@article { author = {Abster, Azizeh and Khanjani, Zeinab and Hashemi, Touraj and Beyrami, Mansour}, title = {Teenager’s Psychopathology and Personality Traits of Parents: An Analysis on the Role of Personality of Parents on Mental Health of Children}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {1-22}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to find the relationship between female students' Psychopathology and their parents personality traits. To conduct the present study 380 female student with their age ranged from 12 to 14 were randomly selected from the students studying in some (guidance school) junior high schools in Tabriz. Later, the Baumrind parenting styles questionnaire and the parents, children pathological questionnaire (CSl-4) were distributed among the students. The stepwise multivariate regression method was used to analyze the data. The results revealed that the neuroticism and psychoticism plays an important role in predicting female students' Psychopathology. The findings of the present study can be used practically for clinical psychology.}, keywords = {Personal traits,Psychopathology,Mental Health}, title_fa = {اختلالات روانی نوجوانان و ویژگی‌های شخصیتی نابهنجار والدین: تحلیلی بر نقش شخصیت والدین در سلامت روانی فرزندان}, abstract_fa = {در مطالعه حاضر هدف، بررسی رابطه ویژگی­های شخصیتی نابهنجار والدین با اختلالات روانی دانش­آموزان دختر 14-12 ساله مدارس راهنمایی نواحی پنجگانه شهر تبریز بود، که برای دستیابی به این هدف 380 نفر به شیوه تصادفی خوشه­ای انتخاب و پرسشنامه شخصیتی آیزنگ و مقیاس علایم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والدین) به مرحله اجرا گذارده شد و داده­های مورد نیاز جمع­آوری گردید. جهت تحلیل داده­های به دست آمده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه گام به­ گام استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد که عامل­های نورزگرایی والدین بیشترین نقش و سهم را در پیش­بینی اختلالات روانی کودکان ایفا می­کند. این یافته­ها تلویحات عملی برای مداخلات بالینی به همراه دارد.}, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,اختلالات روانی,سلامت روانی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4117.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4117_a10b80bc3ed6cee1c986771d1ed17220.pdf} } @article { author = {Aslipour, Adeleh and Fakhri, Mohammadkazem}, title = {The Effectiveness of Metacognitive Strategies Training on Active Memory in Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {23-38}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to study the effectiveness of metacognitive strategies training on active, auditory and visual memories in students. The statistical population consists of all students of Islamic Azad University, Sari branch that have registered in the first semester of study at this university and they have volunteered to take part in the training of metacognitive strategies. According to stratified random sampling those who had registered for this course assigned to the subclasses. Then 90 person were selected randomly and the random assignment of subjects were divided into two experimental and control groups. The experimental group spent training metacognitive strategies in conjunction with the text of coursework in 9 sessions and control group did not receive special education. Wechsler Memory Scale was used to measure students' memory and subjects completed it three times, beginning and end of the semester, and after five months. Multivariate analysis of covariance was used to analyze data. Results indicated that teaching metcognitive strategies only has a positive effect on students' visual and associative memory that this positive effect not maintained at follow-up test and were not significant differences in any of the subscales between the two groups.  }, keywords = {Metcognitive strategies,Active Memory,students}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود که در نیمسال اول تحصیلی در دانشگاه مذکور ثبت نام کرده و داوطلب شرکت در دوره آموزش راهبردهای فراشناختی بودند. روش نمونه­گیری تصادفی-طبقه­ای بود. ابتدا افرادی که برای این دوره ثبت نام کرده بودند با توجه به دو ملاک دانشکده محل تحصیل و جنسیت به زیر طبقه­هایی تقسیم شدند. سپس سهم هر طبقه محاسبه شده و به هر آزمودنی یک کد از 1 تا 183 اختصاص یافت. سپس نمونه­ای به تعداد 90 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در نهایت افراد انتخاب شده با گمارش تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش دوره آموزش راهبردهای فراشناختی را در ترکیب با متن درسی در قالب 9 جلسه به صورت گروهی گذراند و گروه گواه آموزش خاصی دریافت نکرد. جهت سنجش حافظه دانشجویان از آزمون حافظه وکسلر استفاده شد و آزمودنی­ها آن را در سه نوبت، ابتدا و انتهای ترم و بعد از پنج ماه پیگیری تکمیل کردند. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی تنها بر خرده­مقیاس­های حافظه تداعی و بینایی آزمون حافظه وکسلر دانشجویان، اثر مثبت داشته است هر چند این اثر مثبت در آزمون پیگیری حفظ نشد و تفاوت معناداری در هیچ یک از خرده مقیاس­ها بین دو گروه مشاهده نشد. }, keywords_fa = {راهبردهای فراشناختی,حافظه فعال,دانشجویان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4118.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4118_016d0bd9f37fcdc54fea49f130673f24.pdf} } @article { author = {Jamshidi, Samaneh and Torkhan, Morteza and Akbari, Bahman and Zare, Hossein}, title = {he Effect of Group Logo Therapy on Depression and Marital Satisfaction of Women with Marital Conflicts}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {39-60}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Marital Conflict has deleterious effects on mental and physical health of family members and Research has consistently shown that depression is associated with increased levels of marital distress. The purpose of this study is to examine the effect of group logo therapy on depression and marital satisfaction of women with marital conflicts, who were clients of pasargad psychology and Counseling center of Rasht were divided into two groups randomly: 15 in the experimental group and 15 in the control group. Beck Depression Questionnaire and Enrich Marital Satisfaction Scale were used. Experimental group received 8 session of group logo therapy and the control group received nothing. Results using a covariance analysis indicated that group logo therapy decreased depression of women with marital conflicts and increased their marital satisfaction.}, keywords = {Logo therapy,depression,Marital satisfaction,Marital conflict}, title_fa = {اثربخشی معنادرمانی گروهی برروی افسردگی و رضایت زناشویی زنان مبتلابه تعارضات زناشویی شهر رشت}, abstract_fa = {تعارضات زناشویی اثرات مخربی بر روی سلامت روانی و جسمانی اعضای خانواده دارد و پژوهش به­طور پایداری نشان داده است، که افسردگی با سطوح افزایش یافته رنج­های ناشی از تعارضات زناشویی همبسته است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی معنادرمانی گروهی بر روی افسردگی و رضایت زناشویی زنان مبتلابه تعارضات زناشویی انجام شده است. به همین منظور تعداد 30 نفر از افراد مبتلا به تعارضات زناشویی مراجعه­کننده به مرکز مشاوره و روانشناسی پاسارگاد شهرستان رشت، دردوگروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل). پرسشنامه افسردگی بک و رضایت زناشویی انریچ مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمایش تحت 8 جلسه معنادرمانی گروهی قرارگرفت و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت ننمود. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که معنادرمانی گروهی باعث کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی شده است}, keywords_fa = {معنادرمانی گروهی,افسردگی,رضایت زناشویی,تعارضات زناشویی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4119.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4119_429a2313a60aaf2f18d5069302baf916.pdf} } @article { author = {Sariolghadam, Zahra and Bakhshipour, Abbas and Hashemi, Touraj and Zahednejad, Hadi}, title = {The Role of Hardiness in Mediating the Mal Effects of Stress on Memory Function}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {61-80}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effects of stress on memory function according to the mediatory effects of personality construct, hardiness. The design was Quasi-experimental with post-test and control groups. The study sample included 60 male and female undergraduate students from Tabriz University which were selected through field-scale screening for the Personal Views Survey 30 persons obtained high hardiness and 30 persons remained get low. Each of these two groups were divided into two types: Experimental and Control; so that four groups were created: Experimental with high hardiness, Experiment with low hardiness, Control with high hardiness & Control with low hardiness. The four groups were compared in terms of overall score and sub-scales scores of Wechsler Memory Scale. Hypotheses and research questions were tested through one-way analysis of variance, multivariate and post-hoc tests. Analysis showed that in the main hypothesis, there is no significant difference between experimental with high hardiness and experimental with low hardiness in terms of total memory score. Neither is significant difference between experimental and control groups with high hardiness, nor any significant difference between experimental & control groups with low hardiness in terms of total memory score. But all groups of study were significantly different in case of two sub-scales scores: digit repeating and orientation.