per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
1
13
4351
Research Paper
مقایسة مؤلفههای آزاردیدگی در دختران فراری و عادی شهر تهران
The Comparison of Abuse Components between Runaway and Normal Girls in Tehran
هادی بهرامی احسان
1
سحر طهباز حسینزاده
2
عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه انواع مؤلفههای آزار (بیتوجهی، آزار عاطفی، آزار جسمی، آزار جنسی) در دختران فراری و عادی انجام شده است. بدین منظور تعداد 120 نفر آزمودنی (40 دختر فراری انتخاب شده از مراکز نگهداری بهزیستی استان تهران، 40 دختر دانشآموز انتخاب شده از مقطع سوم دبیرستانهای شهر تهران، 40 دختر انتخاب شده از پارکها و فرهنگسراهای شهر تهران) در دامنة سنی 14 تا 25 سال با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم توسط پرسشنامة آزاردیدگی محقق ساختـه مورد بررسـی قرار گرفتـند. در این پژوهش پرسشنامة جدیـدی که حاوی بخشهایی برای آزار عاطفی و بیتوجهی است توسط محقق ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از بالاتر بودن تمامی مؤلفههای آزاردیدگی در دختران فراری در مقایسه با دختران عادی (در سطح معناداری p<0/001 برای تمامی مولفههای آزاردیدگی) بوده است. به این ترتیب با توجه به میزان بالای آزاردیدگیِ تجربه شده توسط دختران فراری، استفاده از مداخلات درمانی مناسب و آموزش و آگاهسازی خانوادهها در خصوص اثرات سوء بدرفتاری بر سلامت روانی فرزندان توسط مؤسسات مسئول، میتواند نقش عمدهای در کاهش اثرات سوء و پیشگیری از فرار داشته باشد.
The present research aimed at the comparison of abuse components between runaway and normal girls and for this reason 120 samples were selected from 3 groups of runaway girls chosen from shelters, girl’s students studying at third grade of high school and normal girls chosen from the parks and cultural centers of southern areas of Tehran (40 subjects in each group). The sampling method for runaway and student groups was multistage random sampling and for the third group was accessible simple random sampling. They were all at age range of 14-25 with the education level of high school and under high school education. Researcher-made abuse scale (CHAQ) was administered on all three groups. The results showed that there were significant differences between runaway and normal groups in all components of abuse (including neglect, emotional abuse, physical and sexual abuse). Runaway girls scored significantly higher in all components of abuse. Therefore, considering the high levels of abuse experienced by runaway girls, using the most effective intervention methods, and also warning the families of negative effects of maltreatment on the mental health of their children will play an important role in reducing the negative effects of running away and prevent it from happening.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4351_d2592ed78c52178f2cb5424aa455b4c1.pdf
مؤلفههای آزاردیدگی
دختران فراری
runaway girls
abuse components
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
15
32
4352
Research Paper
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنائی (ODD) دانشآموزان پسر هشت تا 10 ساله
The Effects of the Life Skills Training on Children 8-10 years old with Oppositional Defiant Disorder (ODD)
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
الناز پوراحمدی
2
محسن جلالی
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنائی دانشآموزان پسر هشت تا ده سالة شهرستان نـهاوند بوده است. نمونهگیری در دو مرحلة تصادفی و مبتنی بر هدف صورت گرفت و در نهایت30 دانشآموز که براساس فهرست رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، ODD تشخیص داده شده بودند انتخاب شده و به شـکل تصادفی به دو گروه آزمایش (n=15) و گواه (n=15) تقسیم شـدنـد. سپس آموزش مهارتهای زندگی به مدت 5/2 ماه در 10 جلسة آموزشی 120 دقیقهای برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دورةٔ آموزش و دو ماه پس از آن، همه آزمودنیها دوباره به کمک ابزارهای یاد شده ارزیابی شدند. در مرحلة بعد دادههای قبل و بعد از آموزش و پیگیری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، پس از پایان جلسات آموزش مهارتهای زندگی، براساس ارزیابی جداگانة والد و معلم، کاهش معناداری در نمرات شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنائی پیدا کرده است (001/0P<). بررسی پیگیری نیز نشان داد که بهبودهای به دست آمده از آموزش دو ماه پس از پایان آموزش نیز همچنان حفظ شده است (001/0P<). این نتایج نشان میدهند که آموزش مهارتهای زندگی روش سودمندی جهت کاهش شدت علائم اختلال رفتار مقابلهای و بی اعتنائی در کودکان مبتلا میباشد.
