per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
1
19
4311
Research Paper
بررسی نقش عوامل تعیینکننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز
Study of Determinant Factors Role of Students’ Social Well-Being
جلیل باباپورخیرالدین
babapourj@yahoo.com
1
فهیمه طوسی
2
عیسی حکمتی
3
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی- مدرس دانشگاه جامع علمی- کاربردی
کارشناس ارشد روانشناسی
هدف مطالعة حاضر بررسی نقش عوامل تعیینکننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. بدین منظور 384 دانشجو (212 پسر، 172 دختر) از بین دانشجویان دانشگاه تبریز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و سپس پرسشنامة سلامت اجتماعی کییس را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از روش تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانشجویان رشتههای مختلف فقط در خردهمقیاس شکوفایی اجتماعی در سطح 05/0p< تفاوت معناداری وجود دارد. بررسیهای بیشتر نشان داد که دانشجویان گروه علوم انسانی خودشکوفایی اجتماعی بیشتری از گروه فنی- مهندسی نشان میدهند. نتایج تحلیل دادههای مربوط به متغیرهای قومیت، تحصیلات والدین و وضعیت اجتماعی- اقتصادی نشان داد که متغیرهای مذکور تأثیری بر سلامت اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه ندارند. همچنین در زمینة متغیر جنسیت، نتایج آزمون t حاکی از آن است که بین دختران و پسران در هیچیک از خردهمقیاسهای سلامت اجتماعی تفاوت وجود ندارد، یعنی جنسیت تأثیری بر سلامت اجتماعی دانشجویان ندارد.
The purpose of present study was to study students' social well-being and role of its determinant factors.
To this purpose 384 students (212 boys and 172 girls) were selected from Tabriz University by multi stage cluster sampling and completed Keyes social well-being questionnaire. One-way analysis of variance and independent t-test were used for data analysis.
Results showed that there is significant difference between human sciences and technical science students in social self-actualization and not in other subscales of social well-being. Other findings showed that there is no difference between student’s races, parent education and socio-economic status in total social well-being and its subscales. Also results showed that there is not significant difference between boys and girls in total social well-being and its subscales.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4311_033c4e1a9757084c981cf72e19173412.pdf
سلامت اجتماعی
عوامل تعیینکننده، دانشجویان
social well-being
determinant factors
students
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
21
41
4312
Research Paper
مقایسهی عملکرد خانوادههای دارای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی (ADHD) با خانوادههای دارای کودکان بهنجار
Comparison of Family Functioning of Mothers with and without ADHD Children
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
عیسی حکمتی
2
محسن سودمند
3
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی
کارشناس ارشد روانشناسی
علایم و نشانههای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میتواند تعامل والدین و عملکرد خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر نیز مقایسة عملکرد خانواده های دارای فرزند پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با گروه کنترل بوده است. بدین منظور 29 نفر از مادران کودکانی که با استفاده از مصاحبة بالینی و پرسشنامة CSI-4 تشخیص نقص توجه/ بیشفعالی دریافت کردهاند، ابزار سنجش خانواده را تکمیل کردند. این کودکان به صورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی پنجگانة آموزش و پرورش شهرستان تبریز انتخاب شده بودند. گروه مقایسه نیز شامل مادران کودکان عادی بود که کودکانشان از بین دانشآموزان همان مدارس انتخاب شده و مادران از نظر سن، ابعاد خانواده و تحصیلات با گروه اصلی همتا شده بودند. تحلیل دادههای به دست آمده نشان داد که بین عملکرد خانواده در خانوادههای دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و گروه کنترل در بعد حل مسأله و پاسخدهی عاطفی در سطح 05/0>p، و آمیزش عاطفی در سطح 001/0>p و کنترل در سطح 001/ 0 تفاوت معنادار وجود دارد.
ADHD symptoms may affect parent interaction and family function. The purpose present study was to compare family functioning in mothers with and without ADHD children. To this aim, mothers of 29 ADHD children that have diagnosed by clinical interview and CSI-4 questionere, completed Family Assessment Device (FAD). Children were selected by cluster random sampling from Tabriz education organization. Comparison group was including Non-ADHD children mothers that matched with ADHD mothers group in age, family dimension (number of family member) and education level.
