per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
1
14
4146
Research Paper
مقایسهی سیستمهای مغزی ـ رفتاری افراد سیگاری و غیرسیگاری
Comparison of Brain / Behavioral Systems (BIS/BAS) among Smokers and Nonsmokers
جلیل باباپورخیرالدین
babapourj@yahoo.com
1
رحیم داداشزاده
2
فهیمه طوسی
3
دانشگاه تبریز
دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری (BAS/BIS) در افراد سیگاری و غیرسیگاری بود. برای این منظور 124 نفر (62 نفر سیگاری و 62 نفر غیرسیگاری) از بین دانشجویان دانشگاه تبریز انتخاب و با استفاده از مقیاس بازداری/فعالساز رفتاری کارور و وایت مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای آماری با به کارگیری آزمون t گروههای مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد افراد سیگاری و غیرسیگاری در سیستم فعالساز رفتاری و زیرمقیاسهای سائق و پاسخدهی به پاداش تفاوت معنیداری باهم ندارند اما در زیرمقیاس جستجوی سرگرمی تفاوت به نفع گروه سیگاری معنیدار است (05/0p<). همچنین نتایج نشان داد دو گروه از نظر سیستم بازداری رفتاری تفاوت معنیداری (05/0p<) دارند. این تفاوت به نفع گروه غیرسیگاری بود.
This research was aimed to compare the brain / behavioral systems (BIS/BAS) of smokers and nonsmokers. For this respect, 124 students (62 smokers and 62 nonsmokers) of Tabriz University were selected and then responded to Carver and White’s BIS/BAS scale. Data were analyzed by independent samples t test. The results revealed no differences in BAS as a whole, and subscales of drive and rewarding responses, but there were differences in subscale of fun seeking (pro smokers) and BIS (pro nonsmokers).
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4146_00d91fc49eebce603db0fbea8f8e715c.pdf
سیستم بازداری رفتاری
سیستم فعالساز رفتاری
افراد سیگاری
افراد غیرسیگاری
Behavioral inhibition system
Behavioral activation system
Smokers
Nonsmokers
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
15
38
4147
Research Paper
کیفیت دلبستگی به والدین و نشانههای درونیسازیشده و برونسازیشده در نوجوانان: بررسی مقایسهای نقش پدران و مادران
Quality of Attachment to Parents and Internalizing and Externalizing Symptoms in Adolescents: a Comparative Investigation about the Role of Fathers and Mothers
شهلا پاکدامن
s_pakdamn@yahoo.com
1
پریساسادات سیدموسوی
2
سعید قنبری
3
الناز ملحی
4
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهیدبهشتی
دانشگاه شهید بهشتی.
هـدف این پژوهش بررسی رابطهی کـیفیت دلبستگی به مادر و پـدر و نشانـههای مرضی درونیسازیشده و برونیسازیشده در دورهی میانی نوجوانی و مقایسهی نقش مادران و پدران در آسیبشناسی روانی احـتمالی در نوجوانان و تعیین تـفاوت میان رابطه پدر- نوجوان و مادر- نوجوان بـه عنوان یـک پیشبینیکنندهی مهم مشکلات رفتاری- هیجانی بود. شرکتکنندگان، شامل 337 دانشآموز دختر و پسر که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامهی دلبستگی به والدین و پرسشنامهی خودگزارشدهی جوانان (نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که دلبستگی بیشتر به والدین رابطهی منفی با نشانههای مرضی درونیسازیشده و برونیسازی شده دارد. همچنین رابطهی مثبت میان والدین و نوجوانان، شامل اعتماد و ارتباط، رابطهی منفی معنادار و بیگانگی از والدین، رابطهی مثبت معناداری با نشانههای درونیسازیشده و برونیسازی شده داشت. به طور خاصتر، اعتماد به مادر در پسران و دلبستگی به پدر در دختران نیرومندترین پیشبینیکنندهی نشانـههای مرضی درونیسازیشـده و بیگانگی از پـدر، در هـر دو جنس، مهمترین پیشبینیکنندهی نشانههای مرضی برونیسازیشده بود. به طور کلی با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد که نقش پدران در بـروز مشکلات رفـتاری و هیـجانی نوجوانان، بویژه در زمینهی نشانههای مرضی برونیسازیشده مهم بوده و بررسیهای بیشتر در خصوص مکانیزمهای زیربنایی این تأثیر لازم است.