The effects of the life skills trainingin children 7-10 years old with oppositional defiant disorder (ODD) was investigated in this study. Five schools were randomly selected from schools of Nahavand city. 30 children who had received scores above of cut-point on oppositional defiant disorder subtest of Child Behavioral Checklist (CBCL) were selected. The teachers confirmed children’s problems by applying Teacher Report Form (TRF). Subjects were divided into Control and Experimental groups. Experimental group received Life Skills Training for 10 weeks, single a week sessions lasted two hours. Upon the completion of the training and after two months, CBCL and TRF were administered as a post-test to both groups of mothers and teachers. The results were analyzed using Multivariate Analysis of Variance procedure and indicated that parents and teachers in the experimental group reported a significant decrease in signs of oppositional defiant disorder as compared to the control group. The new findings can have clinical applications in prevention and treatment of child behavior disorder.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4352_ba37ef1751723238c2dac970f241fbe2.pdf
مهارتهای زندگی
اختلال رفتار مقابلهای و بیاعتنایی (ODD)
دانشآموز
CBCL
TRF
The life skills training
oppositional defiant disorder
children CBCL
TRF
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
33
63
4353
Research Paper
کمکطلبی دانشآموزان در جریان حل مسأله ریاضی: تأثیر رجحانهای هدفی و شرایط هدفی
Students, Help-seeking during Problem-solving: Influences of Goal Preferences and Goal Structures
مجید پاکدامن
1
ولی... فرزاد
2
زهره سرمد
3
علی خانزاده
4
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی از دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران
استاد دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه تهران
مطالعه حاضر به این منظور طراحی شد تا نقش اصلی و تعاملی رجحانهای هدفی با شرایط هدفی (عملکردی و تبحری) بر رفتار کمکطلبی دانشآموزان در جریان حل مسأله ریاضی بررسی شود. برای این منظور200 دانشآموز پسر پایه سوم راهنمایی به روش تصادفی انتخاب شدند. این دانشآموزان که از لحاظ توانایی در حل مسأله ریاضی به سه مقوله ضعیف، متوسط و قوی تقسیم شده بودند با مطالعة دو سناریو، درجه رجحان خود نسبت به دو ساختار تبحری و عملکردی را تعیین کردند و سپس در شرایط عملکردی یا تبحری به حل 6 مسأله دشـوار ریاضـی پرداخـتند. نـتایج نشان داد که: 1ـ دانش آموزان در شرایط تبحری در مـقایسه با شرایط عملکردی، بیشتر اقدام به کمکطلبی مـیکنند. 2ـ معلوم شد که دانشآموزان دارای توانایـی بـالا، از راهبـردهای کارآمـدتر کمـکطلـبی (اشـاره خـواستن) اسـتفاده مـیکـنند. 3ـ دانشآموزان دارای رجحان عملکردی، در شرایط تبحری (در مقایسه با همسالان مشابه خود در شرایط عملکردی) بیشتر به دنبال تأیید برمیآیند.
