@article { author = {Badriazarin, Yaghub}, title = {Effect of Exercise in the Bilateral Transfer Learning of Power from Dominant Hand to Non-dominant Hand and Vice Versa}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {26}, pages = {1-15}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {One important aspect of transfer of learning is bilateral transfer an effective way to speed up the process of success. In the bilateral transfer, training on a limb will be lead to learning and effectiveness on the other limbs. In this research bilateral transfer learning in hands was studied. Samples were 43 male students from University of Tabriz. They were divided into three groups, practice groups with the right hand, left hand and control. Of all samples was taken pre test and post test after training. The results showed with training provided, bilateral transfer of power occurred from the dominant hand to the non-dominant hand and vice versa. Transfer rates are more in the non- dominant hand to the dominant hand.Cause of bilateral transfer can be of fixative muscle in the non-trained limbs and dominate the preventive mechanisms of muscle contraction as a result the exercises in the non-trained limb and also despite the common elements in the brain and relation between the cerebral hemispheres that possibility creates to send nerve signals to the non-training limb. As a result, makes the mild contractions, and strengthen it. More research must be done to prove it.}, keywords = {Motor learning,Bilateral transfer,Power}, title_fa = {تأثیر تمرین بر انتقال یادگیری دوطرفی قدرت از دست برتر به غیربرتر و بالعکس}, abstract_fa = {یکی از جنبه­های مهم در انتقال یادگیری، انتقال دو طرفی است که از راه­های مؤثر برای سرعت بخشیدن به روند موفقیت فرد می­باشد. انتقال دو طرفی یعنی تمرینات بر روی یک اندام موجب یادگیری و تأثیر در عملکرد اندام دیگر بدن می­شود. در این تحقیق انتقال دو طرفی یادگیری در دست­ها بررسی شد. نمونه­ها 43 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تبریز بودند که دست برتر آنها دست راست بود. آنها به سه گروه تمرینی با دست راست، دست چپ و گروه کنترل تقسیم شدند. از همه افراد آزمون مقدماتی و پس از تمرینات آزمون نهایی اخذ گردید. نتایج نشان داد انتقال دو طرفی قدرت از دست برتر به دست غیر برتر و بالعکس با روش تمرینی ارائه شده، به وقوع پیوست و میزان انتقال از دست غیر برتر بـه برتر بیشتر از حالت عکس آن بود. علت انـتقال می­تواند ناشی از عملکرد عضلات ثابت­کننده در طرف غیرتمرینی یا چیرگی بر ساز و کارهای بازدارنده از انقباض عضلانی باشد که ناشی از تمرینات بر روی دست تمرینی بوده و همچنین با وجود عناصر مشترک در مغز و ارتباطات بین دو نیمکره مغزی است که احتمال ارسال امواج عصبی همزمان به عضو غیر تمرینی را نیز به وجود می­آورد، در نتیجه، انقباضات خفیف و تقویت آن را موجب می­شود که برای اثبات این موضوع بایستی تحقیقات بیشتری انجام پذیرد.}, keywords_fa = {یادگیری حرکتی,انتقال دوطرفی,قدرت}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4110.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4110_7014cf4a716646ac4209d0191c63837c.pdf} } @article { author = {Khanjani, Zeinab and Hodavandkhani, Fatemeh and Hashemi, Touraj and Mahmoodaliloo, Majid and Bakhshipour, Abbas}, title = {Dimensional Association between Schizotypy and Empathy: Structural Link of Positive and Negative Schizotypy with Cognitive and Affective Empathy}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {26}, pages = {39-64}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The objective of this research was to study correlation between schizotypy, empathy, and their dimensions. One hundred and seventhy four normal students ranging from 16 to 19 years (females: M=17.09, SD=0.76, males: M=17.40, SD=0.61) were selected by cluster random sampling from Rey city. The students completed Empathy Quotient (EQ; Baron-Cohen & Wheelwright, 2004) and Schizotypal Personality Questionnaire (SPQ; Raine, 1991). The data was analyzed by pearson correlation coefficient, multiple linear regression, and structural equation modeling (SEM). There was no significant relationship between total schizotypy and empathy scores. With regard to schizotypy and empathy are dimensional structures and each of their dimensions have discrete structures, the relationship between their dimensions were investigated.  Analysis showed that both positive and negative schizotypy could predict cognitive empathy, but positive schizotypy had more important role (β= 0.347). In addition, both positive and negative schizotypy could   predict affective empathy, but negative schizotypy had more important role (β=-0.218). Then, the structural relation of these explored associations was investigated by SEM. This analysis revealed that positive schizotypy had significant structural link with cognitive empathy (R=0.38), and negative schizotypy had significant structural link with affective empathy (R=-0.30). In conclusion, these data suggest that positive schizotypes had elevated cognitive empathy, and negative schizotypes had elevated affective empathy. }, keywords = {}, title_fa = {رابطه ابعادی اسکیزوتایپی و همدلی - پیوند ساختاری اسکیزوتایپی مثبت و منفی با همدلی شناختی و عاطفی}, abstract_fa = { هدف از این پژوهش بررسی رابطه اسکیزوتایپی و همدلی و ابعاد آنها بود. صد و هفتاد و یک دانش­آموز عادی از شهر ری با دامنه سنی 16 تا 19 سال (دختران: میانگین=09/17، انحراف استاندارد=76/0؛ پسران: میانگین=40/17، انحراف استاندارد=­61/0) به روش نمونه­برداری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. دانش­آموزان مقیاس همدلی بهر ( EQ: بارون کوهن و ویل رایت، 2004) و پرسش­نامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ: رین، 1991) را تکمیل کردند. یافته­ها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه، و مدل­سازی معادله ساختاری تحلیل شدند. نمره کل اسکیزوتایپی و همدلی رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند. اما، با توجه به اینکه اسکیزوتایپی و همدلی هر دو سازه­هایی ابعادی بوده و هر یک از این ابعاد، ساختار مجزایی نسبت به بقیه دارد، رابطه ابعاد این دو سازه بررسی گردید. تحلیل­ها نشان دادند اسکیزوتایپی مثبت و منفی می­توانند همدلی شناختی را تبیین نمایند، اما سهم اسکیزوتایپی مثبت در این رابطه بیشتر بود (347/0=­β). افزون بر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایفا نمود (218/0-­=­β). افزون بـر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسـکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایـفا نمود (218/0-=β). در ادامـه، با استفاده از مدل­سازی معادله ساختاری، ارتباط ساختاری روابطِ کشف شده، بررسی گردید. این تحلیل روشن کرد که اسکیزوتایپی مثبت با همدلی شناختی (38/0=R)، و اسکیزوتایپی منفی با همدلی عاطفی (30/0-­=R) رابطه ساختاری معناداری دارد. در مجموع، این یافته­ها حاکی از آنند اسکیزوتایپ­های مثبت دارای همدلی شناختی بالا، و اسکیزوتایپ­های منفی دارای همدلی عاطفی پایین­اند.}, keywords_fa = {اسکیزوتایپی مثبت,اسکیزوتایپی منفی,همدلی شناختی,همدلی عاطفی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4111.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4111_d37936b799b16e173c607e90fc6b6a48.pdf} } @article { author = {Khalili, Leili and Dolatshahi, Behroz and Farhoudi, Mehdi and Purshahbaz, Abbas and Niknam, Zahra}, title = {Efficacy of Attention Rehabilitation in Decreasing Selective Attention and Sustained Attention Deficits in Multiple Sclerosis (MS) Patients}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {26}, pages = {39-64}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Multiple sclerosis (MS) is a progressive disease of the CNS that is characterized by widespread lesions in the brain and spinal cord. Cognitive impairment is a common concomitant of MS.  MS often affects attentional complex tasks Such as, Selective and Sustained Attention. Few study investigated on efficacy of attention rehabilitation for decrease of attention deficits in Multiple Sclerosis (MS) patients. Present study investigated the efficacy attention rehabilitation for decrease of Selective attention   and Sustained attention deficits in Multiple Sclerosis (MS) patients.   Method: The study was conducted in single - Subject designs with A/B model and follow- up. Six Secondary Progressive MS (SPMS) selected with adjective sample. Attention various include, selective and sustained attention that evalued at various stages baseline, inventory and follow-up using Continues Performance   Test (CPT) and Stroop Test. Attention rehabilitation program was don with flash cart and pen–paper that composed of structured tasks. Participants received attention rehabilitation sessions three a week over 21 sessions. Total time training was about 45 minutes. The required data were analyzed via visual analysis, decrease mean percentage and d’ Cohen effect size. Results: All case showed, improvement in selective attention and sustained attention. Decrease mean percentages and effect sizes were high for all measures. Conclusion: These findings suggest that, attention rehabilitation decrease selective attention and sustained attention deficits in Multiple Sclerosis (MS) patients}, keywords = {Multiple Sclerosis,Attention rehabilitation,selective attention,sustained attention}, title_fa = {تأثیر توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه انتخابی و توجه مستمر مبتلایان مالتیپل اسکلروزیس}, abstract_fa = {مالتیپل اسکلروزیس (MS) شایع­ترین اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که با ضایعات منتشر در نـخاع شوکی و مغز مشخص مـی­شود. نقایص شناختی بـه­ طور متداول در MS رخ می­دهد. اغلب تکالیف توجهی پیچیده مثل توجه انتخابی و توجه مستمر دچار نقص شده­اند. مطالعات اندکی در زمینه توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه مبتلایان  MSوجود دارد. پژوهش حاضرتأثیر توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه مستمر و توجه انتخابی در مبتلایان MS مورد بررسی قرار می­دهد. مطالعه حاضر در چهارچوب طرح «تک موردی»، مدل AB با دوره پیگیری است که 6 بیمار پیشرونده ثانویه بر اساس نمونه­گیری قضاوتی انتخاب شدند. متغیرهای مورد مطالعه توجه، شامل توجه مستمر و توجه انتخابی بودکه طی فرآیند مطالعه، با تست استروپ و عملکرد پیوسته در مرحله خط پایه، مداخله و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفت. تمرینات توانبخشی توجه ساختار یافته و به صورت  فلش کارت و مداد-کاغذی بود که در 21 جلسه 45 دقیقه­ای، سه بار در هفته انجام شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل چشمی، درصد کاهش میانگین، اندازه اثر d کوهن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد همه آزمودنی­ها در مولفه­های توجه انتخابی و توجه مستمر بهبودی نشان دادند و اندازه اثر و درصد کاهش میانگین برای همه موارد بالا بود. مبتنی بر یافته­ها می­توان عنوان کرد که توانبخشی توجه، نقایص توجه مستمر و توجه انتخابی در مـبتلایان MS کاهش می­دهد.}, keywords_fa = {مالتیپل اسکلروزیس,توانبخشی توجه,توجه انتخابی,توجه مستمر}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4112.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4112_29f499c46257b2bdbffc260d962342e0.pdf} } @article { author = {Salmanpour, Hamzeh and Abbasi, Mehdi and Isazadeghan, Ali and Ghasemzadeh, Abolfazl}, title = {The Relationship of Religiosity Orientations and Personality Traits with Death Obsession}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {26}, pages = {65-88}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of the current study was to investigate the relationship and predictability of death obsession through religiosity orientations and personality traits. Samples included 484 (246 girls, 238boys) were chosen through stratified random sampling. Instruments were death obsession scale (DOS), NEO personality inventory (Neo- FFI), and All port’s religious orientation scale. Data were analyzed using correlation and stepwise regression analyses and t-test. Results showed that the relationship between death obsessions with externsic orientation toward religion is positive whereas death obsession had a negative rellation with intrinsic orientation toward religion. Also findings showed there was significant positive relationship between neuroticism and death obsession (r=0/42, p<0/01). Other dimensions of personality had negative relationship with death obsession. The greater negative relationship was between intrinsic orientation toward religion and conscientiousness  dimension  (r  =- 0/34, p<0/01), of   all research variables, externsic orientation toward religion and neuroticism were able to predict 19 present of variance of death obsession. In study of difference between females and males in death obsession, results showed significant difference between two groups (t=5/38, df=484, p<0/001), so that it was more among famales.}, keywords = {Death obsession,Religiosity orientation,Personality traits}, title_fa = {رابطه سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی با وسواس مرگ}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه و پیش­بینی وسواس مرگ از طریق سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی انجام شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 484 نفر (246 دختر و 238 پسر) بودند که به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه مقیاس وسواس مرگ،‌ پرسشنامه سوگیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو (فرم کوتاه) بود. داده­های به دست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سوگیری مذهبی بیرونی و وسواس مرگ (01/0­p<، 12/0=­r) و بین بعد روان­رنجورخویی شخصیتی پنج عاملی با وسواس مرگ (01/0­p<، 42/0=­r) رابطه مثبت معناداری وجود دارد. سایر ابعاد شخصیتی پنج عاملی با وسواس مرگ رابطه منفی و معناداری در سطح 01/0­p< داشتند. همچنین نتایج نشان داد از بین صفات شخصیتی به غیر از روان­رنجورخویی، سایر ابعاد سازگاری، مسئولیت­پذیری، برون­گرایی و تجربه­­پذیری با سوگیری مذهبی درونی و بیرونی همبستگی معناداری دارند. بیشترین رابطه‌ همبستگی منفی معنی­دار بین مسئولیت­پذیری با سوگیری مذهبی درونی بود (001/0­p<، 34/0=­r). از بین متغیرهای پژوهش سوگیری مذهبی بیرونی و روان­رنجور­خویی 19 درصد از واریانس وسواس مرگ را تبیین نمود. در بررسی تفاوت بین زنان و مردان دانشجو با استفاده از آزمون t نتایج نشان داد در وسواس مرگ (نشخوار مرگ، سلطه مرگ، عقاید تکراری درباره مرگ) تفاوت معنی­داری بین دو گروه وجود دارد. وسواس مرگ بین دختران بیشتر از پسران بود (38/5=t، 484=df، 001/0p<).}, keywords_fa = {: وسواس مرگ,سوگیری مذهبی,صفت شخصیتی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4113.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4113_3ab83206d291025cddde37d084873561.pdf} } @article { author = {Tahmasian, Karineh and Anari, Asieh and Fathabadi, Mahbobeh}, title = {Evaluation of Effective Maternal Characteristics in Behavioral Problems of 2-6 Years Old Children}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {26}, pages = {89-104}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study investigated the relationship between maternal factors and behavioral problems in children 2 to 6 years old. The study is descriptive- post hoc. 350 mothers were selected from 15 kindergartens of 3 areas of Tehran by multistage sampling method. They completed Rosenberg’s Self-esteem Scale, Parenting Stress Index, Sources of Social Support Scale, Maternal efficacy Questionnaire and Preschool Behavior Checklist. Stepwise regression analysis showed that parenting stress and maternal self-efficacy, in two steps, could explain 20% of variance of behavioral problems in children (P≤0/05). Among mentioned effective maternal characteristics, parenting stress and maternal self-efficacy showed most relationship with behavioral problems in children (P≤0/05). Therefore, educational programs relevant to the mentioned factors can predict and reduce behavioral problems in children.}, keywords = {Parental stress,Social Support,Parenting self- efficacy,Self-Esteem,Behavioral problems & children}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های مادرانه مؤثر در مشکلات رفتاری کودکان 6-2 ساله}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل موثر مادرانه و مشکلات رفتاری کودکان 2 تا 6 ساله بود. این مطالعه در زمره مطالعات توصیفی- پس­رویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشه­ای چندمرحله­ای 15 مهد کودک از سه منطقه شهر تهران، 359 مادر به پرسش­های پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه خود اثرمندی مادرانه و فهرست مشکلات رفتاری کودکان پیش­دبستانی جهت جمع­آوری داده­ها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام­به­گام نشان داد استرس والدین و خوداثرمـندی مادرانه در دو گام حـدود 20 درصد از واریانس مشکلات رفـتاری کودکان را تبیین می­کنند (05/0­P<). از میان ویژگی­های مؤثر مادرانه ذکر شده، استرس والدینی و خود اثرمندی والدینی مادران بیشترین رابطه را با مشکلات رفتاری کودکان نشان دادند (05/0­P<). لذا برنامه­های آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها می­توانند موجب پیش­گیری و کاهش مشکلات رفتاری کودکان شوند.}, keywords_fa = {استرس والدینی,حمایت اجتماعی,خوداثرمندی والدینی,عزت‌نفس,مشکلات رفتاری و کودکان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4114.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4114_1c3c861434f2efc4a9482d6f58b022d2.pdf} } @article { author = {Alipour, Ahmad and Aghahheriss, Mojghan}, title = {The Conformity between Handedness and Footedness among Iranian Nations}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {26}, pages = {105-126}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This research was provided to determine the conformity of laterality indices in 2316 participants (5265 females, and 3177 males) with mean age 23 years and 6 months Iranian among nations. Participants were selected by multistage randomized sampling method. They were asked to complete the items of Edinburgh handedness inventory (Oldfield, 1970), the revised version of Waterloo footedness questionnaire (Elias, Bryden, and Bulman- Fleming, 1988). Descriptive data analysis revealed that there were 78/6 %, 6 %, 15/4 % for right, both, and left handedness in-turn. These distributions were 66/8 %, 21/8 %, 11/4 % for right, both, and left footedness. Moreover, A strong correlation were found between handedness and footedness(r= 0/75, p< 0/05). The agreement between right-handedness and right-footedness was 94/9, for being ambidextrous was 16/5, and for left-handedness and left-footedness was 88/3. The Phi coefficient for this agreement was calculated 0/79(p< 0/05), that serve a good conformity between these laterality indices. One of the neuropsychological explanations is that one of the brain hemispheres is considered for the control of a behavior which its dominancy is represented by different preferences for using body structures such as hand or foot. Their motor and sensory functions rigorously are under the influence of that dominant hemisphere. In general, Lateralization has different distribution among Iranian nations and it is less in comparison to other countries.}, keywords = {Footedness,Handedness,Iranian nations}, title_fa = {همگونی دست برتری و پا برتری در جمعیت ایرانی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف تعیین میزان همگونی شاخص­های جانبی شدن دست برتری و پا برتری روی 2316 آزمودنی شامل 1501 زن و 815 مرد با میانگین سنی 23 سال و 6 ماه و دامنه سنی 86-7 سال در جمعیت ایران انجام شد. انتخاب آزمودنی­ها به روش تصادفی چندمرحله‌ای از میان ساکنان استان­های مختلف ایران بود و از آنها خواسته شد تا به گویه‌های پرسشنامه دست برتری ادینبورگ (اولدفیلد،1970) و پرسشنامه پابرتری واترلو (الیاس، برایدن و بولمن-فلمینگ، 1998) پاسخ دهند. تحلیل توصیفی داده‌ها نشان داد که توزیع دست­ ‌برتری در میان جمعیت ایران به ترتیب راست­‌دست، دوسوتوان و چپ ‌دست به ‌صورت 6/78%، 6% و 4/15­% و توزیع پا برتری به ‌ترتیب راست‌­پا، دوسوتوان و چپ­‌پا به ‌صورت 8/66%، 8/21­% و 4/11­% است. از طرفی همبستگی دست ‌برتری با پا برتری برابر با 75/0 (در سطح معناداری کمتر از 05/0) به دست آمد. همچنین افراد راست­دست و راست پا در  9/94% موارد با هم در راست­برتر بودن، افراد چپ دست و چپ پا در 3/88­% موارد با هم در چپ برتر بودن و افراد دارای برتری هر دو پا و هر دو دست در  5/16­% موارد از نظر دوسوتوان بودن توافق داشتند. ضریب فای کرامر برابر با 79/0 در سطح معناداری کمتر از 05/0 محاسبه شد که نشانگر همگونی قوی این دو شاخص جانبی شدن با یکدیگر است. به ‌این ‌ترتیب بر اساس تبیین عصب‌شناختی، یکی از نیمکره‌های مغزی برای شروع کنترل رفتار در‌ ظر‌ گرفته می‌شود و تظاهر این برتری، ترجیح­های مختلف برای استفاده از ساختارهایی نظیر دست و پای ناهمسویی است که کارکردهای حرکتی- حسی آنها به‌طور برجسته تحت تأثیر نیمکره غالب است. در مجموع می‌توان گفت جانبی ‌شدن در جمعیت ایران کمتر انجام می‌شود و توزیع شاخص­های جانبی شدن در ایران متفاوت با توزیع آن در سایر کشورها است، اما میزان توافق کنترل همسو در ایران مانند سایر کشورها است.}, keywords_fa = {پا برتری,جمعیت ایران,دست برتری}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4115.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4115_ffc5ff5fc4d63e545585c05072ccf322.pdf} } @article { author = {Nazari, Ghohar}, title = {The Survey Comparison of the Ability of Social Problem-Solving and its Subscales among Addicted and Non-addicted Prisoners}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {26}, pages = {127-141}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study was to compare the ability of Social Problem-Solving and its subscales among addicted and non-addicted prisoners. Population of study was 200 prisoners of Miyaneh. Using Morgan Table, 132 persons were chosen randomly, then 30 addicted and 30 non-addicted peoples were matched and social problem solving questionnaire was administered among them. Data were analyzed using T-test the findings showed that social problem-solving was significantly lower among addicted prisoners than non-addicted ones.}, keywords = {Addiction,Social problems solving}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای توانایی حل مسایل اجتماعی و مولفه‌های آن در زندانیان معتاد و غیرمعتاد}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه توانایی حل مسائل اجتماعی و مؤلفه­های آن در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر  شامل 200 نفر از زندانیان شهرستان میانه بود که براساس جدول مورگان 132 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند که از میان این زندانیان 30 نفر از افراد مبتلاء به سوء مصرف مواد و 30 نفر از افراد غیرمبتلا به سوء مصرف و در یک گروه همتا انتخاب شدند و پرسشنامه حل مسایل اجتماعی در مورد آنها اجرا شد. داده­ها با استفاده از روش­ آماری t مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده­ها نشان داد که براساس آزمون آماری t مستقل نمرات افراد دچار سوء مصرف مواد در توانایی حل مسائل اجتماعی پایین‌تر از افراد غیرمبتلا به سوءمصرف مواد هستند.}, keywords_fa = {سوء مصرف مواد,حل مسایل اجتماعی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4116.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4116_0476b668f02628282e230b4ca9a3466a.pdf} }