per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
1
18
4136
Research Paper
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین جانباز شیمیایی
The Effect of Cognitive- Behavior Therapy on Marital Satisfaction and Intimacy of Chemical Patient Couples
جلیل باباپور خیرالدین
babapourj@yahoo.com
1
محمدعلی نظری
nazaripsycho@yahoo.com
2
لیلا رشیدزاده
3
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر افزایش رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین جانباز شیمیایی سردشت بود. بدین منظور با استفاده از نمونهگیری در دسترس، از افراد مراجعهکننده به بنیاد شهید شهرستان سردشت 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی، آموزش شناختی- رفتاری را در طی مدت 10 هفته به صورت هفتهای یک جلسه 5/1 ساعتی دریافت کردند، در حالی که این امر در باره گروه کنترل انجام نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه صمیمیت زناشویی واکر و تامسون بود که در دو مرحله پیشآزمون و پس آزمون برای گردآوری دادهها بر روی آزمودنی اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش درمان شناختی- رفتاری، به طور معناداری میزان رضایت و صمیمیت زناشویی در مرحله پسآزمون را در گروه آزمایشی افزایش داد. به طور کلی، این روش درمانی باعث بهبود رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین گردید.
The purpose of this study was to consider the effectiveness of cognitive-behavior therapy on the marital satisfaction and intimacy of chemical patient couples in Sardasht. The sample consisted of 30 patients which were selected accessibility. Cognitive-behavioral therapy was carried out on the experimental group in 10 sessions over a period of 1/5 hours. The questionnaires were ENRICH martial inventory and Intimacy Scale (IS) which were completed by participants before and after intervention. The data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that cognitive-behavior therapy increased marital satisfaction and intimacy in experimental group significantly in comparison with the control group (p<00.1). In general, this method modified marital satisfaction and intimacy of couples.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4136_cdbb0a9d284f81652b9beb56ffef3bed.pdf
درمان شناختی-رفتاری
رضایت زناشویی
صمیمیت زناشویی
جانبازان شیمیایی
Cognitive-behavioral therapy
Marital satisfaction
Marital intimacy
Chemical patients
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
19
38
4137
Research Paper
اثربخشی معنادرمانی گروهی بر افسردگی و پرخاشگری افراد وابسته به مواد
Effectiveness of Group Logogherapy on Depression and Aggression of Substance Related Peoples
مرتضی ترخان
mttmaster20@yahoo.com
1
دانشگاه پیامنور
این پژوهش بهمنظور تعیین اثربخشی معنادرمانی گروهی بر افسردگی و پرخاشگری افراد وابسته به مواد انجام پذیرفته است. از بین 53 نفر از افراد وابسته به مواد که برای ترک اعتیاد به اداره بهزیستی، مرکز ترک اعتیاد بخشنده و مرکز مشاوره رهنما رجوع نمودند، با استفاده از پرسشنامه افسردگی و پرخاشگری 28 نفر از آنها که افسردگی و پرخاشگری بالایی داشتند، بهطور تصادفی انتخاب و بهطور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 14 نفر). گروه آزمایشی 10 جلسه، هفتهای یک جلسه، معنادرمانی گروهی را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. پس از آموزش مجدداً افسردگی و پرخاشگری اعضای هر دو گروه مورد اندازهگیری قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد، تفاوت معناداری (001/0P£) در میزان افسردگی و پرخاشگری دو گروه وجود دارد. مطالعه کنونی اهمیت معنادرمانی را در کاهش افسردگی و پرخاشگری افراد معتاد نشان میدهد. یافتههای این پژوهش با یافتههای سایر پژوهشها همگرائی دارد و همگی این تحقیقات مبین این واقعیت هستند، معنادرمانی گروهی نقش اساسی در کاهش افسردگی و پرخاشگری افراد وابسته به مواد دارد.