This study aimed to examine influences of students, goal preferences and goal structures on their help-seeking during mathematic problem solving. Two hundred boy students in 8th grade randomly were selected. These students were low, median or high in ability mathematic problem solving. They scored two scenarios about mastery or performance hypothetical classrooms. Then, they solved 6 difficult mathematic problems under mastery or performance conditions. The results showed that: 1) Students in mastery condition, seek more help than those in performance condition. Moreover, the low ability students in performance condition asked less questions than similar peers in mastery condition. This result is in agreement with vulnerability hypothesis and shows that the influence of goal structures depends on students, ability level. 2) It revealed that students with high ability followed the more efficiency strategies (hints) than those with low ability. Furthermore, in mastery condition (but not in performance condition) students with low ability, look more at answer sheets than those with high ability. Also low ability group in mastery condition (than those in performance condition) look more at the answer sheets. The evidence is in agreement with vulnerability hypothesis and it is evident that the effect of goal structures depends on students, ability in doing tasks. 3) The students have performance preferences, in mastery condition (than similar peers in performance condition) asked more confirmation.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4353_5454728d33a183152f696a51d4051842.pdf
یادگیری خودـ نظمبخش
راهبرد های یادگیری
کمکطلبی تحصیلی
رجحان هدفی
ساختارهای هدفی
self- regulated learning
learning strategies
academic help- seeking
goal preferences
goal structures
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
65
79
4354
Research Paper
مطالعة تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر شیوههای مقابله با فشار روانی
The Effects of Instruction of Emotional Intelligence Skills on Coping Strategies
فیروزه سپهریان
f_sepehrian@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه ارومیه
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر شیوه های مقابله با فشارروانی در نوجوانان شهرستان ارومیه بود. 95 دانش آموز (47 دختر و 48 پسر) کلاس دوم دبیرستان در این پژوهش شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا آزمون پارکرـ اندلر برای چهار گروه (دو گروه آزمایش و دو گروه گواه) اجرا شد، سپس گروههای آزمایش در کلاسهای آموزش مهارتهای هوش هیجانی شرکت کردند. این کلاسها در 16 جلسه به مدت یک و نیم ساعت برگزار شدند. مهارتهایی که برای جلسات آموزش در نظر گرفته شد عبارت بودند از: مهارت خودآگاهی، شناخت افکار منفی و مهارت متوقف کردن آنها، فشار روانی و شیوههای مقابله با آنها، ابراز وجود، همدلی، ارتباط صحیح، مهارت حل مسأله و تصمیمگیری. بعد از اتمام آموزش مجددا آزمون پارکر ـ اندلر برای چهار گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش، شاخصها و روشهای آماری، مانند، میانگین، انحراف معیار وآزمون t برای گروه های مستقل بکار گرفته شد.نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی در گروه مسألهمدار پسران و گروه اجتنابی و هیجانمدار دختران تاثیر معناداری داشته است.
The purpose of this study was to investigate the effects of instruction of emotional intelligence skills on coping strategies. 95 high school students (47 girls, 48 boys) participated in this study who were divided into experimental and control groups. First, The Coping Inventory for Stressful Situation (CISS) was administrated to 4 groups (2 experimental & 2 Control groups), then experimental groups participated in emotional intelligence skills class for 16 sessions of 1/30 hours.
The instructed skills included: self awareness skill, negative thought and stop skills, stress and coping strategies, self assertive, empathy, positive relationship, problem-solving and decision skills.
