per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
1
23
4066
Research Paper
اثربخشی آموزش مدیریت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر
Effectiveness of Shame Management Training Based on PEGS Program in Reducing Female Adolescents’ Bullying
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
تورج هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
2
اسکندر فتحی آذر
3
پروانه علائی
p.@yahoo.com
4
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
قلدری در مدرسه شکلی از خشونت سطح پایین است که امروزه مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان تربیتی قرار گرفته است.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر انجام گرفت و برای تحقق آن از روش تحقیق نیمهآزمایشی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. در این راستا، دانشآموزان دوره راهنمایی سه مدرسه دولتی دخترانه شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و غربال شدند و در نهایت، سی نفر از هر مدرسه به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر نتایج مقیاس قلدری، مشاهده حین اجرای آزمون و درجهبندی معاونین آموزشی مدرسه انتخاب شدند. هر گروه متشکل از 15 نفر بود. پنج مربی ارایه بسته آموزشی و پلاسیبو به گروههای آزمایشی و کنترل را بر عهده داشتند. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که مداخله اثربخش بوده (92/20=F، 001/0>P) و آموزش مدیریت شرم در طی هشت جلسه هفتگی 75 دقیقهای، 20% از تغییرات قلدری را تبیین میکند. مطابق با یافتههای پژوهشی و تأیید روایی بسته آموزشی، توجه بر مساله قلدری نوجوانان و بهکارگیری بسته آموزشی حاضر در گروههای هدف با در نظر گرفتن محدودیتهای تحقیق پیشنهاد میشود.
Bullying is a from of low level violence that has recently been attended by educational psychologists and researchers. The goal of this research was to examine the effectiveness of shame management training based on PEGS program in reducing female adolescents’ bullying. Therefore, semi-experimental pretest-posttest control group design was used. Using multi-stage random cluster sampling, female students of three state guidance schools in Tabriz city were selected and were screened. Finally, 30 students from each school were selected by purposeful sampling, results of the bullying scale, and observation during screening and rating by school assistants. Each group consisted of 15 students. Five educators presented educational package and placebo to experimental and control groups. Results of one-way analysis of covariance indicated that the intervention was effective (F=20.92, P<0.001), and 75 minute training sessions of shame management for eight weeks predicted 20 % of bullying variances. Due to research findings and confirming of training package validity, paying attention to adolescents’ bullying problem is recommended. Also, regarding the study limitation, it is suggested that this training method should be applied for decreasing bullying.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4066_9b8d5ba3ebf7ea7b5b08754ccdff0459.pdf
قلدری
مدیریت شرم
PEGS
هیجانهای اخلاقی
Bullying
Shame management
PEGS
Moral emotions
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
25
52
4067
Research Paper
رابطه هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجـتماعی با سازگاری دانشآموزان دبیرستان
The Relationship between Emotional Intelligence, Self-efficancy, Social Support and Adjustment in Students
محمدرضا تمنائیفر
1
حکیمه لیث
hakimeh_leis@yahoo.com
2
دانشگاه کاشان
دانشگاه کاشان
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 93-92 در شهرستان اراک بود. نمونه پژوهش شامل 430 دانشآموز (230دختر و 200 پسر) بود که بهشیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه حمایت اجتماعی (MSPSS) و پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ استفاده گردید. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری رابطه معناداری وجود داشته و هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی قادرند تغییرات سازگاری دانشآموزان را پیشبینی کنند. همچنین، یافتهها نشان داد که بین حمایت اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد، اما میزان هوش هیجانی و خودکارآمدی دانشآموزان پسر بیش از دانشآموزان دختر است.
