@article { author = {Beyrami, Mansour and Andalib, Morteza and Nazari, MOHAMMADALI}, title = {Investigation of Brain Waves Patterns in Coherence of Theta Band during Convergent and Divergent Thinking}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {1-18}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This study examined the EEG patterns changes of the brain’s hemispheres during convergent thinking (CT) and divergent thinking (DT). 34 subjects (19 boys and 15 girls) were chosen according to the convenience sampling. Each of them assigned in three condition (rest, CT and DT). In all 3 conditions EEG patterns were recorded from 19 scalp electrodes. The recorded EEG in theta band, were transformed into quantitative form (QEEG) by using Neuroguide software and then were analyzed by repeated measures ANOVA method. The results showed differences in left and right hemispheres, separately; DT and CT had higher coherence than rest condition. Moreover, the results revealed that two hemispheres hadn’t significantly coherence differences during these conditions.}, keywords = {QEEG,Coherence,Convergent thinking,Divergent thinking}, title_fa = {بررسی الگوهای الکتروآنسفالوگرافیک نیمکره‌های مغز در هم نوسانی باند تتا در طی تفکر همگرا و واگرا}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک نیمکره­های مغز در طی تفکر همگرا و واگرا بود. به منظور انجام این پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 34 آزمودنی (19 پسر و 15 دختر) انتخاب شدند و در سه موقعیت آزمایشی حالت آرامش، تفکر همگرا و تفکر واگـرا قـرار گرفـتند. در هـر سـه موقعیت امواج مـغزی آزمودنـی­ها با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگراف در 19 کانال ثبت شد. امواج مغزی ثبت شده (EEG)، در باند تتا با استفاده از نرم­افزار نوروگاید به یک سری از کمیت­ها (QEEG) تبدیل شدند. داده­های کمی استخراج شده با استفاده از تحلیل واریانس اندازه­های مکرر تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که به طور جداگانه در نیمکره­های چپ و راست دو نوع تفکر، هم نوسانی بیشتری نسبت به حالت آرامش دارند. ولی تفاوت میزان هم نوسانی سه موقعیت مورد مطالعه در دو نیمکره مغز متفاوت نبود.  }, keywords_fa = {الکتروآنسفالوگرافی کمی,هم نوسانی,تفکر همگرا,تفکر واگرا}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4157.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4157_751396dd5a534b4993526aa35bd9e3b8.pdf} } @article { author = {Jahanimaleki, Seyfollah and Sharifi, Masoud and Jahanimaleki, Rana and Nazari, Ghohar}, title = {The Relationship between Awareness Levels of Life Skill with Self Efficacy Beliefs among Shahid Beheshti University Student}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {19-49}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of this casual-comparison research is determining the relationship between awareness level of life skills and self efficacy beliefs among students. In a causal-comparative study, 384 students of Shahid Beheshti University were chosen with multi-stage cluster sampling and then were investigated with Sheres'(1982) self-efficacy beliefs and Ahadis' 1386) awareness of life skills questionnaires. The results showed that among life skills dimensions self-awareness skills, communication, problem- solving, decision making, critical thinking and coping with stress and among life skills level, knowledge and application have a meaningful relationship with student self-efficacy. But any meaningful relationship didn’t have among empathy skills, interpersonal, critical thinking, coping with emotions and the level of comprehension with self-efficacy of students. Also among life skills dimensions, only self-awareness, communication, decision making, critical thinking and coping with stress are good predictors for self-efficacy and among demographic features including age, sex, marriage, living area, education and university department, only age effect directly and living area, marriage, university department, education, total score of life skills, interactively did have a meaningful relationship with self-efficacy.   }, keywords = {Awareness of Life Skills,Self-efficacy Beliefs}, title_fa = {رابطه سطح آگاهی از مهارت‌های زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تعیین رابطه سطح آگاهی از مهارت­های زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان بود. در این راستا 384 نفر از دانشجویان دانشگاه شـهید بهشتی با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های باورهای خودکارآمدی شرر (1982)، میزان آگاهی از مهارت­های زندگی احدی (1386) و اطلاعات جمعیت­شناختی استفاده شد. نتایج در سطح 95 درصد اطمینان نشان داد که از میان ابعاد مهارت­های زندگی، مهارت­های خودآگاهی، ارتباطی، حل مسأله، تصمیم­گیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس و از میان سطوح مهارت­های زندگی، سطح دانش و بکار بستن با خودکارآمدی دانشجویان رابطه معنادار دارد. اما بین مهارت­های همدلی، بین فردی، تفکر خلاق، مقابله با هیجانات و سطح فهم با خودکارآمدی دانشجویان رابطه­ای مشاهده نشد. همچنین از میان ابعاد مهارت­های زندگی تنها مهارت­های خودآگاهی، ارتباطی، تصمیم­گیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس پیش­بینی­کننده­های خوبی برای خودکارآمدی بودند. از میان مشخصه­های جمعیت شناختی، تأثیر سن به صورت مستقیم و محل زندگی، تأهل، دانشکده، مقطع تحصیلی و نمره کل مهارت­های زندگی به صورت تعاملی با خودکارآمدی معنادار بود.}, keywords_fa = {آگاهی از مهارت‌های زندگی,باورهای خودکارآمدی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4158.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4158_92f922c45c1f63a9017f892d8fb2fc16.pdf} } @article { author = {Soleimanian, Aliakbar and Fieozabadi, Abbas}, title = {The Effect of Elaboration of Positive Perspectives Intervention (EPOS) Based on Goal Conflict Reduction on Life Satisfaction}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {51-64}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study was carried out to examine the effectiveness of elaboration of positive perspectives intervention on decreasing goal conflicts and improving life satisfaction in students. In a semi-experimental study, 44 volunteers were randomly assigned into two groups including an experimental group (21 subjects) and a control group (23 subjects). Then experimental group underwent seven 90 minutes sessions of elaboration of positive perspectives intervention and the control group did not receive any particular treatment. All participants completed the Satisfaction with Life Scale (SWLS) and Goal Matrix at one week before intervention (pretest), completion of prevention (post test) and at follow up stage (1.5 months after intervention). Descriptive statistics, t-test and analysis of covariance were used to analyze findings. The results revealed that elaboration of positive perspectives intervention decreased the goal conflicts and improved life satisfaction in the subjects of experimental group significantly (P<0.001). These changes were not observed in the control group.  It can be said that elaboration of positive perspectives intervention is effective in decreasing the goal conflicts and improving the life satisfaction.}, keywords = {conflict,Satisfaction,Satisfaction With Life,Goal Matrix}, title_fa = {اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) مبتنی بر کاهش تعارض اهداف بر رضایت از زندگی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) بر کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی بر روی دانشجویان انجام شده است. در یک پژوهش نیمه آزمایشی 44 نفر از دانشجویان داوطلب به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (23 نفر) گمارش شدند. آزمودنی­های گروه آزمایش تحت هفت جلسه 90 دقیقه­ای مداخله گروهی با روش تفصیل دورنماهای مثبت قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله خاصی را دریافت نکردند. همه شرکت­کنندگان در پژوهش یک هفته قبل از انجام مداخله (پیش آزمون)، پایان مداخله (پس آزمون) و همچنین یک و نیم ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری)، پرسشنامه رضایت از زندگی و ماتریس اهداف را تکمیل کردند. به منظور تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی، آزمون t برای مقایسه گروه­های مستقل و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که روش تفصیل دورنماهای مثبت به طور معناداری و در سطح 001/0P< موجب کاهش تعارض بین اهداف و همچنین افزایش رضایت از زندگی در آزمودنی­های گروه آزمایش شده است در حالی که چنین تغییری در آزمودنی­های گروه کنترل مشاهده نشد. به عنوان نتیجه­گیری می­توان گفت روش تفصیل دورنماهای مثبت در کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی مؤثر است.}, keywords_fa = {تعارض,رضایتمندی,رضایت از زندگی,ماتریس اهداف}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4159.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4159_fcaf0cacb3c7dde1cd567ee9ff6090d1.pdf} } @article { author = {Alipour, Ahmad and Aarab Sheibani, Khadijeh}, title = {Relation of Hopeness and Happiness with Job Satisfaction among Teachers}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {65-78}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Job satisfaction is one of the important factors in the quality of teacher training and job success. The purpose of the present study was to investigate the relation of hopeness and happiness with job satisfaction among teachers. For this regard, 240 teachers (120 femals and 120 males) were selected by stratified sampling method from elementary, guidance and high school grades in Tabas city. Data were collected through snyderś hopeness, oxfordś happiness and kendal & hulinś job satisfaction questionnaires. Results were analyzed by pearsons correlation, multiple regression, ANOVA and t test. Results revealed that all variables did have positive relation with each other indicating the more hopness and hopiness increase the more job satisfaction increases, as well.                                                                                                                                            }, keywords = {Hopeness,Job satisfaction,Happiness}, title_fa = {رابطه امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی معلمان}, abstract_fa = {رضایت­ شغلی یکی از عوامل بسیار­ مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی در بین معلمان بود. بدین منظور ­240 معلم (120 زن و 120 مرد) از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان طبس به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار آزمون پرسش­نامه­­های امیدواری اشنایدر، شادکامی آکسفوردو رضایت شغلی کندال و هولی بود. نتایج به روش هم بستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس مورد­ بررسی و تحلیل قرار­ گرفت. نتایج نشان­داد که هر ­دو متغیر امیدواری و شادکامی علاوه بر آنکه با­هم رابطه مثبت و معنادار دارند هر­ دو با مؤلفه رضایت شغلی رابطه دارند به طوری­که معلمانی که امیدواری و شادکامی بیشتری دارند نمره رضایت شغلی بالاتری هم دارند.}, keywords_fa = {امیدواری,رضایت شغلی,شادکامی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4160.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4160_7789bc692927634945574dfd11ceccf3.pdf} } @article { author = {Mahmoodaliloo, Majid and Bakhshipour, Abbas and Khanjani, Zeinab and Ranjbar, Fatemeh}, title = {The Study of Theory of Mind Deficit in Schizophrenic Patients with Positive and Negative Symptom and its Comparison with Healthy People}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {79-96}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This research is investigated to study theory of mind deficit in schizophrenic patients with positive and negative symptoms and it's comparison with healthy people. For this regard, 80 subjects (40 schizophren and 40 normal people) of both gender were selected from  Razi hospital in-patients and education organization staffs through convenience sampling, then administered to Baron-hon. computerized version of revised reading the mind in the eyes” test. Data were analyzed using one-way analysis of variance, Tukey post hoc and independent t student test.The results showed that theory of mind has impaired in people suffering from schizophrenia as compared to healthy people. This deficit is more in patients with Negative symptom than patients with Positive symptoms. But result showed no a significant difference between male and female subjects in the amount of theory of mind deficit.              }, keywords = {Theory of mind,Schizophrenic patients,Positive and negative symptoms}, title_fa = {بررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنیک‌‌های دارای علایم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به بررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنیک­های دارای علایم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم می­پردازد. 80 آزمودنی (40 فرد اسکیزوفرن و 40 فرد عادی) از هر دو جنس به صورت نمونه­گیری در دسترس از میان بیماران بستری در بیمارستان ­رازی و کارکنان آموزش و پرورش انتخاب شدند و آزمون چشم­های بارون کوهن را پاسخ دادند. داده­­های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس یک­راهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون t گروه­های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان­داد که نظریه ذهن در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در قیاس با افراد سالم آسیب دیده است و این آسیب در افراد اسکیزوفرن دارای علایم منفی بیشتر از افراد اسکیزوفرن دارای علایم مثبت است. اما بین میزان نقص در نظریه ذهن آزمودنی­های زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نشد.}, keywords_fa = {نظریه ذهن,بیماری اسکیزوفرن,علایم مثبت و منفی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4161.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4161_9bf2fe9a6205153d5553ec6066c03d6a.pdf} } @article { author = {Najmi, Seyyedbadreddin and Feizi, Avat}, title = {Study on Structural Relation of Family Functioning and Self Esteem with Academic Achievement in Female High School Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {97-120}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Family can affect adolescent's motivational orientation toward its own goals. Drop off academic failure, and escape from school are some of the occurrences that have gained the attention of educational-cultural system. Therefore the present study is aimed to analyze the structural relation between family functioning and self esteem variables and academic achievements in female adolescents. In a Ex Post Facto (causative-comparative) study which was conducted on female high school students of Isfahan in 2009, 360 students were selected randomly using multi-stage clustering method. Samples were divided into two groups of "having continuous academic achievements" and "having academic failure". Then they were inquired using Ellis Pope's self esteem scale and Family Assessment Device. At the end the relation of main research variables (family functioning) and other background variables, like parents' educational status, birth rank, number of siblings, educational degree …, with each dimension of self esteem were analyzed in each group by multi-group regression model of hidden variables. Results showed that family functioning had a meaningful relation with every aspect of self esteem (educational, social, familial, and physical) in both groups (p=0.02) this effect showed poor family functioning's relation with low self that in the group with academic failure esteem. Also there was a meaningful relation between parent's educational status and education, familial and social aspects (p<0.001) and also physical aspect (p 0.05) of self esteem. Among other variables, age of the student, birth rank and number of kids in the family also had meaningful relation with self esteem at the level of 0.01. Based on the results of this study, it could be found that the adolescent with sufficient family support have more chances and features for autonomy, self expression, self awareness and achievement seeking which these psychological traits have an effect on individual educational motivation and functioning.}, keywords = {academic achievement,Academic Failure,Family Functioning,Self esteem,Multi-group Regression Model of Hidden Variables}, title_fa = {بررسی رابطه ساختاری کارکرد خانواده و عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی}, abstract_fa = {خانواده به گونه­های مختلف می­تواند جهت­گیری انگیزشی نوجوان را در راستای اهدافش متأثر سازد. ترک تحصیل، افت تحصیلی، گریز از مدرسه از جمله پدیده­هایی است که توجه نظام آموزشی ـ تربیتی جامعه را به خود معطوف می­سازد. به این لحاظ پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط ساختاری متغیرهای کارکرد خانواده و عزت­نفس فرد با پیشرفت تحصیلی دختران نوجوان انجام گرفت. این مطالعه به روش پس رویدادی (علّی ـ مقایسه­ایی) در جامعه­پژوهشی دانش­آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان در سال 88-87 و در نمونه­ای تصادفی به حجم360 نفر که به شیوه خوشه­بندی چند مرحله­ای انتخاب گردیدند انجام شد. کلیه آزمودنی­ها در دو گروه «با پیشرفت تحصیلی مستمر و دچار افت تحصیلی» قرار گرفته، و با دو مقیاس 1ـ عزت­نفس الیس پوپ و 2ـ طرح ارزیابی خانواده (FAD) مورد پرسشگری قرار گرفتند. در نهایت رابطه متغیرهای اصلی پژوهش (کارکرد خانواده) و سایر متغیرهای زمینه­ای با هر یک از ابعاد عزت­نفس، در هر یک از گروه­ها به تفکیک از طریق مدل رگرسیون چندگروهی متغیرهای پنهان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از رابطه معنی­دار کارکرد خانواده با هریک از ابعاد عزت­نفس (تحصیلی، اجتماعی، خانوادگی، جسمانی) در هر دو گروه  بود (05/0>P) که این ارتباط در گروه دارای افت تحصیلی بیانگر رابطه کارکرد ضعیف خانواده با عزت­نفس پایین بود. همین طور متغیر سطح تـحصیلات والدین با ابـعاد عزت­نفس تحصیلی، خانـوادگی و اجتماعـی (1­0/0>P­­) و با بعد عزت­نفس جسمانی (05/0­>­P­) ارتباط معنی­داری داشت. از دیگر متغیرها، سن دانش­آموز، رتبه تولد و تعداد فرزندان خانواده نیز در سطح ده درصد با متغیر عزت­نفس ارتباط معنی­دار داشتند.  با تکیه بر این یافته­ها می­توان دریافت، نوجوان برخوردار از حمایت خانوادگی مطلوب از فرصت و امکانات بیشتری برای خودمختاری، خودبیانگری، خودآگاهی، خودگردانی و خودافزایی برخوردار بوده که این سازه­های روان­شناختی بر انگیزش و عملکرد تحصیلی فرد تاثیر می گذارد.}, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی,شکست تحصیلی,کارکرد خانواده,عزت‌نفس,رگرسیون چندگروهی متغیرهای پنهان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4162.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4162_706316ce812d1034d482b053287477fe.pdf} } @article { author = {Nazari, Mohammadali and Eskandarnejad, Mahta and Abdoli, Behroz and Vaez mousavi, Mohammadkazem}, title = {Effect of Neurofeedback Training on Electroencephalographic Characteristics and Performance in Archery}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {121-142}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study investigated Neurofeedback training impact on electroencephalographic characteristics and performance in archery. 45 non-athlete undergraduate students were randomly assigned to three groups including real Neurofeedback (neurofeedback training based on their brainwave activities), sham Neurofeedback (feedbacks weren't based on their brainwave activities) and control (without receiving neurofeedback). 20 experiment sessions included 10 minutes training in alpha up-training and 20 minutes alpha-theta protocol. Before starting and after the experiment, all subjects participated in a pre and post-assessment session (archery records and electroencephalographic variables). Each subject received a total of 20 training sessions (archery and neurofeedback). One-way ANCOVA showed significant differences between real group and sham and control group (p<0.05). There were not significant differences in records between sham and control group. MANCOVA analysis indicated a significant increase in alpha activity just for group1 located at left temporal site (p<0.05). The finding suggested that neurofeedback training can change archery records and electroencephalographic characteristics in archery.}, keywords = {Neurofeedback,Electroencephalography,QEEG,Sham neurofeedback,Archery}, title_fa = {تأثیر آموزش نوروفیدبک بر ویژگی‌های الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تیروکمان}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد و ویژگی­های الکتروانسفالوگرام در ورزش تیروکمان بود. 45 دانشجوی دختر به طور تصادفی به سه گروه نوروفیدبک واقعی (آموزش نوروفیدبک براساس امواج مغزی خود فرد)، گروه نوروفیدبک ساختگی (عدم ارایه فیدبک ها براساس امواج مغزی فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفیدبک) تقسیم شدند. 20 جلسه نوروفیدبک شامل 10 دقیقه آموزش تقویت موج آلفا در ناحیه T3 بوده و20 دقیقه بعدی به پروتکل آلفا-تتا در ناحیهPz  اختصاص یافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسه­ای آموزش تیروکمان، افراد در پیش­آزمون و پس­آزمون (رکورد تیروکمان و متغیرهای الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتیجه تحلیل کوواریانس یک­طرفه افزایش معنی­دار میانگین رکوردها را در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با دیگر گروه­ها نشان داد (05/0>p). همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیره در موج آلفا ناحیه گیجگاهی چپ گروه نوروفیدبک واقعی تغییر معنی­داری را نشان داد. نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک می­تواند ویژگی­های الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تیروکمان تغییر دهد.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,الکترانسفالوگرافی کمی,نوروفیدبک ساختگی,تیروکمان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4163.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4163_fdf2629378a747ff6f2006f7a5945353.pdf} } @article { author = {Nazari, Vakil and Mohammadkhani, Parvaneh and Dolatshahi, Behroz}, title = {Comparison of effectiveness of Enhanced Cognitive-Behavioral Couple Therapy and Integrative-Behavioral Couple Therapy in Increasing Marital Satisfaction}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {143-169}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This research compared the efficacy of Enhanced Cognitive Behavioral Couple Therapy and Integrative Behavioral Couple therapy based on single case design. 8 couples were selected and after matching allocated in two groups (4 couples in ECBCT and 4 couples in IBCT). Each couples received 16 sessions of Therapy separately. After determining baseline in first session, each couples responded to Dyadic adjustment scale (DAS) in sessions 4, 8, 12, 16. Analyzing the results showed that both methods increased marital satisfaction. But IBCT was more effective. There was no difference between men and women. There was no change in results in two months follow up.}, keywords = {Enhanced cognitive behavioral couple therapy,Integrative behavioral couple therapy,Marital satisfaction,Marital Distress}, title_fa = {مقایسه اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری غنی‌شده و زوج درمانی تلفیقی رفتاری در افزایش رضایت زناشویی}, abstract_fa = {در این پژوهش اثر بخشی دو شیوه­ی زوج درمانی (زوج درمانی تلفیقی ـ رفتاری و زوج درمانی شناختی رفتاری غنی شده) با روش تک موردی بررسی و با یکدیگر مقایسه شد. هشت زوج که دارای آشفتگی زوجی بودند بر اساس نمونه­ی در دسترس انتخاب و بعد از همتاسازی 4 زوج در هر گروه جای گرفتند. روش­ها به صورت انفرادی انجام شد. مجموعا 16 جلسه درمانی در هر گروه برگزار شد. پس از تعیین خط پایه در جلسه اول، در جلسات چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم، آزمودنی­ها به مقیاس سازگاری دو نفری (DAS) پاسخ دادند. تحلیل نتایج به شیوه­ی ترسیم نمودار، تحلیل چشمی و معناداری بالینی نشان داد که هر دو شیوه­ی درمانی در افزایش رضایت زناشویی مؤثر بود، اگرچه زوج درمانی تلفیقی رفتاری، مؤثرتر از زوج درمانی شناختی ـ رفتاری است. تفاوتی در اثربخشی دو درمان برای زنان و مردان مشاهده نشد و در دو ماه پیگیری نتیجه درمان حفظ شد.}, keywords_fa = {زوج درمانی شناختی-رفتاری غنی‌شده,زوج درمانی تلفیقی رفتاری,رضایت زناشویی,آشفتگی زوج}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4164.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4164_5a31772d96c935725fd18e99518daae8.pdf} } @article { author = {Hashemi, Soheila}, title = {A Study of the Role of Personality Traits and Cognitive Styles in Approaching and Avoiding Arguments}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {171-196}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This study has been conducted with the goal of investigating students' approach and avoidance argument and its relation with personality traits and cognitive styles. By using random stratified sampling 289 arts, science and law/politic students were selected. Data were collected through argumentativeness scale, NEO five factor inventories and A-E questionnaire. ANOVA analysis showed there was no significant difference among three groups. In addition, there was no correlation between cognitive styles and approaching / avoiding argument. Out of big five personality traits, extraversion and openness respectively had the most significant correlations with approaching / avoiding argument. Correlation coefficient of neuroticism and avoiding argument was 0.17. Regression analysis indicated out of studied variables only extraversion and openness could explain the variance of approaching argument. It illustrates the characteristics such as sociability and assertiveness which are prominent in extraversion and open-mindedness and being open to new experiences may affect argumentativeness.}, keywords = {Approaching argument,Avoiding argument,Personality traits,Cognitive styles}, title_fa = {بررسی نقش صفات شخصیت و سبک‌های شناختی در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی گرایش و اجتناب از بحث و استدلال دانشجویان و رابطه آن با ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های شناختی انجام شده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 289 دانشجوی دوره کارشناسی از گروه‌های تحصیلی هنر، علوم پایه و حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه مازندران انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مقیاس انداز‌ه‌گیری گرایش و اجتناب از بـحث و استدلال، مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت و مـقیاس سبک‌های شـناختی A-E جمع‌آوری گردید. تحلیل واریانس نشان داد بین میانگین نمرات دانشجویان گروه‌های تحصیلی مورد مطالعه در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال تفاوتی وجود ندارد و بین سبک‌های شناختی جذب­کننده و کاوش­کننده با گرایش و اجتناب از بحث و استدلال نیز همبستگی مشاهده نگردید. از میان پنج عامل بزرگ شخصیت، برون‌گرایی و گشودگی به ترتیب همبستگی 25/0 و 26/0 را با گرایش به بحث و استدلال نشان دادند. ویژگی شخصیتی با وجدان بودن همبستگی 12/0 را با گرایش به بحث و استدلال و 12/0- را با اجتناب از بحث و استدلال نشان داده است و بین روان رنجورخویی و برون‌گرایی به ترتیب با اجتناب از بحث و استدلال همبستگی 17/0 و 15/0- مشاهده گردید. تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای مورد مطالعه فقط دو صفت شخصیتی برون‌گرایی و گشودگی می‌توانند تا حدی تغییرات در گرایش به بحث و استدلال را تبیین نمایند و این نمایانگر آن است ویژگی­هایی چون معاشرتی بودن، ابراز وجود و قاطعیت و گشودگی نسبت به تجربه­های جدید می­توانند در تبیین گرایش به بحث و استدلال دخالت داشته باشد.}, keywords_fa = {گرایش به بحث و استدلال,اجتناب از بحث و استدلال,صفات شخصیت,سبک‌های شناختی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4165.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4165_7ffdb80e8756eb683ab03d491869db66.pdf} }