@article { author = {Besharat, Mohammad ali and Mirjalili, Roghayyeh and Bahrami Ehsan, Hadi}, title = {The Moderating Role of Metacognitive Beliefs and Deficit in Cognitive Emotion Regulation in Relationship between Intolerance of Uncertainty and Worry in Patients with Obsessive-compulsive Disorder}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {1-24}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Worry is considered as a common cognitive factor in most of psychological disorders, particularly anxiety disorders. It has a significant role in psychopathology of obsessive-compulsive disorder. The purpose of the present study was to examine the relationship between intolerance of uncertainty and worry in patients with obsessive-compulsive disorder regarding to the moderating role of metacognitive beliefs and deficit in cognitive emotion regulation. 100 patients with obsessive-compulsive disorder (78 female, 22 male) participated in this study. All participants completed Intolerance of Uncertainty Scale (IUS), Penn State Worry Questionnaire (PSWQ), Metacognitve Beliefs Questionnaire (MCBQ), and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Results showed that intolerance of uncertainty could predict worry in patients with obsessive-compulsive disorder. Further, findings revealed that the relationship between intolerance of uncertainty and worry in patients with obsessive-compulsive disorder was moderated by metacognitive beliefs and deficit in cognitive emotion regulation. Hence, it could be concluded that the relationship between intolerance of uncertainty and worry is not a simple linear one. This is partly moderated by metacognitive beliefs and deficit in cognitive emotion regulation.}, keywords = {Obsessive-compulsive disorder,Worry,Intolerance of Uncertainty,Metacognitve belief,Emotion Regulation}, title_fa = {نقش تعدیل‌کننده باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و نگرانی در بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی}, abstract_fa = {نگرانی به­عنوان عامل شناختی مشترک در بسیاری از اختلالات روانشناختی به­ویژه اختلالات اضطرابی در نظر گرفته می­شود. این عامل در آسیب­شناسی اختلال وسواس فکری- عملی نقشی برجسته دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی با توجه به نقش تعدیل­کننده باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان بود. تعداد 100 بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی (78 زن، 22 مرد) در این پژوهش شرکت کردند. شرکت­کنندگان در پژوهش مقیاس تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی (IUS)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ)، پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCBQ) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی پیش­بینی­کننده نگرانی در بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی است. به­علاوه باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان رابطه بین تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی و نگرانی را در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی تعدیل کردند. بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که رابطه بین تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی و نگرانی یک رابطه خطی ساده نیست و باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان می­توانند این رابطه را تا حدودی تعدیل سازند.}, keywords_fa = {اختلال وسواس فکری-عملی,نگرانی,تحمل‌‌ناپذیری بلاتکلیفی,باور فراشناختی,تنظیم هیجان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4092.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4092_8266308e920cb36854e41e5806047f65.pdf} } @article { author = {Esmaeilpour, Khalil and Ebrahimi, Leila}, title = {Role of Personality and Emotional Intelligence on Perceived Stress among Employees of Motogen Company}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {25-44}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Stress is one of the effective factors in decreasing employees' performance. A lot of studies have investigated some of related factors. The aim of this study was to determine the role of personality and emotional intelligence in employees' perceived stress. In this study, participants were 306 employees of Motogen Company in Tabriz. They were asked to complete Personality Inventory (NEO-FFI; Costa & McCrae, 1992), Emotional Intelligence Test (Bradbury & Greaves, 2005) and Perceived Stress Scale (PSS-14; Cohen et al, 1983). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and Hierarchical multiple regression method. Findings revealed that there was a positive relationship between neuroticism and perceived stress. Besides, there was a negative relationship between other personality factors (except to openness to experience), dimensions of emotional intelligence and perceived stress (p<.01). Being married, education level, neuroticism, self-management and relationship management had significant role in the prediction of perceived stress. These factors accounted for 56.7% of total variance in the perceived stress (R2=.567). The results suggest that therapeutic interventions and psychological trainings for employees of productive companies and factories could focus on some of emotional intelligence dimensions as well as neuroticism, alongside with demographic factors.}, keywords = {Perceived stress,personality,Emotional Intelligence}, title_fa = {نقش شخصیت و هوش هیجانی در استرس ادراک‌شده کارکنان شرکت موتوژن}, abstract_fa = {استرس یکی از عوامل مؤثر در کاهش عملکرد کارکنان است. تحقیقات بسیاری، برخی از عوامل مرتبط با استرس را بررسی کرده­اند. هدف این پژوهش بررسی نقش شخصیت و هوش هیجانی در استرس ادراک شده در میان کارکنان بود. شرکت­کنندگان این تحقیق، 306 نفر از کارکنان شرکت موتوژن تبریز بودند. از آن­ها خواسته شد پرسشنامه شخصیتی NEO-FFI (کوستا و مک­کری، 1992)، آزمون هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 2005) و مقیاس استرس ادراک شده (14-PSS؛ کوهن و همکاران، 1983) را تکمیل کنند. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه سلسله­مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که روان رنجورخویی با استرس ادراک شده رابطه مثبت، و سایر عوامل شخصیت (به­غیر از انعطاف­پذیری) و ابعاد هوش هیجانی با استرس ادراک شده رابطه منفی داشتند (01/0p<). تأهل، سطح تحصیلات، روان­رنجورخویی، خودمدیریتی و مدیریت روابط نقش معنی­داری در پیش­بینی استرس ادراک شده داشتند و این عوامل 7/56 درصد واریانس استرس ادراک شده را تبیین کردند (567/0=R2). نتایج این تحقیق، بیانگر این است که مداخلات روان­درمانی و آموزش­های روانی کارکنان شرکت­های تولیدی و کارخانجات، می­توانند در کنار عوامل جمعیت­شناختی بر برخی از مؤلفه­های هوش هیجانی و همچنین بر روان­رنجورخویی توجه داشته باشند.}, keywords_fa = {استرس ادراک شده,شخصیت,هوش هیجانی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4093.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4093_c7f16721267818d131cf37f3d56a2374.pdf} } @article { author = {Amani, Ahmad and Eisanejad, Omid and Azizi, Arman}, title = {Study of the Structural Relations of Early Maladaptive Schemas, Personality Factors and Marital Adjustment}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {45-70}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Understanding the factors that set the stage for the development of marital adjustment, play an important role in reducing marital conflict and divorce in the society. The purpose of this study was to predict marital adjustment through personality factors and early maladaptive schemas. This study was conducted by a correlational method and was the kind of structural equation modeling. The study population consisted of all parents of students in Kamyaran, Iran in 2014. The sample consisted of 500 parents (250 couples) who were selected by two-stage cluster sampling method and completed personality factors (NEO-FFI), early maladaptive schemas (YSQ-SF) and marital adjustment (RDAS) questionnaire. Data were analyzed using AMOS software. Findings indicated a positive and significant relationship between marital adjustment and personality factors (except neuroticism) and a negative relationship between marital adjustment and early maladaptive schemas. Also, results showed that there was a positive relationship between neuroticism as well as maladaptive schemas and negative relationship between other personality factors and maladaptive schemas. Results suggest that personality factors and early maladaptive schemas could be regarded as a good predictor of marital adjustment. Using these two variables in predicting marital adjustment, compatibility of couples could be enhanced in marriage consultation trainings.