per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
1
12
4247
Research Paper
بررسی رابطه الگوی امواج مغزی با میزان رفتارهای آشکار پرخاشگری
Evaluation the Relationship between EEG Pattern and Overt Aggressive Behavior
پریچهر احمدی
dr.p.ahmadi@iaut.ac.ir
1
حسین واحدی
vahediazar@yahoo.com
2
فاطمه رنجبر
3
مهدی فرهودی
4
پریچهر مازوجی
5
سارا پورحسن
6
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
مطالعات متعددی جهت تعیین معیارهایی برای تشخیص و ارزیابی پرخاشگری صورت گرفته است. هدف مطالعه حاضر این بود که با استفاده از qEEG فعالیت امواج مغزی در آزمودنیهای مبتلا به پرخاشگری و آزمودنیهای غیرمبتلا مورد مقایسه قرار گیرد. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی بود که در آن نمونهای شامل 30 نفر از افراد مبتلا به پرخاشگری از بین مراجعهکنندگان به کلینیک اعصاب و روان انتخاب و با تعداد 30 نفر آزمودنی سالم که از نظر جنس و سن با گروه بیمار مشابه بودند مورد مقایسه قرار گرفتند. امواج عاری از آرتیفکت بوسیله تبدیل سریع فوریه (FFT) تحلیل گردید و توان نسبی باندهای آلفا، تتا، دلتا و بتا در نواحی مختلف مغزی بدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که افراد مبتلا به پرخاشگری در مقایسه با افراد بهنجار میزان پایین تری از فعالیت تتا را در نواحی پیشانی، گیجگاهی، مرکزی و آهیانه نشان میدهند. همچنین این افراد میزان بالاتری از فعالیت بتا را در نواحی پیشانی، گیجگاهی، مرکزی و آهیانه نشان میدهند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که افراد مبتلا به پرخاشگری الگوی متفاوتی از فعالیت امواج مغزی دارند.
Background and objectives: There are very studies in determine the criteria for diagnosis and assessment of aggression. The aim of this study was study of aggressive subject’s brain wave activity in compare with healthy subjects by qEEG. Materials and Methods: The research method was contrastive-descriptive over which some 30 people of aggressive Persons compared and contrasted with some 30 nonaggressive persons were demographically similar to aggressive group. The artifact free EEG epoch was analyzed by fast Fourier transformation (FFT) and Power values of particular frequency bands (delta, theta, alpha and beta) were observed on the brain Regions. Results and conclusion: Results of variance analysis showed that aggressive subjects theta activity in frontal, central, Parietal and temporal areas is lower than normal subjects. In addition increase in beta activity in frontal, central, Parietal and temporal areas in compare with nonaggressive subjects. These results suggest the disorder change the brain waves activity.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4247_1257cecb54f7958c83774a4951c5569e.pdf
الکترو انسفالوگرافی کمی
پرخاشگری
فعالیت مغزی
aggression
Quantitative Electroencephalography
Brain Wave
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
13
28
4248
Research Paper
مقایسه بخشندگی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با همسران آنها و افراد سالم
The Comparison of Forgiveness in War Veteams with Post Traumatic Stress Disorder, Their Wives and Normal Individuals
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
هدف از پژوهش حاضر مقایسه بخشندگی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با همسران آنها و افراد سالم بود. به منظور بررسی متغیرهای پژوهشی 25 نفر از مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه از بین جانبازان شهر تبریز به همراه همسرانشان و 25 فرد عادی از طریق نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند، به منظور جمعآوری اطلاعات، آزمودنیها پرسشنامه مالت را پر کردند. دادهها به کمک نرمافزار (SPSS18) و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمرات تنفر پایا از مولفههای بخشش در میان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بیشتر از همسرانشان و افراد عادی و نمرات تمایل به بخشش از زیرمولفه بخشش در میان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمتر از همسرانشان و افراد عادی است. همچنین تمایل به بخشش در همسران بیماران مبتلا به اختلال استراس پس از سانحه بیشتر از دو گروه دیگر است. در نهایت بین گروهها در حساسیت به مقتضیات از زیرمولفهها بخشش تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
The purpose of the present study was the comparison of forgiveness in war veterans with post traumatic stress disorder (PTSD), their wives and normal individuals. For investigation of research variables a number of 25 PTSD patients from the population of war veterans Tabriz city, 25 subjects of PTSD patients wives and 25 normal subjects was chosen through convenience sampling procedures. The subjects completed Mullet Forgiveness Questionnarie (FQ). The gathered data is analyzed by SPSS and descriptive statistic indexs, and Multivariate Analysis of variance (MANOVA). The results showed that lasting resentment of Forgiveness Components scores were higher, and Tending to forgiveness of Forgiveness Components scores lower, among PTSD patient than among patients wives and normal individuals. Too tending to forgiveness of Forgiveness Components in Sensitivity to circumstances of Forgiveness Components.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4248_f9dd901230097257db369ce0b44db9e5.pdf
تنفر پایا
تمایل بر بخشش
حساسیت به مقتضیات
اختلال استراس پس از سانحه
Lasting resentment
Tending to forgivness
Sensitivity to circumstances
Post traumatic stress disorder
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
29
53
4249
Research Paper
سبکهای عشق: رابطه با پنج عامل بزرگ شخصیت و سبکهای دلبستگی
Loving Styles: Relationships with Big Five Factors of Personality and Attachment Styles
الهه حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
1
زهرا تنها
2
سوده رحمانی
3
روشنک نیک پور
4
دانشگاه تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
در مطالعات اخیر عشق بهعنوان یکی از نیازهای اولیه روانشناختی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت، سبکهای دلبستگی با سبکهای عشق بر اساس مدل هیون، داسیلوا، کری و هلن (2004) انجام شد. بدین منظور، 395 نفر (178 پسر و217 دختر) از دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (مککری و کاستا، 1992)، سیاهه سبکهایدلبستگی (کولینز و رید، 1990) و مقیاس نگرش عشق (هـندریک، هندریک و دیک، 1998) بود. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که روان رنجورخویی با سبکهای دلبستگی رابطه مستقیم و با سبک عشق استورگ رابطه غیرمستقیم دارد. برونگرایی با سبکهایدلبستگی وابسته و ارتباط نزدیک رابطه مستقیم و با سبکهای عشق استورگ، مانیا و آگاپه رابطه غیر مستقیم دارد. همچنین، سبک وابسته با استورگ، سبک ارتباط نزدیک با مانیا و آگاپه و سبک اضطرابی با اروس، مانیا و آگاپه رابطه مستقیم داشتند. در نهایت، نتایج حاکی از برازش مناسب و قابل قبول مدل با دادهها بود.
In recent studies, love is considered as a primary psychological need. The purpose of present study was to investigate the relationships between big five factors of personality, attachment styles with loving styles based on the model of Heaven, Da Silva, Cary & Holen (2004). Hence, the sample of 395 undergraduate students (178 girls and 217 boys) was selected by multi-stage cluster sampling method from faculty of psychology and education, Kharazmi University. The instruments consisted of the NEO-PI-R Questionnaire (McCrae and Costa, 1992), attachment styles inventory (Collins and Read, 1990), and love attitude scale (Hendrich, Hendrick & Dicke, 1998). Results indicated that neuroticism had direct relationship with depend, close and anxious attachment styles, and indirect relationship with love style of storge. Extraversion had direct relationship with attachment styles of depend and close and indirect relationship with loving styles of storge, mania and agape. Moreover, dependent style showed direct relationships with storge, close style with mania and agape, and anxious style with eros, mania, and agape. Eventually, results indicated adequate fitness between model and data of this research.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4249_d498e9a32222af27f54d165c1c23c513.pdf
شخصیت
سبکهای دلبستگی
سبکهای عشق
personality
Attachment styles
Loving styles
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
55
76
4250
Research Paper
بررسی تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش اختلالات اضطرابی کودکان دبستانی با استفاده از نرمافزار مشاهدهگر
The Effect of Sand Play therapy in Reducing Anxiety in Primary School Children by Using Observer Software
سیده معصومه سیدی اندی
masoumehseyyedi@yahoo.com
1
شاهرخ مکوند حسینی
2
فرحناز کیان ارثی
kianersi.f@gmail.com
3
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شن بازی درمانی در کاهش اختلالات اضطرابی دختران دبستانی شهرستان بابل صورت گرفته است. در چهارچوب روشی نیمهآزمایشی و فقط با گروه آزمایش، 20 دختر 7 تا 10 ساله که در پرسشنامه اضطراب اسپنز نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب نموده بودند با تشخیص روانپزشک به عنوان نمونه داوطلب انتخاب شده سپس 10 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل شن بازی درمانی قرار گرفتند. به منظور بررسی تأثیر شنبازی درمانی بر کاهش اختلالات اضطرابی کودکان از نرمافزار مشاهده گر استفاده شد تا تغییر رفتارهای اضطرابی از جلسه اول تا جلسه دهم مشخص شود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای متعدد، مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتایج حاصل از تفاوت نمرات اضطراب در جلسات مختلف نشاندهنده تأثیرگذاری تکنیک شنبازی درمانی بر کاهش اضطراب گروه آزمایش بوده و نتایج آماری نشان میدهد که فرضیه پژوهش در سطح (01/0p<) معنادار و شن بازی درمانی بر کاهش اضطراب دانشآموزان دختر دبستانی مؤثر است. احتمالاً کار با سینی شن به کودک این فرصت را میدهد تا در محیطی امن به جستجو و کشف ترسهایش بپردازد و با بازآفرینی رویدادها به ترسهایش عینیت بخشد، نسبت به آنها به شناخت و بینش برسد و برای حل مسائل مختلف راهحل پیدا کند.
In this study, we examined the effect of sand play therapy in reducing anxiety in primary school girls by observer software. Using a quasi experimental design with experimental group, a sample consisting of 20 elementary school girls who had scored one standard deviation above the mean on spense anxiety questioner voluntarily participated in experimentalprogram. The experimental group underwent 10 sessions of “sandplay therapy” as the independent factor. Data was analyzed with repeated measures analysis of variance (GLM). Finding and the results of the difference in anxiety scores in different sessions shows the effect of sandplay therapy on reducing the experimental group’s anxiety, and statistical results shows that the hypothesis at (p<0/01) is significant, and so sandplay therapy reduces female primary school students’s anxiety. Working with a sand tray will probably give the child the opportunity to discover her phobias in a safe environment, make them concrete by reproduction of the incidents, have more knowledge about them, and find some solutions to solve different problems.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4250_7510730fd5a50425d8c73f3941fc65b6.pdf
اختلالات اضطرابی
شن بازی درمانی
کودکان دبستانی
Sandplay therapy
Anxiety disorder
Primery school children
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
77
96
4251
Research Paper
سبک اسناد و رفتارهای پرخطر: نقش واسطهای راهبردهای مقابله در شرایط تنشزا
Attribution Style and High-risk Behaviors: The Mediating Role of Coping Strategies
کوثر عظیمی یانچشمه
kowsarazimi@yahoo.com
1
زهرا تنها
2
سوده رحمانی
3
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
روانشناسان به صورت گسترده برای شناسایی عوامل پیشبینیکننده رفتارهای پرخطر تلاش میکنند. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رفتارهای پرخطر، سبکهای اسنادی افراد است. پژوهشهای اندکی به نقش متغیرهای واسطهای در این ارتباط پرداختهاند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی به منظور بررسی تأثیر سبک اسنادی با نقش واسطهای سبکهای مقابله بر رفتارهای پرخطر انجام شد. بدین منظور 206 نفر (120 دختر و 86 پسر) از دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بررسی رفتارهای پرخطر جوانان (YRBSQ، مرکز کنترل بیماریهای آمریکا، 1989)، پرسشنامه سبک اسنادی (ASQ، پترسون و همکاران، 1982) و سیاهه مقابله در شرایط تنشزا (CISS، اندلر و پارکر، 1990) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از اثر مستقیم سبک اسناد با راهبرد مسئلهمدار، هیجانمدار و رفتارهای پرخطر و اثر غیر مستقیم سبک اسناد با رفتارهای پرخطر از طریق راهبرد مسئلهمدار بود. همچنین، راهبردهای مسئلهمدار و اجتنابی اثر مستقیم بر رفتارهای پرخطر نشان دادند. بنابراین، نقش واسطهای سبکهای مقابله در رابطه میان سبک اسنادی و رفتارهای پرخطر تأیید شد. در نهایت، مدل برازش مناسبی با دادهها داشت.