This study aimed to study the relationships between quality of attachment to mother and father, and symptoms of internalizing and externalizing during middle adolescence; to compare the father’s and mother’s roles in possible psychopathology in adolescents and to examine differences between the mother-adolescent and father-adolescent relationships as an important predictor for behavioral-emotional problems. Participants including 337 students selected by multiphasic cluster sampling completed inventory of parent attachment (IPPA) and the Youth Self-Report (Achenbach System of Empirically Based Assessment). Results showed that more attachment to parents was negatively related to internalizing as well as externalizing symptoms. Also the positive relationship between adolescents and their parents, trust and communication, were negatively related and alienation was positively related to internalizing and externalizing symptoms. More specifically, trust to mother in boys and attachment to father in girls were strongest predictors of internalizing symptoms and alienation of father was most important predictor of externalizing symptoms in both Sex. In total, in attention to findings it seems the role of fathers in incidence of behavioral and emotional problems in adolescents, specially externalizing symptoms, is important and more investigations about the underlying mechanisms of this influence are needed.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4147_4223a01c5a0c91c4ef59d1274e572500.pdf
کیفیت دلبستگی
نشانههای درونیسازیشده
نشانههای برونیسازیشده
quality of attachment
internalizing symptoms
externalizing symptoms
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
39
60
4148
Research Paper
تأثیر مصاحبهی انگیزشی و آموزش گروهی شناختی- رفتاری بر بهبود شاخصهای بهزیستی، کیفیت زندگی و مراقبت از خود در افراد مبتلا به دیابت نوع دو
The Effectiveness of Motivational Interviewing in Improving the Outcomes of Well-being, Quality of Life and Self-Care in Adults with Type 2 Diabetes
حمید پورشریفی
poursharifh@gmail.com
1
رضا زمانی
zamani@iricss.org
2
امیرهوشنگ مهریار
3
محمدعلی بشارت
besharat@ut.ac.ir
4
اسدالله رجب
5
دانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
مؤسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامهریزی
دانشگاه تهران.
انجمن دیابت ایران
هدف پژوهش حاضر، مطالعهی اثربخشی مصاحبهی انگیزشی گروهی و آموزش گروهی شناختی- رفتاری را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در خصوص شاخصهای بهزیستی، کیفیت زندگی و مراقبت از خود بود. از میان مراجعان انجمن دیابت ایران و انستیتو غدد و متابولیسم، 93 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو انتخاب شدند. سنجش در سه مرحله انجام پذیرفت؛ مرحلهی اول، خط پایه یا پیشآزمون، مرحلهی دوم، دو هفته بعد از آخرین جلسهی مداخله، مرحلهی سوم، 9 هفته بعد از آخرین جلسهی مداخله. شرکتکنندگان به طور تصادفی به گروههای مصاحبهی انگیزشی (30 نفر)، آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری (26 نفر) و کنترل (37 نفر) اختصاص یافتند. میان گروههای پژوهش از نظر ویژگیهای خط پایه (سن، سابقهی دیابت، جنسیت، آمادگی تغییر، الگوهای شخصی و شاخصهای پیامد) تفاوتی دیده نشد. برای هر کدام از مداخلهها، بر اساس راهنمای عمل، چهار جلسهی گروهی به مدت 90 دقیقه توسط روانشناس واحدی برگزار شد. یافتههای پژوهش نشان داد در بیماران دیابت نوع دو، مصاحبهی انگیزشی به شکل گروهی آن میتواند به عنوان مداخلهای موثر، کیفیت زندگی، و مراقبت ازخود (در زمینهی ورزش)، و آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری میتواند به عنوان مداخلهای مؤثر، شاخص بهزیستی، شاخص کلی مراقبت از خود، و مراقبت از خود (در زمینهی رژیم غذایی) را بهبود بخشد، و مداخلهی مصاحبهی انگیزشی گروهی، بهتر از آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری، میتواند مراقبت از خود (در زمینهی رژیم غذایی) را بهبود بخشد.