The aim of this research was to study the effectiveness of group logotherapy on depression and aggression of drug abusers.From among 53 abusers, referred for addiction lapse to behzisti institute, Rahnama counseling center and addiction lapse center of Bakhshandeh, By using of depression and aggression questionnaire, 28 addicted peoples that had above depression and aggression were chosen randomly and then divided into experimental and control groups randomly (14 people for each group). Experimental group received 10 sessions of group logotherapy, a session weekly, and control group did not receive any training. After depression and aggression of two group intervention were measured again. Data analysis by using analysis of covariance showed significan difference (P£0/001) in depression and aggression amount between two groups. Findings of present investigation indicated importance of group logotherapy on decreasing depression and aggression amount of addicted peoples. Results ofthis research converge with other investigations findings and all of these researches showed that group logotherapy has basic role in decreasing depression and aggression amount of drug-abusers
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4137_3e420ba4623598513e2fc959e0cd3780.pdf
معنادرمانی
افسردگی
پرخاشگری
سوءمصرف مواد
Logotherapy
depression
aggression
Drug abuse
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
39
58
4138
Research Paper
رابطه انگاره ذهنی از خدا و دلبستگی با افکار پارانوئیدی در دانشجویان
The Relation among God Concept, Attachment and Paranoid Ideation in College Students
علیاکبر حدادی کوهسار
yamola280@yahoo.com
1
باقر غباری بناب
2
دانشگاه تهران.
دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه افکار پارانوئیدی با انگاره ذهنی از خدا و دلبستگی بود. بدینمنظور تعداد 469 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران با استفاده از نمونهگیری سهمی انتخاب شدند. مقیاس افکار پارانوئیدی در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973)، مقیاس انگاره ذهنی از خدا (گورساچ، 1968) و مقیاس دلبستگی بزرگسالان (کولینز، 1996) بر روی دانشجویان اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که میزان افکار پارانوئیدی دانشجویان را میتوان از روی نوع دلبستگی و انگاره ذهنی از خدا (انتقامگیرپنداری) پیشبینی کرد. به عبارت دیگر دانشجویانی که خداوند را با صفت انتقامگیرپنداری تجسم مینمایند در افکار پارانوئیدی نمره بالاتری میآورند. به علاوه بین دلبستگی اضطرابی و دلبستگی اتکایی (قابل اعتماد بودن به دیگران) با افکار پارانوئیدی رابطه وجود داشت. به عبارت دیگر دانشجویانی که دلبستگی اضطرابی داشتند افکار پارانوئیدی در آنها بیشتر و دانشجویانی که دلبستگی اتکایی داشتند افکار پارانوئیدی در آنها کمتر است.
The aim of the current research was to investigate the relation among God concept, adult attachment and paranoid ideation in college students of Medical Sciences. To this end, 469 students from Tehran Medical Sciences University and Iran Medical Sciences University were selected by means of proportional stratified sampling. Religious Concept Survey (Gorsuch, 1968), Paranoid dimension of Symptom Check List 90-Revised (Deragotis, etal., 1973) and Adult Attachment Scale (Collins, 1996) were administered to them. Regression analysis was used to analyze data. Results indicated that paranoid ideation of college students can be predicted by the quality of attachment, and God concept (wrathfulness). In other words, students who percevie God as a wrathful entity, were more prone to have paranoid ideation. In addition, an anxious attachment was associated with more paranoid ideation; however dependable attachment was associated inversely with paranoid ideation.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4138_b89786990ad97f73fdb7e595390d7e14.pdf
افکار پارانوئیدی
انگاره ذهنی از خدا
دلبستگی
دانشجویان علوم پزشکی
Paranoid ideation
God concept
Attachment
Medical Sciences Students
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
59
75
4139
Research Paper
بررسی اختلالات شخصیت در بزهکاران و افراد عادی
The study of the Personality Disorders in Delinquents and Normal Individuals
زینب خانجانی
zeynabkhanjani@yahoo.com
1
ژیلا ارغوانیان
2
هوشنگ مهدویان
hooshang.psycho@yahoo.com
3
دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت بین بزهکاران و افراد عادی از لحاظ اختلالات شخصیت بود. بدین منظور از بین بزهکاران مستقر در کانون بازپروری شهر سنندج 32 نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب و همراه با نمونه 34 نفری از افراد عادی همین شهر که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، به وسیله پرسشنامه میلون مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون t نشان داد که بین بزهکاران و افراد عادی در اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت اسکیزوئید، اختلال شخصیت وابسته و اختلال شخصیت پارانوئید تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. همچنین از بین سه کلاسه اختلال شخصیتC و Bو A، بین دو گروه ذکر شده در کلاسه Bو A تفاوت معنیدار آماری به دست آمد در حالی که در کلاسه C این تفاوت معنیدار نبود.