}, keywords = {Marital adjustment,Personality Factors,Early maladaptive schemas}, title_fa = {بررسی روابط ساختاری طرحواره‌های ناسازگار اولیه و عامل‌های شخصیتی با سازگاری زناشویی}, abstract_fa = {شناخت عواملی که زمینه را برای بروز سازگاری زناشویی زوج­ها فراهم می­کند نقش مهمی در کاهش تعارضات زناشویی و آمار طلاق در جامعه دارد. هدف این پژوهش پیش­بینی سازگاری زناشویی از طریق عامل­های شخصیتی و طرحواره­های ناسازگار اولیه بود. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه والدین دانش­آموزان شهرستان کامیاران در سال 1393 است. نمونه مورد مطالعه شامل 500 نفر (250 زوج) از والدین بود که به­روش خوشه­ای دومرحله­ای انتخاب شدند و هرکدام پرسشنامه­های عامل­های شخصیتی (NEO-FFI) سازگاری زناشویی (RDAS)، و طرحواره­های ناسازگار اولیه (YSQ-SF) را تکمیل نمودند. داده­ها با نرم­افزار AMOS مورد تـجزیه و تحلیل قرار گرفـتند. یافته­ها بیانگر رابطه مثبت و معنی­دار بین سازگاری زناشویی با عامل­های شخصیتی (به­جز عامل روان­نژند) و رابطه منفی سازگاری زناشویی با طرحواره­های ناسازگار اولیه بود. هم­چنین نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت بین عامل روان­نژند با طرحواره­های ناسازگار و رابطه منفی عامل­های دیگر با طرحواره­های ناسازگار است. نتایج پژوهش حاضر نشان می­دهد که عامل شخصیتی افراد و طرحواره­های ناسازگار اولیه آنها می­تواند پیش­بین خوبی برای سازگاری زناشویی باشد. با به­کارگیری این دو متغیر در پیش­بینی سازگاری زناشویی می­توان در کلاس­های مشاوره ازدواج میزان سازگاری زوجین را بالا برد.}, keywords_fa = {سازگاری زناشویی,عامل‌های شخصیتی,طرحواره ناسازگار اولیه}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4094.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4094_48d0cecb272a192355f1c30d29e2259e.pdf} } @article { author = {Hashemi, Soheila and Ahmadi, Ommolbanin}, title = {Role of General Self-Efficacy and Masculity-Feminity Gender Roles in Psychological Hardiness}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {71-87}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This study aimed to investigate the relationship between general self-efficacy, gender roles and psychological hardiness. Therefore, using random stratified sampling, 192 graduate students of Mazandaran University in hard (pure mathematics, computer, physics) and soft (educational sciences, English literature, Persian literature and economics) fields of study were selected. Data were collected through psychological hardiness scale, general self-efficacy scale, and Bem’s gender role scale. Findings showed that correlations of psychological hardiness and general self-efficacy as well as masculity and feminity roles were respectively .55, -.037, -.097. Regression analysis demonstrated that only general self-efficacy could explain 31.5% of the psychological hardiness variance. Results suggest that regardless of gender roles, there is a relationship between effective commitment in confrontation with life challenges and the individual’s view of his/her capabilities and personal efficacy.}, keywords = {Psychological Hardiness,Self-efficacy,Gender roles}, title_fa = {نقش خودکارآمدی عمومی و نقش‌های جنسیتی مردانگی و زنانگی در سرسختی روان‌شناختی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، تعیین نقش خودکارآمدی عمومی و نقش­های جنسیتی در سرسختی روانشناختی بود. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای 192 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد از گروه­های تحصیلی سخت (ریاضی محض، علوم کامپیوتری و فیزیک) و نرم (علوم تربیتی، ادبیات انگلیسی، ادبیات فارسی و اقتصاد) در دانشگاه مازندران انتخاب شدند. داده­ها از طریق مقیاس اندازه­گیری سرسختی روان­شناختی، مقیاس خودکارآمدی عمومی و مقیاس نقش جنسیتی بم جمع­آوری گردید. یافته­ها نشان داد بین سرسختی روان­شناختی با خودکارآمدی عمومی و نقش­های جنسیتی مردانگی و زنانگی به­ترتیب همبستگی 55/0، 037/0-097/0- وجود دارد. تحلیل رگرسیـون نیز نشان داد تـنها متغیرخودکارآمدی عـمومی مـی­تواند 5/31 درصد واریانس سرسختی روان­شناختی را تبیین نماید و این نمایانگر آن است صرف­نظر از پذیرش نقش­های جنسیتی مردانه و زنانه، بین مواجهه مؤثر با چالش­های زندگی و تصور فرد از قابلیت­ها و کارآیی شخصی ارتباط وجود دارد.