Psychologists are extensively trying to identify predictors of high risk behaviors. One of the most important factors which influence high risk behaviors is attribution styles of individuals. Few studies have investigated the role of mediating variables in this relationship. The present study with the aim of providing a model to determine impact of attribution style with a mediating role of coping styles on high risk behaviors was performed. Hence, sample of 206 students (120 female, 86 male) were selected from Tehran University, using multistage cluster sampling. To collect data Youth Risk Behavior Survey Questionnaire (Center Disease Control, 1989), Attributional style questionnaire (Petersen, et al, 1982) and Coping inventory for stressful situations (Endler & Parker, 1990) were used. Results indicated direct effect of attribution style with task-oriented, emotion-oriented strategies and high-risk behavior, and indirect effect of attribution style with high-risk behaviors mediated by task-oriented strategy. Furthermore, task-oriented and avoidance-oriented strategies had direct effect on high-risk behaviors. Therefore the mediating role of coping strategies in the relation of attribution style and high-risk behaviors were confirmed. Eventually, the model adequately fit the data.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4251_c5bbb34db2cfa3d66e32cb8a59abd50d.pdf
رفتارهای پرخطر
سبک اسناد
سبکهای مقابله
High-risk behaviors
Attribution style
coping strategies
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
97
122
4252
Research Paper
اثربخشی شناخت - رفتار درمانگری سالمندی (CBTO) بر مولفههای سلامت عمومی مبتلایان به بیماری پارکینسون (PD)
The Effectiveness of Cognitive- Behavioral Therapy with Old People (CBTO) on General Health Parameters in Patients who Suffered from Parkinson Disease
مهناز علیاکبری دهکردی
1
احمد علی پور
alipor@pnu.ac.ir
2
حسین زارع
3
غلامعلی شهیدی
4
زیبا برقی ایرانی
kimia2010@gmail.com
5
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه پیام نور
هدف: بیماری پارکینسون نوعی اختلال تحلیل برنده سیستم عصبی مرکزی در سالمند است و پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت-رفتار درمانگری بر مولفههای سلامت عمومی سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون بود. روش: در این مطالعه روش پـژوهش بهصورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه از جامعه آماری سالمندان مبتلا به پارکینسون در نظر گرفته شد، نمونههای پژوهش شامل 40 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و با روش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایشی تحت درمان شناختی-رفتاری سالمندی در 10 جلسه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 بود که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی ـ رفتاری موجب بهبود مولفههای سلامت عمومی در گروه آزمایش شده است (p<0/01). نتیجهگیری: شناخت-رفتار درمانگری سالمندی موجب بهبود کلیه مولفههای سلامت عمومی بیماران مبتلا به پارکینسون میشود. بنابراین این روش را میتوان در بیمارستانها و آسایشگاهها به عنوان یک درمان تکمیلی به کاربست. بنابراین ارائه درمان شناختی ـ رفتاری در کنار سایر مداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت به سالمندان مبتلا به پارکینسون توصیه میگردد.
Goal: Parkinson disease is a type of degenerative disorder of central nervous system in old people and the current study was aimed at review of the effectiveness of CBT treatment on genaral health parameters among the patients who are suffered from Parkinson disease. Method: in this study, the methodology was considered as semi- experimental technique with pretest and posttest plan along with control group that was derived from statistical population of old people who were suffered from Parkinson disease so that research samples included 40 participants who were chosen by available sampling method and divided into testing and control groups randomly. Tested group was supervised under CBTO treatment within 10 sessions. Research tools which used in this study, included General Health Questionnaire (GHQ-28), that was administered in two stages namely pretest and posttest. Findings: The results came from ANCOVA indicated that Cognitive- Behavioral Therapy (CBT) has caused the improvement in physical and mental health parameters in the tested group (p<0.01). Conclusion: Cognitive- Behavioral Therapy with Old people (CBTO) causes the enhancement in all general health parameters among the Parkinson disease patients. Therefore, this method may be utilized as a complementary treatment in hospitals and asylums. Thus, it is suggested to present CBT treatment along with other medical interventions as a part of treatment and medical care for old people who are suffered from Parkinson disease.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4252_a3b75b8cb11e2d8aa8f9300f01f919c7.pdf
شناخت ـ رفتار درمانگری سالمندی
سلامت عمومی
پارکینسون
Cognitive- Behavioral Therapy of Old people (CBTO)
General health
Parkinson Disease (PD)
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
123
147
4253
Research Paper
مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگیهای رفتاری در شرایط انجام تکالیف حافظه-کاری در دو زیرگروه اختلال بیش فعالی/کمبود توجه از طریق پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERPs)
Working Memory in ADHD Subtypes: Event-Related Potentials (ERPs) Study
سهیلا عیسایی
soheylaeesaee@gmail.com
1
محمدعلی نظری
nazaripsycho@yahoo.com
2
رضا رستمی
3
صفورا بابایی
4
دانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
هدف:هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگیهای رفتاریدر شرایط انجام تکالیف حافظهکاری در دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (ADD و ADHD) از طریق پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERP) میباشد. روش: در این پژوهش آزمودنیها 8 الی 12 ساله (12 نفر ADD و 13 نفر ADHD) که بر اساس چک لیست مصاحبه بالینی (DSM- IV- TR) و نتایج مقیاس درجهبندی SNAP-IV اجرای والدین انتخاب شده بودند، از نظر سن، جنس، هوشبهر و نیز همبودی با اختلالات دیگر تا حد امکان همسانسازی شدند. پس از آن، حین انجام تکلیف حافظهکاری،ERPهای آنها ثبت شد. روشهای آماری T مستقل و Uمن ویتنی برای تحلیل دادههای رفتاری و روش آماری تحلیل واریانس با دادههای تکراری برای دادههای ERP استفاده شد. یافتهها: هیچ تفاوت معناداری از نظر مولفههای رفتاری در دو زیرگروه از اختلال بیشفعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد و همچنین هیچ تفاوت معناداری در مولفههای ERP دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در دو زیرگروه، ترکیبی (ADHD) و غلبه با کمبود توجه (ADD) تفاوتی از نظر کنشهای شناختی (حافظهکاری) ندارد.
Objective: The aim of this study was to investigate working memory function in ADHD and ADD children. Methods: In this study, 25 subjects (ADD=12 / ADHD=13) were selected by SNAP4 Scales. ERPs were measured while subjects answered visual working memory task. T test and Umanvitni was used for analyzing the behavioral data and Repeated Measurement of Variance (RANOVA) was used to analyze the ERPs data. Results: We didn’t find any significant differences between ADD and ADHD subjects in behavioral data (comisson, omission and reaction time) and P300 component. Conclusion: The finding confirms previous researches that suggested, there weren’t any differences between ADD and ADHD children in cognitive processing. It seem working memory in ADD children performs as same as ADHD children.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4253_5a4518fa3dc1a36caecf04692b7ca61c.pdf
بیشفعالی/کمبود توجه
زیرگروههایADD وADHD
حافظهکاری
پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERP)
Working memory
ADD
ADHD
ERP
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
149
182
4254
Research Paper
بررسی اثربخشی روشهای آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفاف-سازی ارزشها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان پسرپایه اول دبیرستان ناحیه چهار تبریز
The Study of Effectiveness of Firect, Vognitive Moral Education, Value Clarification and Combinational Methods on the Moral Judgment of Tabriz 4 Educational Zone Senior Male Students
ابوالفضل فرید
abolfazlfarid@gmail.com
1
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش بر قضاوت اخلاقی پسران دبیرستانی صورت گرفت. آزمودنیهای این پژوهش را 150 نفر از دانشآموزان پسر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل میدادند که از یک مدرسه به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها در 5 کلاس قرار داشتند. هر کدام از کلاسها یکی از روشهای چهارگانه آموزشی را به صورت کاملاً تصادفی دریافت کردند. یکی از کلاسها بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از آزمون قضاوت اخلاقی DIT جیمز رست استفاده شد. این آزمون براساس دیدگاه نئوکالبرگیها تهیه شده و تاکنون بر روی بیش ازیک میلیون نفر اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که قبل از اعمال روشهای آموزشـی تفاوت معنیداری بین قضاوتهای اخلاقی گروههای مورد مطالعه وجود ندارد (162/=p). اما اعمال روشهای آموزشی توانست در سطح قضاوت اخلاقی دانشآموزان تفاوت ایجاد کند (000/=p). از بین روشهای آموزشی، آموزش شناختی اخلاق بیشترین تأثیر را داشت. آموزش شناختی اخلاق روشی است که در آن دانشآموزان ترغیب میشوند تا درباره معماهای اخلاقی به تفکر و تبادل نظر بپردازند. در این روش انواع مختلف معماهای اخلاقی به دانشآموزان ارائه میشود و دانشآموزان نظرات موافق یا مخالف خود را بیان میکنند. سپس به دو گروه موافق یا مخالف تقسیم میشوند و موافقان یا مخالفان دیدگاههای خود را با ذکر دلایل بیان میکنند و طرف مقابل نیز نظرات خود را با دلیل بیان میکند. همچنین روش آموزش مستقیم، برخلاف مطالعات و بررسیهای قبلی، جزئ روشهای موثر بود. و نیز روش تلفیقی بعد از روش آموزش شناختی دومین روش آموزشـی موثر بود. بـنابر این میتوان نتیجه گرفت که قضاوت اخلاقی منحصراً نتیجه رشدشناختی نیست بلکه از آموزش نیز تأثیر میپذیرد. براین اساس میتوان مدعی شد که آموزش توانست در سطح قضاوت اخلاقی گروههای مختلف تفاوت ایجاد کند.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of 4 educational methods on the moral judgment of senior male students.150 male senior students were selected randomly and assigned in five groups (classes). Each class received one educational method, and one class considered as control group. The Defining Issues Test (DIT) was used for collecting data from the level of student’s moral judgment as pretest. After education for 60 days, analysis of data revealed that; educational methods can enhance the moral judgment of male students, and cognitive moral education was the most effective method for enhance of the moral judgment. This method was the method that types of moral dilemma was delivered to the students. After deliver of moral dilemma, the moral judgments of cognitive moral group were heared by other students. Then students were divided to the two groups. One group was presenting their opinions, and other group was presenting themselves opinions. After cognitive moral education, combinational method was the second effective method in the enhance of the level of moral judgment. This method was the method that, moral education fulfilled by all of the methods. Combnitionally Direct method also was the effective method. This method was the method that moral subjects were delivered directly. Based on prior researches this outcome was not anticipated. Thus, we can conclude that; the education can enhance the level of moral reasoning (judgment).
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4254_88080ae39947c27a553219e77139791a.pdf
قضاوت اخلاقی
آموزششناختی اخلاق
آموزش مستقیم
شفاف-سازی ارزشها
Cognitive moral education
Value clarification
Combinational methods
Direct method moral judgment
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
149
182
4255
Research Paper
رابطه ویژگیهای شخصیتی مدل آیزنک و تابآوری با نگرش به خودکشی در بین دانشآموزان دختر
The Relationship between Eysenck Personality Characteristics and Resiliency with Attitude to toward Suicide among Female Students
جهانگیر کرمی
s.kahrizi91@gmail.com
1
علی زکییی
zakieiali@yahoo.com
2
مصطفی علیخانی
3
فرهاد محمدی
4
دانشگاه رازی
دانشگاه تبریز
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی مدل آیزنک و تابآوری با نگرش به خودکشی در بین دانشآموزان دختر انجام گرفت. برای انجام پژوهش از بین کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر کرمانشاه با روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای به حجم 250 نفر انتخاب گردید. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی آیزنک، تابآوری کانر و دیویدسون و نگرش به خودکشی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی روانآزردگی و سایکوتیک با نگرش به خودکشی دارای همبستگی مثبت و معنادار بود، اما برونگرایی با نگرش به خودکشی همبستگی منفی داشت. همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن بود که تابآوری با نگرش به خودکشی همبستگی منفی دارد. باتوجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که شخصیت یک سازه مرتبط با خودکشی است
The present study was conducted to determine the relationship between the Eysenck Personality characteristics and resiliency with a look at the issue of suicide among girl students in Kermanshah. For performing the research, a sample size of 250 individuals was selected of all secondary school students in Kermanshah by a cluster sampling. Descriptive study was of a correlative type, and to analyze the data, Pearson correlation and regression analysis was used by the help of SPSS19 software. To gather data, the Eysenck Personality characteristics questionnaires, Connor and Davidson resiliency approach and attitude to committing suicide were used. Results showed that there is a positive and significant correlation between personality traits psychotic mental attitudes, and attitude to committing suicide, but there is a negative correlation between extroversion and attitude to committing suicide. In addition, results indicate that there is a negative correlation between resiliency and attitude to committing suicide. According to the results, it could be concluded that the character of a structure is associated with suicide.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4255_456e6f40495f4dbe592ee06503cc357c.pdf
ویژگیهای شخصیتی
تابآوری
خودکشی
Personality characteristics
Rresiliency
Suicide
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
183
204
4256
Research Paper
آزمون تجربی مدل فراشناختی نشخوار فکری و افسردگی در جمعیت غیربالینی دانشجویی
An Empirical Test of a Metacognitive Model of d Rumination and Depression in Non-clinical Population
شهرام محمدخانی
sh.moahmmadkhani@gmail.com
1
نیلوفرالسادات سیدپورمند
2
حمیدرضا حسنآبادی
3
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
مطالعات انجام شده بر روی جمعیت دانشجویی دامنه بالایی از اختلال افسردگی را نشان میدهد. هدف پژوهش حاضر، آزمون تجربی روابط ساختاری بین متغیرهای نشخوار فکری، باورهای فراشناختی و افسردگی بر اساس مدل مفهومی ولز و متیوز (1994) در جمعیت غیربالینی دانشجویی بود. چهار صد و یک دانشجوی دختر و پسر (با میانگین سنی 01/21 سال و انحراف استاندارد 96/1) به مقیاس باورهای فراشناختی مثبت و منفی، پرسشنامههای نشخوار فکری و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. بررسی شاخصهای برازش مدل نشان داد که مدل فراشناختی افسردگی و نشخوار در این جمعیت غیربالینی از برازش نسبتاً خوبی برخوردار است. با این حال، روابط بین مؤلفههای مدل در جمعیت غیربالینی اندکی با جمعیت بالینی متفاوت است. در جمعیت غیربالینی، نشخوار فکری هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم با افسردگی ارتباط دارد، برعکس جمعیت بالینی که نشخوار فکری فقط از طریق باورهای فراشناختی منفی بر افسردگی اثر میگذارد. همچنین نتایج نشان دادند که در جمعیت غیربالینی، نشخوار فکری فقط از طریق فعالسازی باورهای فراشناختی منفی مربوط به کنترلناپذیری و آسیب و نه باورهای منفی مربوط به پیامدهای اجتماعی، منجر به علائم افسردگی میشود. مدل فراشناختی میتواند تبیین مناسبی را برای افسردگی در جمعیت غیربالینی فراهم آورد.
The present study aimed to test the structural relationship between rumination, metacognitive beliefs and depressive symptoms according to wells and Matthews (1994) the Self-Regulatory Executive Function (S-REF) model of emotional disorders in non-clinical samples. Four hundreds and one male and female students (Mean=21.01, SD=1.96) were selected and answered the rumination questionnaire, metacognitive beliefs scale, positive metacognitive beliefs scale, negative metacognitive beliefs scale and beck depression questionnaire. Results showed that metacognitive model of depression and rumination in non-clinical population has good fitness. However, the relationships between components of model in a non-clinical sample were slightly different from clinical population. In non-clinical population, rumination directly and indirectly were associated with depression, that is opposite of findings in clinical samples in which metacognitive beliefs mediate the relationship between rumination and depression. Also the results showed that in non-clinical samples, rumination affect depression only through activation of negative beliefs about uncontrollability and harm rather than beliefs related to social consequences. The results of this study support the applicability of metacognitive model of depression in non-clinical population
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4256_e441238fc20f17751e63e3af0863f844.pdf
نشانگان افسردگی
نشخوار فکری
باورهای فراشناختی
مدلیابی معادلات ساختاری
Rumination
Metacognitive beliefs
depression
Structural modeling
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2013-07-23
8
30
205
224
4257
Research Paper
مقایسه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزش تلفیقی، استثنایی و عادی
The Comparison of Social Competence and Academic Self Efficacy of Special Needs Students in Three Methods of Integrational, Exceptional and Normal Education
تورج هاشمی نصرت آباد
tourajhashemi@yahoo.com
1
ناصر بیرامی
2
tourajhashemi@yahoo.com
آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی
هدف این پژوهش مطالعه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزشی موجود (تلفیقی، استثنایی و عادی) در کشور بود. روش مطالعه علی -مقایسهای بود. از دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی و استثنایی هر کدام 67 نفر و آموزش عادی 30 نفر انتخاب شد. برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسشنامه کفایت اجتماعی (SCRQ) لیدل و نیتل و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از سیاهه خودکارآمدی تحصیلی (ASES) جنکینز و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و چندراهه بررسی شدند. یافتهها نشان داد که اثربخشی روش آموزشی کودکان استثنایی نسبت به روش تلفیقی و عادی مطلوبتر است بدین معنی که میزان کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی این گروه از دانشآموزان بیشتر از دو گروه دیگر بود. نتیجه این که اهداف برنامه آموزش تلفیقی تحقق پیدا نکرده است.
The present research aimed at the comparison of social competence and academic self efficacy of special needs students in three current methods in country. This education is doing in methods of integrational, exceptional and normal. The method of study was causal-comparative. For this reason samples were selected from 3 groups of integrational education، exceptional education (67 subjects in each group) and normal education students (30 subjects in this group) and inventoris of social competence (SCRQ) and Academic self efficacy was administrated to 3 groups. The results were analyzed using one way and multivariate analysis of variance and indicated that exceptional education method more effective than two other methods. Therefore، the purposes of integrational method haven’t done.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4257_cb5eacfbb506c59f98d84b5836415c7b.pdf
کفایت اجتماعی
خودکارآمدی تحصیلی
دانش-آموزان دارای نیازهای ویژه
آموزش تلفیقی
آموزش استثنایی
آموزش عادی
Social Competence
Academic self efficacy
Special needs students
Integrated education
Exceptional education
Normal education