This study was aimed to study the effectiveness of group motivational interviewing and group cognitive-behavior training in improving the outcomes of well being, quality of life, and self care among adults with type 2 diabetes. From people being referred to Iranian diabetes association and Institute of gland and metabolism, 93 patients with type 2 diabetes were selected. They were assessed across three stages: first stage or baseline (pretest), second stage-2 weeks after the last session of intervention, and third stage-9 weeks after the last session of intervention. Participants were assigned into 3 groups (motivational interviewing: 30ss, group cognitive-behavior training: 26ss, and control: 37ss). There weren’t differences between groups in age, diabetes history, gender, readiness to change, personal patterns and outcome indices. For each intervention, four 90-minutes group session were fulfilled through a same psychologist. Findings revealed that group motivational interviewing could improve quality of life and self-care (exercise substrate)and group cognitive-behavior raining could improve well being, self-care, and total self-care indices (diet substrate). Meanwhile, group motivational interviewing could improve the self-care better than group cognitive-behavior training.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4148_3865b2e7bcd8903fdc49b3835b792d49.pdf
دیابت نوع دو
مصاحبهی انگیزشی (MI)
آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری
کیفیت زندگی
بهزیستی
مراقبت از خود
Type 2 diabetes
Group motivational interviewing
Group cognitive-behavior training
Quality of life
Well being
Self-care
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
61
73
4149
Research Paper
پیشبینی رضامندی شغلی معلمان براساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی
The Prediction of Teachers’ Occupational Satisfaction Based on Religious Belief and Psychological Health
یوسف رضاپور
rezapouryousef@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
هدف مطالعهی حاضر پیشبینی رضایت شغلی معلمان براساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی آنها بود. تعداد 100 نفر از دبیران نواحی پنجگانهی آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوهی تصادفی خوشهای انـتخاب و با استفاده از پرسشنامههای رضامندی شـغلی، باورهای دینـی و سلامت روانشناختی دادههای مورد نیاز جمعآوری شد. جهت تحلیل دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد که متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای دینی 40 درصد از تغییرات رضامندی شغلی معلمان را پیشبینی میکنند. در این میان سلامت روانشناختی حائز سهم 27 درصدی و باورهای دینی دارای 13 درصد بود. مبتنی بر این یافتهها میتوان عنوان کرد که سلامت روانشناختی و باورهای دینی نقش برجسته در رضامندی شغلی معلمان ایفا میکنند.
