سطح 01/0 معنیدار میباشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای پیشبین این پژوهش (باور هوشی، عزتنفس و انگیزهی پیشرفت( توانایی پیشبینی واریانس متغیر ملاک (کارآفرینی) را دارا هستند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4308_52db847cf6442626f88dbac5a84eb409.pdf
2009-07-23
63
88
کارآفرینی
باورهای هوشی
عزتنفس
انگیزه پیشرفت
محمدرضا
سرمدی
sarmadi@pnu.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
طاهر
محبوبی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
حسن
عبداله زاده
3
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نوروزگرایی، برونگرایی، تکانشورزی، و هیجانخواهی در معتادان دارای رفتارهای پر خطر در مقایسه با معتادان دارای رفتارهای کم خطر و افراد سالم
هدف از پژوهـش حاضر، بررسی متـغیرهای نوروزگرایـی، بـرونگرایی، تـکانشورزی و هیجانخواهی در معتادان و رابطه آن با رفتارهای پر خطر بود. برای این منظور، دو گروه از معتادان دارای رفتارهای پر خطر و کمخطر از مراکز درمانی شهر تبریز انتخاب، و با استفاده از پرسشنامههای شخصیتی ایزنگ و هیجانخواهی زاکرمن مورد بررسی قرار گرفتند. انتخاب نمونه به صورت در دسترس بود. همچنین یک گروه کنترل از افراد سالم (بدون اعتیاد) از طریق همتاسازی با گروههای معتاد انتخاب شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه معتاد و افراد سالم از نظر میزان نوروزگرایی، تکانشورزی و هیجانخواهی تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین گروههای سوءمصرفکننده مواد و افراد سالم از نظر میزان برونگرایی تفاوتی دیده نشد. یافته جالب این پژوهش این بود که گروه سوءمصرفکنندهی دارای رفتارهای پرخطر نمرات بیشتری را در متغیرهای نوروزگرایی، تکانشورزی و هیجانخواهی در مقایسه با گروه سوءمصرفکنندهی دارای رفتار کم خطر به دست آوردند. تلویحات عملی و نظری یافتهها در قسمت بحث مورد بررسی قرار گرفتهاند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4309_63248bc5ada86eda5967670045b2330e.pdf
2009-07-23
89
105
اعتیاد
رونگرایی
هیجانخواهی
نوروزگرایی
تکانشورزی
مجید
محمود علیلو
m_aliloo@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
شیرین
زینالی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی تهران
AUTHOR
پروانه
اشرفیان
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز
AUTHOR
بهرام
صمدیراد
4
استادیار پزشکی قانونی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطهی خود اثرمندی و طرد همسالان در نوجوانان
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهی میان چهار بعد خوداثرمندی (خوداثرمندی اجتماعی، تحصیلی، هیجانی و جسمانی) با طرد همسالان در نوجوانان است. جامعهی آماری پژوهش تمام دانشآموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 84-1383 است. نمونهی پژوهش حاضر 385 نفر (208 دختر و 177 پسر، با میانگین سنی 5/16 و انحراف استاندارد 14/1) میباشد که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از پرسشنامهی خوداثرمندی کودکان و نوجوانان، پرسشنامه خوداثرمندی جسمانی و پرسشنامه طرد همسالان استفاده شده است. دادههای به دست آمده با استفاده از رگرسیون گام به گام تـحلیل گردید. نتایج نشان داد که خوداثـرمندی اجتـماعی و جسمانی با طرد همسالان رابطـهی غیرمستقیم و مـعنادار دارد، در حالی که در خوداثـرمندی تحـصیلی و هیجانی این رابطه دیده نشد. به علاوه در اوایل نوجوانی، خوداثرمندی هیجانی نیز پیشبینیکنندهی طرد همسالان است. به علاوه، یافتهها با در نظر گرفتن جنس نیز جداگانه بررسی گردید و نتایج و تلویحات آن مورد بحث قرار گرفت.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4310_0b6a5133affb06752699325688e78fc8.pdf
2009-07-23
107
123
خوداثرمندی
طرد همسالان
نوجوانان
کارینه
طهماسیان
tahmasian@yahoo.com
1
دکترای روانشناسی بالینی، عضو هیئت علمی پژوهشکدهی خانوادهدرمانی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مریم
غلامرضایی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد خانوادهدرمانی دانشگاه شهیدبهشتی
AUTHOR