ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه الکتروانسفالوگرام کمّی (qEEG) در بیماران PTSD و آزمودنیهای بهنجار
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال شایعی میباشد. مطالعات مختلفی وجود پایههای زیستی برای این اختلال را تایید کردهاند، اما مطالعات کمی وجود دارد که به صورت کمّی الکتروانسفالوگرافی(qEEG) را در مورد بیماران PTSD به کار برده باشند. هدف مطالعه حاضر این بود که با استفاده از qEEG در آزمودنیهای مبتلا به PTSD، پایـههای ارگانیـکی برای این اختلال پـیدا کنـد. روش این پژوهش از نوع پسرویدادی بود که در آن نمونهای شامل 15 نفر از بیماران مبتلا به PTSD ناشی از جنگ از بین مراجعهکنندگان به کلینیک نورولوژی انتخاب و با تعداد 15 نفر آزمودنی سالم که از نظر جنس و سن با گروه بیمار مشابه بودند مورد مقایسه قرار گرفتند. امواج عاری از آرتیفکت به وسیله تبدیل سریع فوریه(FFT) تحلیل گردید و توان مطلق باندهای آلفا، تتا، دلتا و بتا در نواحی پیشانی، مرکزی و پسسری به دست آمد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دو گروه تفاوتی در فعالیت امواج تتا، بتا و دلتا در هیچ یک از مناطق فوق ندارند؛ ولی کاهش معنیداری در فعالیت امواج آلفای بیماران نسبت به گروه کنترل در مناطق پیشانی و مرکزی مشاهده گردید. این کاهش میتواند نشانه ای از گوش به زنگی این بیماران و نیز تهییج زیاد مغزی در آنان و همچنین احتمال آسیبدیدگی مناطق ایجادکنندة امواج باشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4371_03176324a12d83d88c71f9897785982e.pdf
2007-04-21
1
18
: الکترو انسفالوگرافی کمّی
PTSD
توان مطلق
ناحیه پیشانی
ناحیه مرکزی
ناحیه پسسری
پریچهر
احمدی
dr.p.ahmadi@iaut.ac.ir
1
نورولوژیست و استادیار علوم اعصابشناختی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
حسین
واحدی
vahediazar@yahoo.com
2
فوق لیسانس روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی یادآوری خاطرات در بیماران افسرده، مانیک و افراد بهنجار
پژوهش حاضر به بررسی یادآوری خاطرات در بیماران افسرده، مانیک و افراد عادی براساس نظریههای یادآوری وابسته به خلق، یادآوری هماهنگ با خلق و نظریة شبکه تداعی میپردازد. مطابق یافتههای قبلی پیشبینی میشد که بیماران افسرده خاطرات منفی را بیشتر از بیماران مانیک یادآوری کنند و بیماران مانیک نیز خاطرات مثبت را بیشتر از بیماران افسرده یادآوری کنند. در این زمینه پنج فرضیـه مـطرح شد: 1ـ بـیماران افسرده، خاطرات منفی را بیشتر از خاطرات مثبت یادآوری مینمایند. 2ـ بیماران مانیک خاطرات مثبت را بیشتر از خاطرات منفی یادآوری مـینمایند. 3ـ مـیزان یادآوری خاطرات مثبت و منفی در افراد بهنجار یکسان است. 4ـ میزان یادآوری خاطرات مـنفی در گروه افسرده بیشتر از گروه مانـیک و بهنجار میباشد. 5ـ میزان یادآوری خاطرات مثبت در گروه مانیک بیشتر از گروه افـسرده و هنجار میباشد.
برای آزمون فرضیههای فوق سه گروه 10 نفری (10 نفر افسرده، 10 نفر مانیک و 10 نفر بهنجار) انتخاب شد. پس از ثبت خاطرات یادآوری شده از سوی گروههای سهگانه و تحلیل آنها، نتایج نشان داد بیماران افسرده، خاطرات منفی را بیشتر از خاطرات مثبت و بیماران مانیک خاطرات مثبت را بیشتر از خاطرات منفی یادآوری مینمایند و میزان یادآوری خاطرات مثبت و منفی در افراد بهنجار یکسان است. همچنین از نظر یادآوری خاطرات منفی بین سه گروه (افسرده، مانیک و بهنجار) تفاوتی دیده نشد ولی از نظر یادآوری خاطرات مثبت، گروه افسرده با دو گروه مانیک و بهنجار تفاوت معنیداری نشان داد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4372_d06065aa64a20ac1e39352334c38e6a9.pdf
2007-04-21
19
33
یادآوری خاطرات
خاطرات منفی
خاطرات مثبت
مانیک
افسرده
عزت ا...