The present study aimed to predict the teachers’ occupational satisfaction based on their religious believes and psychological health. Therefore, using a random cluster method, 100 teachers were selected from five areas of Tabriz Education District. They were assessed by occupational satisfaction inventory, religious and psychological health questionnaires. Data wee analyzed by multiple regression method. Findings demonstrated that psychological health and religious belief could predict 40% of the changes observed in teachers’ occupational satisfaction. In addition, the results revealed that both psychological health and religious belief share 27% and 13% the obtained changes, respectively. In sum, the target paper suggests that psychological health and religious play a substantial role in the prediction of teachers’ occupational satisfaction.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4149_8d63689eefc2247d8cc465b080b68ce6.pdf
رضامندی شغلی
سلامت روانشناختی
باورهای دینی
Occupational satisfaction
Psychological health
Religious belief
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
75
94
4150
Research Paper
مقایسهی اثربخشی شناختدرمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان دختر
Comparing the Efficacy of Cognitive Therapy, Systematic Desensitization and Study Skill's Training on Decreasing Test Anxiety and Improving Academic Achievement of High School Female Students
فیروزه سپهریان
f_sepehrian@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
تحقیق حاضر در صدد بر آمده است تا اثربخشی روشهای شناختدرمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه را در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر سقز مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور 160 نفر به شیوهی تصادفی از آموزش و پرورش شهرستان سقز انتخاب شدند. از طریق آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر و مصاحبه بالینی 43 نفر مضطرب شدید شناخته شدند. سپس40 نفر از این تعداد به شیوهی تصادفی در گروههای آزمایشی (سه گروه) و کنترل (یک گروه) قرار گرفـتند. گروه اول شناخت درمانی، گروه دوم حساسیتزدایی تدریـجی و گروه سوم آموزش شیوههای صحیح مطالعه را به مدت ده جلسه یک و نیم ساعته تجربه کردند و گروه چهارم، گروه کنترل را تشکیل داد. سپس آزمون اضطراب امتحان برای چهار گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه بر تفاضل نمرات پیش و پسآزمون و تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل در میزان کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروههای شناختدرمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در مقایسه با گروه حساسیتزدائی تدریجی کاهش بیشتری داشته است. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در پسآزمون عملکرد تحصیلی، تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایشی و گروه کنترل نشان داد. بنابراین مـیتوان نتیجه گـرفت که شناختدرمانـی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر به حساب میآیند و به نظر میرسد که شناخت درمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه تأثیر بارزتری دارند.
The purpose of this study was to compare the efficacy of cognitive therapy, systematic desensitization and study skill training on decreasing the level of test anxiety and improving academic achievement of Saggez high school female students for this respect, 160 grade 3 subjects, were randomly selected from Saggez high schools. First, the Spielberger test anxiety scale was administered to subjects. Result the questionnaires relating to test anxiety and interview showed that 43 subjects had highly test anxiety. Then, 40 students were assigned to experimental and control groups (3 experimental & 1 Control group). Experimental groups then participated in cognitive therapy (group1), systematic desensitization (group2), and study skill trainnigin (group3), for 10 sessions of 1/30 hours. Finally the Speliberger test anxiety scale was administrated to 4 groups again. One-way analysis of variance on the difference between pre-and post-test scores and analysis of covariance showed there was significant differences among the control vs, experimental groups as for as the level of anxiety was decreased. Furthere analysis through the Tuekey test showed that the level of anxiety significantly decreased in cognitive therapy and study skill training groups compared to the Systematic desensitization group. Further more, one way ANOVA results indicated significant differences between experimental and control groups as for as academic achievement was involved. Cognitive therapy, systematic desensitization and study skill training are effective therapy on decreasing the level of test anxiety and improving academic achievement of high school female students and this effect is more obvious for Cognitive therapy and study skill training.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4150_9db21e90127182c77f9f00f0a78c9c2f.pdf
اضطراب امـحان
شناختدرمانی
حساسیتزدایی تدریجی
آموزش مهارتهای مطالعه
پیشرفت تحصیلی
Test anxiety
Cognetive therapy
Systematic desensitization
academic achievement
Study skill training
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
95
110
4151
Research Paper
بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش کلی دانشآموزان نسبت به سوءمصرف مواد مخدر
The Effectiveness of Critical Thinking Skill Training on Attitude towards Substance Abuse
فرامرز سهرابی
sohrabi@atu.ac.ir
1
افسر خلیلی
khalilimails@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبایی.