Results showed that there are significant differences between family functioning of ADHD and non-ADHD mothers in problem solving, affective responsiveness, affective involvement and control dimension.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4312_5895c3353c1af689fd1358296d5a7447.pdf
نقص توجه/ بیشفعالی
عملکرد خانواده
مادر
ADHD
Family function
Mother
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
49
62
4313
Research Paper
هنجاریابی پرسشنامة 6 عاملی شخصیت HEXACO-PI-R در دانشجویان ایرانی
Standardization of Revised HEXACO Personality Inventory (HEXACO-PI-R) in Iranian Students
حسن پالاهنگ
1
حمیدطاهر نشاطدوست
2
حسین مولوی
3
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
دانشیار دانشگاه اصفهان
استاد دانشگاه اصفهان
در این مقاله پرسشنامهی 6 عاملی شخصیت HEXACO-PI-R که از مطالعات فرهنگ واژگان ساختار شخصیت در 7 کشور جهان استخراج شده است از نظر ساختار عاملی، پایایی و اعتبار مورد بررسی قرار گرفته است. پرسشنامهی شخصیتی 6 عاملی HEXACO-PI-R دارای 24 مقیاس صفات است و 6 عامل شخصیتی صداقت- فروتنی (H)، هیجانپذیری (E)، برونگرایی (X)، توافق (A)، وظیفهشناسی (C) و باز بودن به تجربه (O) را در بر میگیرد.
این مطالعه از نوع زمینهیابی بوده و جامعة آماری پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای وزارت علوم و فناوری تشکیل میدادند. نمونة مورد مطالعه 711 نفر دانشجو (302 نفر مذکر و 409 نفر مؤنث) از 5 دانشگاه کشور (شهید بهشتی، اصفهان، تبریز، کرمان و شهرکرد) بودند. در این مطالعه همچنین ساختار 6 عاملی پرسشنامة HEXACO-PI-R در دانشجویان ایرانی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین همهی مقیاسهای پرسشنامة پایاییهای درونی بالایی منطبق بر ساختار 6 عامل فرض شده و اعتبار همگرای کافی با متغیرهای خارجی نشان دادند. این مطالعه نشان داد که پرسشنامة 6 عاملی شخصیت HEXACO-PI-R ابراز مناسبی برای سنجش ابعاد مختلف شخصیت در جامعة دانشجویی کشور است. بررسی اعتبار این پرسشنامه در سطح جمعیت عمومی پیشنهاد میشود.
In this paper, the validity, reliability and structure of Revised HEXACO personality inventory questionnaire which derived from seven worlds lexical studies of personality have been studied. The Revised HEXACO Personality Inventory (HEXACO-PI-R) consists of 24 personality trait scales that define the six personality factors named Honesty-Humility(H), Emotionality(E), Extraversion(X), Agreeableness (A), Conscientiousness (C), and Openness to Experience(O). This study was cross-sectional and involved a sample of 711 (302 men, 409 women) undergraduate students, from five universities including Shahid Beheshti, Isfahan, Tabriz, Kerman and Shahr Kord. All HEXACO-PI-R scales showed high internal consistency reliabilities confirmed to the hypothesized six-factor structure and showed adequate convergent validities with external variables. Also this study showed that the HEXACO-PI-R is valid tool for measuring different dimensions of personality in Iranian students. We recommend validity study of HEXACO-PI-R in general population.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4313_52a87f38bcdb23aaae95a69a3281c596.pdf
هنجاریابی
پرسشنامه HEXACO-PI-R
دانشجویان ایرانی
Validity
reliability
HEXACO-PI-R
Iranian students
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
63
84
4314
Research Paper
اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر نگرش نسبت به مصرف سیگار در دانش-آموزان پسر سال اول متوسطه
The Effectiveness of Group Reality Therapy in Attitude toward Smoking among Male Students of High School
امیر پناهعلی
1
عبداله شفیعآبادی
2
قدسی احقر
3
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار پژوهشکده تعلیم و تربیت
هدف از این پژوهش تعیین میزان اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر نگرش نسبت به مصرف سیگار است. جامعهی مورد مطالعه شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی اول منطقهی 2 شهر تبریز است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای 48 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی نگرش نسبت به مصرف سیگار استفاده شد و واقعیت درمانی گروهی در بین گروه آزمایشی طی 10 جلسه، هر جلسه به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه انجام پذیرفت و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t گروههای مستقل و آزمون t گروههای همبسته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نگرش نسبت به مصرف سیگار دانشآموزانی که واقعیت درمانـی گروهی در بین گروه آزمایشی را دریافت کردهاند به طور معنیدار و منفی، پایینتر از نـگرش دانشآموزانی است که واقعیت درمانی گروهی را دریافت نکردهاند به عبارت دیگر واقعیت درمانی گروهی در کاهش نگرش مثبت بالای دانشآموزان پسر نسبت به مصرف سیگار تأثیر دارد.
