@article { author = {Ahmadi, Parichehr and Vahedi, Hossein and Ranjbar, Fatemeh and Farhodi, Mehdi and Mazuji, Parichehr and purhasan, sara}, title = {Evaluation the Relationship between EEG Pattern and Overt Aggressive Behavior}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {1-12}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Background and objectives: There are very studies in determine the criteria for diagnosis and assessment of aggression. The aim of this study was study of aggressive subject’s brain wave activity in compare with healthy subjects by qEEG. Materials and Methods: The research method was contrastive-descriptive over which some 30 people of aggressive Persons compared and contrasted with some 30 nonaggressive persons were demographically similar to aggressive group. The artifact free EEG epoch was analyzed by fast Fourier transformation (FFT) and Power values of particular frequency bands (delta, theta, alpha and beta) were observed on the brain Regions. Results and conclusion: Results of variance analysis showed that aggressive subjects theta activity in frontal, central, Parietal and temporal areas is lower than normal subjects. In addition increase in beta activity in frontal, central, Parietal and temporal areas in compare with nonaggressive subjects. These results suggest the disorder change the brain waves activity.}, keywords = {aggression,Quantitative Electroencephalography,Brain Wave}, title_fa = {بررسی رابطه الگوی امواج مغزی با میزان رفتارهای آشکار پرخاشگری}, abstract_fa = {مطالعات متعددی جهت تعیین معیارهایی برای تشخیص و ارزیابی پرخاشگری صورت گرفته است. هدف مطالعه حاضر این بود که با استفاده از qEEG فعالیت امواج مغزی در آزمودنی­های مبتلا به پرخاشگری و آزمودنی­های غیرمبتلا مورد مقایسه قرار گیرد. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی بود که در آن نمونه­ای شامل 30 نفر از افراد مبتلا به پرخاشگری از بین مراجعه­کنندگان به کلینیک اعصاب و روان­ انتخاب و با تعداد 30 نفر آزمودنی سالم که از نظر جنس و سن با گروه بیمار مشابه بودند مورد مقایسه قرار گرفتند. امواج عاری از آرتیفکت بوسیله تبدیل سریع فوریه (FFT) تحلیل گردید و توان نسبی باندهای آلفا، تتا، دلتا و بتا در نواحی مختلف مغزی بدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که  افراد مبتلا به پرخاشگری در مقایسه با افراد بهنجار میزان پایین تری از فعالیت تتا را در نواحی پیشانی، گیجگاهی، مرکزی و آهیانه نشان می­دهند. همچنین این افراد میزان بالاتری از فعالیت بتا را در نواحی پیشانی، گیجگاهی، مرکزی و آهیانه نشان می­دهند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که افراد مبتلا به پرخاشگری الگوی متفاوتی از فعالیت امواج مغزی دارند.}, keywords_fa = {الکترو انسفالوگرافی کمی,پرخاشگری,فعالیت مغزی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4247.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4247_1257cecb54f7958c83774a4951c5569e.pdf} } @article { author = {Beirami, Mansour}, title = {The Comparison of Forgiveness in War Veteams with Post Traumatic Stress Disorder, Their Wives and Normal Individuals}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {13-28}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was the comparison of forgiveness in war veterans with post traumatic stress disorder (PTSD), their wives and normal individuals. For investigation of research variables a number of 25 PTSD patients from the population of war veterans Tabriz city, 25 subjects of PTSD patients wives and 25 normal subjects was chosen through convenience sampling procedures. The subjects completed Mullet Forgiveness Questionnarie (FQ). The gathered data is analyzed by SPSS and descriptive statistic indexs, and Multivariate Analysis of variance (MANOVA). The results showed that lasting resentment of Forgiveness Components scores were higher, and Tending to forgiveness of Forgiveness Components scores lower, among PTSD patient than among patients wives and normal individuals. Too tending to forgiveness of Forgiveness Components in Sensitivity to circumstances of Forgiveness Components.}, keywords = {Lasting resentment,Tending to forgivness,Sensitivity to circumstances,Post traumatic stress disorder}, title_fa = {مقایسه بخشندگی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با همسران آنها و افراد سالم}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر مقایسه بخشندگی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با همسران آنها و افراد سالم بود. به منظور بررسی متغیرهای پژوهشی 25 نفر از مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه از بین جانبازان شهر تبریز به همراه همسرانشان و 25 فرد عادی از طریق نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند، به منظور جمع­آوری اطلاعات، آزمودنی­ها پرسشنامه مالت را پر کردند. داده­ها به کمک نرم­افزار (SPSS18) و با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمرات تنفر پایا از مولفه­های بخشش در میان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بیشتر از همسرانشان و  افراد عادی و نمرات تمایل به بخشش از زیرمولفه­ بخشش در میان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمتر از همسرانشان و افراد عادی است. همچنین تمایل به بخشش در همسران بیماران مبتلا به اختلال استراس پس از سانحه بیشتر از دو گروه دیگر است. در نهایت بین گروه­ها در حساسیت به مقتضیات از زیرمولفه­ها بخشش تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.}, keywords_fa = {تنفر پایا,تمایل بر بخشش,حساسیت به مقتضیات,اختلال استراس پس از سانحه}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4248.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4248_f9dd901230097257db369ce0b44db9e5.pdf} } @article { author = {Hejazi, Elahe and Tanha, Zahra and Rahmani, Sudeh and Nikpour, Roshanak}, title = {Loving Styles: Relationships with Big Five Factors of Personality and Attachment Styles}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {29-53}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {In recent studies, love is considered as a primary psychological need. The purpose of present study was to investigate the relationships between big five factors of personality, attachment styles with loving styles based on the model of  Heaven, Da Silva, Cary & Holen (2004). Hence, the sample of 395 undergraduate students (178 girls and 217 boys) was selected by multi-stage cluster sampling method from faculty of psychology and education, Kharazmi University. The instruments consisted of the NEO-PI-R Questionnaire (McCrae and Costa, 1992), attachment styles inventory (Collins and Read, 1990), and love attitude scale (Hendrich, Hendrick & Dicke, 1998). Results indicated that neuroticism had direct relationship with depend, close and anxious attachment styles, and indirect relationship with love style of storge. Extraversion had direct relationship with attachment styles of depend and close and indirect relationship with loving styles of storge, mania and agape. Moreover, dependent style showed direct relationships with storge, close style with mania and agape, and anxious style with eros, mania, and agape. Eventually, results indicated adequate fitness between model and data of this research.}, keywords = {personality,Attachment styles,Loving styles}, title_fa = {سبک‌های عشق: رابطه با پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک‌های دلبستگی}, abstract_fa = {در مطالعات اخیر عشق به­عنوان یکی از نیازهای اولیه روان­شناختی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت، سبک­های دلبستگی با سبک­های عشق بر اساس مدل هیون، داسیلوا، کری و هلن (2004) انجام شد. بدین منظور، 395 نفر (178 پسر و217 دختر) از دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه پنج عامل بزرگ شخصیت (مک­کری و کاستا، 1992)، سیاهه سبک­های­دلبستگی (کولینز و رید، 1990) و مقیاس نگرش ­عشق (هـندریک، هندریک و دیک، 1998) بود. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان­ داد که روان رنجورخویی با سبک­های دلبستگی رابطه مستقیم و با سبک عشق استورگ رابطه غیرمستقیم دارد. برون­گرایی با سبک­های­دلبستگی وابسته و ارتباط نزدیک رابطه مستقیم و با سبک­های عشق استورگ، مانیا و آگاپه رابطه غیر مستقیم دارد. همچنین، سبک وابسته با استورگ، سبک ارتباط نزدیک با مانیا و آگاپه و سبک اضطرابی با اروس، مانیا و آگاپه رابطه مستقیم داشتند. در نهایت، نتایج حاکی از برازش مناسب و قابل قبول مدل با داده­ها بود.}, keywords_fa = {شخصیت,سبک‌های‌ دلبستگی,سبک‌های ‌عشق}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4249.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4249_d498e9a32222af27f54d165c1c23c513.pdf} } @article { author = {Seyyedi, Seyyedeh masoumeh and Makvand Hosseini, Shahrokh and Kiyan Ersi, Farahnaz}, title = {The Effect of Sand Play therapy in Reducing Anxiety in Primary School Children by Using Observer Software}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {55-76}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {In this study, we examined the effect of sand play therapy in reducing anxiety in primary school girls by observer software. Using a quasi experimental design with experimental group, a sample consisting of 20 elementary school girls who had scored one standard deviation above the mean on spense anxiety questioner voluntarily participated in experimentalprogram. The experimental group underwent 10 sessions of “sandplay therapy” as the independent factor. Data was analyzed with repeated measures analysis of variance (GLM). Finding and the results of the difference in anxiety scores in different sessions shows the effect of sandplay therapy on reducing the experimental group’s anxiety, and statistical results shows that the hypothesis at (p<0/01) is significant, and so sandplay therapy reduces female primary school students’s anxiety. Working with a sand tray will probably give the child the opportunity to discover her phobias in a safe environment, make them concrete by reproduction of the incidents, have more knowledge about them, and find some solutions to solve different problems.}, keywords = {Sandplay therapy,Anxiety disorder,Primery school children}, title_fa = {بررسی تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش اختلالات اضطرابی کودکان دبستانی با استفاده از نرم‌افزار مشاهده‌گر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شن بازی درمانی در کاهش اختلالات اضطرابی دختران دبستانی شهرستان بابل صورت گرفته است. در چهارچوب روشی نیمه­آزمایشی و فقط با گروه آزمایش، 20 دختر 7 تا 10 ساله که در پرسش­نامه اضطراب اسپنز نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب نموده بودند با تشخیص روانپزشک به عنوان نمونه داوطلب انتخاب شده سپس 10 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل شن بازی درمانی قرار گرفتند. به منظور بررسی تأثیر شن­بازی درمانی بر کاهش اختلالات اضطرابی کودکان از نرم­افزار مشاهده گر استفاده شد تا تغییر رفتارهای اضطرابی از جلسه اول تا جلسه دهم مشخص شود. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه­های متعدد، مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ها و نتایج حاصل از تفاوت نمرات اضطراب در جلسات مختلف نشان­دهنده تأثیرگذاری تکنیک شن­بازی درمانی بر کاهش اضطراب گروه آزمایش بوده و نتایج آماری نشان می­دهد که فرضیه پژوهش در سطح (01/0p<) معنادار و شن بازی درمانی بر کاهش اضطراب دانش­آموزان دختر دبستانی مؤثر است. احتمالاً کار با سینی شن به کودک این فرصت را می­دهد تا در محیطی امن به جستجو و کشف ترس­هایش بپردازد و با بازآفرینی رویدادها به ترس­هایش عینیت بخشد، نسبت به آنها به شناخت و بینش برسد و برای حل مسائل مختلف راه­حل پیدا کند.}, keywords_fa = {اختلالات اضطرابی,شن بازی درمانی,کودکان دبستانی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4250.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4250_7510730fd5a50425d8c73f3941fc65b6.pdf} } @article { author = {Azimi Yancheshmeh, Kowsar and Tanha, Zahra and Rahmani, Sudeh}, title = {Attribution Style and High-risk Behaviors: The Mediating Role of Coping Strategies}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {77-96}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Psychologists are extensively trying to identify predictors of high risk behaviors. One of the most important factors which influence high risk behaviors is attribution styles of individuals. Few studies have investigated the role of mediating variables in this relationship. The present study with the aim of providing a model to determine impact of attribution style with a mediating role of coping styles on high risk behaviors was performed. Hence, sample of 206 students (120 female, 86 male) were selected from Tehran University, using multistage cluster sampling. To collect data Youth Risk Behavior Survey Questionnaire (Center Disease Control, 1989), Attributional style questionnaire (Petersen, et al, 1982) and Coping inventory for stressful situations (Endler & Parker, 1990) were used. Results indicated direct effect of attribution style with task-oriented, emotion-oriented strategies and high-risk behavior, and indirect effect of attribution style with high-risk behaviors mediated by task-oriented strategy. Furthermore, task-oriented and avoidance-oriented strategies had direct effect on high-risk behaviors. Therefore the mediating role of coping strategies in the relation of attribution style and high-risk behaviors were confirmed. Eventually, the model adequately fit the data.}, keywords = {High-risk behaviors,Attribution style,coping strategies}, title_fa = {سبک اسناد و رفتارهای پرخطر: نقش واسطه‌ای راهبردهای مقابله در شرایط تنش‌زا}, abstract_fa = {روانشناسان به ­صورت گسترده برای شناسایی عوامل پیش­بینی­کننده رفتارهای پرخطر تلاش می­کنند. یکی از مهم­ترین عوامل مؤثر بر رفتارهای پرخطر، سبک­های اسنادی افراد است. پژوهش­های اندکی به نقش متغیرهای واسطه­­ای در این ارتباط پرداخته­اند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی به منظور بررسی تأثیر سبک اسنادی با نقش واسطه­ای سبک­های مقابله بر رفتارهای پرخطر انجام شد. بدین منظور 206 نفر (120 دختر و 86 پسر) از دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها پرسش­نامه­ بررسی رفتارهای پرخطر جوانان (YRBSQ، مرکز کنترل بیماری­های آمریکا، 1989)، پرسش­نامه سبک اسنادی (ASQ، پترسون و همکاران، 1982) و سیاهه مقابله در شرایط تنش­زا (CISS، اندلر و پارکر، 1990) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از اثر مستقیم سبک اسناد با راهبرد مسئله­مدار، هیجان­مدار و رفتارهای پرخطر و اثر غیر مستقیم سبک اسناد با رفتارهای پرخطر از طریق راهبرد مسئله­مدار بود. همچنین، راهبردهای مسئله­مدار و اجتنابی اثر مستقیم بر رفتارهای پرخطر نشان دادند. بنابراین، نقش واسطه­ای سبک­های مقابله در رابطه میان سبک اسنادی و رفتارهای پرخطر تأیید شد. در نهایت، مدل برازش مناسبی با داده­ها داشت.}, keywords_fa = {رفتارهای پرخطر,سبک اسناد,سبک‌های مقابله}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4251.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4251_c5bbb34db2cfa3d66e32cb8a59abd50d.pdf} } @article { author = {Aliakbari Dehkurdi, Mahnaz and Alipour, Ahmad and Zareh, Hossein and Shahidi, Gholamali and Barghi Irani, Ziba}, title = {The Effectiveness of Cognitive- Behavioral Therapy with Old People (CBTO) on General Health Parameters in Patients who Suffered from Parkinson Disease}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {97-122}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Goal: Parkinson disease is a type of degenerative disorder of central nervous system in old people and the current study was aimed at review of the effectiveness of CBT treatment on genaral health parameters among the patients who are suffered from Parkinson disease. Method: in this study, the methodology was considered as semi- experimental technique with pretest and posttest plan along with control group that was derived from statistical population of old people who were suffered from Parkinson disease so that research samples included 40 participants who were chosen by available sampling method and divided into testing and control groups randomly. Tested group was supervised under CBTO treatment within 10 sessions. Research tools which used in this study, included General Health Questionnaire (GHQ-28), that was administered in two stages namely pretest and posttest.   Findings: The results came from ANCOVA indicated that Cognitive- Behavioral Therapy (CBT) has caused the improvement in physical and mental health parameters in the tested group (p<0.01).   Conclusion: Cognitive- Behavioral Therapy with Old people (CBTO) causes the enhancement in all general health parameters among the Parkinson disease patients. Therefore, this method may be utilized as a complementary treatment in hospitals and asylums. Thus, it is suggested to present CBT treatment along with other medical interventions as a part of treatment and medical care for old people who are suffered from Parkinson disease.}, keywords = {Cognitive- Behavioral Therapy of Old people (CBTO),General health,Parkinson Disease (PD)}, title_fa = {اثربخشی شناخت - رفتار درمانگری سالمندی (CBTO) بر مولفه‌های سلامت عمومی مبتلایان به بیماری پارکینسون (PD)}, abstract_fa = {هدف: بیماری پارکینسون نوعی اختلال تحلیل برنده سیستم عصبی مرکزی در سالمند است و پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت-رفتار درمانگری بر مولفه­های سلامت عمومی سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون بود. روش: در این مطالعه روش پـژوهش به­صورت نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه  گواه از جامعه آماری سالمندان مبتلا به پارکینسون در نظر گرفته شد، نمونه­های پژوهش شامل 40 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده و با روش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایشی تحت درمان شناختی-رفتاری سالمندی در 10 جلسه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 بود که در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا گردید. یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی ـ رفتاری موجب بهبود مولفه­های سلامت عمومی در گروه آزمایش شده است (p<0/01). نتیجه­گیری: شناخت-رفتار درمانگری سالمندی موجب  بهبود کلیه مولفه­های سلامت عمومی بیماران مبتلا به پارکینسون می­شود. بنابراین این روش را می‌توان در بیمارستان­ها و آسایشگاه‌ها به عنوان یک درمان تکمیلی به کاربست. بنابراین ارائه درمان شناختی ـ رفتاری در کنار سایر مداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت به سالمندان مبتلا به پارکینسون توصیه می­گردد.}, keywords_fa = {شناخت ـ رفتار درمانگری سالمندی,سلامت عمومی,پارکینسون}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4252.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4252_a3b75b8cb11e2d8aa8f9300f01f919c7.pdf} } @article { author = {Eesaee, Soheila and Nazari, Mohammadali and Rostami, Reza and Babaee, Safura}, title = {Working Memory in ADHD Subtypes: Event-Related Potentials (ERPs) Study}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {123-147}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Objective: The aim of this study was to investigate working memory function in ADHD and ADD children. Methods: In this study, 25 subjects (ADD=12 / ADHD=13) were selected by SNAP4 Scales. ERPs were measured while subjects answered visual working memory task. T test and Umanvitni was used for analyzing the behavioral data and Repeated Measurement of Variance (RANOVA) was used to analyze the ERPs data. Results: We didn’t find any significant differences between ADD and ADHD subjects in behavioral data (comisson, omission and reaction time) and P300 component. Conclusion: The finding confirms previous researches that suggested, there weren’t any differences between ADD and ADHD children in cognitive processing. It seem working memory in ADD children performs as same as ADHD children.}, keywords = {Working memory,ADD,ADHD,ERP}, title_fa = {مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگی‌های رفتاری در شرایط انجام تکالیف حافظه-کاری در دو زیرگروه اختلال بیش فعالی/کمبود توجه از طریق پتانسیل‌های وابسته به رویداد (ERPs)}, abstract_fa = {هدف:هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای مغزی و ویژگی­های رفتاریدر شرایط انجام تکالیف حافظه­کاری در دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه (ADD و ADHD) از طریق پتانسیل­های وابسته به رویداد (ERP) می­باشد. روش: در این پژوهش آزمودنی­ها 8 الی 12 ساله (12 نفر ADD و 13 نفر ADHD) که بر اساس چک لیست مصاحبه بالینی (DSM- IV- TR) و نتایج مقیاس درجه­بندی SNAP-IV اجرای والدین انتخاب شده بودند، از نظر سن، جنس، هوشبهر و نیز همبودی با اختلالات دیگر تا حد امکان همسان­سازی شدند. پس از آن، حین انجام تکلیف حافظه­کاری،ERP­های آنها ثبت شد. روش­های آماری T مستقل و Uمن ویتنی برای تحلیل داده­های رفتاری و روش­ آماری تحلیل واریانس با داده­های تکراری برای داده­های ERP استفاده شد. یافته­ها: هیچ تفاوت معناداری از نظر مولفه­های رفتاری در دو زیرگروه از اختلال بیش­فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد و  همچنین هیچ تفاوت معناداری در  مولفه­های ERP دو زیرگروه از اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADD و ADHD) مشاهده نشد. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که در دو زیرگروه، ترکیبی (ADHD) و غلبه با کمبود توجه (ADD) تفاوتی از نظر کنش­های شناختی (حافظه­کاری) ندارد.}, keywords_fa = {بیش‌فعالی/کمبود توجه,زیرگروه‌هایADD وADHD,حافظه‌کاری,پتانسیل‌های وابسته به رویداد (ERP)}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4253.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4253_5a4518fa3dc1a36caecf04692b7ca61c.pdf} } @article { author = {Faried, Abolfazl}, title = {The Study of Effectiveness of Firect, Vognitive Moral Education, Value Clarification and Combinational Methods on the Moral Judgment of Tabriz 4 Educational Zone Senior Male Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {149-182}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effectiveness of 4 educational methods on the moral judgment of senior male students.150 male senior students were selected randomly and assigned in five groups (classes). Each class received one educational method, and one class considered as control group. The Defining Issues Test (DIT) was used for collecting data from the level of student’s moral judgment as pretest. After education for 60 days, analysis of data revealed that; educational methods can enhance the moral judgment of male students, and cognitive moral education was the most effective method for enhance of the moral judgment.  This method was the method that types of moral dilemma was delivered to the students. After deliver of moral dilemma, the moral judgments of cognitive moral group were heared by other students. Then students were divided to the two groups. One group was presenting their opinions, and other group was presenting themselves opinions. After cognitive moral education, combinational method was the second effective method in the enhance of the level of moral judgment. This method was the method that, moral education fulfilled by all of the methods. Combnitionally Direct method also was the effective method. This method was the method that moral subjects were delivered directly. Based on prior researches this outcome was not anticipated. Thus, we can conclude that; the education can enhance the level of moral reasoning (judgment).}, keywords = {Cognitive moral education,Value clarification,Combinational methods,Direct method moral judgment}, title_fa = {بررسی اثربخشی روش‌های آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفاف-سازی ارزش‌ها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پسرپایه اول دبیرستان ناحیه چهار تبریز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش بر قضاوت اخلاقی پسران دبیرستانی صورت گرفت. آزمودنی­های این پژوهش را 150 نفر از دانش­آموزان پسر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل می­دادند که از یک مدرسه به صورت تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. آزمودنی­ها در 5 کلاس قرار داشتند. هر کدام از کلاس­ها یکی از روش­های چهارگانه آموزشی را به صورت کاملاً تصادفی  دریافت کردند. یکی از کلاس­ها  به­عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمع­آوری اطلاعات از آزمون قضاوت اخلاقی DIT جیمز رست استفاده شد. این آزمون براساس دیدگاه نئوکالبرگیها تهیه شده و تاکنون بر روی بیش ازیک میلیون نفر اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که قبل از اعمال روش­های آموزشـی تفاوت معنی­داری بین قضاوت­های اخلاقی گروه­های مورد مطالعه وجود ندارد (162/=p). اما اعمال روش­های آموزشی توانست در سطح  قضاوت اخلاقی دانش­آموزان تفاوت ایجاد کند (000/=p). از بین روش­های آموزشی، آموزش شناختی اخلاق بیشترین تأثیر را داشت. آموزش شناختی اخلاق روشی است که در آن دانش­آموزان ترغیب می­شوند تا درباره معماهای اخلاقی به تفکر و تبادل نظر بپردازند. در این روش انواع مختلف معماهای اخلاقی به دانش­آموزان ارائه می­شود و دانش­آموزان نظرات موافق یا مخالف خود را بیان می­کنند. سپس به دو گروه موافق یا مخالف تقسیم می­شوند و موافقان یا مخالفان دیدگاه­های خود را با ذکر دلایل بیان می­کنند و طرف مقابل نیز نظرات خود را با دلیل بیان می­کند. همچنین روش آموزش مستقیم، برخلاف مطالعات و بررسی­های قبلی، جزئ روش­های موثر بود. و نیز روش تلفیقی بعد از روش آموزش شناختی دومین روش آموزشـی موثر بود. بـنابر این می­توان نتیجه گرفت که قضاوت اخلاقی منحصراً نتیجه رشدشناختی نیست بلکه از آموزش نیز تأثیر می­پذیرد. براین اساس می­توان مدعی شد که آموزش توانست در سطح قضاوت اخلاقی گروه­های مختلف تفاوت ایجاد کند.}, keywords_fa = {قضاوت اخلاقی,آموزش‌شناختی اخلاق,آموزش مستقیم,شفاف-سازی ارز‌ش‌ها}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4254.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4254_88080ae39947c27a553219e77139791a.pdf} } @article { author = {Karami, Jahanghir and Zakiei, Ali and Alikhani, Mostafa and Mohammadi, Farhad}, title = {The Relationship between Eysenck Personality Characteristics and Resiliency with Attitude to toward Suicide among Female Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {149-182}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted to determine the relationship between the Eysenck Personality characteristics and resiliency with a look at the issue of suicide among girl students in Kermanshah. For performing the research, a sample size of 250 individuals was selected of all secondary school students in Kermanshah by a cluster sampling.  Descriptive study was of a correlative type, and to analyze the data, Pearson correlation and regression analysis was used by the help of SPSS19 software. To gather data, the Eysenck Personality characteristics questionnaires, Connor and Davidson resiliency approach and attitude to committing suicide were used. Results showed that there is a positive and significant correlation between personality traits psychotic mental attitudes, and attitude to committing suicide, but there is a negative correlation between extroversion and attitude to committing suicide. In addition, results indicate that there is a negative correlation between resiliency and attitude to committing suicide. According to the results, it could be concluded that the character of a structure is associated with suicide.}, keywords = {Personality characteristics,Rresiliency,Suicide}, title_fa = {رابطه ویژگی‌های شخصیتی مدل آیزنک و تاب‌آوری با نگرش به خودکشی در بین دانش‌آموزان دختر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی­های شخصیتی مدل آیزنک و تاب­آوری با نگرش به خودکشی در بین دانش­آموزان دختر انجام گرفت. برای انجام پژوهش از بین کلیه دانش­آموزان دختر متوسطه شهر کرمانشاه با روش نمونه­گیری خوشه­ای، نمونه­ای به حجم 250 نفر انتخاب گردید. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که برای تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های ویژگی­های شخصیتی آیزنک، تاب­آوری کانر و دیویدسون و نگرش به خودکشی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی­های شخصیتی روان­آزردگی و سایکوتیک با نگرش به خودکشی دارای همبستگی مثبت و معنادار بود، اما برون­گرایی  با نگرش به خودکشی همبستگی منفی داشت. همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن بود که تاب­آوری با نگرش به خودکشی همبستگی منفی دارد. باتوجه به نتایج پژوهش می­توان نتیجه گرفت که شخصیت یک سازه مرتبط با خودکشی است}, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,تاب‌آوری,خودکشی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4255.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4255_456e6f40495f4dbe592ee06503cc357c.pdf} } @article { author = {Mohammadkhani, Shahram and S. Purmand, Nilofar and Hassanabadi, Hamidreza}, title = {An Empirical Test of a Metacognitive Model of d Rumination and Depression in Non-clinical Population}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {183-204}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to test the structural relationship between rumination, metacognitive beliefs and depressive symptoms according to wells and Matthews (1994) the Self-Regulatory Executive Function (S-REF) model of emotional disorders in non-clinical samples. Four hundreds and one male and female students (Mean=21.01, SD=1.96) were selected and answered the rumination questionnaire, metacognitive beliefs scale, positive metacognitive beliefs scale, negative metacognitive beliefs scale and beck depression questionnaire. Results showed that metacognitive model of depression and rumination in non-clinical population has good fitness. However, the relationships between components of model in a non-clinical sample were slightly different from clinical population. In non-clinical population, rumination directly and indirectly were associated with depression, that is opposite of findings in clinical samples in which metacognitive beliefs mediate the relationship between rumination and depression. Also the results showed that in non-clinical samples, rumination affect depression only through activation of negative beliefs about uncontrollability and harm rather than beliefs related to social consequences. The results of this study support the applicability of metacognitive model of depression in non-clinical population}, keywords = {Rumination,Metacognitive beliefs,depression,Structural modeling}, title_fa = {آزمون تجربی مدل فراشناختی نشخوار فکری و افسردگی در جمعیت غیربالینی دانشجویی}, abstract_fa = {مطالعات انجام شده بر روی جمعیت دانشجویی دامنه‌ بالایی از اختلال افسردگی را نشان می‌دهد. هدف پژوهش حاضر، آزمون تجربی روابط ساختاری بین متغیرهای نشخوار فکری، باورهای فراشناختی و افسردگی بر اساس مدل مفهومی ولز و متیوز (1994) در جمعیت غیربالینی دانشجویی بود. چهار صد و یک دانشجوی دختر و پسر (با میانگین سنی 01/21 سال و انحراف استاندارد 96/1) به مقیاس باورهای فراشناختی مثبت و منفی، پرسشنامه­های نشخوار فکری و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. بررسی شاخص‌های برازش مدل نشان داد که مدل فراشناختی افسردگی و نشخوار در این جمعیت غیربالینی از برازش نسبتاً خوبی برخوردار است. با این حال، روابط بین مؤلفه­های مدل در جمعیت غیربالینی اندکی با جمعیت بالینی متفاوت است. در جمعیت غیربالینی، نشخوار فکری هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم با افسردگی ارتباط دارد، برعکس جمعیت بالینی که نشخوار فکری فقط از طریق باورهای فراشناختی منفی بر افسردگی اثر می‌گذارد. همچنین نتایج نشان دادند که در جمعیت غیربالینی، نشخوار فکری فقط از طریق فعال‌سازی باورهای فراشناختی منفی مربوط به کنترل­ناپذیری و آسیب و نه باورهای منفی مربوط به پیامدهای اجتماعی، منجر به علائم افسردگی می‌شود. مدل فراشناختی می­تواند تبیین مناسبی را برای افسردگی در جمعیت غیربالینی فراهم ‌آورد.}, keywords_fa = {نشانگان افسردگی,نشخوار فکری,باورهای فراشناختی,مدل‌یابی معادلات ساختاری}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4256.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4256_e441238fc20f17751e63e3af0863f844.pdf} } @article { author = {Hashemi, Touraj and Beirami, Naser}, title = {The Comparison of Social Competence and Academic Self Efficacy of Special Needs Students in Three Methods of Integrational, Exceptional and Normal Education}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {8}, number = {30}, pages = {205-224}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present research aimed at the comparison of social competence and academic self efficacy of special needs students in three current methods in country. This education is doing in methods of integrational, exceptional and normal. The method of study was causal-comparative. For this reason samples were selected from 3 groups of integrational education، exceptional education (67 subjects in each group) and normal education students (30 subjects in this group) and inventoris of social competence (SCRQ) and Academic self efficacy was administrated to 3 groups. The results were analyzed using one way and multivariate analysis of variance and indicated that exceptional education method more effective than two other methods. Therefore، the purposes of integrational method haven’t done.}, keywords = {Social Competence,Academic self efficacy,Special needs students,Integrated education,Exceptional education,Normal education}, title_fa = {مقایسه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزش تلفیقی، استثنایی و عادی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مطالعه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزشی موجود (تلفیقی، استثنایی و عادی) در کشور بود. روش مطالعه علی -مقایسه­ای بود. از دانش­آموزان پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی و استثنایی هر کدام 67 نفر و آموزش عادی 30 نفر انتخاب شد. برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسش­نامه کفایت اجتماعی (SCRQ) لیدل و نیتل و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از سیاهه خودکارآمدی تحصیلی (ASES) جنکینز و همکاران استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک­راهه و چندراهه بررسی شدند. یافته­ها نشان داد که اثربخشی روش آموزشی کودکان استثنایی نسبت به روش تلفیقی و عادی مطلوب‌تر است بدین معنی که میزان کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی این گروه از دانش‌آموزان بیش‌تر از دو گروه دیگر بود. نتیجه این که اهداف برنامه آموزش تلفیقی تحقق پیدا نکرده است.}, keywords_fa = {کفایت اجتماعی,خودکارآمدی تحصیلی,دانش-آموزان دارای نیازهای ویژه,آموزش تلفیقی,آموزش استثنایی,آموزش عادی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4257.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4257_cb5eacfbb506c59f98d84b5836415c7b.pdf} }