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش کلی نسبت به موادمخدر و سنجش میزان پایداری آن در دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد طراحی و اجرا شد. روش پژوهش در دو سـطح توصیفی - تحلیلی و نیمه تـجربی بود. 40 دانشآموز دبیرستانی به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از بین دانشآموزان گروه نمونه، نیمی از دانشآموزان برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتـقادی دریافت نمودنـد. میزان اثربـخشی بـرنامهی آموزشـی با مقیاس «نگرش نسبت به سوءمصرف مواد» ارزیابی شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل گردیدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتقادی، موجب تقویت نگرش منفی نسبت به سوءمصرف مواد میشود. همچنین نتایج نشان داد که اثر بخشی این برنامهی آموزشی به مدت سه ماه پایدار است. نتایج تحقیق حاضر در اثربـخشی برنامـهی آموزشی مهارت تفـکر انتقادی در تـغییر نـگرش دانشجویان نسبت به سوءمصرف مواد با نتایج تحقیقات پیشین همسو میباشد و اجرای این برنامه آموزشی به منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد در دانشآموزان توصیه میگردد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of critical thinking training on attitude change towards substance use in Yazd city high school boys. This research was carried out by two methods of descriptive - analytic and quasi experimental design. From all high school students in Yazd city, 40 students were selected through of Randomized cluster sampling. Then, half of the students received the skill of critical thinking training program. The effectiveness of this program was evaluated by the scale of “attitude towards substance abuse”. The data was analyzed by the analysis of covariance and paired sample t-test. The result of this research indicated that skill of critical thinking training program develops the negative attitude towards substance abuse. Also, this program was effective on the attitude for 3 mounth. The result of the study indicating the effectiveness of skill of critical thinking training program in changing the attitude of students towards substance abuse is compatible with previous studies. Therefore the implication of this program in order to prevent substance abuse is recommended.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4151_8fe97eb12692b1ffc9a4c348bc820ef7.pdf
مهارت تفکر انتقادی
نگرش
نگرش نسبت به مواد مخدر
سوءمصرف
Skill of critical thinking
Attitude
Attitude towards substance
Drug abuse
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
111
132
4152
Research Paper
اثربخشی گروه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و پیشگیری از عود افراد سمزدایی شده
The Effectiveness of Transactional Behavior Analytic Group Therapy on the Marital Adjustment and Prevention of Relapse in Detoxified People
سیدموسی کافی
1
رحیم ملازاده اسفنجانی
mollahzadeh@gmail.com
2
مرتضی نوری
3
ایرج صالحی
4
دانشگاه گیلان
دانشگاه گیلان
عود اعتیاد در افراد سمزدایی شده، یکی از معضلات مهم درمانی برای سوءمصرف مواد است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر گروه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و پیشگیری از عود افراد سمزدایی شده میباشد. این پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با گروه کنترل نابرابر انجام گرفت. با استفاده از نمونهگیری در دسترس و از افـراد سمزدایی شده مراجعهکننده به مرکز دولتی درمانی نگهدارنده با متادون شهرستان بجنورد، 24 نفر به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه در پیشآزمون، مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر و پیشبینی از بازگشت رایت و همکاران را کامل کردند و پس از انجام گروه درمانی با گروه آزمایش، پسآزمون و پس از 5 ماه، آزمون پیگیری از هر دو گروه گرفته شد. در هنگام تکمیل آزمون پیگیری، مرفین چک نیز انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که از لحاظ وسوسهی مصرف مواد بین دو گروه تفاوت معنیداری در پسآزمون و مرحله پیگیری وجود دارد، اما بین سازگاری زناشویی و احتمال مصرف مواد تفاوت معنیداری مشاهده نشد. طبق نتایج این پژوهش، گروه درمانی به روش تـحلیل رفتار مـتقابل مـمکن است از لحاظ وسوسهی مصرف مواد در افراد سمزدایی شده مؤثر باشـد و میتواند مورد توجه متخصصان قرار گیرد.