احمدی
1
مربی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
AUTHOR
مجید
محمودعلیلو
m-aliloo@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
سیاوش
شیخعلیزاده
3
مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه هدفگرایی و شادی
شـادی بنیادیترین مفهوم در روانشناسی مثبتگرا است و از این رو شـمار پژوهشهایی که به عوامل مرتبط با آن پرداختهاند هر روز فزونی مییابد. هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد انگیزشی احساس شادی بود. در این راستا تاثیر انواع هدفگرایی, شامل تسلط خواهی، عملکرد گرایشی، و عملکرد پرهیزی بر میزان شادی مورد مطالعه قرار گرفت.
شرکتکنندگان پژوهش، شامل 490 دانشجوی دختر (280نفر) و پسر (210 نفر) دانشکدههای مختلف دانشگاه شیراز بودند. برای سنجش شادی از پرسشنامه تجدیدنظرشده شادی آکسفورد و برای تعیین انواع هدفگرایی از پرسشنامه اهداف پیشرفت استفاده شد. پایایـی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به شیوة تحلیل عوامل و همبستگی گویه ـ نمرة کل، تعیین شد. در مورد پرسشنامه آکسفورد همبستگی با مقیاس تک سوالی اندرو وایتی (1976) نیز به عنوان شاهدی بر روایی در نظر گرفته شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامهها بود.
با استفاده از رگرسیون چندمتغیره به شیوة همزمان رگرسیون شادی روی انواع هدفگرایی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که هدف تسلط به شیوة مثبت و معنیدار و هدف عملکرد پرهیزی به گونه منفی و معنیدار پیشبینیکننده شادی بودند. در مورد هدف عملکرد گرایشی جهت پیش بینی مثبت بود اما قدرت پیشبینی ضعیف بود. نتایج حاصله موید فرضیه پژوهش مبنی بر تاثیر نوع اهداف بر شادی، و نشانگر ابعاد انگیزشی شادی بود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4373_9631f8d9b90d348d9de2f3cdbafab75a.pdf
2007-04-21
35
53
شادی
هدفگرایی
انگیزش پیشرفت
بهرام
جوکار
1
استادیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس با اضطراب اجتماعی
هدف این پژوهش، بررسی رابطة نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس با اضطراب اجتماعی بوده است. برای این منظور، 209 نفر از دانش آموزان دختر پایة دوم دبیرستانهای شیراز به پرسشنامههای نگرانی از تصویر بدنی (لیتلتون و همکاران، 2005) ترس از ارزیابی منفی (دلفی موسوی، 1380)، اضطراب اجتماعی (دلفی موسوی، 1380) و حرمت خود روزنبرگ (محمدی، 1384) پاسخ دادند. در این تحقیق، از روش آماری تحلیل رگرسـیون چـندگانه، به مـنظور تحلیل دادهها اسـتفاده شـد که نتـایج زیـر را در پـی داشت: 1ـ متغیرهای عزت نفس و ترس از ارزیابی منفی، به ترتیب بهترین پیشبینیکنندة اضطراب اجتماعی بودند، متغیر نگرانی از تصویر بدنی، در پیش بینی متغیر وابسته سهم معناداری نداشت و بنابراین از معادله حذف گردید. 2ـ از بین دو خرده عامل نگرانی از تصویر بدنی، عامل نارضایتی از بدن، توانست به طور معناداری، اضطراب اجتماعی را پیشبینی کند. در مجموع، نتایج این تحقیق، نشان داد که متغیر عزت نفس بهترین پیشبینیکنندة اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4374_60965878a17ff7acbc3c95f078223174.pdf
2007-04-21
55
70
نگرانی از تصویر بدنی
ترس از ارزیابی منفی
عزت نفس
اضطراب اجتماعی
نوراله
محمدی
nmohamadi@shirazu.ac.ir
1
استادیار بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
AUTHOR
مرضیه سادات
سجادینژاد
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی الگوهای فعالیت الکتریکی مغز در واکنش به محرکهای عاطفی با توجه به صفات شخصیتی برون گرایی و نورزگرایی
این پژوهش از نوع پژوهشهای تجربی است و هدف آن بررسی الگوهای فعالیت مغز در ارتباط با عواطف و شخصیت است. چهار گروه (n=10) از افراد برونگرا، درونگرا، نورزگرا و باثبات هیجانی انتخاب شـدند و در طی یک حالت پایه (بدون تحریک عاطفی) و چهار مرحله تـحریک عاطفی (با استفاده از کلیپهای کوتاه ویدیویی)، از آنها EEG دوسویه به عمل آمد. محرکهای ویدیویی از گنجینه سینما و فیلمهای مستند انتخاب و روایی آنها طی یک مطالعة مـقدماتی تایید گردیده بود. دادههای EEG با استفاده از عملیات FFT از حوزه زمان به حوزه فرکانس تبدیل شده و پس از تقسیم بر دامنه آلفا با عملیات لگاریتم بر مبنای ده هنجارسازی شـدنـد. سپس از دادههای هـر حالت در هر یک از قـطعات پیشین و پسین راست و چپ میانگینگیری شد. تجزیه و تحلیلهای آماری سپس بر روی میانگین توان آلفای قطعات مغز و پایـگاههای مجزای EEG متمرکز شد. دادهها با اسـتفاده از آزمونt گروههای وابسته و رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج با بخشی از الگوی رویآوری ـ اجتناب همخوان بود و نقش فعالیت پیشانی راست را در ارتباط با عواطف منفی تایـید کرد. نواحی پسین راست (آهیانة راست) در جنبة برانگیختگی عواطف در همه گروههای شخصیت نقش داشتند، یک نقش تازه نیز برای ناحیة پسین چپ (آهیانة چپ) در ارتباط با عواطف منفی غیرفعال در نورزگرایان به دست آمد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4375_546284b6e0c4e9091cd408aff7c7e208.pdf