The aim of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence, self-efficancy, social support and adjustment in students. The study population included all high–school students in Arak in the academic year 2012-2013. Using random multi-stage cluster method, 430 students (230 females and 200 males) were selected. Data were collected through Shring’s emotional intelligence scale, Sherer’s general self-efficacy scale, Zimet et als’ Multidimensional Scale of Perceived Social Support and Sinha & Singh’s adjustment Inventory. Data were analyzed using t–test, regression method, and Pearson correlation coefficient. Results indicated that there was a significant relationship between emotional intelligence, self-efficacy, social support and adjustment. So, emotional intelligence, self-efficacy, and social support could predict the variances of students’ adjustment. The results also demonstrated that there was no significant difference between male and female students in social support. However, the emotional intelligence and self-efficacy of male students was found to be higher than female students.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4067_5c4fdb1fcfe6f7f0ac83dcbd064b2123.pdf
سازگاری
هوش هیجانی
خودکارآمدی
حمایت اجتماعی
Adjustment
Emotional Intelligence
Self-efficacy
Social Support
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
53
77
4068
Research Paper
نقش سطوح LVEF در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به CAD: نقش میانجی ادراکات بیماری و عواطف مثبت/منفی
The Role of LVEF, Health Related Quality of Life in Patients with CAD: Mediating Role of Illness Perceptions and Positive/Negative Affect
رسول حشمتی
psy.heshmati@yahoo.com
1
جواد حاتمی
hatamijm@gmail.com
2
هادی بهرامی احسان
3
سعید صادقیان
4
دانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه علوم پزشکی تهران
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش LVEF، ادراکات بیماری و عواطف مثبت و منفی در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (HRQOL) بیماران CAD و طراحی یک مدل مفروض بر اساس این متغیرهابود. در یک بررسی توصیفی-همبستگی، 270 بیمار مبتلا به CAD از بیمارستان مرکز قلب تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامه ادراک بیماری (Brief IPQ)، فرم کوتاه مقیاس بینالمللی عاطفه مثبت منفی (I-PANAS-SF) و پرسشنامه آنژین سیاتل (SAQ) استفاده شد. همچنین، دستگاه اکوکاردیوگرافی برای بهدست آوردن LVEF مورد استفاده قرار گرفت. شاخصهای برازندگی و نتایج معادلات ساختاری از مدل مفروض در خصوص اثرات LVEF، ادراکات بیماری و عواطف مثبت و منفی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران CAD حمایت کرد و نشان داد که این مدل از برازش مطلوب برخوردار است. اثر مستقیم LVEF بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نیرومندتر از اثر غیرمستقیم آن از طریق ادراک بیماری است. همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم آن از طریق عواطف مثبت و منفی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت معنیدار نیست. این یافتهها نقش اساسی LVEF، ادراکات بیماری و عواطف مثبت و منفی در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران CAD را نشان داد. بنابراین، لازم است مداخلاتی جهت افزایش سطوح LVEF و مداخلات متمرکز بر ادراکات بیماری و عواطف مثبت برای این بیماران تدارک دیده شود.
The objective of this study was to explain the role of LVEF, illness perceptions, and positive/negative affect in health related quality of life (HRQOL) in patients with CAD and was to design a hypothesized model based on these variables. This study was conducted with a correlational method, in which 270 patients with CAD from Tehran Heart Center Hospital were selected by convenience sampling method and asked to answer Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) Short Form (I-PANAS-SF), Brief Illness Perception Questionnaire (Brief IPQ) and Seattle Angina Questionnaire (SAQ). Data for LVEF of patients was obtained by echocardiography. The results of Structural Equation Modeling confirmed the hypothesized model regarding the effect of LVEF, illness perceptions and positive/negative affect on health related quality of life in patients with CAD. Besides, it showed that this model had an appropriate fitness. Direct effect of LVEF on HRQOL was stronger than it’s indirect effect through illness perception. Also, the direct and indirect effects of LVEF on HRQOL through positive/negative affect was not significant. These results suggest that LVEF, illness perceptions and positive/negative affect had an essential role in health related quality of life in patients with CAD. Therefore, it is necessary to provide interventions to increase LVEF and interventions focused on illness perceptions and positive/negative affect for these patients.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4068_657a0796890d004599f8ee7ce950ee23.pdf
LVEF
ادراکات بیماری
عواطف مثبت و منفی
کیفیت زندگی مرتبط با سلامت