The study aim is investigating the effectiveness of group reality therapy on attitude toward smoking among male students. Population includes male students in first year of high schools in Tabriz, area 2.48 person were selected as samples via mono stage cluster sampling.
In order to collect data, attitude toward smoking questionair was used. Experiment group received group realiting therapy one session every week, for one hour and Forty-five minutes for ten weeks. independendent and paired test were applied to analyze data.
Results showed that the attitude of students who received group reality therapy is significantly lower than the students who didn’t receive group reality therapy.
Group reality therapy has effection attitude toward cigarette smoking in male students and it leads to reduce high positive attitude toward smoking.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4314_47b5fd90cf3aace211a163e4283795d8.pdf
واقعیت درمانی گروهی
نگرش نسبت به مصرف سیگار
Group reality therapy
Attitude toward smoking
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
85
115
4315
Research Paper
نظریه ذهن: تحول و رویکردها
Theory of Mind: Development, Approaches, and Neurobiological Basis
زینب خانجانی
zeynabkhanjani@yahoo.com
1
فاطمه هداوند خانی
2
دکترای روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه تبریز
توانایی نسبت دادن حالتهای ذهنی یعنی نیات، احساسات، خواستهها و باورها به خود و دیگران و درک این که حالات ذهنی دیگران میتواند متفاوت از حالات ذهنی خود فرد باشد اصطلاحاً نظریهی ذهن یا اختصاراًTOM نامیده میشود. امروزه نظریهی ذهن برای اشاره به ظرفیتشناختی خاصی استفاده میشود. بر پایهی رشد این ظرفیت شناختی است که رفتارهای دیگران معنیدار شده و قابل درک میشوند. عنصر اساسی در نظریهی ذهن درک عوامل هدفمندی رفتار و جهتدار بودنِ ادراک دیگران است. خاستگاه تکاملی نظریهی ذهن به نخستینیهای غیرانسانی برمیگردد. نظریه ذهن احتمالاً واکنشی انطباقی به تعاملات اجتماعی اولیه میباشد (پریماک و وودراف، 1978). در سه دههی اخیر پیشرفتها و پژوهشهای گستردهای در زمینهی تحول نظریهی ذهن در کودکان نابهنجار، زیربناهای عصبی فیزیولوژیکی آن در مغز و اکتشاف بخشهای مؤثر در این واکنششناختی و نقش نورونهای آیینهای، هم چنین بررسیهایی در مورد نظریههای مختلف در این حیطه مهم تحولی صورت گرفته است. به دنبال تحقیقات گسترده در زمینهی تحول بهنجار نظریهی ذهن، بخش آسیبشناسی نظریهی ذهن نیز به سرعت رو به گسترش بوده و هر روز با نتایج چشمگیری در مورد نقصهای نظریهی ذهن در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیتی، کودکان اتیستیک، سندرم آسپرگر و غیره مواجه هستیم. در این مقاله تلاش شده است بیشتر به بررسی تاریخچهی نظریهی ذهن، نظریهی ذهن به عنوان ابزاری برای سازگاری با پیچیدگیهای اجتماعی، رویکردهای نظری مختلف در زمینهی نظریهی ذهن، مراحل مختلف تحول نظریهی ذهن در کودکان بهنجار، مکانیزمهای مغزی نظریهی ذهن، ارتباط نظریهی ذهن با سایر تواناییها پرداخته شود.
The ability to attribute mental states such as beliefs, intentions, desires, and emotions to self and others, and to understand that others' mental states can be different from own mental states is called theory of mind or TOM. Others' behavior will be significant and understandable on the basis of development of this cognitive capacity. The basic element in theory of mind is perceiving intentionality of behavior and directedness of others' perception. The evolutionary origin of theory of mind is traced to primates. Theory of mind is probably an adaptive reaction to early social interactions (premack & Woodruff, 1978). In three last decades, many researches was conducted on the theory of mind development in normal children, neurophysiology of theory of mind in the brain and discovering involving regions in this cognitive action, the role of mirror neurons, and theoretical approaches. After broad investigations on the normal development of theory of mind, now psychopathology of TOM became centre of attention in disorders such as schizophrenia, personality disorders, autism spectrum disorders, Asperger syndrome, and so on. In this paper, history of TOM, theory of mind as an adaptive behavior in response to complexity of social life, theoretical approaches, stages of Tom development in intact children, cortical mechanisms of TOM, relationship between TOM and other cognitive abilities are discussed.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4315_b8ebc23c588cfe06246d3a4ac527771c.pdf
نظریهی ذهن
تحول بهنجار کودک
رویکردهای نظری
Theory of mind
Child normal development
Theoretical approachs
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
117
154
4316
Research Paper
مدلیابی روابط ساختاری بین صفات شخصیت، سبکهای مقابله با تنیدگی و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر و پسر
Modeling the Structural Relationships among Personality Traits, Stress Coping Styles and Subjective Well-being of Male and Female Undergraduate Students
علی خدائی
1
امید شکری
2
دستیار علمی دانشگاه پیام نور، مرکز بیجار
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین صفات شخصیت، سبکهای مقابله و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دختر و پسر بود. 446 دانشجو (167 پسر و 279 دختر) به فهرست پنج عامل (BFI؛ جان، دوناهو و کنتل، 1991)، نسخه کوتاه فهرست مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (CISS؛ اندلر و پارکر, 1990) و مقیاسهای بهزیستی ذهنی پاسخ دادند. به منظور بررسی تفاوتهای جنسیتی در صفات شخصیت، سبکهای مقابله با تنیدگی و مقیاسهای بهزیستی ذهنی از تحلیل واریانس چندمتغیری و به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی, از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج MANOVA نشان داد که به طور کلی، بیـن دو جنس از نظر عامـلهای برونگرایی و روانرنجورخویی، سبکهای مـقابله مسألهمدار، هیجانمدار و اجتنابی و مقیاسهای عاطفه مثبت، عاطفه منفی و رضایت از زندگی تفاوت معنادار بود. نتایج SEM نشان داد که بهزیستی ذهنی بالا از طریق نمرات بالا در عامل برونگرایی و نمرات پایین در عامل روانرنجورخویی و سبک مقابله هیجانمدار، پیشبینی شد. همچنین، نتایج نـشان داد که رابـطهی بین عاملهای برونگرایی و روانرنجورخویی تنها از طریق سبک مقابله هیجانمدار میانجیگری شد. در این الگو، تـمام وزنهای رگـرسیونی از نـظر آماری مـعنادار بوده و متغیـرهای پیشبینیکنندهی الگو، 85/0 از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر، ضرورت بازشناسی نقش ویژگیهای شخصیتی و متغیر جمعیتشناختی جنسیت را در پیش بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان مورد تأکید قرار میدهد. تلویحات یافتههای پژوهش حاضر برای روان شناسان سلامت بحث میشود.
The purpose of this study was to examine the relationships among extraversion, neuroticism, coping styles and subjective well-being. 419 students (167 male 279 female) completed the Big Five Inventory (BFI, John, Donahue & Kentle, 1991), the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS, Endler, & Parker, 1990) and the Scales of Subjective Well-being. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and Structural Equation Modeling (SEM) were used to assess the gender differences in personality traits, coping styles and subjective well-being and the relationships among latent and measured variables in the conceptual model, respectively. MANOVA results indicated that significant gender differences were found on personality traits, coping styles and subjective well-being. SEM Results indicated that higher levels of subjective well-being were predicted by higher scores of extraversion and lower scores of neuroticism factor and scores of emotion oriented coping style. Results also indicated that the relationship between extraversion and neuroticism factors and subjective well-being by emotion oriented coping styles is mediated. All of the regression weights in the model were statistically significant, and model's predictors accounted for 85% of the variance in subjective well-being. The findings emphasize the need to recognize the role of personality traits and gender differences in predicting subjective well-being. Implications of these results are discussed for health psychologists.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4316_ef42adf76dcc9da4569e129255279e2b.pdf
برونگرایی
روانرنجـورخویی
سبکهای مقابـله
بهزیستی ذهنی
مدلیابی معادلات ساختاری
extraversion
Neuroticism
Coping styles
Subjectve well being
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
155
184
4317
Research Paper
بررسی یک مدل پیشنهادی برای پیشایندها و پیامدهای گذشت در ازدواج
A Study of a Proposed Model for Some Precedents and Outcomes of Forgiveness in Marriage
رضا خجستهمهر
khojasteh_r@scu.ac.ir
1
امین کرایی
2
غلامرضا رجبی
3
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
استادیار دانشگاه شهید چمران
هدف پژوهش حاضر، پیشنهاد مدلی از پیشایندها و پیامدهای مهم گذشت در جهت شناخت بهتر و کاملتر مفهوم گذشت میباشد. نمونهی مورد مطالعه در این پژوهش شامل 245 نفر مرد و 247 نفر زن بودند که از بین والدین دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس گذشت صفت (TFS)، مقیاس اسناد ارتباطی (RAM)، شاخص کیفیت ازدواج (QMI)، مقیاس صفات همدلی باتسون (BEA)، خردهمقیاس نگرش مذهبی پرسشنامهی رضایت زناشویی انریچ ENRICH))، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و خردهمقیاس خشم فهرست تجدیدنظر شـدهی علائم روانـی R-90SCL میباشند. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و بر اساس نرمافزار AMOS ویرایش 7 استفاده شد. مدل ارزیابی شده از شاخصهای برازندگی خوبی برخوردار بود. بـر اساس نـتایج مدل معادلات ساختاری کیفیت مثبت زناشویـی هم بـه صورت مستقیم و هـم غـیرمستقیم از طریـق اسنادهای علی و مسؤولیتپذیری باعث افزایش گذشت میشود. اسنادهای علی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق اسنادهای مسؤولیت و همدلی موجب ارتقای گذشت میشود. اسنادهای مسؤولیت نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهواسطهی همدلی باعث افزایش گذشت میشود. همدلی نیز بهصورت مستقیم باعث افزایش گذشت میشود. نگرشهای مذهبی نیز بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق اسنادهای مسوولیت باعث ارتقای گذشت میشود. گذشت نیز باعث افزایش سلامت روانی و کاهش پرخاشگری در میان همسران میشود. مضامین درمانی و آموزشی نتایج و مدل ارائه شده توسط پژوهش حاضر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
The purpose of this study was to test the proposed model for some precedents and outcomes of forgiveness in marriage. The subjects of the study were 492 parents of high school students (husbands= 245; wives= 247) in Ahvaz. Participants completed Trait Forgivingness Scale (TFS), Relationship Attribution Measurement (RAM), Quality of Marriage Index (QMI), Batson Empathy Adjectives (BEA), religious attitude subscale of Enriching and Nurturing Relationship Issue, Communication and Happiness (ENRICH), General Health Questionnaire (GHQ) And Symptom Checklist 90- Revised (SCL-90). Amos-7 project software was applied for Structural Equation Modeling (SEM). The tested model had a good fit. Based on the tested structural equation modeling positive marital quality was predictive of forgiveness both directly and indirectly through responsibility and causal attributions. Moreover, causal attribution predicted forgiveness indirectly through responsibility attributions and empathy. Also responsibility attributions facilitated forgiveness both directly and indirectly through empathy. Besides, empathy directly predicted more forgiveness. Religious attitude were predictive of forgiveness both directly and indirectly through responsibility attributions. Likewise forgiveness was predictive of mental health and aggression directly. The results obtained and the models presented in this study are discussed in terms of their therapeutic and educational implications on forgiveness.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4317_660f394bb34912669f1e95a83c004a8e.pdf