2007-04-21
71
92
فعالیت الکتریکی مغز
صفات شخصیت
برونگرایی
نورزگرایی
محرکهای عاطفی
شاهرخ
مکوند حسینی
1
مربی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
پرویز
آزاد فلاح
azadfallahparviz@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
کاظم
رسولزاده طباطبایی
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
حسن
قنادیان لادانی
4
متخصص مغز، اعصاب و الکتروآنسفالوگرافی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط سرسختی روانشناختی، سـبکهای تفکر و مـهارتهای اجتماعـی با پـیشرفت تحصیلی دانشآموزان
هدف این پژوهش بررسی رابطة سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطة شهر اشنویه در سال تحصیلی 85-84 بوده است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مدارس متوسطة شهر اشنویه تشکیل میدهند (1588N=) که از این تعداد 210 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامة مـحقق ساخته، آزمون هوشـی ریون، اسناد و مدارک تحصیلی و پرسشنامههای سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر و مهارتهای اجتماعی استفاده شده است. همچنین روش تحقیق، همبستگی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیـن مـتغیرهای سرسختی روانـشناختی (32/0=r)، سبکهای تفکر (16/0=r) و مهارتهای اجتماعی (12/0=r) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطة مثبت معناداری وجود دارد. از سه متغیر پیشبین تنها متغیرهای سرسختی روانشناختی و سبکهای تفکر قابلیت پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4376_1827f2d8944763ff6a79b0898e5df708.pdf
2007-04-21
93
107
سرسختی روانشناختی
سبکهای تفکر
مهارتهای اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
محمد
نریمانی
narimani@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
زرار
محمدامینی
2
کارشناس ارشد روانشناسی
AUTHOR
اوشا
برهمند
3
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
عباس
ابوالقاسمی
4
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ملاکهای انتخاب رشتة داوطلبان ورود به دانشگاههای دولتی و مقایسه آن برمبنای تحصیلات پدر، رشتة تحصیلی، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری
بررسی ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاهها بیانگر آرمانها و اهداف نسل جوان جامـعه است که چالشهای پیش روی آنها را نیز نشان مـیدهد. شناخت ملاکهای داوطلبان این امـکان را برای تـصمیمگیران آمـوزش عالی کـشور فـراهـم مـیسازد تا در سیاستگزاریهای آموزش عالی از جمله تعیین ضوابط گزینش دانشجو، ملاکهای مورد نظر داوطلبان را نیز مورد توجه قرار دهند. به همین منظور، این پژوهش در صدد است تا ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی را بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش، 18339 نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در سال تحصیلی 82-81 در شهر اصفهان بودهاند که 1500 نفر آنان نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادهاند. روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار آن پرسشنامهای حاوی 36 سئوال بسته پاسخ براساس طیف پنج درجهای لیکرت بوده است. ملاکهای مدنظر داوطلبان با مطالعة پیشینه پژوهش و استفاده از اسناد، مصاحبه با دانشجویان و دیدگاههای صاحبنظران تدوین شده است. با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی ملاکهای انتخاب رشته مجموع داوطلبان تجزیه و تحلیل شده است. علاوه بر آن، این ملاکها بر اساس تحصیلات پدر، رشته تحصیلی دوره دبیرستان، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری مورد بررسـی و مقایسه قرار گرفـته است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4377_ba0133f1a8fa2ccb60fa0771c6085cdb.pdf
2007-04-21
109
138
دبیرستان
آزمون سراسری دانشگاهها
ملاکهای انتخاب رشته
احمدرضا
نصر
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حمیدرضا
عریضی
dr.hro1394@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمدحسین
علامتساز
3
استاد گروه آمار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمدرضا
نیلی
4
مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR