ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم تبریز
پژوهش حاضر با هدف تعیین مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم تبریز با روش پیمایشی انجام گرفت.160 دانشجو معلم (77 پسر،83 دختر) از مراکز چهارگانه تربیت معلم تبریز باروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و از آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین مهارت تفکرانتقادی کلی دانشجو معلمان 1/8 ، خرده آزمون تحلیل 41/3، ارزیابی استدلال 87/3، استنباط 81/ 3، استقرا 49/4 و قیاس 96/ 3 به دست آمد. دانشجو معلمان به لحاظ خرده مولفههای تفکر انتقادی به چهار گروه یاخوشه ("گروه رشد نایافته درتحلیل ـ ارزیابی ـ قیاس"،"گروه استقرا ـ استنباط ضعیف"، "گروه تفکر انتقادی نسبتاً رشد یافته" و"گروه تفکر انتقادی رشد نایافته جامع") طبقهبندی شدند. برای گروهبندی دانشجو معلمان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسله مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4359_e537eb82901bc43d61c7574714475640.pdf
2007-10-23
1
24
تفکر انتقادی
دانشجو معلم
رحیم
بدریگرگری
badri_rahim@yahoo.com
1
دانشجوی دوره دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
AUTHOR
اسکندر
فتحیآذر
2
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
سیدداود
حسینینسب
3
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
محمد
مقدم
4
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شخصیت و سبکهای مقابله با استرس
در این پژوهش رابطة بین ابعاد شخصیت و سبکهای مقابله با استرس در یک نمونة دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعة نوع رابطة ابعاد شخصیت شامل نوروزگرایی، برونگرایی، تجربهپذیری، همسازی و وظیفه شناسی با سبکهای مقابلة مساله مدار، هیجانمدار مثبت و هیجانمدار منفی بود. 378 دانشجو (176 پسر و 202 دختر) از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنیها خواسته شد "مقیاس شخصیت NEOPI-R" و "مقیاس سبکهای مقابلة تهران" را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوروزگرایـی، برونگرایـی و وظیفهشناسی مـیتوانند تغییرات مربوط به سبکهای مقابلة مسألهمدار، هیجانمدار مثبت و هیجانمدار منفی را پیشبینی کنند؛ تجربهپذیری میتواند تغییرات مربوط به سبکهای مقابلة مسالهمدار و هیجانمدار منفی را پیشبینی کند؛ و همسازی فقط تغییرات مربوط به سبک مقابلة هیجانمدار منفی را پیشبینی میکند. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که خصیصههای شخصیتی بر راهبردهایی که فرد در مقابله با استرسهای زندگی از آنها استفاده میکند تأثیر میگذارند. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4360_63327608164652f0871a89e8399dbce4.pdf
2007-10-23
25
49
شخصیت
مدل پنج عاملی
سبکهای مقابله
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
1
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی صمیمیت اجتماعی براساس سبکهای هویت، تعهد هویت و جنسیت
هـدف این پژوهـش، بررسـی نقش سـبکهای هـویت و تـعهد هویت بر صمیمیت اجتماعی دانشآموزان بود. در نمونهای متشکل از 2099 آزمودنی (1008 پسر و 1091 دختر)، پرسشنامههای سبکهای هویت برزونسکی (ISI-6G) (وایت ومپلر ووین، 1998) و صمیمیت اجتماعی میلر (MSIS) (میلر و لفکورت، 1982) اجرا شد. با استفاده از تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای هویت بر تعهد هویت و صمیمیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده بیانگر این است که سبک هویت اطلاعاتی بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ سبک هویت هنجاری بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ جنس و سبک هویت سردرگم / اجتنابی بر تعهد اثر مستقیم منفی و معنادار دارد. اثر غیر مستقیم سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری از طریق تعهد بر صمیمیت اجتماعی مثبت و غیرمعنادار؛ اثر غیرمستقیم جنس و سبک سردرگم از طریق تعهد بر صمیمیت اجتماعی منفی و غیرمعنادار به دست آمد. در مجموع، یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که متغیر تعهد هویت نتوانست رابطه بین سبکهای هویت و صمیمیت اجتماعی در دو جنس را میانجیگری کند. تلویحات یافتههای پژوهش با تاکید بر نقش آموزش روشهای کارآمد مواجهه با تکالیف هویتی مورد بحث قرار میگیرد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4361_ec3cdf26c01cae299a65f482b94cef8c.pdf
2007-10-23
51
81
سبکهای هویت
صمیمیت اجتماعی
تعهد هویت
جنسیت
زهره
دانشورپور
1
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
AUTHOR
زیبا
غنایی
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
امید
شکری
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
AUTHOR
حسن رضا
زینآبادی
4
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آلکسی تیمیا و سبکهای ابراز هیجان در خرده فرهنگهای ایرانی
هدف از پژوهش حاضر مقایسة آلکسی تیمیا و سه سبک ابراز هیجان شامل ابرازگری هیجانی، کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی در دانشجویان چهار خرده فرهنگ ایرانی (کرد، ترک، لر و فارس) است. گروه نمونه شامل 200 دانشجوی کارشناسی (50 دانشجوی کرد، 50 دانشجوی ترک، 50 دانشجوی لر و50 دانشجوی فارس) بود که به شیوة نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران انتخاب شدند. به منظور بررسی آلکسی تیمیا از مقیاس آلکسی تیمیای تورنتو و به منظور بررسی سبکهای ابراز هیجان از پرسشنامه های ابرازگری هیجانی، کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی استفاده شد. نتایج نشان داد از لحاظ آلکسی تیمیا و سه سبک ابراز هیجان تفاوت معناداری میان دانشجویان چهار خرده فرهنگ وجود ندارد. به عبارت دیگر، دانشجویان ایرانی صرفنظر از اینکه متعلق به کدام خرده فرهنگ کرد، ترک، لر یا فارس هستند در توانایی تشخیص و توصیف هیجانها و نیز نوع سبک ابراز هیجان تفاوت ندارند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4362_4ded8024b49e1ec974540a1eb91d8a38.pdf
2007-10-23
83
99
: آلکسی تیمیا
ابرازگری هیجانی
کنترل هیجانی
دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی
خرده فرهنگها
علیرضا
مرادی
1
دانشیار گروه روانشناسی, دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
مهناز
شاهقلیان
2
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر انواع بازیهای رایانهای با محتوای خشونت متفاوت بر درجه حرارت پایه بدن در نوجوانان ایرانی: اثر جنسیت و شخصیت
مطالعة حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانهای بر درجه حرارت پایه بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنس در میان نوجوانان ایرانی انجام شده است. به این منظور 209 نفر از دانشآموزان مقطع اول راهنمایی شامل 108 دختر و 101پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15-12سال) به روش تصادفی چندمرحلهای از میان مدارس راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنیها به 9 گروه شامل 1 گروه کنترل و 8 گروه آزمایشی تقسیم شدند که 8 گروه آزمایشی به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازیهای رایانهای درجهبندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح با و بدون موسیقی) پرداختند. 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی درجه حرارت پایه بدن آزمودنیهای گروههای آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) توسط حرارتسنج طبی دهانی در وضعیت نشسته اندازهگیری شد. همچنین کلیه آزمودنیها به گویههای پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل واریانس مشخص شد که تغییرات درجه حرارت به واسطه بازیهای رایانهای معنادار است. همچنین این تغییرات تحت تأثیر جنسیت است و سطوح مختلف سنخهای شخصیتی برونگرایی و روانرنجورخویی در تعامل با نوع بازی تغییرات معناداری را در درجه حرارت ایجاد کردهاند. اما حضور و عدم حضور صدا به تنهایی تأثیر معناداری روی تغییرات درجه حرارت ندارند. بنابراین افزایش درجه حرارت تحت تأثیر میزان محتوای خشونت بازی، میزان چالش برانگیز بودن بازی و جنسیت آزمودنی است .
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4363_221dae182b540fe8e890965384353bef.pdf
2007-10-23
101
121
بازیهای رایانهای
درجه حرارت پایه بدن
سنخ شخصیتی
نوجوانان
احمد
علیپور
1
دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
مژگان
آگاه هریس
2
کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة هدفگرایی و رویکرد دانشجویان به یادگیری
هدف این پژوهش بررسی رابطة بین هدف گرایی ( تبحرگرایی ، تبحرگریزی، عملکردگرایی، عملکـردگریزی) و رویکرد دانشجویان به یادگیری ( پردازش سطحی، پردازش عمیق و نابسامانی در مطالعه) بود. آزمودنیهای پژوهش 200 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شیراز بودند که بوسیلة نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه هدف پیشرفت و پرسشنامه ارزیابی راهبردهای مطالعه دانشجویان پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اهداف عملکردگرایی میتواند رویکرد پردازش سطحی را در دانشجویان پیشبینی کند. در این میان اهداف تبحرگرایی پیشبینیکننده مثبت رویکرد پردازش عمیق، اهداف تبحرگریزی پیشبینیکننده مثبت نابسامانی در مطالعه و اهداف تبحرگرایی پیشبینیکننده منفی نابسامانی در مطالعة دانشجویان بوده است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4364_7acb0b6e0862fd467ee619c1872f3a29.pdf
2007-10-23
123
138
هدف گرایی
رویکرد به یادگیری
فرهاد
خرمائی
1
استادیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
محمد
خیّر
2
استاد دانشگاه شیراز
AUTHOR