LVEF
Illness perceptions
Positive/negative affect
Health related quality of life
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
79
99
4069
Research Paper
رابطه سبک دلبستگی، کمالگرایی و کیفیت دوستی دانشجویان در سن ورود به بزرگسالی
Relationship between Attachment Style, Perfectionism and Quality of Frindship in Students in Emerging Adulthood
زهره خسروی
zohreh_khosravi@yahoo.com
1
لیلا چراغ ملایی
leila.chm@gmail.com
2
وحیده خلیلی
3
امیررضا جوادی
4
دانشگاه الزهرا
دانشگاه الزهرا
دانشگاه الزهرا
دانشگاه شهید بهشتی
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه سبک دلبستگی و کمالگرایی با کیفیت دوستی دانشجویان در سن ورود به بزرگسالی انجام شد. روش این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود و نمونهای 260 نفری از دانشجویان خوابگاهی دانشگاههای تهران بهروش تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای دوستی،- کمالگرایی و مقیاس دلبستگی بزرگسال مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت دوستی با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه مثبت معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه منفی معنادار وجود دارد. از سوی دیگر، بین کیفیت دوستی با کمال گرایی کل وکمال گرایی منفی رابطه منفی معنادار و با کمالگرایی مثبت رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین کمالگرایی کل با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه منفی معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بهترتیب متغیرهای سبک دلبستگی دوسوگرا، کمالگرایی منفی به شکل معکوس و سبک دلبستگی اجتنابی و کمالگرایی مثبت بهشکل مستقیم نقش مهم و معناداری در پیشبینی کیفیت دوستی دارند. با توجه به این بهنظر میرسد که کمالگرایی و سبک دلبستگی مولفههای تأثیرگذاری در پیشبینی کیفیت دوستی فرد باشند.
The present study investigated the relationship between attachment, perfectionism and friendship quality in students in early adulthood. It was conducted with a correlational method. Using random sampling, 260 students were selected from dormitory students in Tehran Universities. They were assessed by friendship _ no friend questionnaire, perfectionism, and adult attachment scale. Data were analyzed by regression method and multivariate analysis of variance. Results showed that there was a significant positive relationship between friendship quality and secure attachment as well as avoidant attachment styles. Besides, there was a significant negative relationship between friendship quality and ambivalent attachment relationship. On the other hand, there was a significant negative relationship between friendship quality and total perfectionism as well as negative perfectionism. However, there was no significant relationship between positive perfectionism and friendship quality. Also, there was a significant negative relationship between perfectionism and secure as well as avoidant attachment styles, but there was a significant positive relationship between ambivalent attachment style and perfectionism. Results showed that ambivalent attachment style and negative perfectionism could reversely predict quality of friendship. In addition, positive perfectionism and avoidant attachment style played a direct significant role in predicting quality of friendship. So, it seems that perfectionism and attachment style are influential components in the prediction of an individual quality of friendship.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4069_a44bf20eab9e790b50e0c1088aed3232.pdf
سبک دلبستگی
کمالگرایی
کیفیت دوستی
بزرگسالی
Attachment style
Perfectionism
quality of friendship
Adulthood
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
101
118
4070
Research Paper
اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوستیابی و عزتنفس دانشآموزان دختر
The Effectiveness of Interpersonal Relationships Training in Friendliness and Self-esteem in Female Students
معصومه دهباشی
masoom.dehbashi@yahoo.com
1
عادله اصلی پور
adelehaslipoor@gmail.com
2
موسی کافی
mosakafie@yahoo.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوستیابی و عزتنفس دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر گرگان بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. 30 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامههای عزتنفس آیزنک و مقیاس دوستی ساکرال روی دو گروه اجرا گردید. سپس آموزش روابط میان فردی در هشت جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. در خاتمه، دو گروه، پرسشنامهها را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوستیابی (934/5F= ،022/0P=) و عزتنفس (884/4F= ،036/0P=) دانشآموزان بود. آموزش روابط میان فردی منجر به افزایش کیفیت دوستی و عزت نفس در دانشآموزان دختر میشود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of interpersonal relationships training in friendliness and self- esteem among female students. It was an experimental pretest – posttest design and control group. The study population included all female elementary students in grade 4 in Gorgan in the academic year 2013-2014. Using random multi-stage cluster sampling, 30 students were selected and were assigned in experimental and control groups. They were assessed by Eysenck self-esteem Inventory and Sacral Friendship Scale. Then, the experimental group received interpersonal relationship training in 8 sessions, while the control group did not receive. Then, both groups completed the questionnaires. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results indicated the effectiveness of interpersonal relationship training in students’ friendliness (F=5.934, P=0.022) and self-esteem (F=4.884, P=0.036). Hence, interpersonal relationships training led to increase of quality of friendship and self-esteem in girl students
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4070_8b0b1323d090bb4a418a57ca9ef83434.pdf
آموزش روابط میان فردی
دوستیابی
عزتنفس
دانشآموزان
Interpersonal relationships training
Making friends
Self-Esteem
students
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
119
140
4071
Research Paper
فروید و ویتگنشتاین؛ مقایسهای روششناختی
Freud and Wittgenstein: A Methodological Comparison
سحر روحانی
s.rouhani@yahoo.com
1
یوسف نوظهور
2
محمدرضا عبدالله نژاد
3
عباس بخشیپور رودسری
4
دانشگاه تبریز
گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
هرچند در میان افرادی که ویتگنشتاین به تأثیر آنها در آراء خود تصریح میکند نامی از «فروید» دیده نمیشود، با این حال مطالعه آثار ویتگنشتاین از گونهای تشابه روششناختی میان روانکاوی فروید و رویکرد درمانی او به فلسفه حکایت دارد. این تشابه که در قالب یک «تمثیل» در بند 255 پژوهشهای فلسفی عنوان شده، نوعی «انتقال روش» بهشمار میرود، بهعبارت دیگر ویتگنشتاین شیوه برخورد فروید با بیماران نوروتیک را به حوزه مسائل فلسفی تسرّی میدهد. باید توجه داشت که این مشابهت به معنی همپوشانی کامل این دو شیوه نیست، بهگونهای که حتی در برخی موارد، شکاف میان این دو رویکرد آنچنان گسترده است که باید از گونهای تفاوت روششناختی صحبت کرد. بهمنظور سهولت در مقایسه، ابتدا به برخی از مهمترین تکنیکهای روانکاوی فروید اشاره میشود، در ادامه این پژوهش در دو محور اصلی تشابه و تفاوت میان روانکاوی فروید در درمان بیماران نوروتیک و رویکرد درمانی ویتگنشتاین به مسائل فلسفی را مورد بررسی قرار میدهد.
Although Freud's name is not mentioned among individuals that Wittgenstein specifies their influence in his thought, studying Wittgenstein's works suggests some kind of methodological similarity between Freud's psychoanalysis and his therapeutic approach to philosophy. This similarity titled as a "metaphor" in paragraph 255 of Philosophical Investigations is considered as a kind of "method- transfer". In other words, Wittgenstein extends Freud's treatment of neurotic patients toward philosophical problems. It must be notified that this similarity does not mean the complete overlap (correspondence) between these methods, even in some cases the gap between them is so extensive that must be considered some kind of methodological difference. In order to facilitate the comparison, at first some of the most important techniques of Freud's psychoanalysis are indicated. Then based on two principal areas, this study investigates the similarities and differences between Freud's psychoanalysis in neurotic patients therapy and Wittgenstein's therapeutic approach to philosophical problems.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4071_351fd8be4299107979c12dad6b08017c.pdf
فروید
ویتگنشتاین
روانشناسی عمقی
گرامر عمقی
Freud
Wittgenstein
Depth psychology
Depth grammar
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
141
159
4072
Research Paper
نقش ویژگیهای تحصیلی و جنسیت در تغییرات هوش معنوی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر
Role of Academic Features and Gender in Variances of Spiritual Intelligence among Students in Amir Kabir University
نسرین عبدلی
n.abdoli91@yahoo.com
1
رقیه اسدی
2
علی دلاور
delavarali@yahoo.com
3
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای هوش معنوی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی بود. بدین منظور 220 دانشجو به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند تا به پرسشنامه 24 سؤالی هوش معنوی کینگ SISRI (کینگ، 2007) که دارای چهار خردهمقیاس تفکر انتقادی وجودی (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، آگاهی متعالی (TA) و توسعه حالت هوشیاری (CSE) بود، پاسخ دهند. نتایج بهدست آمده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تی نشان داد که هوش معنوی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارد (05/0<P)، اما در مؤلفه تفکر انتقادی تفاوت معناداری میان دوجنس مشاهده شد (05/0>P) و میانگین مردان در این مؤلفه بالاتر از زنان بود. همچنین تفاوت میانگینها در مقاطع مختلف تحصیلی در هوش معنوی و مؤلفههای ایجاد معنای شخصی و آگاهی متعالی معنادار بود. اما در سایر مؤلفههای هوش معنوی تفاوت معناداری میان مقاطع مختلف تحصیلی یافت نشد. همچنین رابطه معناداری میان هوش معنوی و سن بهدست نیامد.