}, keywords_fa = {سرسختی روان‌شناختی,خودکارآمدی,نقش‌های جنسیتی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4095.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4095_c96b58df6791d6cdd4a13bd98c2549a2.pdf} } @article { author = {Khanjani, Zeinab and Firozian, Abdollah and Hatamloy, Monijeh and Bakhshipour, Abbas}, title = {Comparison of Sex Offenders’ Theory of Mind with Normal Individuals: Study Based on Ward and Keenan’s Global and Specific Theory of Mind}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {89-107}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Previous work in the area of sexual offending has suggested that factors such as intimacy deficits, problems of empathizing with victim and cognitive distortions have all been associated with the genesis and maintenance of sexual abuse. The purpose of this study was to examine global and specific deficit theory of mind in sex offenders (rapist and child molester). 60 incarcerated sex offenders (30 rapist, 30 child molesters), and 60 control group participated in this study. TOM was assessed by eye’s task and specific TOM was evaluated by sex offenders’ cognitive distortions questionnaire. Results showed that sex offenders exhibited more impairments in global and specific TOM, which was statistically significant. Besides, there was no significant difference between rapists and child molesters in terms of global TOM however, there was significance in terms of specific TOM between both groups, which suggests more Hence, it could be proposed that problems of sex offenders in intimacy, empathy, and cognitive distortions result from deficit in theory of Mind.}, keywords = {Theory of mind,Sex Offender, Global and Specific Theory of Mind}, title_fa = {مقایسه نظریه ذهن سوءاستفاده‌کنندگان جنسی از زنان و کودکان با افراد عادی مطالعه‌ای براساس نظریه عام و خاص ذهن وارد و کنین}, abstract_fa = {تحقیقات پیشین در زمینه سوءاستفاده­گری جنسی نشان داده است عواملی از قبیل نقص در ارتباط صمیمی با دیگران، مشکل در همدلی با قربانی و تحریف­های شناختی همگی در ایجاد و تداوم سوءاستفاده­گری جنسی نقش به­سزایی دارند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی نظریه نقص عام و خاص ذهن در سوءاستفاده­کنندگان جنسی از زنان و کودکان بود. برای این منظور، 60 نفر سوءاستفاده­کنندگان جنسی زندانی (30 سوءاستفاده­­کننده جنسی از زن و 30 سوءاستفاده­کنندگان از جنسی از کودک) همراه با گروه کنترل (60 نفر عادی) در این تحقیق شرکت کردند. از آزمون چشم­ها برای ارزیابی نقص عام نظریه ذهن و از پرسشنامه تحریفات سوءاستفاده­کنندگان جنسی جهت بررسی نظریه خاص ذهن استفاده شد. نتایج نشان داد سوءاستفاده­کنندگان نسبت به گروه عادی در نظریه خاص و عام ذهن نقص بیشتری داشتند، که از لحاظ آماری کاملاً معنی­دار بود. بین دو گروه سوءاستفاده­کنندگان جنسی از زنان و سوءاستفاده­کنندگان جنسی از کودکان از لحاظ نظریه عام ذهن تفاوت معنی­دار به دست نیامد. ولی در نقص در نظریه خاص ذهن تفاوت معنی­داری به­دست آمد که حاکی از نقص بیشتر در نظریه خاص ذهن سوءاستفاده­کنندگان جنسی از کودکان بود. مبتنی بر یافته­ها می­توان بیان داشت که مشکلات سوءاستفاده­کنندگان جنسی در حوزه­های صمیمیت، همدلی و تحریف­های شناختی از نقص در نظریه ذهن ناشی می­گردد.}, keywords_fa = {نظریه ذهن,سوءاستفاده‌کنندگان جنسی از زنان و کودکان,نظریه خاص و عام ذهن}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4096.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4096_33ec9c21b7d84ab41e380d84e4787cf9.pdf} } @article { author = {Sheikholeslami, Razieh and Jamshidi, Behnam}, title = {Role of Behavioral Activation-inhibition Systems in Predicting Achievement Goal Orientations among college Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {109-128}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to examine the role of behavioral activation-inhibition systems in predicting achievement goal orientations among college students. It was conducted with a correlational method. The study population was all students of social sciences at Darab and Zarrindasht PNU Universities (nearly 3000 pepole). Therefore, using random cluster sampling, 250 students (95 male and 155 female) were selected. They completed Carver and White