The aim of the current research was to study the differences between personality disorders of the delinquents and normal pepole. For this reason, 32 delinquents were selected from Sanandaj Reform and Education Center for juveniles by purposeful sampling method and then 34 pepole were selected by simple random sampling method and then they were evaluated by the Questionnaire Millon. Results of the t-test statistical analysis showed that between deliquents and normals there was a significant statistical difference in the borderline, Schizoid, dependent and Paranoid personality disorders. In studying of the two mentioned groups in the 3 class of A,B and C personality disorders it was revealed that in the first 2 classes for delinquents and normals there were a significant difference in (class A and B) personality disorders but the difference in the personality disorders of the C class was not significant.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4139_635c59a6387d2e13330eee9b00d2b6b1.pdf
بزهکار
اختلال شخصیت مرزی
اختلال شخصیت اسکیزوئید
اختلال شخصیت وابسته
اختلال شخصیت پارانوئید
delinquents
Borderline Personality Disorders
Schizoid Personality Disorders
Dependent Personality Disorders
Paranoid Personality Disorders
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
77
96
4140
Research Paper
نقش راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و یادگیری از همتایان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی زبان ناگلیسی
The Role of Motivational Strategies, Cognitive Learning Strategies and Learning of Peers in Predicting English Language Achievement
جمال عاشوری
ashorimohamad@yahoo.com
1
سیاوش طالع پسند
stalepasand@gmail.com
2
ایمان ا.. بیگدلی
3
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای انگیزشی (هدفهای پیشرفت، خودکارآمدی و اضطراب امتحان)، راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی، بسطدهی و سازماندهی) و یادگیری از همتایان در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد. درکل 160 دانشآموز (102 دختر و 58 پسر) پایه سوم رشتههای نظری دبیرستانهای دولتی شهر پیشوا به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ و همکاران (1999) و نسخه تعدیل شده پرسشنامه هدفهای پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، مرور ذهنی و جهتگیری هدف تبحرگرا با پیشرفت زبان رابطه مثبت و معنادار و اضطراب امتحان، یادگیری از همتایان و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی، یادگیری از همتایان و جهتگیری هدف تبحرگرا در یک مدل توانستند 37 درصد از واریانس پیشرفت در زبان انگلیسی را پیشبینی کنند و سهم خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت زبان بیش از سایر متغیرها بود. یک یافته غیرمنتظره نقش منفی یادگیری از همتایان در پیشرفت زبان انگلیسی بود. بخشی از یافتههای پژوهش حاضر با پژوهشهای قبلی همسو بود. نقش خودکارآمدی در پیشرفت زبان انگلیسی در مقایسه با سایر متغیرها برجسته بود. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
This research aimed to examine the role of the motivational strategies (achievement goals, self-efficacy, and test anxiety), cognitive learning strategies (rehearsal, elaboration, and organization), and learning of peers in the English achievement. 160 students (102 girls and 58 boys) at third grade of high school at Pishva district were selected with a stratified random sampling method. All of pintrich’s them completed the motivational strategies and learning questionnaires and the adapted version of Elliot and Mc Gregor’s achievement goals questionnaires. The findings showed a positive relationship between self-efficacy, rehearsal, and mastery approach goal orientation with language achievement and a negative relationship between test anxieties, learning of peers, performance avoidance goal with language achievement, significantly. Self-efficacy, learning of peers and mastery approach goal orientation predicted 37 percent of variance of language achievement and self-efficacy had the most contribution in prediction of language achievement. One unexpected finding was the negative role of learning of peers in language achievement. Some findings of present research was consistent with previous researches. The role of self-efficacy in English language achievement in comparison to the other variables was noticeable. The theoretical implications of findings were discussed.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4140_27e762b75b61992dbffecef7cde96709.pdf
راهبردهای انگیزشی
راهبردهای یادگیری شناختی
یادگیری از همتایان
پیشرفت تحصیلی
Motivational Strategies
Cognitive Learning Strategies
Learning of Peers
English Achievement
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
97
116
4141
Research Paper
مقایسه اثر بخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بر پیشرفت درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی دانشآموزان کمتوان ذهنی
The Comparison and the Effectiveness of Conceptual Map Teaching and Lecturing Methods on the Achievement of Socio- Economic Skills Course in 3rd Grade Students with Intellectual Disability
محمد علیپور
1
معصومه پورمحمدرضای تجریشی
arpourtajrishi@yahoo.com
2
عباس داورمنش
3
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اوین.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
پژوهش حاضر با هـدف مقایسه و تعیین اثربخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بـر پـیشرفت درس مـهارتهای اجتماعـی ـ اقتصادی انـجام شد. بدین مـنظور، 30 نـفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه سوم مقطع پیشحرفهای تبریز به تصادف انتخاب شدند و پیشرفت تحصیلی آنها در درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی از طریق آزمون معلم ساخته اندازهگیری شد. سپس آزمودنیها به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مطالب درس را با استفاده از روش نقشه مفهومی به مدت 1 ماه دریافت کردند ولی فراگیران در گروه کنترل همان مطالب درسی را به شیوه سخنرانی فرا گرفتند. در پایان جلسات آموزشی پسآزمون (آزمون معلم ساخته) از هر دو گروه به عمل آمد و همچنین میزان یادسپاری دانشآموزان از طریق آزمونهای معلم ساخته (آزمونهای پیشرفت تحصیلی و عملکردی) 1 ماه پس از آموزش ارزیابی شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمرههای پیشرفت تحصیلی و یادسیاری دانش آموزان کم توان ذهنی معنادار (01/0 P<) است. با توجـه به آثار مثبت روش آموزشـی نقشه مـفهومی بر یادگیری مـعنادار میتوان از این روش در آموزش افراد کمتوان ذهنی که نیازمند یادگیری عمیق دانش میباشند استفاده نمود.
The purpose of this study was to compare and determine the effectiveness of conceptual map teaching and lecturing methods on the achievement of socio-economic skill courses in students with intellectual disability. 30 subjects selected randomly from 3rd grade intellectual disabled students in Tabriz and academic achievement in socio-economic skill courses of them were assessed by teacher-made test. Then subjects wereassigned in two groups equally. Experimental group participated into 8 sessions and were trained by conceptual map teaching method and control group by lecturing method. Posttest administrated on all subjects after treatment sessions. To measure memorization of experimental group, one month later they assessed by teacher- made and performance tests. The data were analyzed by analysis of covariance. Results showed that the effect of conceptual map teaching method on academic achievement and memorization is significant (p<0.01) in comparison to lecturing method. Regarding to positive effects of conceptual map teaching method on meaningful learning, it can be used for training individuals with intellectual disability who require a deep learning to understand the content.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4141_a7a99904eb4bbf29c8b73be5cca0cb64.pdf
نقشه مفهومی
یادگیری معنیدار
پیشرفت تحصیلی و یادسپاری
کمتوانی ذهنی
Conceptual map
Meaningful learning
academic achievement
Memorization
Intellectual disability
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
117
136
4142
Research Paper
بررسی اثربخشی روش بخشودگی مبتنی بر درمانهای معنوی ـ مذهبی در کاهش تعارضات زناشویی
The Efficacy of Forgiveness Method Based on Spiritual-Religious Psychotherapy in Decreasing Marital Conflict
سمانه غفوری
samane.ghafoori@gmail.com
1
حسین حسنآبادی
2
بهروز مهرام
3
بهرامعلی قنبری هاشمآبادی
4
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
این پـژوهش بعد معنویت در خانواده را مورد بررسی قرار میدهد. برای این منظور از روش بخشودگی مبتنی بر درمانهای معنوی ـ مذهبی استفاده شده است. این مدل درمانی از روش ورثینگتون به دست آمده و با فرهنگ ایرانی منطبق شده است. روش مطالعه شبهتجربی تک موردی بوده و از بین طرحهای تک موردی نیز از طرح خط پایه چندگانه استفاده شد. مدل درمانی شامل 9 جلسه بوده و اثربخشی این روش را در ارتقای رضایتمندی زناشویی در دو زوج ایرانی داوطلب مورد بررسی قرار داده است. پس از تعیین خط پایه برای هر زوج، مداخله برای زوج اول آغاز شده و زوج دوم در جلسه چهارم زوج اول، وارد درمان گردید. شاخص بهبودی سیر صعودی منحنی در مرحله درمان نسبت به خط پایه در نظر گرفته شد. نتیجه تحقیق نشان داد که استفاده از روش بخشودگی مبتنی بر درمانهای معنوی ـ مذهبی باعث کاهش تعارضات زناشویی در این دو زوج شده است.
