ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة مؤلفههای آزاردیدگی در دختران فراری و عادی شهر تهران
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه انواع مؤلفههای آزار (بیتوجهی، آزار عاطفی، آزار جسمی، آزار جنسی) در دختران فراری و عادی انجام شده است. بدین منظور تعداد 120 نفر آزمودنی (40 دختر فراری انتخاب شده از مراکز نگهداری بهزیستی استان تهران، 40 دختر دانشآموز انتخاب شده از مقطع سوم دبیرستانهای شهر تهران، 40 دختر انتخاب شده از پارکها و فرهنگسراهای شهر تهران) در دامنة سنی 14 تا 25 سال با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم توسط پرسشنامة آزاردیدگی محقق ساختـه مورد بررسـی قرار گرفتـند. در این پژوهش پرسشنامة جدیـدی که حاوی بخشهایی برای آزار عاطفی و بیتوجهی است توسط محقق ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از بالاتر بودن تمامی مؤلفههای آزاردیدگی در دختران فراری در مقایسه با دختران عادی (در سطح معناداری p<0/001 برای تمامی مولفههای آزاردیدگی) بوده است. به این ترتیب با توجه به میزان بالای آزاردیدگیِ تجربه شده توسط دختران فراری، استفاده از مداخلات درمانی مناسب و آموزش و آگاهسازی خانوادهها در خصوص اثرات سوء بدرفتاری بر سلامت روانی فرزندان توسط مؤسسات مسئول، میتواند نقش عمدهای در کاهش اثرات سوء و پیشگیری از فرار داشته باشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4351_d2592ed78c52178f2cb5424aa455b4c1.pdf
2008-01-21
1
13
مؤلفههای آزاردیدگی
دختران فراری
هادی
بهرامی احسان
1
عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
سحر
طهباز حسینزاده
2
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنائی (ODD) دانشآموزان پسر هشت تا 10 ساله
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنائی دانشآموزان پسر هشت تا ده سالة شهرستان نـهاوند بوده است. نمونهگیری در دو مرحلة تصادفی و مبتنی بر هدف صورت گرفت و در نهایت30 دانشآموز که براساس فهرست رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، ODD تشخیص داده شده بودند انتخاب شده و به شـکل تصادفی به دو گروه آزمایش (n=15) و گواه (n=15) تقسیم شـدنـد. سپس آموزش مهارتهای زندگی به مدت 5/2 ماه در 10 جلسة آموزشی 120 دقیقهای برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دورةٔ آموزش و دو ماه پس از آن، همه آزمودنیها دوباره به کمک ابزارهای یاد شده ارزیابی شدند. در مرحلة بعد دادههای قبل و بعد از آموزش و پیگیری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، پس از پایان جلسات آموزش مهارتهای زندگی، براساس ارزیابی جداگانة والد و معلم، کاهش معناداری در نمرات شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنائی پیدا کرده است (001/0P<). بررسی پیگیری نیز نشان داد که بهبودهای به دست آمده از آموزش دو ماه پس از پایان آموزش نیز همچنان حفظ شده است (001/0P<). این نتایج نشان میدهند که آموزش مهارتهای زندگی روش سودمندی جهت کاهش شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بی اعتنائی در کودکان مبتلا میباشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4352_ba37ef1751723238c2dac970f241fbe2.pdf
2008-01-21
15
32
مهارتهای زندگی
اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنایی (ODD)
دانشآموز
CBCL
TRF
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
الناز
پوراحمدی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محسن
جلالی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کمکطلبی دانشآموزان در جریان حل مسأله ریاضی: تأثیر رجحانهای هدفی و شرایط هدفی
مطالعه حاضر به این منظور طراحی شد تا نقش اصلی و تعاملی رجحانهای هدفی با شرایط هدفی (عملکردی و تبحری) بر رفتار کمکطلبی دانشآموزان در جریان حل مسأله ریاضی بررسی شود. برای این منظور200 دانشآموز پسر پایه سوم راهنمایی به روش تصادفی انتخاب شدند. این دانشآموزان که از لحاظ توانایی در حل مسأله ریاضی به سه مقوله ضعیف، متوسط و قوی تقسیم شده بودند با مطالعة دو سناریو، درجه رجحان خود نسبت به دو ساختار تبحری و عملکردی را تعیین کردند و سپس در شرایط عملکردی یا تبحری به حل 6 مسأله دشـوار ریاضـی پرداخـتند. نـتایج نشان داد که: 1ـ دانش آموزان در شرایط تبحری در مـقایسه با شرایط عملکردی، بیشتر اقدام به کمکطلبی مـیکنند. 2ـ معلوم شد که دانشآموزان دارای توانایـی بـالا، از راهبـردهای کارآمـدتر کمـکطلـبی (اشـاره خـواستن) اسـتفاده مـیکـنند. 3ـ دانشآموزان دارای رجحان عملکردی، در شرایط تبحری (در مقایسه با همسالان مشابه خود در شرایط عملکردی) بیشتر به دنبال تأیید برمیآیند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4353_5454728d33a183152f696a51d4051842.pdf
2008-01-21
33
63
یادگیری خودـ نظمبخش
راهبرد های یادگیری
کمکطلبی تحصیلی
رجحان هدفی
ساختارهای هدفی
مجید
پاکدامن
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی از دانشگاه تهران
AUTHOR
ولی...
فرزاد
2
دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
زهره
سرمد
3
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
علی
خانزاده
4
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعة تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر شیوههای مقابله با فشار روانی
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشارروانی در نوجوانان شهرستان ارومیه بود. 95 دانش آموز (47 دختر و 48 پسر) کلاس دوم دبیرستان در این پژوهش شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا آزمون پارکرـ اندلر برای چهار گروه (دو گروه آزمایش و دو گروه گواه) اجرا شد، سپس گروههای آزمایش در کلاسهای آموزش مهارتهای هوش هیجانی شرکت کردند. این کلاسها در 16 جلسه به مدت یک و نیم ساعت برگزار شدند. مهارتهایی که برای جلسات آموزش در نظر گرفته شد عبارت بودند از: مهارت خودآگاهی، شناخت افکار منفی و مهارت متوقف کردن آنها، فشار روانی و شیوههای مقابله با آنها، ابراز وجود، همدلی، ارتباط صحیح، مهارت حل مسأله و تصمیمگیری. بعد از اتمام آموزش مجددا آزمون پارکر ـ اندلر برای چهار گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش، شاخصها و روشهای آماری، مانند، میانگین، انحراف معیار وآزمون t برای گروه های مستقل بکار گرفته شد.نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی در گروه مسألهمدار پسران و گروه اجتنابی و هیجانمدار دختران تاثیر معناداری داشته است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4354_edf6fc36f9b42ff32d304bbc8a1bbf55.pdf
2008-01-21
65
79
هوش هیـجانی
شیوههای مـقابله با فشار روانـی
آموزش مـهارتهای هوش هیجانی
فیروزه
سپهریان
f_sepehrian@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعة عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای سراسر کشور در سال تحصیلی 84-1383
پژوهش حاضر به بررسی برخی از عوامل تأثیرگذار برانگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی پرداخته است. جامعة آماری پژوهش 4000 دانشآموز دبیرستانی است که از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی از بین دانشآموزان ده استان کشور انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان مـیدهد که متغیرهای خودپنـداره تحصیلی، نـگرش دانشآموز به ادامة تحصیل و پاداشهای اجتماعی بهترین پیشبینیکنندههای انگیزش تحصیلی درونی دانشآموزان میباشند و متغیرهای خودپنداره تحصیلی، پاداشهای اجتماعی و نگرش دانشآموز به ادامه تحصیل بهتر توانستهاند انگیزش تحصیلی بیرونی دانشآموزان را تبیین کنند، همچنین نگرش دانشآموز به مدرسه و ادامه تحصیل و تعامل با همسالان در پیشبینی بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان تعیینکنندهتر بودهاند. متغیرهای اشاره شده در کنار سایر متغیرها به ترتیب توانستهاند 35% (2R) انگیزش درونی و 34% (2R) انگیزش تحصیلی بیرونی و 33% (2R) از بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان را تبیین نماید.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4355_c39d47476045972f8fef4ca99d316bd8.pdf
2008-01-21
81
104
انگیزش تحصیلی
خودپنداره تحصیلی
خود پنداره خانوادگی
نگرش دانشآموز به مدرسه
نگرش دانشآموز به ادامه تحصیل
اختلافات والدین
تعامل با همسالان
جو کلاس درس
جواد
کاوسیان
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
محمد نقی
فراهانی
faramn37@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
پروین
کدیور
kadivar22@gmail.com
3
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
عباس
هومن
4
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
مهرناز
شهرآرای
5
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
ولی اله
فرزاد
6
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی راهبرد یاددهی - یادگیری نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی -عاطفی در یادگیری درس زیستشناسی
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی شیوههای ارائه نقشه مفهومی، ساخت نقشه مفهومی و عدم استفاده از نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی (یادداری، درک و حل مسأله) و عاطفی (نـگرش نسبت بـه مدرسـه، نگـرش نسبت بـه مـعلم و کـلاس، انگیزش/خود-نظم دهی، ادراک خود-تحصیلی و ارزشگذاری هدفها) در یادگیری درس زیستشناسی اجرا شد. اثرات کاربندیها بر بازدههای شناختی فراگیران از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی و بر بازدههای عاطفی از طریق پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به مدرسه که هر دو دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفت. این پژوهش مبتنی بر یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون و پس آزمون بود. کلاسهای درسی از قبل تشکیل شده به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده در فرایند آموزش کلاسی به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیه نقشههای مفهومی از متنهای آموزش داده شده پرداختند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که هر دو شیوة ارائه و ساخت نقشه مفهومی در مقایسه با شیوة مرسوم آموزش بر متغیرهای یادداری و درک تأثیر مثبت بیشتری دارند، اما این دو روش اثر معنیداری بر عملکرد حل مسأله ندارند. در این مقایسهها هیچکدام از دو روش تهیه و ارائة برتری مشخصی نسبت به هم نداشتند. یافتهها در ارتباط با متغیرهای عاطفی نشان میدهند که ارائه نقشههای از قبل آماده شده، موجب بهبود نگرش نسبت به معلم و کلاس میشود اما ساخت نقشههای مفهومی بر انگیزش و خودـ نظمدهی فراگیران تأثیر مثبتی دارد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4356_8dbe71a19d9be08ad47d3d149fcd2a2d.pdf