Finally, The data were analyzed using: mean, standard deviation and t–test. The result of this study showed that there was a significant difference between problem-focused group in boys and emotion-focused groups in girls. It was suggested that emotional intelligence skills instruction can be are useful for adolescents but this process should be persistent and organized.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4354_edf6fc36f9b42ff32d304bbc8a1bbf55.pdf
هوش هیـجانی
شیوههای مـقابله با فشار روانـی
آموزش مـهارتهای هوش هیجانی
Emotional Intelligence
coping strategies
instruction of emotional Intelligence
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
81
104
4355
Research Paper
مطالعة عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای سراسر کشور در سال تحصیلی 84-1383
The Study of Effective Factors on Academic Motivation in High School Students
جواد کاوسیان
1
محمد نقی فراهانی
faramn37@yahoo.com
2
پروین کدیور
kadivar22@gmail.com
3
عباس هومن
4
مهرناز شهرآرای
5
ولی اله فرزاد
6
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم
پژوهش حاضر به بررسی برخی از عوامل تأثیرگذار برانگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی پرداخته است. جامعة آماری پژوهش 4000 دانشآموز دبیرستانی است که از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی از بین دانشآموزان ده استان کشور انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان مـیدهد که متغیرهای خودپنـداره تحصیلی، نـگرش دانشآموز به ادامة تحصیل و پاداشهای اجتماعی بهترین پیشبینیکنندههای انگیزش تحصیلی درونی دانشآموزان میباشند و متغیرهای خودپنداره تحصیلی، پاداشهای اجتماعی و نگرش دانشآموز به ادامه تحصیل بهتر توانستهاند انگیزش تحصیلی بیرونی دانشآموزان را تبیین کنند، همچنین نگرش دانشآموز به مدرسه و ادامه تحصیل و تعامل با همسالان در پیشبینی بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان تعیینکنندهتر بودهاند. متغیرهای اشاره شده در کنار سایر متغیرها به ترتیب توانستهاند 35% (2R) انگیزش درونی و 34% (2R) انگیزش تحصیلی بیرونی و 33% (2R) از بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان را تبیین نماید.
The current study examines some effective variables on academic motivation through male/female high school students. The population of this study was all high school students in the country. The sample consisted of 4000 students, which were randomly selected. The analysis of regression showed that academic self-concept and attitude toward enrolling university and social rewards are the best predictors of the academic intrinsic motivation. The three factors and other factors totally explained 35% of the total variance. Also academic self-concept, social rewards and attitude toward enrolling university are the predictors of academic extrinsic motivation. The three factors and other factors totally explained 34% of the total variance. Attitude toward school and enrolling university and interaction with peers the best predictors of academic motivation. The three factors and other factors totally explained 33% of the total variance.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4355_c39d47476045972f8fef4ca99d316bd8.pdf
انگیزش تحصیلی
خودپنداره تحصیلی
خود پنداره خانوادگی
نگرش دانشآموز به مدرسه
نگرش دانشآموز به ادامه تحصیل
اختلافات والدین
تعامل با همسالان
جو کلاس درس
academic motivation
self-concept
family self-concept
parent disputes
parents interventions in students affairs
attitude toward enrolling school and university
interaction with peers
class climates
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
105
128
4356
Research Paper
اثربخشی راهبرد یاددهی - یادگیری نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی -عاطفی در یادگیری درس زیستشناسی
The Effectiveness of Concept Map as a Learning-teaching Strategy on Cognitive-affective Outputs of Biology Learning
جواد مصرآبادی
mesrabadi@yahoo.com
1
داوود حسینی نسب
drhosseininasab@gmail.com
2
اسکندر فتحیآذر
3
محمد مقدم
4
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
استاد دانشگاه تبریز
استاد دانشگاه تبریز
استاد دانشگاه تبریز
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی شیوههای ارائه نقشه مفهومی، ساخت نقشه مفهومی و عدم استفاده از نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی (یادداری، درک و حل مسأله) و عاطفی (نـگرش نسبت بـه مدرسـه، نگـرش نسبت بـه مـعلم و کـلاس، انگیزش/خود-نظم دهی، ادراک خود-تحصیلی و ارزشگذاری هدفها) در یادگیری درس زیستشناسی اجرا شد. اثرات کاربندیها بر بازدههای شناختی فراگیران از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی و بر بازدههای عاطفی از طریق پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به مدرسه که هر دو دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفت. این پژوهش مبتنی بر یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون و پس آزمون بود. کلاسهای درسی از قبل تشکیل شده به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده در فرایند آموزش کلاسی به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیه نقشههای مفهومی از متنهای آموزش داده شده پرداختند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که هر دو شیوة ارائه و ساخت نقشه مفهومی در مقایسه با شیوة مرسوم آموزش بر متغیرهای یادداری و درک تأثیر مثبت بیشتری دارند، اما این دو روش اثر معنیداری بر عملکرد حل مسأله ندارند. در این مقایسهها هیچکدام از دو روش تهیه و ارائة برتری مشخصی نسبت به هم نداشتند. یافتهها در ارتباط با متغیرهای عاطفی نشان میدهند که ارائه نقشههای از قبل آماده شده، موجب بهبود نگرش نسبت به معلم و کلاس میشود اما ساخت نقشههای مفهومی بر انگیزش و خودـ نظمدهی فراگیران تأثیر مثبتی دارد.