The purpose of this study was to compare spiritual intelligence based on gender and grade among students in Amir Kabir University. Therefore, using systematic random sampling, 220 students were selected. They completed king (2007) Spiritual Intelligence Scale that contains four subscales: Critical Existential Thinking (CET), Personal Meaning Production (PMP), Transcendental Awareness (TA) and Conscious State Expansion (CSE). Results of multivariate analysis of variance and t-test showed that there was not any significant difference in spiritual intelligence between male and female students (P>.05). However, there was a significant difference in critical existential thinking between both group (P<.05) and male students obtained higher mean than females. Also, significant differences in spiritual intelligence and components of personal meaning as well as transcendental awareness were obtained among different grades. However, no significant relationship was found between age and spiritual intelligence.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4072_d14300f4c798b36f5a1fbdd4cfeb275a.pdf
هوش معنوی
مقطع تحصیلی
جنسیت
Spiritual Intelligence
Grade
gender
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
161
187
4073
Research Paper
رابطه بین راهبردهای تنظیمشناختی هیجان و رفتارهای پرخطر بهواسطه حمایت اجتماعی ادراک شده
Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and High-risk Behaviors by Mediating Perceived Social Support
لیلا محمدی
mohammadi@gmail.com
1
زهرا تنها
2
سوده رحمانی
3
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
از مهمترین عوامل مؤثر بر رفتارهای پرخطر، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد است. پژوهشهای اندکی به نقش متغیرهای واسطهای در این ارتباط پرداختهاند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی بهمنظور تعیین نقش بررسی تأثیر راهبردهای تنظیمشناختی هیجان در رفتارهای پرخطر بواسطه حمایت اجتماعی ادارک شده انجام شد. بدین منظور 224 (93 پسر و 149 دختر) از دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بررسی رفتارهای پرخطر جوانان (YRBSQ، مرکز کنترل بیماریهای آمریکا، 1989)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از اثر مستقیم راهبردهای شناختی سازگارانه بر خانواده، راهبردهای شناختی ناسازگارانه بر خانواده و دوستان و همچنین، راهبردهای شناختی ناسازگارانه، خانواده و دوستان بر رفتارهای پرخطر بود. علاوه بر این، اثرات غیرمستقیم راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان بر رفتارهای پرخطر به وسیله عامل خانواده واسطهگری شد. بنابراین، نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه میان راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و رفتارهای پرخطر تأیید شد. در نهایت، مدل برازش مناسبی با دادهها داشت.
One of the most important factors of high-risk behaviors is cognitive emotion regulation strategies. Few studies have investigated the role of mediating variables. The present study aimed to provide a model for determining the role of cognitive emotion regulation strategies in high risk behaviors through perceived social support. Hence, using multistage cluster sampling, 224 students (93 female, 149 male) were selected from Tehran University. They were assessed by Youth Risk Behavior Survey Questionnaire (YRBQ, Amerian Center of Disease Control, 1989), cognitive emotion regulation questionnaire (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001) and Multidimensional scale of Perceived social support (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988). Results indicated the direct effect of adaptive cognitive strategies on family, maladaptive cognitive strategies on family and friends, as well as maladaptive cognitive strategies, family and friends on high-risk behaviors. Moreover, indirect effects of adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies on high-risk behaviors were mediated by the family factor. Therefore, the mediating role of perceived social support in relationship between cognitive emotion regulation strategies and high-risk behaviors was confirmed. Finally, the obtained model indicated an adequate fitness.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4073_7f3298b1e2497c3d8fc8b3ff6e6b8c81.pdf
رفتارهای پرخطر
تنظیم شناختی هیجان
حمایت اجتماعی ادراک شده
High-risk behaviors
cognitive emotion regulation
Perceived social support
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
189
204
4074
Research Paper
اثربخشی برنامه ترکیبی آموزشمستقیم و آگاهی واجشناسی بر کاهش غلطهای املایی در دانشآموزان ابتدایی با اختلال یادگیری املا
The Effectiveness of Combined Training Program (Direct Instruction and Phonological awareness) in Spelling Errors among Elementary Students with Spelling Learning Disorder
نجمه نیکومحمدی
1
حمید علیزاده
lizadeh@atu.ac.ir
2
بهروز کریمی
3
الهام حکیمیراد
4
زهرا امینآبادی
5
دانشگاه آزاد اسلامیبیرجند
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه پیام نور
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه علامه طباطبایی
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واجشناسی بر کاهش غلطهای املایی دانشآموزان دبستانی دارای اختلالیادگیری املا انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پایه چهارم دبستان شهرستان بیرجند بودند که در سال تحصیلی 93-1392 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل 10 دانشآموز پایه چهارم بود که با تشخیص اختلال یادگیری املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان بیرجند ارجاع داده شده بودند. ابزار گردآوری دادهها، شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (شهیم، 1371)، آزمون تشخیص اختلال املا برای پایه چهارم (کریمی، 1383)، آزمون عملکرد تعویض واج (پوراعتماد،1382) و آموزش ترکیبی بستههای آموزشی آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی بوده است. توزیع با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش ترکیبی بر کاهش غلطهای املایی و نیز بر بهبود عملکرد تعویض واج دانشآموزان دبستانی مؤثر بوده است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان روش آموزش ترکیبی را برای آموزشهای ویژه و مناسب برای اختلال املا نویسی پیشنهاد کرد.
This study examined the effectiveness of direct instruction and phonological awareness combined interventional program in reducing spelling errors among elementary students with spelling learning disorder. The research design was pretest-posttest quasi-experimental design with control group. The study population included students in grade 4 in Birjand city in the academic year 2012-2013. Therefore 10 students with spelling learning disorders were selected who were referred to Birjand rehabilitation center of learning disorder. They were assessed by Wechsler Intelligence Scale, spelling disorder test for fourth grade students (Karimi, 2004), and direct instruction and phonological awareness combined program. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that the combined training was effective in the reduction of students’ spelling mistakes and the improvement of their performance in phoneme substitution. So, the combined program could be suggested for specific trainings in students with spelling errors.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4074_fda044c26e14d7891ddb0f6ddef8b904.pdf
آموزش مستقیم
آگاهی واجشناختی
آموزش ترکیبی
اختلال یادگیری املا
Direct instruction
Phonological awareness
Combined training
Spelling disorder
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
205
234
4075
Research Paper
اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن در دانشآموزان دختر: مطالعه تکآزمودنی
The Effectiveness of Cognitive Behavioral Modification in School Refusal Behavior among Female Students: A Single- Subject Study
شهرام واحدی
vahedi117@yahoo.com
1
پریناز منصوری
2
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
دانشآموزان در مدرسه ممکن است با شرایط آزاردهنده متعددی روبهرو شوند که باعث ایجاد ترس و اضطراب در آنها میگردد و این مسئله تمایل آنها را به حضور در مدرسه کاهش میدهد، تحقیق حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مـدرسه رفتن دانـشآموزان دختر انجام گردیـد. در این پژوهش چهار دانشآموز دارای رفتار امتناع از مدرسه بر اساس مقیاس تجدیدنظرشده امتناع از مدرسه (فرم دانشآموز SRAR-C) و مصاحبه ساختار یافته انتخاب شدند. با استفاده از طرح تک آزمودنیABA ، طی 8 جلسه آموزش اصلاح رفتارشناختی قرار گرفتند و طی دو هفته پس از مداخله نیز همچنان مورد مشاهده قرار گرفته و با دادههای خط پایه براساس تحلیل بصری (سطح، روند و تغییرپذیری)، درصد دادههای غیرهمپوش با استفاد از شاخص PAND و ضریب اثر مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اصلاح رفتار شناختی، رفتار امتناع از مدرسه را بهطور معنیدار کاهش داد. میتوان نتیجه گرفت که بهکارگیری اصلاح رفتارشناختی در کاهش رفتار امتناع از مدرسه مؤثر است.
In school, many students may confront distressing situations that could cause anxiety and fear. As a result, their school attendance desire would be reduced. This study was conducted to examine the effectiveness of the cognitive behavior modification in the reduction of school refusal behavior reduction among female students. Therefore, based on revised school refusal scale (SRAR-C) and structured interview, four students with school refusal behavior were selected. In an ABA single subject design, they were trained with cognitive behavior modification in 8 sessions. They were examined two weeks after the intervention. Results were compared with baseline through graphical analysis (level, trend and variability), PAND criterion and effect size. Results showed that cognitive behavior modification could significantly reduce school refusal behavior. It could be concluded that the application of cognitive behavior modification is effective in reducing school refusal behavior.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4075_a310109ba55a2460f7562e7bac3426b1.pdf
رفتار امتناع از مدرسه
دانشآموزان
اصلاح رفتارشناختی
School refusal behavior
students
Cognitive behavior modification
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
235
256
4076
Research Paper
اعتباریابی پرسشنامه خودگفتاری اتوماتیک در ورزش (ASTQS)
Validation of Persian Version of Automatic Self-Talk Questionnaire for Sports (ASTQS)
یوسف یاوری
yavarif@yahoo.com
1
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
این پژوهش با هدف بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه خودگفتاری اتوماتیک در ورزش انجام گرفت. بدین منظور 332 نفر (181ورزشکار مرد و150ورزشکار زن) بهصورت تصادفی انتخاب شدند. این پرسشنامه اولین بار توسط نیکوس زوربانوس و همکاران (2009) طراحی شده است و شامل 39 سوال 5 گزینهای بر مبنای لیکرت است که دربرگیرنده 8 بعد روانی، کنترل اضطراب، اعتمادبه نفس، دستورالعملها، نگرانی، رهایی از تعهد، خستگی جسمانی، افکار نامربوط است که 4 بعد اول مربوط به خودگفتاری مثبت و 4 بعد دیگر مربوط به خودگفتاری منفی میباشد. برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی، استفاده شد و برای تعیین ثبات درونی و پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که 78/0 بهدست آمد. همچنین در تحلیل عاملی تأییدی بهمنظور بررسی برازش مدل از شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش انطباقی، شاخص برازش مقایسهای، خطای ریشه مجذورمیانگین تقریب و باقیمانده مجذور میانگین استفاده شد. نتایج نشان داد پرسشنامه خودگفتاری اتوماتیک در ورزشکاران از ثبات درونی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتواند بهمنظور بهبود و توسعه تحقیق در مورد وضعیت روانی ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.