behavioral activation-inhibition systems scale as well as Elliot and McGregor 2×2 goal orientation scale. Data were analyzed by multiple regression method. Results indicated that reward-punishment responsiveness dimension could positively predict mastery approach, mastery avoidance, and performance avoidance goal orientations. Drive for success could positively predict mastery approach and performance approach goal orientations. Also, fun and excitement seeking dimension could positively predict performance approach and mastery avoidance. Each of dimensions of activation-inhibition systems predicted unique pattern of students’ achievement goal orientations that reveals the importance of mood dispositions in predicting different kinds of goal orientations.}, keywords = {: Behavioral activation system,Behavioral inhibition system,Achievement goal orientation}, title_fa = {نقش سیستم‌های فعال‌ساز و بازداری‌ رفتاری در پیش‌بینی جهت‌گیری‌های هدف پیشرفت دانشجویان}, abstract_fa = {این پژوهش به­منظور تعیین نقش سیستم­های فعال­ساز و بازداری رفتاری در پیش‌بینی جهت‌گیری‌های هدف پیشرفت در دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ آماری شامل کلیه‌ دانشجویان رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های پیام نور داراب و زرین دشت بود که تعداد تقریبی آ‌ن‌ها 3000 نفر بود. نمونه‌ انتخابی شامل 250 نفر (95 پسر و 155 دختر) بود که به­ روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌ و پرسشنامه‌ سیستم‌های فعال‌ساز و بازداری‌ کارور و وایت و پرسشنامه‌ جهت‌گیری هدف چهار بعدی الیوت و مک‌گریگور را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داد‌ه‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون­ چندگانه انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بعد حساسیت به پاداش-تنبیه، جهت‌گیری‌های هدف تسلط گرایشی و اجتنابی و نیز جهت‌گیری هدف عملکرد اجتنابی را به­صورت مثبت پیش‌بینی می‌کرد. بعد سائق موفقیت، جهت‌گیری عملکرد و تسلط گرایشی را به­صورت مثبت پیش‌بینی می‌کرد. همچنین بعد جستجوی سرگرمی و هیجان، جهت‌گیری‌های عملکرد گرایشی و تسلط اجتنابی را به­صورت مثبت پیش‌بینی می‌کرد. هر یک از ابعاد سیستم‌های فعال‌ساز و بازداری رفتاری، الگوی بی‌همتایی از جهت‌گیری هدف پیشرفت دانشجویان را پیش‌بینی می‌کردند که اهمیت گرایش‌های خلقی را در پیش‌بینی انواع جهت‌گیری هدف نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {سیستم‌ فعال‌ساز رفتاری,سیستم بازداری,جهت‌گیری هدف پیشرفت}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4097.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4097_0b80601d725ab37b906b3ea89bb754e7.pdf} } @article { author = {Fathiazar, Eskandar and Hosseini asl, Maryam and Badri, Rahim}, title = {Comparison of Development of Critical Thinking, Creative Thinking and Irrational of Female Adolescents in Tabriz High School}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {129-151}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The study of cognitive development has been one of the researches’ interests, since through the comprehensive study of this subject, the reasons of its drawbacks could be identificed and it could be planned for the improvement of these skills. Therefore, the present study aimed to examine the way of development of critical thinking, creative thinking and irrational evaluation in adolescence. Therefore, using random cluster method, 300 students in grades 8, 10, and 12 were selected. They completed California Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI), Torrance tests of creative thinking, and irrational evaluation inventory. Data were analyzed by a Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Results showed that there was a significant difference between groups in terms of components of critical thinking, transcendence regarding academic year.}, keywords = {Critical Thinking,Creative thinking’ Irrational evaluation ability}, title_fa = {مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز}, abstract_fa = {مطالعه نحوه­ رشد شناختی همواره جزو علاقمندی­های پژوهشگران بوده است. زیرا با کاوش عمیق در این مسیر می­توان علل افت و خیز آن را شناسایی نموده و در راستای بهبود این مهارت­ها برنامه­ریزی کرد. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تحول تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی ارزیابی غیرمنطقی در مرحله­ نوجوانی بود. در این راستا، هدف نمونه­ای به تعداد 300 نفر از دانش­آموزان دختر مقطع تحصیلی دوم راهنمایی، اول دبیرستان و سوم دبیرستان به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شد. دانش­آموزان به پرسش­نامه­های گرایش تفکر انتقادی، کالیفرنیا (CTDI) تفکر خلاق تورنس و پرسش­نامه­ ارزیابی غیرمنطقی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروه­های مورد مطالعه از نظر مؤلفه­های تفکر انتقادی حقیقت­جویی، تفکر خلاق و انعطاف­پذیری با توجه به دوره تحصیلی تفاوت معنی­دار وجود دارند.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,تفکر خلاق,توانایی ارزیابی غیرمنطقی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4098.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4098_fe69c249d36baf011655a3d0944d6c1b.pdf} } @article { author = {Montazernia, Bahareh and Mirzaian, Bahram and Akhi, ozra and Yadollahi, Sara}, title = {Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy Skills training in Trait and State Anxiety Symptoms in Type II Diabetics Patients}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {153-168}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Dialectical Behavior Therapy (DBT) is one of the cognitive-behavioral therapeutic methods based on skill training, which have drawn so much attention in recent years. This study aimed to determine the effectiveness of an intervention based on DBT in reducing trait and state anxiety level of patients with type II diabetes. The population study was all the patients with type II diabetes who attended private clinic in Sari among them 20 were permitted. An experimental pretest-posttest design control group was used. Participants of the experimental group received 12 therapeutic sections in 6 weeks. Each section lasted 2 hours where skills based on DBT were taught based on therapeutic manual (mindfulness, emotion regulation, tolerance and interpersonal efficacy). Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-Y) was used to measure anxiety in pretest and posttest. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that modifying the preset effect, there was a a statistically significant difference between two groups in the posttest Consequently, the intervention based on DBT is effective in the reduction of state-trait anxiety in patients with type II diabetes.}, keywords = {Dialectical behavior therapy,Trait and state anxiety,Diabetes}, title_fa = {اثربخشی مهارت‌آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر نشانه‌های اضطراب حالت و صفت در بیماران مبتلا به دیابت نوع II}, abstract_fa = {رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT یکی از درمان‌های شناختی رفتاری مبتنی بر مهارت­آموزی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر DBT بر کاهش اضطراب حالت وضعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع II اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی بیماران مبتلا به دیابت نوع II مراجعه‌کننده به یک کلینیک خصوصی در شهر ساری بودند که از بین آن‌ها 20 نفر ملاک ورود به پژوهش را داشتند. شرکت‌کنندگان در طرح آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمایش مهارت آموزی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک به شیوه گروهی با تکیه بر مولفه­های ذهن­آگاهی، تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی و کارآمدی بین­فردی، طی دوازده جلسه دو ساعته و در طول شش هفته بر اساس راهنمای درمانی اجرا شد. برای بررسی اضطراب در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از سیاهه اضطراب حالت-صفت اشپیلبرگر استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد پس از حذف اثر پیش‌آزمون بین نمرات پس‌آزمون دو گروه آزمایشی و کنترل در اضطراب حالت و صفت تفاوت آماری معناداری وجود دارد. مبتنی بر یافته­های پژوهش می­توان بیان داشت که مداخله DBT بر کاهش اضطراب حالت و صفت بیماران دارای دیابت نوع II تأثیرگذار است.}, keywords_fa = {رفتاردرمانی دیالکتیکی,اضطراب حالت-صفت,دیابت}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4099.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4099_595ef6e81eb5cecf5f58d1b5f94b69d5.pdf} } @article { author = {Badri, Rahim and Beyrami, Mansour and Vahedi, Shahram and Eynipour, Javad}, title = {Relationship between Emotional Control and Procrastination in High School Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {169-184}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to determine the relationship between emotional control and procrastination among high school students. The sample consisted of 302 students, which were selected through random cluster method from schools of Rasht. They were assessed by Steel pure procrastination questionnaire and emotional control questionnaire by Roger & Najarian. Data were analyzed by multiple regression (stepwise) method. Results showed that benign control (β=-.323) and rumination (β=.218) were important predictive factors of students’ procrastination behaviors. Also, it was founded that 17% of the variance of procrastination was explained by the linear combination of benign control and rumination. Consequently, it could be suggested that treatment of students’ lack of benign control and rumination result in the reduction of their procrastination.}, keywords = {Procrastination,Emotional control,Benign control,Rumination,Control of aggression,Emotional inhibition}, title_fa = {رابطه کنترل هیجانی با تعلل‌ورزی دانش‌آموزان دوره متوسطه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه کنترل هیجانی با تعلل­ورزی دانش­آموزان انجام گردید. نمونه پژوهش شامل 302 دانش­آموز مقطع متوسطه نظری مشغول به تحصیل در مدارس دولتی رشت بودند که به­وسیله نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب گردیدند. اطلاعات این پژوهش به­وسیله پرسشنامه­های تعلل­ورزی محض استیل و کنترل هیجانی راجر و نجاریان به­دست آمده است. داده­ها با روش تحلیل رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که کنترل خوش­خیم (323/0-=β) و نشخوار (218/0=β) عامل­های مـهم پیش­بینی­کننده تعلل­ورزی دانش­آموزان هستند. نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که 17% واریانس تعلل­ورزی دانش­آموزان از طریق یک ترکیب خطی مشترک از کنترل خوش­خیم و نشخوار تعیین می­شود. بر اساس این پژوهش می­توان پیشنهاد نمود که درمان عدم کنترل خوش­خیم و نشخوار ذهنی دانش­آموزان موجب تعلل­ورزی کمتر آنها خواهد شد.}, keywords_fa = {تعلل‌ورزی,کنترل هیجانی,کنترل خوش‌خیم,نشخوار,کنترل پرخاشگری,بازداری هیجانی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4100.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4100_8a7ccc5b5e58a15bda5bb1552e30ecf1.pdf} } @article { author = {Badriazarin, Yaghoub and Nejati, Yashar}, title = {Relationship between Knowledge Management and Self-efficacy among Physical Education Students of University of Tabriz}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {185-209}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The main objective of this study was to investigate the relationship between knowledge management and self–efficacy in physical education students of Tabriz University. The present study was conducted with descriptive method. The study population was all the students physical education of University of Tabriz (424 students). Therefore, using random sampling, 203 subjects were selected. They were assessed by knowledge management and self-efficacy questionnaires. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression method. The results of study showed that there was a positive and significant relationship between knowledge management and self-efficacy. Also, there was a positive and significant relationship between knowledge, maintenance, application, sharing, acquisition, recognition, and self-efficacy.  However, there was no relationship between knowledge development dimension and self-efficacy. Consequently, results demonstrated that knowledge maintenance, sharing and recognition components of knowledge management could predict self-efficacy.}, keywords = {Knowledge management,Knowledge recognition,knowledge acquisition,Knowledge sharing,Knowledge application,Knowledge maintenance,Self-efficacy}, title_fa = {رابطه بین مدیریت دانش و خودکارآمدی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز}, abstract_fa = {هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خودکارآمدی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه تبریز بود که تعداد آن 424 نفر است؛ در این راستا 203 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های مدیریت دانش و خودکارآمدی استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش و خودکارآمدی رابطه مثبت معنی­دار وجود دارد. هم­چنین، مولفه­های تشخیص، تحصیل، تسهیم، به­کارگیری و نگهداری دانش با خودکار آمدی رابطه مثبت و معنی­دار داشته، ولی بین بعد توسعه دانش با خودکارآمدی رابطه وجود ندارد. در نتیجه، نتایج پژوهش نشان داد که مولفه­های تشخیص، تسهیم و نگهداری دانش قادرند خودکارآمدی را پیش­بینی کنند..