2008-01-21
105
128
نقشه مفـهومی
عاطـفه تـحصیلی
پیشرفت تـحصیلی
حـل مسأله
درک
یادگیـری زیستشناسی
جواد
مصرآبادی
mesrabadi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
AUTHOR
داوود
حسینی نسب
drhosseininasab@gmail.com
2
استاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
اسکندر
فتحیآذر
3
استاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
محمد
مقدم
4
استاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی پرسشنامه کوتاه نشانههای بیماری (BSI)برای اهداف تشخیصی در موقعیتهای مشاورهای و درمانی
هدف این پژوهش هنجاریابی یک فرمکوتاه ایرانی از پرسشنامه SCL-90-R1 بر روی دانشجویان بود. برای این منظور یک فرم 51 آیتمی از مجموعه آیتمهای این پرسشنامه، که به نظر میآمد، مُعرف ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اصلی باشند، انتخاب و مورد بررسی قرارگرفتند. تعداد 459 نفر به عنوان گروه نمونه، با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای، از بین دانشجویان دانشگاههای استانهای آذربایجانشرقی و غربی انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر اکتشافی بوده که بر اساس روشهای روانسنجی انجام گرفته است. مشخصات پرسشنامه BSI2، شامل اعتبار و روایی آن مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی اعتبار از دو روش اعتبار بازآزمایی و همسانیدرونی (آلفایکرونباخ) استفاده شد. آلفایکرونباخ برای مقیاسها بین 59/0 و 84/0 و برای کل آزمون برابر 95/0 بود. برای روایی از روش روایی ملاکی (همبستگی مقیاس های پرسشنامه SCL – 90 – R با پرسشنامه BSI) استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی معنیداری بین مقیاسهای دو پرسشنامه (بین 9/0 و 98/0) وجود دارد. اعتبار بازآزمایی برای 9 مقیاس نیز بین 75/0 و 91/0 بود. نهایتاً با استفاده از آزمونt گروههای مستقل میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در هر یک از مقیاسها با هم دیگر مقایسه شد و نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین مقیاسهای شکایاتجسمانی (Som)، حساسیت در روابط متقابل (Ins)، افسردگی (Dep)، اضطراب (Anx)، ترس مرضی (Phob)، افکار پارانوییدی (Par) وجود دارد و در همه موارد مذکور میانگین نمرات دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4357_aed8a556a9debc8200f73246fd558827.pdf
2008-01-21
129
144
هنجاریابی
پرسشنامه کوتاه نشانههای بیماری BSI
SCL-90-R
دانشجویان
جعفر
ممقانی
1
کارشناس ارشد روانشناسی
AUTHOR
غلامحسین
جوانمرد
javanmardhossein@gmail.com
2
استادیار دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر ادراک مفهوم خداوند بر احساس افسردگی، اضطراب و تنیدگی
مفهوم خداوند، تحول و شکلگیری دینداری شخصی افراد را تعیین میکند. و در طول دهه گذشته، بیش از هر مفهوم مذهبی دیگر، مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفته است (هاید، 1990). تأثیر ادراک افراد از مؤلفههای مختلف این مفهوم بر بهداشت روانی افراد توجه بسیاری از متخصصان روانشناسی، را به خود جلب نموده است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر ادراک مفهوم خداوند بر احساس تنیدگی، اضطراب و افسردگی صورت گرفته است. بدین منظور نمونهای مشتمل بر 251 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای مفهوم خداوند گورسوچ و مقیاس DASS مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی دادهها ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس یکطرفه به کارگرفته شد نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان داد که ادراک خداوند به عنوان نیکخواه، ارزشمند و لایتناهی با افسردگی رابطه منفی و ادراک خدای نامربوط و خدای تنبیهگر با افسردگی رابطه مثبت داشت. تنیدگی نیز با ادراک آزمودنی از خداوند به عنوان خداوند لایتناهی رابطه منفی و با مؤلفه خداوند تنبیهگر رابطة مثبت داشت. همچنین ادراک آزمودنی از خداوند به عنوان خداوند تنبیهگر با اضطراب رابطه مثبت داشت.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4358_90ccd2c994d028cb6bca277e59fa1efc.pdf
2008-01-21
145
163
مفهوم خداوند
افسردگی
اضطراب
تنیدگی
راضیه
نصیرزاده
1
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد
AUTHOR
کاظم
رسولزاده طباطبایی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR