per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
1
20
4079
Research Paper
رابطه ناگویی هیجانی و ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی شغلی دبیران زن
Relationship between Alxithymia, Personality Characteristics and Burnout in Female Teachers
زینب بابای خاکیان
khakian2@gmail.com
1
جهانگیر کرمی
s.kahrizi91@gmail.com
2
علیرضا رشیدی
3
دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشگاه رازی کرمانشاه
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ناگویی هیجانی و ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی شغلی دبیران زن آموزش و پرورش بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران زن آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بود که از بین آنها به روش نمونهگیری خوشهای نمونهای به حجم 300 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ناگویی هیجانی تورنتو، شخصیتی پنج عاملی نئو و فرسودگی شغلی ماسلاچ استفاده شد. طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای ناگویی هیجانی (دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی) و فرسودگی شغلی رابطه مثبت، بین رواننژندی و فرسودگی شغلی رابطه مثبت، بین برونگرایی و فرسـودگی شغلی رابـطه منفی، بین با وجـدان بودن و فرسودگی شـغلی رابطه مثبت و بین انعطافپذیری و فرسودگی شغلی رابطه مـنفی وجود دارد و متغیرهای دشواری در شـناسایی احـساسات، دشواری در توصیف احساسات، رواننـژندی، برونگرایی و باوجدان بودن توانایی پیشبینی فرسودگی شغلی را دارند. بنابراین میتوان با تدابیر مناسب به سلامت محیط شغلی و کاهش فرسودگی شغلی دبیران کمک کرد.
This study aimed to investigate the relationship between alxithymia, personality characteristics and burnout in female teachers. The study population included all female teachers in Kermanshah, instruction District. Using cluster sampling, 300 subjects were selected. For data collection, Toronto Alexithymia Inventory, NEO Five-Factor personality and Maslach Burnout were used. The present study was conducted with a correlational method and data were analyzed by multiple regression method. The findings of the study indicated that there was a positive relationship between components of alexithymia (difficulty in identifying feelings, difficulty in describing feelings, and objective thinking) and job burnout. Besides, there was a positive relationship between neuroticism and job burnout. There was a negative relationship between extroversion and job burnout. There was a positive relationship between conscientiousness and job burnout as well as a negative relationship between flexibility and job burnout. Difficulty in feeling identification, difficulty in feeling description, nearoticism, extroversion, and conscientiousness could be heped predict job burnout. Therefore, using appropriate strategies, it could help occupational situational health and reducing teachers’ job burnout.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4079_dab9cc585f518884f06ba07951b3fc7d.pdf
ناگویی هیجانی
ویژگیهای شخصیتی
فرسودگی شغلی
Alxithymia
Personality characteristics
Burnout
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
21
48
4384
Research Paper
ارتباط طرحوارههای غیرانطباقی اولیه یانگ با نیمرخ علامت شناختی SCL-90-R
Relationship between Young’s Early Maladaptive Schema and Profile of SCL-90-R Symptoms
عباس بخشیپور
abbas_bakhshipour@yahoo.com
1
عصمت میکائیلی
2
محبوب بخشی بارزیلی
3
استاد دانشگاه تبریز (روانشناس بالینی)
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
هدف این پژوهش مطالعه رابطه میان طرحوارههای غیرانطباقی اولیه یانگ با نیمرخ علامت شناختی SCL-90-R بود. برای این منظور 100 نفر از دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز بهشیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه طرحوارههای غیرانطباقی YSQ-LS و پرسشنامه فهرست وارسی علائم 90 تجدیدنظر شده SCL-90-R پاسخ دادند. یافتههای پژوهش از طریق رگرسیون گام به گام و همچنین آزمون T گروههای مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند و یافتهها نشان داد طرحوارههای غیرانطباقی در پیشبینی شاخصهای SCL-90-R سهم معنادار دارند (01/0P<). طرحوارههای آسیبپذیری نسبت به ضرر و بیماری، اطاعت، رهاشدگی/بیثباتی و محرومیت هیجانی بر روی هم 53 درصد از واریانس سلامت روانی کلی را بهطور معنادار پیشبینی میکند. در بین طرحوارههای بیاعتمادی/ بدرفتاری با نشانههای اندیشهپردازی پارانوئیدی رابطه معنادار وجود دارد، بنابراین میتوان گفت طرحوارههای غیرانطباقی اولیه سهم معناداری در پیشبینی اختلالات روانی دارند.
The present study aimed to study the relationship between young’s early maladaptive schema and profile of SCL-90-R symptoms. Therefore, using convenience sampling, 100 students in faculty of Educational sciences and Psychology of University of Tabriz were selected and were assessed by YSQ-LS and SCL-90-R. Data were analyzed by stepwise regression method and independent sample t-test. Results showed that maladaptive schema had a significant role in the prediction of subscales of SCL-90-R (o<.01). Besides, vulnerability to harm and illness, subjugation, abandonment/instability, and emotional deprivation could predict 53% of variance of total mental health. There was a significant relationship between mistrust/abuse scheme and symptoms of paranoid ideation. Therefore, it could be suggested that maladaptive schema have a significant role in the prediction of mental disorders.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4384_1ba95f646c2be1902d0602f9b7490565.pdf
طرحوارههای غیرانطباقی اولیه
نیمرخ علامت شناختی SCL-90-R
Early maladaptive schema
Profile of SCL-90-R symptoms
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
49
74
4080
Research Paper
رابطه انسجام و انـعطافپذیری خانواده و سـبکهای هویت با نقش واسطهگری حالت فراشناختی در دانشآموزان دختر
Relationship between Family coherence and Flexibility and Identity Style by Mediating Role of Metacognitive State in Female Students
بهناز بهزادی
behzadi@biau.ac.ir
1
سیروس سروقد
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیضا
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام و انعطافپذیری خانواده و سبکهای هویت با نـقش واسطهگری حالت فراشناختی در دانشآموزان دختر. بـدین منظور 306 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای کازرون به شیوه نمونهگیری خوشهای بهوسیله پرسشنامههای حالت فراشناختی، پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی (2004)، انعطافپذیری خانواده شاکری (1382) و پرسشنامه انسجام خانواده سامانی(1381) مورد آزمون قرار گرفتند. یافتههای حاصل از معادلات ساختاری با LISREL نشان داد که انعطافپذیری خانواده اثر مستقیمی بر سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم-اجتنابی و حالت فراشناختی دارد. انسجام خانواده دارای اثر مستقیم بر سبک هویت هنجاری و حالت فراشناختی دارد. از طرف دیگر، انسجام و انعطافپذیری خانواده دارای اثر غیرمستقیم از طریق حالت فراشناختی میباشد. نتایج نشاندهنده اهمیت آموزش فراشناخت در خانواده و در مدارس بوده تا شرایط بهتری برای فرآیند هویتیابی ایجاد شود.
The aim of the present study was to investigate the relationship between family coherence and flexibility and identity styles by mediating role of metacognitive state in female students. Therefore, using cluster sampling, 306 female students were selected from highschools in Kazeroon. They were tested by the metacognitive state questionnaire, Berzonsky Identity Style questionnaire (2004), Shakeri family flexibility (2003) and Samani family coherence. Results of path analysis by LISREL software showed that family flexibility directly impacted on the informational, normative and confused-avoidance identity style and metacognitive state. Family coherence had a direct effect on metacognitive state and normative identity style. On the other hand, family coherence and flexibility had an indirect effect through metacognitive state. The results illustrate the importance of metacognition instruction in the family and in schools, to create better conditions for the identification process.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4080_119604102ae37cf748bcbf450d8608df.pdf
انسجام خانواده
انعطافپذیری خانواده
حالت فراشناختی
سبکهای هویت
Family coherence
Family flexibility
Metacognitive state
Identity style
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
75
97
4081
Research Paper
رابطه بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس در میان دبیران
Relationship between Organizational Trust and Organizational Innovativeness Perspective among Teachers
جهانگیر پرناک
parnak1390@yahoo.com
1
دانشگاه بوعلی سینا همدان
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس در میان دبیران انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران شاغل در مدارس متوسطه دولتی شهر گیلانغرب در سال تحصیلی 92-1391 که تعداد آنها 165 نفر (93 دبیر مرد و 72 بیر زن) بوده است که از میان این تعداد نمونهای به حجم 116 آزمودنی (65 دبیر مرد و 51 دبیر زن) بـهروش نمونهگـیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی الونن و نوآوری سازمانی ونگ و آمد استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاکی از همبستگی مثبت و بالا بین تمام ابعاد اعتماد سازمانی و ابعاد نوآوری سازمانی (به استثنای نوآوری رفتاری) بود، براین اساس میتوان عنوان نمود که از طریق اعتماد نهادی میتوان نوآوری سازمانی دبیران را پیشبینی کرد.
The purpose of this study was to investigate organizational trust and organizational innovativeness. This study was conducted with a correlational method. The study population was all of the teachers (N=165, 93 male, 72 female) of state schools in West Gilan. Using random stratified sampling, 116 subjects (65 male teachers, 51 female teachers) were selected. They were assessed by Ellonen organizational trust as well as Wang and Ahmed organizational innovation questionnaires. Data were analyzed by multiple regression method. Results showed that there was a positive correlation between all dimensions of organizational trust and organizational innovativeness (except for behavioral innovation). Hence, it could be proposed that teachers’ organizational innovation could be predicted by institutional trust.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4081_b3d8cbfdf3d797224da17a537ab22c79.pdf
اعتماد سازمانی؛ اعتماد نهادی؛ اعتماد عمودی
اعتماد جانبی؛ نوآوری سازمانی
Organizational trust
Vertical trust
Lateral trust
Organizational innovativeness
Institutional trust
Organizational innovation
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
99
117
4082
Research Paper
پیشبینی سطح رضایت زناشویی دانشجویان زن بر اساس سبکهای دلبستگی: مقایسه توانمندی رگرسیون لجستیک و شبکههای عصبی مصنوعی
Prediction of Marital Satisfaction Level of Female Students based on Attachment Styles: Comparing the Power of Logistic Regression and Artificial Neural Networks
حسین پورشهریار
h_pourshahriar@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
هدف پژوهش حاضر مقایسه توانمندی رگرسیون لجستیک و شبکههای عصبی مصنوعی در پیشبینی سطوح رضایت زناشـویی دانشجویان زن بر اساس سـبکهای دلبستگی آنها بود. دادههای مربوط به پرسشنامه رضایت زناشویی (انریچ) و مقیاس دلبستگی بزرگسالان که توسط 300 دانشجوی زن متأهل تکمیل شده بود با استفاده از دو روش یاد شده تحلیل شدند و نسبت موفقیت هریک از مدلها از طریق آزمون مک نمار مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد اگرچه مدل شبکههای عصبی مصنوعی موفقتر از مدل رگرسیون لجستیک بود، اما با کاهش تعداد عوامل پیشبینیکننده به سه عبارت، بین توانمندی مدلهای یاد شده تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بر این اساس میتوان گفت مدل شبکههای عصبی مصنوعی در شرایطی که تعداد عوامل پیشبینیکننده افزایش یافته و از چند سطح فراتر میرود، از مدل رگرسیون لجستیک موفقتر عمل میکند.
The aim of the present study was to compare the power of logistic regression and artificial neural network in the prediction of marital satisfaction of female students based on their attachment styles. Data were collected through the marital satisfaction questionnaire (ENRICH) and adult attachment Inventory that was completed by 300 female married students and were analyzed by the mentioned methods. Proportions of correct prediction of the two methods were compared using McNemar test as well. Results showed that although the artificial neural network model was more successful than the other, reducing number of the predictors into three items, there was no significant difference between the mentioned models. Hence, it could be proposed that when the number of predicting factors is in creased and goes beyond some levels, the artifical neural network model would be more successful than the logistic regression model.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4082_6a464b143103a90771b3675ad6d64ccf.pdf
شبکههای عصبی مصنوعی
رگرسیون لجستیک
رضایت زناشویی
سبک دلبستگی
Artificial Neural Networks
Logistic Regression
Marital satisfaction
Attachment style
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
119
133
4083
Research Paper
رابطه تابآوری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان کمشنوا
Relationship between of Resilience and Academic Achievement in Students with Hearing Impairement
رضا رحیمی
reza.psychology@gmail.com
1
مهناز علی اکبری دهکردی
2
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
هـدف این پژوهش تعیین رابطه بین تابآوری و پیشرفت تـحصیلی در دانشآموزان کمشنوا مقطع راهنمایی شهرستان قروه بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 280 نفر از دانشآموزان کمشنوا (143 پسر و 137 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از آزمودنیها خواسته شد مقیاس تابآوری کانرو دیویدسون را تکمیل کنند و از معدل کل سال تحصیلی 93-92 آنها استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تابآوری و پیشرفت تحصیلی، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. تابآوری میتواند پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کند و با افزایش میزان تابآوری، میزان پیشرفت تحصیلی نیز افزایش مییابد.
This research aimed to determine the relationship between resilience and academic achievement in hearing impaired guidance school students in Ghorveh city. The present study was conducted with a correlational method. Using convenience sampling, 280 students with hearing impairment (143 male 137 female) were selected. All subjects were asked to complete Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Besides, their average score in 2013-2014 academic year was applied. Data were analyzed by regression method. Results showed that there was a positive and significant relationship between resilience and academic achievement. Resilience could predict academic achievement and by increasing resilience, academic achievement would be increased
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4083_0c211656b19cb2b6f11b50b27635473e.pdf
تابآوری
پیشرفت تحصیلی
کم شنوا
Resilience
academic achievement
Hearing impairement
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
135
148
4084
Research Paper
همبستههای روانشناختی سلامت سازمانی: شادکامی، راهبردهای رویاروگری با فشار روانشناختی و سبک تفکر
Psychological Correlates of Organizational Health: Happiness, Coping Strategies in Psychological Stress and Thinking Style
حسین زارع
1
مجید برادران
psycho_2000mb@yahoo.com
2
بلال نظریان
balal.nazaryan@yahoo.com
3
دانشگاه پیام نور تهران
دانشگاه پیام نور، تهران
دانشگاه پیام نور
هدف اساسی پژوهش حاضر تعیین نقش شادکامی، راهبردهای رویاروگری با استرس و سبک تفکر در پیشبینی سلامت سازمانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کارکنان و مدیران آموزش و پرورش استان گیلان در سال 1393 بود که با روش خوشهای مرحلهای 125 نفر بهعنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند و فهرست شادکامی آکسفورد، پرسشنامه شیوههای مقابلهای لازاروس و فولکمن، پرسشنامه سبکهای تفکر و سلامت سازمانی را تکمیل نمودند. دادههای جمعآوری شده با روش رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سازههای شادکامی، راهبردهای رویاروگری با فشار روانی و سبک تفکر نقش معنیدار در سلامت سازمانی دارند. به این صورت که سازههای شادکامی (مؤلفه حرمت خود)، راهبرد رویاروگری (مؤلفه حلمسأله و مسئولیتپذیری) و سبک تفکر (تفکر قانونگذار) در پیشبینی تغییرات مربوط به سلامت سازمانی نقش دارند.
The purpose of this research was to determine the role of happiness, coping strategies with stress, and thinking style in the prediction of organizational health. The study population included all employees and managers of Instruction District in Guilan in 2014. Therefore, using random claster method, 125 subjects were selected and completed Oxford Happiness questionnaire, Lazarus and Folkman coping strategies questionnaire, thinking style, and organizational health inventories. Data were analyzed by stepwise regression method. Results showed that happiness, stress coping strategies, and thinking style had a significant role in organizational health. In other words, happiness (self-esteem component), coping strategy (problem solving and responsibility), and thinking style (legislative thinking) had a significant role in the prediction of the variances of organizational health.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4084_dc40da2b82e0c184098f6cc277545629.pdf
شادکامی
راهبردهای رویاروگری
سبک تفکر و سلامت سازمانی
Happiness
coping strategies
Thinking styles and organizational Health
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
149
165
4085
Research Paper
تأثیر محرک استرسزا بر فشار خون و ضربان قلب بیماران عروق کرونری در مقایسه با افراد سالم بر اساس سطوح هیجانخواهی
Effect of Stressful Stimulus on Blood Pressure and Heart Rate in Patients with Cardiorascular Disease in Comparison with Healthy Subjects Based on Emotion Seeking Levels
حسن صبوری مقدم
sabourimoghaddam@yahoo.com
1
جلیل باباپور خیرالدین
babapourj@yahoo.com
2
داود عزتی
3
ناصر اصلان آبادی
4
رامین فروغی اصل
5
بابک صادقی
6
بهزاد شالچی
7
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه تبریز
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
این تحقیق بهمنظور تعیین تأثیرات محرک استرسزا بر فشار خون و ضربان قلب بیماران عروق کرونری در مقایسه با افراد سالم براساس سطوح هیجانخواهی انجام شده است. 78 مرد بیمار عروق کرونری و 85 مرد سالم، پرسشنامه هیجانخواهی زاکرمن (فرم کوتاه) را تکمیل کردند. سپس بر اساس نمرههای نهایی، 30 نفر از بیماران عروق کرونری (15مرد بیمار هیجانخواه و 15 مرد بیمار هیجانگریز) مراجعهکننده به بیمارستان شهید مدنی تبریز، و 30 مرد سالم (15مرد بیمار هیجانخواه و 15 مرد بیمار هیجانگریز) به شیوه در دسترس انتخاب شدند (دامنه سنی 50-30). ابتدا فشار خون و تعداد ضربان قلب بدون ارائه هرگونه محرکی به عنوان خط پایه ثبت شد، سپس محرک استرسزا به هر یک از آزمودنیها القا شد و پس از القای محرک، دوباره فشار خون و ضربان قلب آنها اندازهگیری و ثبت شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) نشان داد که محرک استرسزا بر فشار خون و ضربان قلب آزمودنیها تأثیر گذاشته بهطوری که میانگین نمرات شاخصهای فیزیولوژیکی در پسآزمون بیشتر از پیشآزمون میباشد. نتایج همچنین نشان داد که بیماران هیجان گریز افزایش بیشتری را در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک نسبت به افراد سالم هیجانگریز بعد از ارائه محرک استرسزا بهدست آوردند. بر اساس نتایج پژوهش بهدست آمده میتوان گفت که بیماران هیجانگریز عواطف منفی بیشتری نسبت به افراد سالم هیجانگریز تجربه میکنند و این عواطف منفی باعث افزایش بیشتر پاسخهای قلبی- عروقی این افراد میشود. بنابراین، میتوان از شیوههای القای خلق و عاطفه مثبت در راستای بهبود سلامت افراد بهره گرفت.
The present research investigated the effects of stressful stimuli on heart rate and blood pressure in coronary patients in comparison with healthy subjects based on levels of emotion seeking. Therefore, 78 male coronary patients and 85 healthy men completed the Zuckerman Sensation Seeking Scale (form V). Then, based on the final score, 30 (15 patients with high level of emotion seeking and 15 patients with low level of emotion seeking) referred to Shahid Madani hospital in Tabriz and 30 healthy man (15 subjects with high level of emotion seeking and 15 subjects with low level of emotion seeking) were selected by convenience sampling (age range 30-50). First, blood pressure and heart rate were recorded as baseline without presenting any stimulus. After, inducing the stressful stimulus to each of the subjects, their blood pressure and heart rate were remeasured. Results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that the stressful stimulus affected on blood pressure and heart rate in all subjects, so that mean scores of physiological indices in post-test were greater than the pre- test. Results also showed that systolic and diastolic blood pressures in patients with low level of emotion seeking were higher than healthy subjects with low level of emotion seeking poststimulus. Based on the results we can say that patients with low level of emotion seeking experience more negative emotions than healthy subjects with low level of emotion seeking, and these negative emotions cause more cardiac responses in these patients. So, methods of inducing positive affect could be applied in health improvement.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4085_01ca9e438cc75c832fd538f903d7dd91.pdf
محرک استرسزا
بیماری عروق کرونری
سطوح هیجان خواهی
Stressful stimuli
Coronery Heart Disease (CHD)
Levels of emotion seeking
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
167
185
4086
Research Paper
پیشبینی تعارض کار- خانواده و خانواده– کار از طریق شادی در محیط کار و تعهد سازمانی
Prediction of Work-Family and Family-Work Conflict through Happiness at Work and Organizational Commitment
علی مهداد
amahdad@khuisf.ac.ir
1
مریم ایرانپور
maryam.iranpour59@yahoo.com
2
محسن گلپرور
drmgolparvar@hotmail.com
3
دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
این پژوهش با هدف پیشبینی تعارض کار- خانواده و خانواده- کار از طریق شادی در محیط کار و تعهد سازمانی در بیمارستان محمد رسولالله (ص) شهرستان مبارکه به انجام رسید. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مذکور بود، که از بین آنها، 161 نفر بهصورت روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای تعهد سازمانی مییر و آلن، تعارض کار - خانواده کارلسون و همکاران و شادی در محیط کار مهداد و همکاران بود. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت و نشان داد که بین تعارض کار- خانواده و تعارض خانواده-کار با تعهد عاطفی و شادی در محیط کار رابطه منفی و معنادار و بین تعهد عاطفی با شادی در محیط کار رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تعهد عاطفی و هنجاری پیشبینیکننده معنادار تعارض خانواده-کار و تعهد هنجاری، شادی در مـحیط کار و تعهد مستمر پیشبینیکـننده معنادار تعارض کار- خانواده هستند. بنـابراین میتوان، با افزایش شادی در محیط کار و تعهد سازمانی تعارض کار- خانواده و خانواده - کار را کاهش داد.
The purpose of this study was to predict work-family and family-work conflict through happiness at work and organizational commitment in Mobarake’s Muhammad Rasulollah hospital in Isfahan. This study was conducted with a correlational method and study population was all of the employees of the mentioned hospital. Using convenience sampling, 161 subjects were selected. They were assessed by organizational commitment (Meyer& Allen) and happiness at work (Mehdad et al) and work-family conflict (Carlson et al). Data were analyzed by multiple regression method. The results showed that there were significant negative relationship between work-family and family-work conflict and effective commitment as well as happiness in workplace. In addition, there was significant positive relationship between affective commitment and happiness at work. Furthermore, results of multiple regression analysis showed that happiness at work. Furtheremore, results of multiple regression method showed that affective commitment could significantly predict family-work conflict and normative commitment, happiness at work as well as continuance commitment could significantly predict work-family conflict. Therefore, by increasing happiness at work and organizational commitment, work-family and family-work conflict could be reduced.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4086_00a8b570d330e0309d50fd2007f779f6.pdf
شادی در محیط کار
تعارض کار-خانواده
تعارض خانواده- کار
تعهد سازمانی
Happiness at work
Family-work conflict
Work-family conflict
Organizational commitment
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
187
201
4087
Research Paper
اثربخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تداوم رفتارهای مراقبتی در مادران کودکان دچار بیماریهای مزمن
Effect of Mindfulness-based Stress Reduction Treatment on the Continuance of Caregiving Behaviors in Mothers of Children with Chronic Illness
تورج هاشمی نصرتآباد
tourajhashemi@yahoo.com
1
لیلا راستگار فرجزاده
:leyla.rastgar@gmail.com
2
زینب خانجانی
zeynabkhanjani@yahoo.com
3
نعیمه ماشینچی عباسی
4
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تدوام رفتارهای مراقبی در مادران کودکان دچار بیماریهای مزمن بود. بدین منظور تعداد 4 مادر حائز کودکانی با بیماریهای مزمن به شیوه در دسترس از بیمارستان اسدآبادی شهر تبریز انتخاب شده و در هشت جلسه حدوداً 1 ساعته و دو بار در هفته آموزش روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت نمودند. این پژوهش از نوع طرح آزمایشی تک آزمودنی با استفاده از طرح خط پایه منفرد بود. در این پژوهش بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه رفتارهای مراقبتی استفاده شد. برای تحلیل نتایج، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر برای بررسی معناداری بالینی تغییرات به کار رفت. از این رو نتایج بهدست آمده حاکی از تأثیر مداخله روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود رفتارهای مراقبتی است.