}, keywords = {stress,Hardiness,Memory function}, title_fa = {بررسی نقش سازه شخصیتی سخت‌رویی در تعدیل آثارسوء استرس بر عملکرد حافظه}, abstract_fa = {هدف این تحقیق، تعیین اثرات عامل استرس­زا بر عملکرد حافظه با توجه به اثرات تعدیلی سازه شخصیتی سخت­رویی بوده است. طرح از نوع شبه آزمایشی با پس آزمون و گروه کنترل بوده است. نمونه‌های پژوهش شامل60 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که از طریق غربالگری با مقیاس زمینه­یابی دیدگاه‌های شخصی انتخاب شدند؛ به طوری که 30 نفر حائز سخت­رویی بالا و 30 نفر دیگر نیز حائز سخت­رویی پایین بودند؛ هرکدام از این گروه‌ها به دو دسته آزمایشی و کنترل تقسیم شدند؛ به­طوری که با اعمال متغیر مستقل (استرس) و تعدیل­کننده (سخت­رویی) در نهایت 4 گروه ایجاد شد: آزمایشی با سخت­رویی بالا، آزمایشی با سخت­رویی پایین، کنترل با سخت­رویی بالا و کنترل با سخت­رویی پایین که این چهار گروه از لحاظ نمره کلی و نمرات مربوط به 7 خرده­مقیاس آزمون حافظه وکسلر با هم مقایسه شدند. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. تحلیل آماره­ها نشان داد که بین دو گروه آزمایشی با سخت­رویی بالا و آزمایشی با سخت­رویی پایین به لحاظ نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین گروه آزمایشی و کنترل با سخت­رویی بالا از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. بین گروه آزمایشی و کنترل با سخت­رویی پایین نیز از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد اما در خرده­مقیاس‌های تکرار ارقام و جهت­یابی نمره هر چهارگروه مورد بررسی تفاوت معناداری با هم دارند.}, keywords_fa = {فشار روانی,سخت‌رویی و عملکرد حافظه}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4120.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4120_6c10dbec03304dabb70a169a8b1b55c3.pdf} } @article { author = {Sharifi, Marzieh and Etemadi, Ozra}, title = {The Effect of Group Schema Therapy on Eating Disorder,s Beliefs and Shame in Girl Adolecents with Anorexia Nervosa in Isfahan}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {81-98}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Current study investigates the effect of group schema therapy in reducing the eating disorderbeliefs and shame in female adolescents with Anorexia Nervosa. The present study was a semi-experimental study using control group, pre-and post-test & follow- up design. Statistical sample was 40 girl Adolescents with Anorexia Nervosa, who were selected by purposive sampling and diagnostic interviews among whom referred to medical and psychological centers in Isfahan. Participants were randomly assigned into two controls and experimental groups. Then experimental group participated in 12 sessions for Schema therapy. Both groups completed Eating Disorder Beliefs Questionnaire (EDBQ) and Internalized Shame Scale in pre-and post test and follow-up (10 weeks). At the end, results between 2 groups were compared through multivariate analysis of covariance. The results showed that the mean scores of post-test and follow-up in experimental group are significantly lower than of the control group. The findings of this research, confirmed the effect of group Schema therapy in reducing the Eating Disorder beliefs and shame in girls with Anorexia Nervosa, and it can be useful for determining clinical interventions and treatment planning in this healthy problem.