The concept map is a teaching-learning strategy that facilitates learning meaningful. The comparison of concept map presenting and constructing methods efficacy is a research problem in recent years and the findings are contradictory. This paper compared the efficacy of concept map presenting and concept map constructing methods on cognitive outputs (retention, understanding and problem solving) and affective output (attitudes toward school, attitudes toward teacher and classroom, goal-valuation, motivation, and general academic self-perceptions) in the biology learning class. The intervening effects on cognitive outputs were measured by two academic achievement tests. Also, the school attitude assessment survey-revised was used to assess affective outputs. These instruments had the confirmable validity and reliability indices. The research was based on a quasi-experiment design. The pre-organized classrooms were selected by the purposive sampling as four experiment and two control groups. The prepared concept maps were presented in the process of teaching on two experiment groups and two other groups constructed concept maps from the instructed subjects. The results showed that the concept map presenting and concept map constructing methods had positive effect on recall and understanding but these methods had not any meaningful effect on problem solving. Also pre-prepared concept maps had positive effects on attitude toward teacher and classroom and constructing concept map had positive effect on motivation and self-regulation.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4356_8dbe71a19d9be08ad47d3d149fcd2a2d.pdf
نقشه مفـهومی
عاطـفه تـحصیلی
پیشرفت تـحصیلی
حـل مسأله
درک
یادگیـری زیستشناسی
concept map
academic attitude
academic achievement
problem solving
understanding
biology learning
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
129
144
4357
Research Paper
هنجاریابی پرسشنامه کوتاه نشانههای بیماری (BSI)برای اهداف تشخیصی در موقعیتهای مشاورهای و درمانی
Standardization of a Brief Symptom Inventory (BSI) for Diagnostic Aims in Consultant and Therapeutic Situations
جعفر ممقانی
1
غلامحسین جوانمرد
javanmardhossein@gmail.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی
استادیار دانشگاه پیام نور
هدف این پژوهش هنجاریابی یک فرمکوتاه ایرانی از پرسشنامه SCL-90-R1 بر روی دانشجویان بود. برای این منظور یک فرم 51 آیتمی از مجموعه آیتمهای این پرسشنامه، که به نظر میآمد، مُعرف ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اصلی باشند، انتخاب و مورد بررسی قرارگرفتند. تعداد 459 نفر به عنوان گروه نمونه، با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای، از بین دانشجویان دانشگاههای استانهای آذربایجانشرقی و غربی انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر اکتشافی بوده که بر اساس روشهای روانسنجی انجام گرفته است. مشخصات پرسشنامه BSI2، شامل اعتبار و روایی آن مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی اعتبار از دو روش اعتبار بازآزمایی و همسانیدرونی (آلفایکرونباخ) استفاده شد. آلفایکرونباخ برای مقیاسها بین 59/0 و 84/0 و برای کل آزمون برابر 95/0 بود. برای روایی از روش روایی ملاکی (همبستگی مقیاس های پرسشنامه SCL – 90 – R با پرسشنامه BSI) استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی معنیداری بین مقیاسهای دو پرسشنامه (بین 9/0 و 98/0) وجود دارد. اعتبار بازآزمایی برای 9 مقیاس نیز بین 75/0 و 91/0 بود. نهایتاً با استفاده از آزمونt گروههای مستقل میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در هر یک از مقیاسها با هم دیگر مقایسه شد و نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین مقیاسهای شکایاتجسمانی (Som)، حساسیت در روابط متقابل (Ins)، افسردگی (Dep)، اضطراب (Anx)، ترس مرضی (Phob)، افکار پارانوییدی (Par) وجود دارد و در همه موارد مذکور میانگین نمرات دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود.