The present study aimed to determine the effect of mindfulness-based stress reduction treatment on the continuance of caregiving behaviors in mothers of children with chonic illness. Therefore, using convenience sampling, 4 mothers of children with chronic physical illness were selected from Asadabadi hospital in Tabriz and were received mindfulness-based stress reduction treatment in 8 sessions twice a week (duration of each session was nearly 1 hour). The present study was a single-subject design with a single baseline. Caregiving behaviors inventory was used for data collection. For studying clinical significance, effects size and percent of improvement formula were applied. Consequently, results suggest the effect of mindfulness-based stress reduction treatment on the improvement of caregiving behaviors.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4087_e42e08dc3cab8fd73afeeda0eee2fe93.pdf
بیماری مزمن
کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
تداوم رفتارهای مراقبتی
Chronic illness
Mindfulness-based stress reduction
Continuance of caregiving behaviors
per
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
2015-07-23
10
38
203
225
4088
Research Paper
نقش میانجی دلبستگی شغلی در رابطه بین ویژگیهای شغلی و تعهد کاری کارکنان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Mediating Role of Job Involvement in Relationship between Job Characteristics and Commitment of Personnel in Azarbaijan Shahid Madani University
پیمان یارمحمدزاده
dr.peyman.ymz@gmail.com
1
ایوب فیضی
2
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش میانجی دلبستگی شغلی در رابطه بین ویژگیهای شغل و تعهد کاری کارکنان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان (اعضای هیئت علمی و کارمندان اداری) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 93-92 جمعاً به تعداد 420 نفر بوده که از این تعداد، 204 نفر بهصورت تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق استفاده شده، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش، از پرسشنامههای ویژگیهای شغلی سیمز، اسزیلاگی و کلر، تعهد سازمانی آلن و مایر و دلبستگی شغلی کانونگو، استفاده شده است. دادههای با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان دادند که بین هریک از مؤلفههای ویژگیهای شغلی با دلبستگی شغلی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین، نتایج مربوط به مدل معادلات ساختاری نشان داد که دلبستگی شغلی نقش میانجی را در بین مؤلفههای تنوع وظیفه، بازخورد، روابط بین فردی و روابط دوستانه و تعهد عاطفی و هنجاری ایفا میکند. براساس یافتههای این پژوهش، برای افزایش تعهد سازمانی و دلبستگی بیشتر کارکنان به منظور افزایش بهرهوری و عملکرد بهتر آنان در شغلشان، مدیران باید توجه بیشتری به ادراکهای کارکنان از ویژگیهای شغلیشان داشته باشند و فرصت ایجاد روابط دوستانه در شغل را برای آنان فراهم آورند.
The aim of this study was to determine the mediating role of job involvement in the relationship between job characteristics and components of commitment of employees. The study population included all of employees (acacemic and administrative staff) in Azarbaijan Shahid Madani University (N=420) in 2013-2014 academic year, of whom 204 were selected by stratified random sampling. The research was conducted with a correlational method. They were assessed by Sims, Szilagyi and Keller (1976) job characteristics, Allen and Meyer (1991) organizational commitment and Kanungo (1982) job involvement questionnaires. Data were analyzed by Structural Equation Modeling. Results showed that there was a significant relationship between each of the components of job characteristics and job involvement (p<.01). Also, the results of structural equation modeling showed that job involvement played a mediating role between the various components of the task, attitude, interpersonal relationships and friendship as well as affective and normative commitment. According to the study, for the increasement of employees’ organizational commitment and involvement, and improvement of their job performance and productivity, managers should pay more attention to employees’perceptions of their job characteristics and provide an opportunity for building friendship relationships in workplace.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4088_25a8871eb31bdc7e49b0fc594703cad0.pdf
ویژگیهای شغل
دلبستگی شغلی
تعهد کاری
کارکنان
Job characteristics
Job involvement
Commitment
Employee