Relapse phenomenon among detoxified people is an important therapeutic problem for substance abuse. The aim of this research was the study of effectiveness of transactional behavior analytic group therapy on the marital adjustment and prevention of relapse in detoxified people. The research design was quasi experimental with witness group. By using of available sampling of detoxified people who referred to government centers for maintenance therapy with methadone, 24 subjects that divided to two experimental and witness groups (12 subjects for each group) selected of Bojnord city. Each subjects completed the marital adjustment scale of Spanier and Wright's & et al relapse prediction scale as Pretest. Post test administered after group therapy and after 5 months a follow- up test administered among two groups. Morphine test has done with follow up test simultaneously. Independent samples t- test and covariance analysis has run for analyzing of data. The results showed that tempting of substance use was significantly differed in post test and follow up, but there was no significant difference in the marital adjustment and probability of substance use. Finding of this research showed, the transactional behavior analytic group therapy may be effective in temptation of substance use among detoxified people and it can considered by specialists.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4152_639c06436aa29a421a1c84efce108331.pdf
گروه درمانی
تحلیل رفتار متقابل
سازگاری زناشویی
عود
افراد سمزدایی شده
Group therapy
Transactional behavior analytic
Marital adjustment
Relapse
detoxified people
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
133
153
4153
Research Paper
بررسی رابطه محیط اجتماعی (جو مدرسه) و میزان خودتنظیمی در دانشآموزان دبیرستانی
The Relationship between School Social Environment (School Climate) and Students’ Level of Self-regulation at high Schools in Mashhad
انسی کرامتی
keramaty_ensi@yahoo.com
1
فاطمه شهامت ده سرخ
2
حسین خسروی
3
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه پیام نور مشهد
عوامل متعددی وجود دارند که میتوانند بر میزان خودتنظیمی دانشآموزان اثرگذار باشند. در پژوهش حاضر به بررسی نقش جو یا محیط اجتماعی مدرسه (که حاصل ادراک جمعی افراد از محیط کاریشان میباشد)، در این زمینه پرداخته شده است. همچنین این فرضیه که «جو باز مدرسه پیشبینیکننده سطوح بالاتر خودتنظیمی است» مورد آزمون قرار گرفت. نمونه مورد بررسی 415 نفر از دانشآموزان سال سوم 4 دبیرستان دخترانه در سال تحصیلی 1389-1388 بودند که در دو طبقه دارای موقعیت اجتماعی- اقتصادی بالا و پایین قرار داشتند و به سه پرسشنامه مربوط به «جو اجتماعی مدرسه»، «خودتنظیمی» و «انگیزش تحصیلی»، پاسخ دادند. در این مطالعه که به روش علی- مقایسهای انجام شد؛ وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی (نمره معدل دانشآموزان)، مورد کنترل قـرار گـرفت و تجزیه و تـحلیل نـتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون چنـدگانه با مـدل سلسلهمراتبی، جهت بررسی سهم متغییر پیشبین (جو مدرسه) نشان داد که فرضیه مورد پژوهش تأیید شده و سه متغیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و جو مدرسه، پیشبینیکننده معناداری برای سطوح بالاتر خودتنظیمی هستند. همچنین متغیر جو مدرسه 6/18% از واریانس متغیر ملاک را در این پژوهش، پیشبینی کرد (01/0>p ،38/23).
There are diverse influential factors affecting students’ level of self-regulation. In the current study, the role of school social environment in students’ degree of self-regulation was examined. Furthermore, this hypothesis was tested that ‘open climate in school can anticipate the higher levels of self- regulation’. The participants were 415 junior female students at four high schools in 2009-2010 academic years belonging to two socio-economic classes (low and high) of society. They were required to answer three questionnaires assessing school social climate, self-regulation and academic motivation. In the present study which was conducted via a casual-comparative method, socio-economic situation, academic motivation and academic achievement (the students’ GPAs) were controlled. The findings of multiple regression analysis with hierarchical model supported the examined hypothesis and three variables of socio- economic situation, academic motivation and school climate were found to be the significant predictors of the higher levels of self- regulation. It was also found that 18.6% of the variation in students’ self-regulation can be explained by taking school climate into account (23.38, p01/0>)
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4153_63cf60976e8dd01eb2e90f42b3aec107.pdf
جو مدرسه
خودتنظیمی
انگیزش تحصیلی
وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی
School Climate
self-regulation
academic motivation
Socio-Economic Situation
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
155
181
4154
Research Paper
مدل روابط علّّی هیجان منفی، باورهای مرکزی، باورهای مرتبط با مواد، عقاید وسوسهانگیز و تنظیم هیجان با بازگشت به مصرف مواد
The Causal Model of Relationships of Negative Emotions, Core Beliefs, Substance-related Beliefs, Craving and Emotion Regulation with Substance Abuse Relapse
شهرام محمدخانی
sh.mohammadkhani@gmail.com
1
نگار صادقی
2
ولیالله فرزاد
3
دانشگاه تربیت معلم تهران
دانشگاه تربیت معلم تهران
پژوهش حاضر به منظور بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای شناختی باورهای بنیادی، باورهای مرتبط با مواد، عقاید وسوسهانگیز، هیجان منفی و توانایی تنظیم هیجان با برگشت به مصرف مواد در قالب یک مدل علّی انجام شد. 300 نفر از معـتادان خود مـعرف به مراکز درمان اعـتیاد شهرستان جـهرم از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از مقیاسهای نگرش ناکارآمد، باورهای مرتبط با مواد، پرسشنامه افسردگی- اضطراب- استرس، پرسشنامهی عقاید وسوسهانگیز، و خردهمقیاس تنظیم هیجان پرسشنامه هوش هیجانی شات مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدل فرضی بازگشت به مصرف مواد از برازش مناسبی برخوردار است و واریانس معناداری از بازگشت به مصرف مواد را تبیین میکند. بر اساس این مدل، مجموعهای از متغیرهای شناختی شامل باورهای مرکزی، عقاید مرتبط با مواد و عقاید وسوسهانگیز و راهـبردهای تنـظیم هـیجان در رابـطهی بین هیـجانهای منفی و بازگشت بـه مـصرف مواد میانجیگری میکنند. استفاده از تکنیکهای شناختی رفتاری برای شناسایی و تغییر باورهای مرکزی، باورهای مرتبط با مواد و آموزش راهبردهای انطباقی مقابله با وسوسه و تنظیم هیجان، باید بخش مهم برنامهی درمان سوء مصرف مواد باشد.
The purpose of this study was to test the direct and indirect relationships of negative emotion, core beliefs, substance-related beliefs, craving, and emotion regulation with relapse of substance abuse. A sample of 300 addicts in Jahrom city were selected by available sampling and completed depression- anxiety- stress scale, dysfunctional attitude scale, substance-related beliefs questionnaire , craving beliefs, negative emotion and emotion regulation scales. The collected data were analyzed by path analysis method. The results indicated that the hypothetical model had a good fitness and explain significant variance of substance abuse relapse. According to this model a set of cognitive variable such as core beliefs, substance-related beliefs, craving beliefs and emotion regulation strategies mediated in relationship between negative emotion and substance relapse. Use of the cognitive techniques to identify and modifying of core beliefs and substance-related beliefs and training of adaptive coping with craving and emotion regulation strategies should be an important part of prevention and treatment programs.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4154_8edb70e25b6a72a09d0a6cc426b836a2.pdf
باورهای مرکزی
باورهای مرتبط با مواد
وسوسه
هیجان منفی
تنظیم هیجان
بازگشت به مصرف مواد
Negative emotions
Core beliefs
Substance-related Beliefs
Craving
Relapse
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
183
200
4155
Research Paper
مقایسهی عوامل شخصیتی در بین دانشآموزان دختر پرخاشگر و غیرپرخاشگر
A Comparison of Personality Factors among the Aggressive and Nonaggressive Female Students
میرمحمود میرنسب
mirnasab2002@yahoo.com
1
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
2
بصیره زندکریمی
3
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع علّی ـ مقایسهای بوده که به مطالعه عوامل شخصیتی در میان دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستان در دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر پرداخته است. حجم نمونه مورد مطالعه 150 نفر بوده است (75 دانشآموز پرخاشگر و 75 دانشآموز غیرپرخاشگر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و از طریق سرند کردن انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش، با اجرای پرسشنامههای پرخاشگری و آزمون شخصیتی نئو جمعآوری گردید. یافتههای مطالعه حاکی از آن بود که دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر از نظر عاملهای شخصیتی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند، به این ترتیب که گروه پرخاشگر از نظر عاملهای N و E میانگین بالاتری نسبت به گروه غیرپرخاشگر و گروه غیرپرخاشگر از نظر عاملهای O، A و C میانگین بالاتری نسبت به گروه پرخاشگر دارند. نتایج پژوهش در راستای معدود پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه بوده و این یافتهها، میتوانند در زمینهی شناسایی و کشف عوامل مؤثر در رفتار پرخاشگرانه نوجوانان، شناخت دانشآموزان با زمینهی پرخاشگری و پیشگیری از بروز یا تشدید این رفتارها کاربرد داشته باشند.