The purpose of this study was selecting, normalization and standardization of Iranian SCL-90-R. 51 items that seemed to represent all psychometric characteristics of this inventory were selected and investigated. 459 students as a sample group were selected by using multi-stage clustering method from students of Eastern and Western Azerbijan Universities. The research method of this study was exploratory Psychometric characteristics of Brief Symptom Inventory (BSI), including reliability and validity. The methods of test-retest and internal consistency (Cronbach's alpha) were used to obtain reliability. Cronbach's alpha was between 0/59 to 0/84 and for all scales was 0/95. Criterion validity (correlation of SCL-90-R scales and BSI inventory scales) was used for validity. Correlation between two inventory scales was significant (0/9-0/98). Also test-retest reliability for 9 scales was between 0/75-0/91. Eventually by using T-test independent groups, range of each scales for male and females were compared and results indicated that differences between Som, Ins, Dep., Anx, Phob, and Par scales were significant and range of each scales for females was higher than for males.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4357_aed8a556a9debc8200f73246fd558827.pdf
هنجاریابی
پرسشنامه کوتاه نشانههای بیماری BSI
SCL-90-R
دانشجویان
Normalization
SCL-90-R, BST
students
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2008-01-21
2
8
145
163
4358
Research Paper
بررسی تأثیر ادراک مفهوم خداوند بر احساس افسردگی، اضطراب و تنیدگی
The Effect of Individual’s Perception of God Concept on Stress, Anxiety and Depression
راضیه نصیرزاده
1
کاظم رسولزاده طباطبایی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
مفهوم خداوند، تحول و شکلگیری دینداری شخصی افراد را تعیین میکند. و در طول دهه گذشته، بیش از هر مفهوم مذهبی دیگر، مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفته است (هاید، 1990). تأثیر ادراک افراد از مؤلفههای مختلف این مفهوم بر بهداشت روانی افراد توجه بسیاری از متخصصان روانشناسی، را به خود جلب نموده است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر ادراک مفهوم خداوند بر احساس تنیدگی، اضطراب و افسردگی صورت گرفته است. بدین منظور نمونهای مشتمل بر 251 نفر از دانشجویان با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای مفهوم خداوند گورسوچ و مقیاس DASS مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی دادهها ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس یکطرفه به کارگرفته شد نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان داد که ادراک خداوند به عنوان نیکخواه، ارزشمند و لایتناهی با افسردگی رابطه منفی و ادراک خدای نامربوط و خدای تنبیهگر با افسردگی رابطه مثبت داشت. تنیدگی نیز با ادراک آزمودنی از خداوند به عنوان خداوند لایتناهی رابطه منفی و با مؤلفه خداوند تنبیهگر رابطة مثبت داشت. همچنین ادراک آزمودنی از خداوند به عنوان خداوند تنبیهگر با اضطراب رابطه مثبت داشت.
The concept of God has often been considered crucial in the development and form of an individual’s personal faith and has been studied more than any other religious concept during past few decades (Hyde,1990). Due to the effect of individual’s perception of different elements, this concept has drawn many psychologists’ attention concerning mental health.
The goal of this study was to investigate the influence of Individual’s perception of God on Stress, Anxiety and Depression. For this purpose, a sample of 251 college students was selected through stratified random sampling. Gorsuchs’ God concept questionnaire and DASS scale were used for data collection. Pearson’s correlation coefficient, step-by-step regression and one-way ANOVA were used for data analysis. The results showed that: there are positive relationships between benevolent and valuable God concept with depression. Also, there are negative relationships between irrelevant, punishing God concept and depression. There are positive relationships between punishing God concept and stress. And there are negative relationships between Stress and benevolent God concept. And there are positive relationships between punishing God concept and anxiety.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4358_90ccd2c994d028cb6bca277e59fa1efc.pdf
مفهوم خداوند
افسردگی
اضطراب
تنیدگی
God concept
depression
Anxiety
stress