گذشت
کیفیت زناشویی
همدلی
نگرش مذهبی
پرخاشگری و ازدواج
forgiveness
quality of marriage
empathy
Religious attitude
aggression
marriage
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
185
201
4318
Research Paper
نقش باورهای معرفت شناختی، سبکهای تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان
The Role of Epistemological Beliefs, Thinking Styles, and Learning Strategies on Academic Performance of Students
اکبر رضائی
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی، سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور اجرا شد. به همین منظور تعداد 231 نفر از دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی
دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای به شیوة تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش عـبارتـند از: (1) پرسشنامة باورهای مـعرفتشناختی (شـومر، 1990)، (2) پرسشنامة سبکهای تفکر (استرنبرگ، 1997)، و (3) پرسشنامه راهبردهای یادگیری (پینتریچ و دی گروت، 1990). در این پژوهش معدل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد و تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسـون برای تحلیل دادهها استـفاده شد. نتـایج نشان داد که دو متغیر باورهای معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی و راهبردهای یادگیری خودنظمدهی پیشبینی کنندههای معنیداری برای عـملکرد تحـصیلی هستند. از این دو متـغیر، باورهای معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی ارزش بتای بالاتری در مقایسه با راهبردهای یادگیری خود نظمدهی داشت. بقیة متغیرها پیشبینیکننده معنیداری نبودند. هر چند که برخی متغیرها، از جمله باورهای معرفتشناختی یادگیری سریع/ ثابت و سبک تفکر قانونگذارانه ارتباط منفی معنیداری با عملکرد تحصیلی داشتتند. با این حال، وارد معادلهی رگرسیون نشدند. این احتمال وجود دارد که این متغیرها به طور غیرمستقیم از طریق تاثیرگذاری بر سایر متغیرها عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار میدهند.
The aim of this research is to study the relationship between epistemological beliefs, thinking styles, learning strategies with academic performance of Payame Noor University students of humanities. 231 psychology, education and social science students were selected randomly as a sample via monostage cluster sampling. Instruments included epistemological beliefs questionnaire (Schommer, 1990), thinking styles inventory (Sternberg, 1997), learning strategies questionnaire (Pintrich, & De Groot, 1990). Students average was used as dependent measure. Multiple regression analysis and Pierson correlation was carried out to analyze data. The results showed that epistemological beliefs simplicity/ certainty knowledge and self regulated learning strategies were the meaningful predictors factors of student academic performance. Compared to self-regulating learning strategies, epistemological beliefs of simplicity/ certainty knowledge had higher beta value. Other variables were not meaningful predictors. Even though, some of the variables such as epistemological beliefs of Fixed/ quick learning and legislative thinking style did have negative and meaningful correlation with academic performance, but they excluded from regression equation. There is a possibility that these variables indirectly affect academic performance through affecting other variables.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4318_a6acce8a3caff4578e72918270cadd14.pdf
باورهای معرفتشناختی
سبکهای تفکر
راهبردهای یادگیری
عملکرد تحصیلی
دانشجویان
epistemological beliefs
Thinking Styles
learning strategies
academic performance
students
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
203
226
4319
Research Paper
مقایسه اثر القاء خشم، غم و شادی در اسنادهای علی
Comparison of the Effect of Sad, Anger, and Happy-induced Treatment on Causal Attributions
حمیدرضا عریضی
dr.hro1394@gmail.com
1
فلور خیاطان
2
دانشیار دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
مطالعة تأثیر القاء شده غم، خشم و شادی بر نظام اسنادی افراد موضوع پژوهش حاضر میباشد. تصور میشود که خُلق مثبت بیش از خُلق منفی سبب ایجاد اسنادهای مثبت و خشم بیش از خلق منفی سبب اسنادهای شخصی میگردد. 120 نفر از دانشجویان که به صورت طبقهای متناسب با حجم از دانشکدههای مختلف دانشگاه اصفهان انتخاب گردیده بودند در جلسات القاء خلق شامل ترکیبی از فیلم و یادآوری خاطرات شرکت کرده و سپس به پرسشنامه مقیاس بعد اسنادی تجدیدنظر شده (مک اولی، دوکان و راسل، 1992) پاسخ دادند. برای تحلیل یافتهها از t گروهای مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تکمتغیره و ضرائب همبستگی درونی ابزارها استفاده گردید. یافتهها نشان داد که افراد در حال خوش قضاوت مثبتتری راجع به افراد هدف میانجامد و در حال ناخوش به ملامت رفتارهای نامطلوب افراد هدف میپردازند که با این حال کمتر از خشم به اسناد شخصی میانجامد. یافتههای پژوهش حاضر را میتوان در جهت رد نظریه پالایش روانی فروید مورد استفاده قرار داد زیرا خشم نه به پالایش بلکه به ویرانی و فـروپاشـی اسنادهای مثبت مـیانجامد که بـه صورت مارپیچی باعث تـزاید خشم مـیگردد.