}, keywords_fa = {مدیریت دانش,تشخیص دانش,تحصیل دانش,تسهیم دانش,به‌کارگیری دانش,نگهداری دانش,خودکارآمدی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4101.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4101_f06494e6eb2c3c57a2e7e79b65b699e2.pdf} } @article { author = {Yaghubi, Hamid and Baradaran, Majid and Ranjbar, Farzaneh and Joki, Mahnaz}, title = {Comparison of Irrational Beliefs, Social Support and Type A Personality in Patients with Coronary Heart Disease and Normal People}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {10}, number = {37}, pages = {211-224}, year = {2015}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The prevalence of cardiovascular diseases is increasing in industrial and developing countries. However, few studies have investingated the effect of psychological factors, especially personality factors as a risk factor in heart diseases. Therefore, this study aimed to compare irrational beliefs, social support and type A personalityin patients with coronary heart disease and healthy people. Using convenience sampling, 100 patients were selected who referred to Heshmat Hospital of Rasht city from April to September 2010. Also, 100 healthy subjects were selected among the people who accompanied the patients. They were matched in terms of some demographic factors. They were completed irrational beliefs, social support and type A questionnaires. Result showed that there were significant differences between both groups interms of irrational beliefs (demand for approval, high self-expectation, blame proneness, frustration reactive, anxiety, helplessness for change), social support (family support) and type A personality. Hence, there is a close relationship between irrational beliefs, social support, and Type A personalityand incidence and continuance of coronary heart disease. So, the application of psychological interventions seems to be necessary for controlling of the mentioned variables.}, keywords = {Irrational beliefs,Social Support,Type A personality Coronary heart disease}, title_fa = {بررسی تطبیقی باورهای غیرمنطقی، حمایت اجتماعی و سنخ شخصیتی الف بیماران کرونری قلب و افراد سالم}, abstract_fa = {شیوع بیماری­های قلب و عروق در بین مردم کشورهای صنعتی و در حال توسعه در حال افزایش است. با وجود این، مـطالعات اندکی تأثیر عوامل روانی و بخصوص عوامل شخصیتی را به­عنوان عامل خطر در بیماری­های قلبی مورد بررسی قرار داده­اند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بیماران کرونر قلبی با گروه سالم از لحاظ باورهای غیرمنطقی، حمایت اجتماعی و سنخ شخصیتی الف انجام شد. بدین منظور 100 نفر از مراجعه­کنندگان به بیمارستان قلب حشمت شهر رشت در محدوده زمانی اردیبهشت تا شهریور 1389 با استفاده از نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. هم­چنین، 100 نفر از همراهان بیماران که فاقد بیماری قلبی بودند و از لحاظ برخی متغیر­های جمعیت­شناسی با گروه حائز بیماری قلبی همسان شده بودند، انتخاب گردیدند که به پرسشنامه­های باورهای غیرمنطقی، حمایت اجتماعی و سنخ شخصیتی الف پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین باورهای غیرمنطقی (مؤلفه­های نیاز به تأیید­، انتظار بالا از خود، تمایل به سرزنش خود، واکنش به ناکامی، اضطراب، ناامیدی نسبت به تغییر)، حمایت اجتماعی (مؤلفه حمایت خانواده) و سنخ شخصیتی الف بیماران کرونری قلب و افراد عادی تفاوت معنی­داری وجود دارد. از این رو، باورهای غیرمنطقی، حمایت اجتماعی و سنخ شخصیتی الف ارتباط تنگاتنگی با بروز و تداوم بیماری عروق کرونری قلب دارند، بنابراین استفاده از مداخلات روانشناختی برای کنترل متغیرهای فوق ضروری به­نظر می­رسد.}, keywords_fa = {باورهای غیرمنطقی,حمایت اجتماعی,سنخ شخصیتی الف,بیماری کرونری قلب}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4102.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4102_d137dee6e33b47336c9f1005a7e47a03.pdf} }