This study was conducted to validate the Automatic Self-Talk Questionnaire for Sports. Therefore, 332 athletes (181 male and 150 female) were randomly selected. The questionnaire was first introduced by Nikos Zurbanus et al (2009) and includes 39 questions on a 5-pont Likert that encompasses eight subscales such as mental, anxiety control, confidence, instruction, worry, freedom from disengagement, somatic fatigue, and irrelevant thoughts. The first four dimensions are positive self-talk and the next four dimensions are negative self-talk. Exploratory factor analysis was used to determine the construct validity of the questionnaire. Moreover, to examine the internal consistency, Cronbach's alpha coefficient was obtained 78. Besides, using confirmatory factor analysis, in order to determine the model fitness, Goodness of Fit Index, Adjusted Goodness of Fit Index, Comparative Fit Index, Root Mean Square Error of Approximation, and Root Mean Square Residual were applied. Results showed that Automatic Self-Talk Questionnaire for Sports had an appropriate reliability and validity that could be helpful in conducting studies about psychological state of athletes.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4076_dce8eeedb036cf66cf6dd1346595fe91.pdf
اعتباریابی
پرسشنامه
خودگفتاری اتوماتیک
ورزشکار
Validation
questionnaire
Automatic Self-Talk
Athlete
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
257
280
4077
Research Paper
مقایسه هوش هیجانی زنان در آستانه طلاق و عادی شهرستان تبریز
Comparison of Emotional Quotient in Women Asking for Divorce and Non-divorced Ones in Tabriz
آذر یزدانی
azar.yazdani1357@yahoo.com
1
امیر پناهعلی
2
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
هدف پژوهش حاضر مقایسه هوش هیجانی زنان در آستانه طلاق و عادی شهرستان تبریز بود. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مراجعان متقاضی طلاق (زن) اعم از مراجعان خود ارجاعی و یا ارجاع داده شده از طرف دادگاه خانواده شهرستان تبریز به مراکز مشاوره دادگاه خانواده و زنان متأهل غیرمتقاضی در سال 1393 بود. در این راستا تعداد 80 نفر از افراد متقاضی طلاق (18 تا 50 سال) و از افراد متأهل غیرمتقاضی دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن بود. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی زنان در آستانه طلاق و عادی شهرستان تبریز تفاوت وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج، مولفههای شادمانی، استقلال فردی، تحمل فشار، خودشکوفایی و مسئولیتپذیری هوش هیجانی بین گروههای متقاضی طلاق و عادی متفاوت است.
The present study aimed to compare emotional quotient in women asking for divorce and non-divorced ones in Tabriz. It was conducted with a comparative method. The study population included women asking for divorce, who were referred by Tabriz family court to consultation center of family court or they referred themselves as well as non-divorced women in 2014. Therefore, using convenience sampling, 80 women asking for divorced (18-50 age group) and 80 non-divorced women were selected. They were assessed by Bar-on emotional quotient inventory. Data were analyzed by multivariate analysis of variance. Results showed that there was a significant difference between both groups in emotional intelligence. Also, findings suggested a difference between women asking for divorce and non-divorced ones in components of happiness, independence, stress tolerance, self-actualization, and responsibility.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4077_dfaaf1b40032bddf5bb95c537f0b2668.pdf
هوش هیجانی
شادکامی
خود شکوفایی
مسئولیتپذیری
Emotional quotient
Happiness
Self-actualization
Responsitbility
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-10-23
10
39
259
276
4078
Research Paper
بررسی رابطه دست برتری با سبکهای شناختی وابسته و نابسته به زمینه
Investigate the Relation of Handedness with Field Dependence and Field Independence Cognitive Styles
رضا رحیمی
reza.psychology@gmail.com
1
احمد علیپور
2
حسین زارع
3
نصراله عرفانی
4
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
هدف این پژوهش بررسی رابطه دست برتری و سبکهای شناختی وابسته و نابسته به زمینه در دانشآموزان پسر پایه اول دورهدوم متوسطه شهر قروهبود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 220 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از آزمودنیها خواسته شد آزمون دست برتری چاپمن و آزمون گروهی اشکال نهفته را تکمیل کنند. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد که بین سبکهای شناختی دانشآموزان راست برتر و چپ برتر تفاوت معنیداری وجود دارد، بدین معنی که سبکشناختی دانشآموزان چپ برتر در مقایسه با دانشآموزان راست برتر بیشتر نابسته به زمینه است. نتایج این مطالعه مؤید یکی از نظریهها در سببشناسی چپ برتری است که توسط گشویند-بهان-گالابوردا در سال 1982 عنوان شده است.
This research was aimed to investigate the relation of handedness and field dependence and field independence cognitive styles in high school boys students in Ghorveh city. Method in this study comparative causal method was used and 220 students were selected by cluster random sampling. All the subjects were asked to complete the Chapman Handedness Inventory and the Group Embedded Figures Test (GEFT) for analysis of data was used from Pierson correlation test and regression test. The results showed that there is a significant difference between cognitive styles of right-handed and left-handed students, meaning that cognitive styles of left-handed students is more field-independent compared with right-handed students.The results of this study confirm one of the theories in the etiology of left-handedness which was proposed by Geshwind-Behan-Galaburda in 1982.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4078_ceaa5ffe505f2234bf6f198703d159e0.pdf
دست برتری
سبکهای شناختی
Handedness
Cognitive styles