The aim of the current research was to study the effect of sad, anger and happy-induced treatment on attributional system of persons.
It is hypothesized that positive mood cause more positive attributions than negative mood and anger cause more personal attribution than negative mood. 120 under graduate students were selected via stratiied random sampling from different faculties of Isfahan University and participated in mood-induced sessions included film and memorials. Then they were administered to Causal Dimension Scale (II) (Mc Auley, Duncan & Russel, 1992). To analyze data t-test for independent groups, Multivariate and univariate analysis of variance and inter correlations among variables were used. Hypothesises were confirmed. Findings indicated that people with good mood have more positive Judgment about targets while in disappointed state they criticize unfavorable behaviors of targets, but even in this state they use less personal attribution rather than anger. Findings could be used to refute catharsis theory of freud, because anger lead to destruction of positive attributions (not catharsis) that enhance anger in spiral form.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4319_de6c5a326246eeb23efa9da4027e9dd4.pdf
خشم
غم
شادی
اسنادهای ملی
Anger
Sad
happy
Caused attributions
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2010-01-21
4
16
227
246
4320
Research Paper
ساختار عاملی نسخهی ایرانی پرسشنامهی طرحوارهی یانگ- فرم 232 سؤالی در یک نمونهی غیربالینی
Psychometric Properties of Young Schema Questionnaire in an Iranian Non-clinical Sample
لادن فتی
1
فرشته موتابی
2
کیت دابسون
3
رضا مولودی
4
کاوه ضیایی
5
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکترای روانشناسی بالینی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی
دکترای رواشناسی بالینی، استاد دانشگاه کالگری، کانادا
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی سگال
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی سگال
هدف اصلی مطالعهی حاضر بررسی روایی سازهی نسخهی ایرانی پرسشنامهی طرحوارهی یانگ- فرم 232 مادهای میباشد. 824 دانشجوی مقطع کارشناسی به پرسشنامهی طرحوارهی یانگ پاسـخ دادنـد. 671 نفر از این دانشجویان، پرسشنامهی افسردگی بک، پرسشنامهی اضطراب بک و پرسشنامهی سلامت روانی را نیز کامل کردند. تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش اُبلیمین، 13 عامل قابل تفسیر را نشان دادند. این 13 عامل از همسانی درونی و پایایی آزمون - بازآزمون رضایتبخشی برخوردار بودند. همچنین، عاملهای استخراج شده به طور مستقیم و معنیداری با نمرات افسردگی، اضطراب و سلامت روانی ارتباط داشتند که حاکی از روایی همگرایی پرسشنامهی طرحوارهی یانگ است. نتایج این مطالعه شواهد اولیه را در مورد روایی و پایایی رضایت بخش پرسشنامهی طرحوارهی یانگ در جمعیت غیربالینی فراهم میکند. اما، مطالعات آینده باید ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه را در جمعیت بالینی مورد بررسی قرار دهند.
The purpose of the current study was to determine the psychometric properties of Young Schema Questionnaire (YSQ)-long form, in a non-clinical sample. 824 undergraduate students completed Young Schema Questionnaire. 671 students also completed BDI-II, BAI, and GHQ.
Principal component analysis with oblimin rotation revealed 13 components. Test-retest and internal consistency validity scores were acceptable. All 13 components were significantly correlated with BDI-II, BAI, and GHQ. The results of the current study are congruent with schema theory and also with studies indicating that YSQ is suitable for measuring early maladaptive schemas. Farsi version of YSQ is applicable in non-clinical sample. Further studies are necessary to determine the psychometric properties of YSQ in clinical population.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4320_cae27224b868a104025a142ddf98d882.pdf
طرحواره
ساختار عاملی
روایی
پایایی
Schema
factorial structure
Validity
reliability