}, keywords = {: Eating disorder,Anorexia Nervosa,Schema therapy,Core belifes,Shame}, title_fa = {تأثیر طرحواره درمانی گروهی بر باورهای اختلال خوردن و احساس شرم در دختران نوجوان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی در شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی در کاهش باورهای مرتبط با اختلال خوردن و احساس شرم در دختران نوجوان مبتلا به بی­اشتهایی عصبی بود. این پژوهش به روش نیمه­تجربی و با استفاده از گروه کنترل، اجرای پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری انجام گرفت. نمونه آماری شامل 40 دختر نوجوان مبتلا به بی­اشتهایی عصبی بود که با استفاده از نمونه­گیری هدفمند و مصاحبه تشخیصی از بین مراجعه­کنندگان به مراکز بهداشتی و مشاوره و روان­درمانی انتخاب و به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای­گیری شدند. سپس گروه آزمایش در 12 جلسه طرحواره درمانی گروهی شرکت نمودند. هر دو گروه پرسشنامه­های باور اختلال (کوپر و همکاران, 1997) و شرم درونی شده (کوک، 1991) را در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری تکمیل نمودند. در پایان نتایج بین دو گروه به وسیله تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد مقایسه قرارگرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون­ در گروه آزمایش به­طور معناداری از میانگین نمرات پیش­آزمون و پیگیری در گروه کنترل پایین­تر است. یافته­های این پژوهش اثربخشی طرحواره درمانی گروهی درکاهش باورهای اختلال خوردن و احساس شـرم در دختران نوجوان مـبتلا به بی­اشتهایی عصبی را مورد تأییـد قرار داده و لذا می­تواند در تعیین مداخلات بالینی و برنامه­های درمانی دراین زمینه مفید واقع شود.}, keywords_fa = {اختلال خوردن,بی‌اشتهایی عصبی,طرحواره درمانی,باورهای مرکزی؛ شرم}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4121.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4121_020e11acbcee663c99edf11c2c08b094.pdf} } @article { author = {Abdollahi, Ebrahim and Aghilar, Maria and Nazari, Mohammadali and ker, Philip}, title = {Memory bias in the non Clinical Anxious Individuals and Comparison with Normal Individual}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {99-116}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to study memory bias in the Subclinical anxious individuals and comparison with normal individuals. In a semi experimental, design a sample consisting 80 students from Tabriz Islamic Azad University were chosen and investigated. After testing with Beck anxiety test the sample divided into two groups (40 individuals in anxious group and40 individuals in normal group) and Memory computer task was conducted. The data was analyzed by MANOVA method. The result showed that anxious individuals have significant bias in react to positive words meaningfully relative to normal individuals but in neutral words normal individuals shown significant bias. In general, Conclusion: Anxious individuals shown more bias to memory relative to normal individuals.}, keywords = {Memory bias,Anxiety,Covert memory}, title_fa = {رابطه‌ بین سیستم جنگ/ گریز/ بهت (FFFS) و جامعه‌ستیزی اولیه: نقش تعدیل-گر سیستم بازداری رفتاری (BIS)}, abstract_fa = {جامعه­ستیزی اولیه که گاه به عنوان یک اختلال شخصیت در میان بزهکاران و گاه به عنوان جامعه­ستیزی موفق در بین افراد بهنجار جامعه مطرح می­شود غالباً شامل ویژگی­هایی مانند خودخواه،‌ عدم احساس همدلی و فریبکاری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل­گر سیستم بازداری رفتاری (BIS) بخصوص ابعاد کنترل­شده آن در رابطه بین ترس و جامعه­ستیزی اولیه، در چهارچوب آخرین نسخه­ نظریه تجدیدنظر شده حساسیت به تقویت بوده است. برای این منظور 375 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز و دانشگاه پیام­نور تبریز (247 نفر دختر و 128نفر پسر) با میانگین سنی 14/22 و انحراف استاندارد 43/2 با استفاده از روش نمونه­گیری سهمیه­ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. شرکت­نندگان پرسشنامه BIS/BAS کارور و وایت و مقیاس خودگزارشی جامعه­ستیزی لونسون را تکمیل کردند. در ابتدا، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه کارور و وایت عامل ترس از زیرمقیاس BIS استخراج گردید، سپس داده­ها، از طریق تحلیل رگرسیون چند­متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بین جامعه­ستیزی اولیه و FFFS همبستگی منفی و معناداری وجود دارد؛ هر چند همبستگی معناداری بین جامعه­ستیزی اولیه و BIS وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که اثر تعاملی (BIS×FFFS) فراتر از پـیش­بینی کننده­های اصلی، جامـعه­ستیزی اولیه را پیش­بینی می­کند. با توجه به یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که ارتباط بین جامعه­ستیزی اولیه و FFFS که به صورت خودکار باعث شکل­گیری هجان ترس می­شود تحت تأثیر ابعاد کنترل­شده­ BIS، شامل فرایندهای شناختی و کارکردهای اجرایی می­باشد.}, keywords_fa = {جامعه‌ستیزی اولیه,سیستم بازداری رفتاری (BIS),سیستم جنگ/گریز/بهت (FFFS),اضطراب,ترس}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4122.