This research examines the spiritual aspect in family. For this goal, forgiveness method based on spiritual psychotherapy has been used. This model, which is based on Worthington’s method, has been carried out on 2 Iranian couples. This model involves 9 sessions and the effect of this method in decreasing marital conflicts has been examined. In a pseudo experimental study method the single - subject design (multiple - baseline design) was carried out. The research results demonstrated that using of forgiveness method based on spiritual psychotherapy make decreasing marital conflicts.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4142_e7f755d8de57ac8df1c6ab48f1412af2.pdf
زوج درمانی معنوی ـ مذهبی
بخشودگی
تعارضات خانواده
Spiritual Couple Therapy
forgiveness
Marital Conflicts
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
137
151
4143
Research Paper
سوگیری حافظه در افراد مضطرب غیربالینی و مقایسه آن با افراد بهنجار
Memory Bias in the Non Clinical Anxious Individuals and Comparison with Normal Individual
مجید محمودعلیلو
m_aliloo@yahoo.com
1
تورج هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
2
فاطمه ولیپور
3
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
هدف این پژوهش بررسی سوگیری حافظه در افراد مضطرب غیربالینی و مقایسه با افراد بهنجار میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمهآزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 80 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای تست اضطراب بک افراد به دو گروه (40 نفره شامل دو گروه مضطرب و یک گروه بهنجار) تقسیم شدند و تکلیف کامپیوتری سوگیری حافظه بر روی این افراد اجرا گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که افراد مبتلا به اضطراب به واژههایی با بار عاطفی اضطرابی نسبت به افراد بهنجار به طور معناداری سوگیری دارند اما در واژههایی با بار عاطفی خنثی و مثبت گروه بهنجار سوگیری معنیداری نشان دادند. نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد که افراد مضطرب در مقایسه با افراد بهنجار سوگیری حافظه بیشتری نشان میدهند.
The aim of this research was to study the memory bias in the Subclinical anxious individuals in comparison with normal individuals. In a semi experimental study, 80 students Islamic Azad University of Tabriz were chosen and investigated. After testing with Beck anxiety test they were divided into two groups (40 individuals in anxious group and 40 individuals in normal group) and Memory computer task was conducted. The data was analyzed by multi variate analysis of variance (MANOVA). The results showed that anxious individuals have significant bias in react to anxiety evoking words meaningfully relative to normal individuals but in positive and neutral words normal individuals revealed significant bias.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4143_0243fd863b21d69f3c74ec73a0fbe02a.pdf
سوگیری حافظه
اضطراب
حافظه آشکار
Memory bias
Anxiety
Covert memory
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
153
173
4144
Research Paper
عملکرد بیماران مبتلاء به ایدز در کارکردهای اجرایی
Executive Functions Performance among People with AIDS/HIV
علیرضا مرادی
moradi90@yahoo.com
1
حسین جباری
2
علیمحمد میرآقایی
3
هادی پرهون
4
دانشگاه تربیت معلم
دانشگاه علوم پزشکی تهران
هدف اصلی پژوهش حاضر عبارت است از بررسی عملکرد افراد مبتلاء به HIV/AIDS در کارکردهای اجرایی به عنوان یک بخش مهم و اثرگذار از توانائیهای شناختی. تعداد 68 نفر آزمونی شامل 34 نفر افراد مبتلاء به HIV/AIDS به عنوان گروه هدف و 34 نفر افراد عادی به عنوان گروه مقایسه در مطالعه شرکت کردند. هر دو گروه در متغییرهای جنس، سن، وضعییت ازدواج، سطح تحصیلات و شرایط اقتصادی و اجتماعی یکسانسازی شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تأثیر رویداد (IES)، سیاهه افسردگی بک، سیاهه اضطراب بک، آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین (WCST)، و آزمون برج لندن (TL) بود. نتایج نشان داد که که نشانههای PTSD، افسردگی و اضطراب در میان گروه بیمار بطور معناداری بالا است. یافتهها همچنین نشان داد که گروه بیمار در آزمونهای مربوط به کارکردهای اجرایی (آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین و آزمون برج لندن) از عملکرد پائینی برخوردار هستند. یافتههای مذکور در رابطه با نقش خود و پردازش اطلاعات در رابطه با کارکردهای اجرایی و اثرپذیریی آنها از عوامل هیجانی نظیر نشانههای PTSD قابل بحث میباشد.
The main aim of the current study was to investigate the performance of the executive functions as a major part of human cognitive abilities among individuals who suffer from HIV/AIDS. 68 subjects in two groups (34 patients with HIV/AIDS and 34 normal control subjects) who were matched by sex, age, level of education, marital, and socio- economic status participated in the study. Both groups were administered the Impact of Event Scale (IES-R), Beck’s Depression Inventory (BDI), Beck’s Anxiety Inventory (BDI), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), and Tower of London. The results indicated high PTSD symptoms, depression and anxiety among patient group. The findings also revealed that patient group showed poor performance on WCST and Tower of London comparing normal control subjects. The findings are discussed in terms of the role of the self and processes involved in executive functions regarding to psychological effects including PTSD symptoms.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4144_c4ce1fa8d6b1b7fb7fc46a063fc82925.pdf
کارکـرد اجرایـی
PTSD
HIV/AIDS
آزمـون مـرتب کـردن کارتهای ویسکانسین
آزمون برج لندن
Executive functions
AIDS
PTSD
Wisconsin Card Sorting Test
Tower of London
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2012-01-21
6
24
175
202
4145
Research Paper
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر بر بهبود رشد و مهارتهای اجتماعی دختران کمتوان ذهنی
The Study of Effectiveness of Felner Social Competence Model Instructional Programs on Intellectual Disabled Girls Social Skill and Social Growth
فرزانه میکائیلی منیع
f.michaeli.manee@gmail.com
1
علی عیسیزادگان
2
ملیحه نقوی هرزند
3
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی براساس مدل کفایت اجتماعی فلنر بر مهارتها و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله بود. برای رسیدن به این مهم از روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله شهر ارومیه را دربرمیگرفت که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند (91=N). از این تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20n=) و گواه گمارده (20n=) شدند. هـر دو گروه بر اساس میانگین ضریب هوشی و سن هـمتا گردیدند. بر اساس مؤلفههای مدل کفایت اجتماعی فلنر برنامهای آموزشی طراحی و طی 30 جلسه اجرا گردید. هر دو گـروه با اسـتفاده از آزمون مـهارتهای اجتماعی و مقیاس رشـد اجتماعی واینلند پیشآزمون و پسآزمون شدند. جهت تحلیل دادهها آزمون t گروههای وابسته و تحلیل کوواریانس بکار رفت. نتایج مربوط به مقایسه پسآزمون گروههای آزمایش و گواه نشان دادند آموزش مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر موجب بهبود مهارتها و رشد اجتماعی شده است (01/0P<). یافتههای مربوط به آزمون تـحلیل کوواریانس نـیز حاکی از وجود تـفاوت مـعنیدار نمرههای پیشآزمون و پسآزمون دو گروه برای متغیر مهارتهای اجتماعی (68/0= مجذور اتا، 56/70=F) و متغیر رشد اجتماعی (41/0= مجذور اتا، 32/46=F) بود. مقایسه ضرایب اتا و مقادیر F دو متغیر رشد و مهارتهای اجتماعی نشان داد آموزشها روی مهارتهای اجتماعی مؤثرتر واقع شدهاند.
The purpose of this research was to examine the effectiveness of social skill training on the social growth of girls between 10 to 15 years old with intellectual disability on the base of Felner Social Competence Model. To fulfill this goal, the pre test, post test and control group was used. The research population includes all intellectual disabled girls between 10-15 years old studying in exceptional schools (N=91) of Urmia in the educational year of 2008-2009. The sample size was 40 students which divided into experimental (n=20) and control groups (n=20) randomly. Both groups were paired in accordance with intelligence quotient and age. An educational plan based on the elements of Felner model was designed and performed in 30 sessions. Both groups were pre tested and post tested by social skill test and Vineland Social Maturity Scale. In order to analyze the data, the dependent t-Test and analysis Covariance were used. The results revealed that training based on Felner Social Competence model improved social skills and development (p<0.01). The results obtained from covariance indicated a significant difference between the scores before and after tests in both groups for social skill variable (0.68 - Eta, F-70.56) and social development variable (Eta -0.41, F-46.32). The comparison of Eta coefficients and F for social growth and skill variables revealed that training has been more effective on social skills.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4145_bf4e5ea7d3b8ba88b47af0cfd9e26f12.pdf
کمتوانی ذهنی
مدل کفایت اجتماعی فلنر
رشد اجتماعی
مهارتهای اجتماعی
Intellectual disability
Felner social competence mode
Social development
Social Skills