The purpose of this causal-comparative research was to compare the personality factors among the junior high school female students in two groups (aggressive and nonaggressive). A total of 75 aggressive students and 75 nonaggressive students were selected by cluster random sampling and screening methods. NEO-PI-R and General Aggression Questionnaires were administered for gathering dada. The results indicated that aggressive and nonaggressive students were significantly different in personality factors. The Aggressive group did have a higher mean in E and N factors than non- aggressive ones. The non-aggressive students were significantly higher than aggressive students in C, A and O factors. The findings were supported by few studies that have been conducted in the field. The findings have some implications in recognizing effective personality factors in relation to adolescents’ aggressive behavior, identifying at risk students and preventing aggressive behaviors.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4155_43caa6808b876b51c61becaaf955b269.pdf
پرخاشگری
عوامل شخصیتی
aggression
Personality Factors
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2011-10-23
6
23
201
221
4156
Research Paper
همبستههای سلامت روانی: شادکامی، ورزش و هوش هیجانی
Correlates of Mental Health: Happines, Sport, Emotional Intelligence
حمید یعقوبی
hyaghubi@yahoo.com
1
مجید برادران
psycho_2000mb@yahoo.com
2
دانشگاه شاهد
دانشگاه پیام نور
طی دهههای اخیر مسائل مربوط به بهداشت روانی دانشجویان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مطالعات متعددی به بررسی عوامل مؤثر بر سلامت روانی، نحوهی سازگاری دانشجویان با محیط جدید و چگونگی شکلگیری آسیبهای روانی شایع در آنها پرداختهاند. در این راستا هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی سازههای ورزش، شادکامی و هوش هیجانی با سلامت روانشناختی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان نخبه ایرانی در سال تحصیلی 88-1387 تشکیل میدهند که 160 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه سلامت عمومی فهرست شادکامی آکسفورد و مقیاس هوش هیجانی پاسخ دادند. در مطالعه حاضر علاوه بر استفاده از شاخصهای توصیفی، از همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون آماری t گروههای مستقل استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شادکامی، ورزش و هوش هیجانی با سلامت روانشناختی همبستگی مثبت معناداری دارد. همچنین یافتهها بیانگر این مطلب است که این مؤلفهها به طور معناداری قادر بـه پیشبینی سلامت روانشناختی دانشجویان میباشند. سرانجام اینکه نتایج حاکی از این نکته بودند که بین دو گروه ورزشـکار و غـیرورزشکار در سازههای شادکامی، هوش هیجانی و سلامت روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد.
In the recent decades, attention has been raised to the mental health problems of college students and important factors that influence their psychological well-being. In this regard, the main goal of present study was to study the relationship between sport, emotional intelligence and happiness with the mental health. The Oxford Happiness Inventory, GHQ-28, and the Emotional Intelligence Scale were completed by a sample of 160 elite university students. Data were analyzed by, person correlation; regression and independent t-test. Results showed that there is positive correlation between sport, emotional intelligence and happiness with mental health. Also result indicated that these factors predicted elite University student’s mental health, significantly and showed that there are significant differences between sportsmen and non sportsmen college students in mental health, emotional intelligence, and happiness.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4156_016fd3e68a36044a436e99cf3c56fc3b.pdf
سلامت روان
شادکامی
هوش هیجانی و ورزش
Mental Health
Happiness
Emotional Intelligence and Sport