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4122_4dd200618228818a9b3c9279bfa3c7bf.pdf} } @article { author = {Ghaffari, azra and Bighlari, Shabnam}, title = {The Investigation of the Effectiveness of Social Skill Training in Theory of Mind Improvement in Aggressive Students and the Assessment of It’s Effective Stability}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {117-143}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of the study was to investigate the effectiveness of social skill training in theory of mind improvement amanog aggressive students and the assessment of its effective stability. The Sample of the research consists of all girls and boys studying at guidance school, both in official and private independent- state schools in Ardabil. The subjects of the study were 600 students (300 boys & 300 girls) of six, seven and eight grades that were selected by cluster random sampling method. Grik and Grotpeter peer Nominational scale and DSM- IV- TR were used to select aggressive subjects, and 80 aggressive students (36 girls & 44 boys) were selected for this study. Advanced theory of mind test was administered to measure theory of mind, then the subjects were divided into two groups (one experimental and one control group). Social skill training, Were applied for 10 session (1.5 hours for any session) but the control group didn’t receive any trainings.20 days after the first post- test performance, Happe’s theory of mind assignment were performed as second post- test to measure-the constancy of training program  effectives to the Experimental group. The results were analyzed by descriptive statistics, two ways ANOVA with repeated measurement and covariance analysis. The results showed that there was a meaningful difference between the performances of two groups and the experimental group performance had been improved in post- test1 and was stable in post- test2 the research Findings emphasis the necessity of social skill training improvement of theory of mined and prevalence of aggression.}, keywords = {Aggressive Students,Social Skill Training,Theory of mind}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن دانش‌آموزان پرخاشگر و سنجش پایداری اثر آن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن و سنجش پایداری اثر حاصل از این آموزش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی شهر اردبیل در سال تحصیلی 89 بود. برای انجام این پژوهش 600 نفر (300 دختر و 300 پسر) از دانش­آموزان دختر و پسر پایه­های اول، دوم و سوم راهنمایی از طریق نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. با استفاده از مقیاس پرخاشگری گزینش همسالان گریک و گروت پیتر (1995) و نیز آزمون پرخاشگری مبتنی­بر ملاک­های چهارمین راهنمای تجدیدنظر شده آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM IV-TR) (2003)، 80 نفر دانش­آموز پرخاشگر (36 دختر و 44 پسر) انتخاب شد. تکالیف تئوری ذهن پیشرفته هپی (2003) برای همة دانش­آموزان پرخاشگر اجراء شد و سپس از طریق جایگزینی تصادفی، آزمودنی­ها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزش مهارت­های اجتماعی در طی 10 جلسه آموزش هر جلسه 5/1 ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد امّا گروه کنترل مبنای مقایسه قرار گرفت و آموزش دریافت نکرد. بعد از اتمام برنامه آموزش، تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون اول برای هر دو گروه اجرا شد و به منظور سنجش پایداری اثر آموزش مهارت­های اجتماعی 20 روز بعد از اجرای پس آزمون اول،  تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون دوّم اجراء شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه­گیری مکرر روی یک عامل و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های اجتماعی، تئوری ذهن دانش­آموزان پرخاشگر گروه آزمایش را به­طور معناداری در مقایسه با گروه کنترل ارتقاء داد و نیز این آموزش بعد از 20 روز از پایداری اثر مناسبی برخوردار بود.}, keywords_fa = {آموزش مهارت های اجتماعی,تئوری ذهن,پرخاشگری}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4123.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4123_d08a47edb54cc2dace5650a88aa263b4.pdf} } @article { author = {Kimiaee, Seyyedali and Khademian, Hossein and Farhadi, hasan and Ghimati, Abdolrahim}, title = {Develop and Study of Preliminary Psychometric and Validation Characteristic of Iranian Family Psychological Function Scale.}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {145-182}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to design and study of preliminary psychometric and validation characteristic of Iranian family psychological function scale. Therefore, 410 of teenagers, youths and their parents, completed the questionnaire after designing it as a sample in Mashhad city .So 52 youth to re-test, answered the questionnaire again. After gathering data, cronbach alpha related all of questionnaire questions, each of dimensions and allocation of finding equivalents raw scores changed to Z standard with  =50 and SD=10 (t score). The result showed that questionnaire dimension have valid sufficient on re-test. So total cronbach's alpha in this questionnaire have high valid, but related with questionnaire dimension the result showed that some dimension have low valid that by removing inappropriate questions in each of dimensions, the validity increased. Thus, IFPFS can be used as a reliable and valid tool for evaluating Iranian family psychological function.}, keywords = {Design,Validation,Iranian,Family,Psychological function}, title_fa = {ساخت و مطالعه مقدماتی ویژگی‌های روانسنجی و اعتباریابی مقیاس کارکردهای روان‌شناختی خانواده ایرانی (IFPFS)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ساخت و مطالعه ویژگی­های روان­سنجی و اعتباریابی مقیاس کارکرد های روان­شناختی خانواده ایرانی بود. بدین منظور تعداد410 نفر از نوجوانان، جوانان و والدین آنها در شهر مشهد به عنوان نمونه پرسشنامه مذکور را پس از ساخت تکمیل نمودند. همچنین تعداد 52 نفر از جوانان بعد از دو هفته با هدف بازآزمایی، مجدداً به سؤال‌های پرسشنامه پاسخ دادند. پس از جمع­آوری داده‌ها، آلفای کرونباخ مربوط به کل سؤال‌ها پرسشنامه، آلفای مربوط به هر یک از ابعاد، تعیین معادل­سازی نمرات خام به نمرات استانداردZ  و تعیین نمرات استاندارد با میانگین 50 و انحراف معیار 10 (نمره t) انجام شد. نتایج نشان داد که ابعاد پرسشنامه از اعتبار بازآزمایی کافی برخوردار است. همچنین آلفای کرونباخ کلی این پرسشنامه نیز از اعتبار بالایی برخوردار می­باشد، اما در رابطه با اعتبار ابعاد پرسشنامه نتایج نشان داد که برخی ابعاد از اعتبار کمتری برخوردار هستند که با حذف سؤال‌های نامناسب در هر بعد، اعتبار آن افزایش می­یابد، که این سؤال‌ها نیز مشخص شده است. بنابراین، IFPFS را می‌توان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر برای ارزیابی کارکردهای روان‌شناختی خانواده ایرانی به کار برد.}, keywords_fa = {اعتباریابی,کارکردهای روان‌‌شناختی,خانواده,ایرانی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4124.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4124_529eb79dbeed6e4490b474796ad963ed.pdf} } @article { author = {Mahmoodaliloo, Majid and Hashemi, Touraj and Esmaeilzadeh, hamideh}, title = {Memory Confidence in Individuals Suffered from Compulsive Obsessive State in Comparison with Normal Individuals}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {27}, pages = {183-198}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This research aims to study Memory Confidence in individuals suffered from obsessive state in comparison With normal individuals. This research is a semi experimental study that 100 students of the Tabriz Islamic Azad University are investigated. After testing with Modsley Test, The individuals were divided into 5 groups with 20 individuals in four obsession states (washing, Checking, slowness, doubt) and one normal group. Memory Confidence Computer Task was conducted for these subjects. The result of one way analysis of variance (ANOVA) showed the significant difference among each obsession groups and normal subjects in Memory Confidence. But there is no significant difference among each obsession groups in Memory Confidence. The results showed that individuals suffered from obsessive states are loser Memory Confidence in comparison with normal individuals}, keywords = {Memory Confidence,Obsession states}, title_fa = {اطمینان به حافظه در افراد دچار حالت‌های وسواسی– اجباری در مقایسه با افراد بهنجار}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اطمینان به حافظه در افراد دچار حالت‌های وسواسی- اجباری در مقایسه با افراد بهنجار می­باشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه­آزمایشی بود که در آن نمونه­ای شامل 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای تست مادزلی افراد در پنج گروه 20 نفره شامل چهار گروه حالت­های وسواسی (شستشو، وارسی، کندی و تردید) و  یک گروه بهنجار تقسیم شدند. تکلیف رایانه­ای اطمینان به حافظه بر روی این افراد اجرا گردید. نتایج حاصل از روش تحلیل واریانس یک­طرفه نشان داد که بین هریک از گروه­های وسواسی و آزمودنی­های بهنجار در میزان اطمینان به حافظه تفاوت معنی­داری وجود دارد. اما هیچ تفاوت معنی­داری بین گروه­های وسواسی در میزان اطمینان به حافظه وجود ندارد. نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که افراد دچارحالت­های وسواسی- اجباری نسبت به افراد بهنجار اطمینان به حافظه پایین­تری دارند.}, keywords_fa = {اطمینان به حافظه,حالت‌های وسواسی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4125.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4125_985b6f3e5555d66700e7960cf966d71f.pdf} }